Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen huolissani diabeetikkoystävästäni.

Vierailija
10.06.2011 |

Hänellä siis I-tyypin diabetes, josta ei huolehdi kunnolla... ei ole käynyt missään kontrolleissa eikä esim db-hoitajalla varmaankaan juuri koskaan (hän on yli kolmikymppinen). Tupakoi, juo alkoholia usein ja paljon. Hampaat erittäin huonot. On useimmiten pahantuulinen, äksyilevä ja jopa agressiivinen.. johtuuko se diabeteksesta? Ei hoida itseään muutenkaan. Pistää insuliinit, muttei niittenkään kanssa niin tarkka ole, muuten ei hoida sairauttaan.. mitä tästä vielä seuraa?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
11.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

diabeteksen hoidosta. Harva maallikko edes tietää miten sitä hoidetaan.

Vierailija
2/17 |
11.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä kaikilla diabeetikoilla ole erityistä halua elää. Se elämä on kuitenkin niin ankeaa ja rankkaa, ettei kukaan kestä sitä kaiken aikaa eivätkä kaikki koko aikaa.

t. diabeetikko, joka on halunnut elää viimeiset 10 vuotta. Sitä edeltäneet 20 vuotta ei ollut niin sanottua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
11.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisitko sinä olla tarkempi. Vuoden jokaisena päivänä, jokikinen kerta kun jotain suuhusi laitat. Elämäsiu loppuun saakka.

Diabetes on aika vaativa tauti, kun aivojen pitää toimia haimana. Ei kukaak, koskaan jaksa eikä kykene täydelliseen diabeteksen hoitoon, mutta parhaansa yrittänee, välillä enempi motivoituneena välillä vähempi.

Diabetes on siitä paska tauti, ettei siitä voi ottaa päivääkään lomaa, siispä hiljaista ymmärrystä, ennenkuin haukkumista.

Vierailija
4/17 |
11.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä kaikilla diabeetikoilla ole erityistä halua elää. Se elämä on kuitenkin niin ankeaa ja rankkaa, ettei kukaan kestä sitä kaiken aikaa eivätkä kaikki koko aikaa.

t. diabeetikko, joka on halunnut elää viimeiset 10 vuotta. Sitä edeltäneet 20 vuotta ei ollut niin sanottua.

nyt iloinen että et silloin edeltävän 20 vuoden aikana kuollut?

Vierailija
5/17 |
11.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt iloinen että et silloin edeltävän 20 vuoden aikana kuollut?

Jos olisin kuollut silloin kun asialla ei olisi ollut väliä, en olisi sitä nyt suremassa enkä taatusti surrut sitä silloin.

Vierailija
6/17 |
11.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen ainakin iloinen, että olet nyt täällä kirjoittelemassa : )

Vierailija
7/17 |
11.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oon esimakua saanut tuosta viheliäisestä taudista,kun oli raskausdiabetes ja jouduin pitelemään itseäni päivittäin. ja riski on suuri että saan tuon,kun on suvussa ja oon lihava. että empatiani kaikille diabeetikoille!!

Vierailija
8/17 |
11.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oon esimakua saanut tuosta viheliäisestä taudista,kun oli raskausdiabetes ja jouduin pitelemään itseäni päivittäin. ja riski on suuri että saan tuon,kun on suvussa ja oon lihava. että empatiani kaikille diabeetikoille!!

Vierailija
9/17 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertooko hän sinulle kaiken?

Vierailija
10/17 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On läheinen ihminen.

ap

Vierailija
11/17 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hampaiden hoitamattomuus myös. Yritä puhua hänelle järkeä silloin kun on hyvä hetki. Rakkaudella.

Vierailija
12/17 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen välinpitämätön diaeetikko ja ystäväni jaksaa huomautella. Jos kuolen, niin kuolen - omapa on asiani.

Vierailija
13/17 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kuolemaa enemmän kannattaa pelätä liitännäissairauksia. Esimerkiksi vaikea munuaisten vajaatoiminta, sokeutuminen tai raajojen amputointi on aika ikävä juttu.

Vierailija
14/17 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liitännäissairaudet tässä mielessä pyöriikin... kuinka todennäköistä on että tuolla elämäntyylillä hänelle tulee jokin tai joitakin lisäsairauksia? :(

ap

Vierailija
15/17 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en todellakaan haluaisi, että ystäväni alkaisivat saarnaamaan minulle laihduttamisesta tms. Ystävät on ystäviä ja lääkärit on lääkäreitä. Ystäviltä en tarvitse nuhteita.

Vierailija
16/17 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liitännäissairaudet tässä mielessä pyöriikin... kuinka todennäköistä on että tuolla elämäntyylillä hänelle tulee jokin tai joitakin lisäsairauksia? :( ap

yksilötasolla ei voi tietää

Vierailija
17/17 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitamattoman/huonosti hoidetun diabeteksen johdosta joutui sitten lopulta siihen tilanteeseen, että jalka olisi pitänyt amputoida mutta sydän petti ensin.

Äitiä jäi kaipaamaan kaksi pientä lasta.

Kyllä ystävä voi olla aidosti huolissaan ja tästä mainitakin.