Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko laselle noloo asuu kaupungin vuokra-asunnossa??

Vierailija
10.06.2011 |

Esikoinen lähtee kouluun syksyllä. Asutaan kaupungin vuokrakämpässä, onkohan se hänelle häpeäpilkku jos kaverit asuu omistusasunnoissa, ok-talossa jne? Meillä on kyllä ihan ok auto ja lapselle kauniita vaatteita, tavallista elämää eletään, mutta onko vuokralla asuminen ihan kauhean noloa?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on hienoa asua omakotitalossa? Olen itse asunut lapsuuteni 19v omakotitalossa, sitten opiskelu- ja nuoruusvuodet kerrostalossa ja nyt taas lähes 10v omakotitalossa, enkä kyllä tänäänkään puutarhahommia tehdessäni ajatellut, että onpa hienoa kykkiä tässä helteessä... Ennemminkin kävi mielessä, että kerrostalossa välttyisi tältäkin skeidalta...

Mulle okt on maailman tavallisin asumismuoto, en näe siinä mitään hienoa. Oma tai vuokra, ihan sama, koska vuokra-asuntojakin voi olla ihan hienoja, sisustajastahan se riippuu.

Vierailija
2/23 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsia kasvatetaan niin että joutuvat häpeämään asuinmuotoaan, tai että jotkut lapset kasvatetaan niin että pilkkaavat sellaisia. Arvot kohdillaan, ei voi muuta sanoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan paikasta, meidän paikkakunnalla on luokatkin jaettu sillä tavalla, että omakotitalojen asukkaat on sijoitettu aivan paikan mukaan eri luokalle kuin köyhien vuokra-asutusalueiden perheiden lapset.

Ajattelu toisten alueiden paremmuudesta on täällä hyvin pinnalla. Myös se, millä omakotitaloalueella asuu, esim. joillekin alueelle on kasaantunut paljon alempien sosiaaliluokkien perheitä, jotka ovat rakentaneet talot velkarahalla. Kyllä sen siitä talosta ja siinä asuvien ihmisten ulkonäöstäkin jo näkee, mihin luokkaan kuuluvat.

Vierailija
4/23 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupungin kämpässä, ja ostaa lapselleen kalliita vaatteita, hänellä kallis merkkireppu ja käydään ulkomailla yms.niin onko se sitten niin noloa?

Vierailija
5/23 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos se on se pointtisi

Vierailija
6/23 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupungin kämpässä, ja ostaa lapselleen kalliita vaatteita, hänellä kallis merkkireppu ja käydään ulkomailla yms.niin onko se sitten niin noloa?

miksi te sitten asutte kaupungin kämpässä vuokralla jos teillä on varaa kaikkee tähän?

Vierailija
7/23 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä vastaan ole vielä tullut tilannetta että olisi ollut noloa meidän asuminen vuokralla kaupungin kerrostalossa. Ja lapsilla on kavereita kaikista ns.varallisuusluokista ja ihan hyvin nuo rikkaidenkin lapset meillä viihtyy je meidän (minä pienituloinen yh) lapset kavereilla. Ehkäpä onkin kyse siitä ettei olla ikinä luokiteltu ihmisiä varallisuuden tms. perusteella, vaan kaikki ihmiset ovat samanarvoisia:)

Vierailija
8/23 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toitota, että voi surkeutta, asumme vuokralla kaupungin asunnossa. Eiväthän he vielä ees tajua sellasesta. Ajattelin vain, onko noloa lapselle, jos muilla omat huoneet ja me asumme "ahtaasti" (lapsilla yhteinen huone, mikä on mun mielestä hyvä asia)

Vierailija
9/23 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan tosi varakkaalla alueella, eikä täällä jaksa kukaankiinnittää huomiota, siihen asuuko joku vuokralla vai omassa talossa. EIkä niihin merkkivaatteisiinkaan vielä alakoulussa, mitä siihen tulee.

Miehen veli perheineen asuu alueella, jossa on sekä sellaista kaupunginvuokratalojen, säätiöiden vuokralaisia ja sielä juuri ja juuri omaan pinnistäneita omistusasujia. TUolla ne erot ja erottelut on jotenkin paljon tarkempia ja ihmisiä arvostellaan sen perusteella, onko asunto oma vai vuokra ja jos vuokra niin keneltä sen on vuokrattu (nissä on joku keskinäinen hierarkia, jota en kuitenkaan ole jaksanut itselleni selvittää - miehen veljen vaimo siitä aina jaksaa jauhaa).

SInänsä musta olis tarpeen kasvattaa lapset niin, että heidän itseutntonsa ei olisi kiinni ulkonaisuuksista, kuten vaatteista tai asunnosta.

Vierailija
10/23 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta. meillä ei ollut koskaan rahaa, vaatteita saatiin harvoin ja asuttiin vuokralla kaupungin kämpässä. en muista että kukaan olisi koskaan kiusannut mua siitä, mutta yläasteella se kuitenkin hävetti. kai haluan omiani suojella siltä. nyt kun asutaan vuokralla niin haluan ainakin heille, jos en nyt merkki, niin ainakin kauniit vaatteet, hyvän puhelimen jne.

