Allergialääkkeet ja raskaus
Hei, tein vasta raskaustestin ja se näytti positiivista. Raskaus on vasta 2-4 viikkoa pitkällä ja olen käyttänyt siitepölyallergiaan Aeriusta, Duactia ja Ventolinea. Onko se vaarallista ja pitääkö allergialääkkeiden käyttö lopettaa? Onko jotain korvaavia vaihtoehtoja?
Kommentit (5)
Itse olen käyttänyt zyrtekkiä, kun se on käsikaupassa ainut missä ei ole merkkiä etteikö raskaana saisi syödä, apteekissakin suositteli sitä.
zyrtek ja sen korvaavat on turvallisia. Ventolinea samoin voit turvallisin mielin käyttää. Suositeltavaa on myös, kuten edellä jo kerrottiin, käyttää nenäsuihkeita ja silmätippoja. Mulle ekassa raskaudessa sanottiin astmalääkkeistä (ventoline ja seretide), et niitä on turvallista käyttää ja pitääkin käyttää, sillä jos äiti ei saa kunnolla happea, ei sitä saa vauvakaan. Samoin panadol ja siis paracettamolit on sikiölle turvallisempia, kuin buranat.
itse olen syönyt jos jonkin moista lääkitystä allergioihini ja jo raskauden suunnittelu vaiheessa lääkäri suositteli ne jättämään pois kokonaan.
Nyt kävin allergologian erikoislääkärillä joka sanoi, että raskaus aikana vain ehdottomasti zyrteciä ja MAX puolikas tbl päivässä.
allergia lääkkeitä ku ei ole pystytty tutkimaan odotus ja imetysaikaan millään muulla lääkkeellä kuin tolla zyrtecillä ja siinäkin tosiaan se maksimi aika pieni.
nenäsumutetta saa kuulema käyttää max.7päivää putkeen jonka jälkeen vastaavan mittainen tauko.
itse lopetin heti kaikkien allergia lääkkeiden syömisen jo suunnittelin raskautta ja yhtään allergia pilleriä enkä sumutetta ole ottanut. Aika vaikea on olla ja iho kukkii, mutta kyllä se sitten lopuss palkitaan.
Duact on ainakin kiellettyjen listalla. Teratologisen tietopalvelun sivuilta voit lukaista mitä sanotaan allergialääkkeiden käytöstä.
Periaatteessa paikallissumutteet ja jotkin tabletit sopii.
Mulle neuvottiin neuvolassa, että loratadin ja cetiritzin olis antihistamiineista turvallisimpia. Mutta jos tarvii allergialääkitystä niin ensisijaisesti paikallishoitona eli nenäsumutteet ja silmätipat. Itellä ei onneks allergia sitten kovin pahana iskenytkään tänä vuonna, niin oon pärjännyt lähes lääkkeittä, vaikka normaalisti tarviin tabletit ja paikallislääkkeet. Mutta noi sun käyttämät lääkkeet kuuluu kyllä vissiin sinne vahvimpiin allergialääkkeisiin joita ei saa käsikauppalääkkeenä, niin ota yhteys neuvolaan ja kysy sieltä, jos et pärjää ilman niitä.