Lapset rannalla?
Olenko tiukkis, kun hieman suutahdin (mielessäni) ystävälleni. Poikamme 7 v oli heidän mökillään (heidän pyynnöstään), jotta heidän 5 v (kesällä täyttää 6) pojalla olisi seuraa. Minä vannotin pelastusliivien käytöstä veneessä, mutta unohdin sanoa, että lasta täytyy vahtia koko ajan, kun on uimassa, vaikkakin osaa jo uida.
Olin pojallamme vannottanut, ettei ilman aikuista saa mennä rantaan ja hän lupasi. Tänään sitten kysyin pojalta kotiuduttuaan, että pitikö lupauksensa. Poika sanoi, että joo, mutta kun ystäväni oli luvannut, että uimaan saa mennä rintaa myöten syvään veteen, vaikkei aikuista ole paikalla?!?! Mä olin ihan, että hä?? Onko tosiaan normaalia, että tämän ikäiset lapset saavat uida keskenään ilman aikuisten valvontaa? Vaikkakin että aikuinen on samassa piha piirissä, mutta hommailee muuta useiden minuuttien ajan (esim. menee sytyttämään saunan uunia jne) ja vaikka lapset ilmoittaisivat menevänsä uimaan? Olenko jotenkin vanhanaikainen, kun vahdin koko ajan tyyliin katsetta kääntämättä, kun tämän ikäiset uivat järvessä?
Kommentit (7)
vahtisin vaikka olisivat 15 vuotiaita
että jos OSAA UIDA, miksi pitäisi koko ajan vahtia?
että jos OSAA UIDA, miksi pitäisi koko ajan vahtia?
jos vahingossa ui liian syvälle ja hätääntyy ja vetää vettä henkeen. Tai alkaa vetämään suonta tai tippuu laiturilta ja lyö pään kiveen jää mahalleen tajuttomana makaamaan. Onhan näitä.
Ja vierasta lasta luulisi vahdittavan suurennuslasilla. En ota uimareissuille kavereiden lapsia omien lisäksi. Liian iso vastuu.
Ja vierasta lasta luulisi vahdittavan suurennuslasilla. En ota uimareissuille kavereiden lapsia omien lisäksi. Liian iso vastuu.
Kun olin 11 ja siskoni vajaa 7 olimme uimassa. Äiti oli pihapiirissä, samoin vanhemmat sisarukset. Uitiin semmoiselle tolpalle, joka oli parin metrin päässä rannasta, siinä ei jalat ylttäneet pohjaan. Itse uin jo rantaan ja käännyin sitten katsomaan siskoa. Hän oli uppoamassa, polki henkensä hädässä vettä. Ihan hiljaa silti, ei mitenkään huutaen ja pärskien. Pihan aikuiset ei huomanneet mitään.
Autoin siskon rantaan, enkä itse edes kunnolla tajunnut miten voimaton sisko jo oli. Hän muistaa vielä aikuisenakin miten "pelastin hänet hukkumasta", vaikka itse silloin luulin vain auttaneeni väsyneen rantaan.
Tuota ei olisi aikuinen kauempaa huomannut, ainoastaan jos olisi katsonut päin, koko ajan.
Mun omat lapseni ovat tuon ikäisiä ja ehdottomasti eivät saa mennä yksin uimaan!!!!