Vierailija
11/23 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus aiemminkin kertonut täällä, miten ystävyytemme entisen parhaan kaverini kanssa tehtiin pelkällä alemmuudentunnolla lähes mahdottomaksi: kaupungin vuokrakämpässä asuva perhe koki minut, "rikkaan kakaran" okt-asujan kai jotenkin uhkaksi ja teki kyllä selväksi, miten inhosi minua. Sitten taas siellä okt-alueella ei ollut mitään ongelmia sen suhteen, asuiko joku kerrostalossa, rivarissa vaiko siinä okt:ssa...ihan sujuvasti sukkuloitiin kavereiden luona päivät pitkät, välimatkasta tai statuksesta huolimatta.

Vierailija
12/23 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

noloa, jos vanhempia ei kiinnostaisi lastensa koulumenestys!

Ymmärrättehän, että teidän kuuluu opastaa ekaluokkainen tekemään koulutehtävänsä oikein ja huolellisesti jo alusta asti. Kotona korjataan enimmät virheet, jotta opettajalla on helpompaa. Kiinnittäkää huomiota siisteyteen, sillä opettaja arvostaa sitäkin. Kannustakaa lasta yltämään parhaimpaansa, niin osoitatte hänelle, että arvostatte hyvää koulumenestystä. Lapsi saa koulunkäyntiin hyvän mallin vanhemmiltaan!

Vierailija
13/23 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katajanokalla tai Lauttasaaressa merinäköalatalossa, mutta onhan se aikamoinen stigma muuten.

Vierailija
14/23 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä mä tiennyt kuka kavereista asuu vuokralla ja kuka ei, ei me tollasia mietitty tai kavereita valittu tollasten perusteella.

Vierailija
15/23 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan paikasta, meidän paikkakunnalla on luokatkin jaettu sillä tavalla, että omakotitalojen asukkaat on sijoitettu aivan paikan mukaan eri luokalle kuin köyhien vuokra-asutusalueiden perheiden lapset. Ajattelu toisten alueiden paremmuudesta on täällä hyvin pinnalla. Myös se, millä omakotitaloalueella asuu, esim. joillekin alueelle on kasaantunut paljon alempien sosiaaliluokkien perheitä, jotka ovat rakentaneet talot velkarahalla. Kyllä sen siitä talosta ja siinä asuvien ihmisten ulkonäöstäkin jo näkee, mihin luokkaan kuuluvat.

Vierailija
16/23 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenties siksi on varaa että asuu kaupungin kämpässä? Mä muuttaisin heti paikalla, jos olisi mahdollista saada kaupungin vuokra-asunto. Mutta ei näillä tuloilla ja tässä elämäntilanteessa (ei kriisejä) mitenkään mahdollista.

miksi te sitten asutte kaupungin kämpässä vuokralla jos teillä on varaa kaikkee tähän?

Vierailija
17/23 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä asun itse kaupungin vuokra-asunnossa Helsingin kantakaupungissa. Puutalossa. Vuokra on 650 eur ja kolmio kyseessä. Juurikin tästä syystä asun vuokralla kun vuokra on noin edullinen verrattuna sijaintiin ja asunnon kokoon. Jos haluaisin ostaa samalta alueelta asunnon, se maksaisi todennäköisesti 300-400 000 eur ja tällöinhän asuinkustannukset nousisi ihan järjettömiksi. Mitä järkeä siis ostaa kalliilla omaa kun voi asua edullisesti vuokralla.

Me saadaan kuitenkin säästöön ihan kivasti rahaa ja lapsillakin on omat rahastot mistä sitten saavat aikanaan oman asunnon hankintaan rahaa (jos päättävät sijoittaa ne asuntoon) tai sitten saavat jotain muuta kivaa sillä rahalla. Meillä on myös varaa matkustella, lapsilla on kivat vaatteet ja meillä on suht uusi auto.

Tiedän että Helsingin kaupungin vuokra-asunnot ovat kiven alla mutta tarpeeksi kauan kun jonottaa (plus vaihtaa sisäisenä vaihtona) niin pääsee tällaiseen helmeen kiinni ja tästä en luovu enää ikinä! Että kyllä kaupungin vuokra-asunnot ja asuinalueet voi oikeasti olla ihan kivojakin. Meidän alueella noin puolet on vuokra-asuntoja ja loput omistusasuntoja. Ei sitä tuolla lasten koulussa huomaa mitenkään, samanlaista porukkaa ollaan kaikki.

Vierailija
18/23 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset kyllä tietävät mitkä luokkaerot ovat

ja opettajat tietävät osoitteesta mitkä lapset on ongelma alueelta

Vierailija
19/23 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On noloa

lapset kyllä tietävät mitkä luokkaerot ovat

ja opettajat tietävät osoitteesta mitkä lapset on ongelma alueelta

Vierailija
20/23 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä että asutaan kaupungin vuokrakämpässä. Edellinen asunto oli laadultaan samaa luokkaa, mutta lähes puolet pienempi - ja vuokra sama. On meillä kyllä myös omistusasunto, mutta vuokralla ja eri kaupungissa siltä varalta että muutamme vielä takaisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme