Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tehtiinkö teille painoarvio?

04.06.2008 |

Onko kaikille yleensä tehty painoarvio? Täällä ei tehdä neuvolassa ollenkaan. Pitää vaan luottaa siihen,että vauva mahtuu ulos. Mietityttää,että pitäiskö mennä yksityiselle ultraan.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolasta en tiedä kun olen jokaisessa raskaudessa käynyt kuukautta ennen la ultrassa yksityisellä jossa on arvioinut koon. Olen pienikokoinen (160cm norm 45kg) josta syystä olen halunnut tietää vauvan koon ennalta.

Suosittelen jos olet epävarma!

Moschino rv17+6

Vierailija
2/13 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain 2 ekaa muksua Jorvissa ja siellä siis np-ultra ja rakenneultra ja sen jälkeen ei muita ultria. Lääkärikään ei neuvolassa sen kummempia painoarvioita antanut.

Muutettiin ja sain kolmannen muksun Joensuussa (PKK-S) ja täällä raskausseurantaan kuuluu np-ultra, rakenneultra sekä ultra rv37 jolloin tehdään keskussairaalassa (=synnytyssairaala) painoarvio sekä otetaan käyrää sekä mahdollisista supistuksista että vauvan sykkeestä. Tarvittaessa kuvaavat lantion että mahtuuko vauva tulemaan. Tosi hyvä systeemi.

Itselläni kolmas lapsi oli 4510g ja sen isompi ei mahtuisikaan syntymään. Todennököisesti käyn yksityisellä joskus rv 34 maissa teettämässä painoarvion että näkee kasvaako tästä neljännestäkin iso.

Suosittelen kyllä käyntiä yksityisellä raskauden loppupuolella jos siltä tuntuu.

Onnellista odotusta!

AIHA kera neljännen rv 16+

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ymmärtänyt että varsinainen painoarvio äitiyspolilla tehdään vain silloin jos äiti on pienikokoinen ja on aihetta pelkoon että lantio liian ahdas. Mutta kyllä mulla ainakin on neuvolassa aina terkkari käsikopelolla tehnyt arvion ja aika hyvin on kaikissa kolmessa pitänytkin. Ja kun olen joutunut aina muista syistä käymään pari kertaa äitipolilla niin silloin on tehty ultrallakin arvio. Näin Helsingissä ja Espoossa.

Vierailija
4/13 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisesta tehtiin painoarvio vasta yliaikaiskontrollissa (joka oli 500g yläkanttiin). Kuopuksen kanssa olin synnytystapa-arviossa edellisen section takia rv 36, siellä tehtiin painoarvio. Vantaa ja Espoo paikkakuntina.

Synnytystapa-arvioon pääsee yleensä tarpeen mukaan, eli jos raskauteen liittyy seikkoja jotka voivat vaikuttaa synnytyksen kulkuun. Esimerkiksi edellisen synnytyksen sujuminen, äidin koko, vauvan koko (=jos terkkari epäilee vauvaa isoksi) yms komplikaatiot.

Mutta paikkakuntakohtaista näyttäisi olevan.

Vierailija
5/13 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin sitä kysyin mutta neuvolan terkka sano että sitten kun synnyttämään menet, lääkäri katsoo lantion käsin että sopiiko vauva tulemaan. Ja jos on epävarmaa niin silloin kuulemma ehtii vielä ottamaan kuvat lantiosta yms. Mietin jo silloin että entäpä jos on nopea synnytys? no ensikertalaisilla harvemmin on.

Mun piti muuten itse sanoa lääkärille synnytyssalin "vastaanotossa" että voisitko sä katsoa että sopiiko se sieltä tulemaan kun ei kukaan sitä aiemmin ole vielä katsonut.

Vierailija
6/13 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mie olen 170 cm pitkä ja lähtöpainoni oli 96 kg, nyt painan 105 kg ja rv on 37+4 menossa, ja kävin synnytystapa-arviossa tämän viikon alussa...vauvan painoksi mittailtiin nyt 3 kg 40 g ja synnytyspainoksi 3 kg 600 g, lääkäri (nainen) teki sisätutkimuksen ( tosin kovakouraisesti), ja kertoi että vauva tulee mahtumaan lantiostani ulos...

Vierailija
7/13 |
07.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin neuvolan terkkarille,ettei lääkäri tehnyt arvioita. Silloin hän teki sen,onneksi.

Kuulemma jos tulee isosta koosta epäily,niin sitten lähettävät äitiyspolille tutkittavaksi. Mutta se lääkäri ei kai sitten osannut sitä tehdä kun ei kerran tehnyt. Olipa erikoista.

Vierailija
8/13 |
09.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalle annettin viimeisessä äippäpoli käynnissä painoarvio joka oli 4300g. Poika syntyi seuraavana aamuna ja painoi 4275g :D

Vierailija
9/13 |
10.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi tehty normaalisti mitään painoarviota, mutta viimeisellä neuvolalääkärin visiitillä lääkäri epäröi lantioni tilavuuden kanssa (lapsen koosta ei sanonut mitään) ja sain sitten vielä lähetteen ultraan. En sinne kuitenkaan koskaan ehtinyt, mutta mainitsin asiasta synnytysvastaanotolla ja siellä ultran avulla arvioitiin 100 grammaa alakanttiin ja vatsan ulkomuodon perusteella 100 g yläkanttiin. Hyvin siis osui arviot kohdalleen. Olen kuullut, että voivat heittää vaikka kuinka.

Kun tuota asiaa etukäteen hätäilin, niin aina sanottiin, että kyllä se siellä sairaalassa sitten katsotaan ja varmistetaan. Ikävältä tuntui epävarmuus ennen tuota ja itsekin jo mietin kiirehtiä yksityiseen ultraan, mutta hyvin meni sitten näinkin.

Vierailija
10/13 |
11.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista odottaessani painoarvio olisi tarkoittanut rv 36+ lääkärin käsikopelolla tekemää arviota. Synnytin rv 35+3 tytön, joka painoi 1620 g. Olen aika lyhyt, mutta pelkonani ei ollut iso vauva, päinvastoin tuntui, että vauva on pieni. Terkkari oli päivää ennen synnytystä arvioinut vauvan näppituntumalta yli 2-kiloiseksi.

Tokaa raskautta seurattin myomien ja edellisen synnytyksen takia Naistenklinikalla ja pääsin synnytystapa-arvioon rv 36.

Vierailija
11/13 |
13.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytystä arvioivat käsin 3,6kg ja 300g meni metsään :) tyttö oli 3,3g.

ultra on varmaan se luotettavin sanomaan sen koon..

cec 27+6

Vierailija
12/13 |
13.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanoi Naistenklinikalla lääkäri, että hän tapaa ensin kysyä arviota äidiltä (uudelleensynnyttäjä), sitten arvioi itse käsikopelolla ja sitten vasta katsoo ultralla. Käsin voi saada hyvänkin arvion, jos on kokenut kätilö/lääkäri.

Ultran painoarvion tarkkuus huononee loppuraskautta kohden. Toisaalta ultralla saa tietoa kasvun symmetrisyydestä. Esikoisemme painoarvio ultralla oli synnytyspäivänä rv 35+3 2,2 kg, mutta heti nähtiin, että mm. reisiluun pituus vastasi suunnilleen viikkoja 31. Arvio oli noinkin korkea, koska päänympärys oli kasvanut tasaisesti.

Vierailija
13/13 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin painoarvio suuren sf mitan vuoksi. 36 viikolla painoarvio oli 2,8kg, 38 viikolla 3,3kg, päivää ennen synnytystä 3,8kg, vauva syntyi 40+2 rv ja paino 3,6kg.