Help! Mistä tietää, mitä rokotuksia kouluikäinen on saanut? Entä aikuinen?
Olemme lähdössä Thaimaahan, ja ilmeisesti ainakin seuraavat rokotukset olisi hyvä olla voimassa:
* Hepatiitti A
* Kurkkumätä, jäykkäkouristus
* Lavantauti
* Tuhkarokko, sikotauti, vihurirokko
Lapsen rokotushistorianhan näkee neuvolakortista kouluikään asti, mutta mistä minä tiedän, mitä 4.-luokkalainen on saanut neuvolaiän jälkeen? (Juu, olen huono äiti, kun en muista enkä ole mihinkään kirjannut ylös.)
Muutenkaan en mitään tiedä tai muista näistä rokotteista (mikä vaikutusaika missäkin rokotteessa, eli onko jokin joskus saatu rokote voimassa vai ei...), mistä ihmeestä minä nyt saisin tietää OMAT rokotteeni? Olen 34-vuotias, enkä ole lukioiän jälkeen mielestäni saanut mitään rokotteita työterveyshuollosta tms. (paitsi sikainfluenssa- ja jotain muita influenssarokotteita).
Kuka osaisi auttaa tässä asiassa? Mistä tiedustella/tarkistaa lapsen rokotehistoria? Entä aikuisen? Mitä sitten teen seuraavaksi?
Ollaan aiemmin reissattu vain Euroopassa. AUTTAKAA tietäväiset!
Kommentit (12)
lapsen rokotukset koneelle. Itselläni on rokotuskortti johon on merkitty kaikki rokotteet joita olen saanut. Eikö nuo jäykkäkouristus rokotteet ja poliot yms. ole voimassa n. 10v. eli sinun pitäisi nekin ottaa jos kerta viimeksi lukiossa on rokotettu.
ottaa nuo kaikki rokotteet, kun viimeisimmästä rokotuksesta on ainakin se 15 vuotta...Onko "tuplarokotuksista" jotain haittaa?
Ja tosiaan, lapsen neuvolarokotehistoriahan on ihan neuvolakortissa, mutta mites näin kesäaikaan otat yhteyttä kouluterveydenhoitajaan? Auts, en siis saa vissiin tietää lapsen viimeisimmän 4 vuoden rokotehistoriaa mistään ennen matkaa.
Ja onko se sitten niin, että käyn ostamassa nuo rokotteet apteekista (saako ne ihan vaan reseptivapaana?) ja sitten varaan ajan terveydenhoitajalta, joka pistää ne rokotteet?
t: avuton ap
olen kai saannut sen koulusta joskus aikoinaan.
Hepatiiti A rokotusta sulla tuskin on, jos et ole sitä vartavasten hakenut mistään.
Vekaran kohdalta; en itse muista, että olisin saanut ala-asteella mitään rokotuksia, joten eiköhän rokotukset ole tiedossa. Kysyisin asiaa vaikka terveyskeskuksesta tai neuvolasta (he tietävät kyllä mitä tavalliseen rokotusohjelmaan kuuluu yleensä).
Omalta kohdaltani (olen 35) sain työterkkarilta viime vuonna vahvistusrokotuksen tuohon MPR:n eli oli menossa "vanhaksi". Jäykkäkouristusrokotus on hyvä (näin minulle on lekuri sanonut jonkun tikkauksen ohessa) uusia 10 vuoden välein.
Hepatiittiä vastaan ei tietääkseni yleisesti rokoteta, joten ne joutuu hankkimaan itse (joten ne on varmaankin sitten ostoslistallasi...)
koska jos häntä olisi rokotettu jotenkin yleisestä rokotuohjelmasta poikkeasvasti, tietäisit sen taatusti (olisit itse tehnyt jotain asian eteen, muuten menee automaattisesti noin).
Eli lapselta puuttuu hepatiitti ja lavantautirokotukset.
Sun omat rokotteet teoriassa on menneet noin, mutta sittemmin vanhentuneet, koska et ole käynyt uusimassa. Eli sun täytyy käydä uusimassa toi jäykkäkouristus/kurkkumätä -rokote (kandein käydä muutenkin, myös Suomessa pysyessäsi) ja sit ottaa päälle hepatiitit ja lavantauti.
Mä en oo muuten kuulllut, että lavantautia vastaan voi rokottaa. Sehän on yhdentyyppinen salmonellamakteeri!...
Mutta nekin pystyy laskemaan neuvolakortista. Varaa aika lääkärille, saat reseptit.
Eikö kouluterveydenhoitaja ole merkinnyt neuvolakorttiin kouluiän rokotuksia? Meillä on näin.
Jos olette hyväksyneet, että lapsenne saa ohjelman mukaiset rokotteet, saat asian varmasti selville lapsen koulun terveydenhoitajalta.
Mutta jos olette otatteneet jotain muita rokotteita esim. hepatiitin, niin ne pitäisi muistaa. Tai toinen vaihtoehto on jos muistat missä olette käyneet ottamassa rokotuksen, siellä voi olla tieto mikä rokote on kyseessä.
4-luokkalaisen jäykkäkouristus/kurkkumätä-rokotteen pitäisi olla ok, jos vaan on saanut sen neuvolassa. Se kun on voimassa 10 vuotta. Samoin tuon MPR-rokotteen (Tuhkarokko, sikotauti, vihurirokko) pitisi olla voimassa: muistelisin että suoja on elinikäinen(?)
Hepatiitti ei kuullu yleiseen rokoteohjelmaan, kuten ei lavantautikaan.
Aikuisen rokotehistoriaa ei ole missään, jos et ole saanut tai ylläpitänyt itse rokotekorttia tms.
Terveyskeskuksesta voisi saada ilmaiseksi tuon jäykkäkouristus-rokotteen. Oletko saanut pahoja likaisia tai syviä haavoja viimeisen 10 vuoden sisään? Silloin tikkaava lääkäri yleensä antaa aina jäykkäkouristusrokotteen.
Hepatiitti-rokotteeseen saat todennäköisesti soittamalla reseptin omalta lääkäriltä tai työterveydestä. Käyt itse ostamassa piikin apteekista ja menet pistätyttämään sen.
Kannattaa harkita, että ottaisi saman tien A- ja B-hepatiitti rokotteen vaikka se vähän kalliimpi onkin.
Lavantauti-rokotteesta en osaa sanoa mitään. Toimii ehkä samalla tavalla kuin hepatiittikin.
Rokote.fi-osoitteessa on lisätietoa.
eli ensin lääkäriin, sitten apteekkiin ja sitten terkkariin. Parempi ottaa rokote "turhaan" kuin vahingossa tuplasti.
Mutta terveysasemmallakaan ei näy tiedot jos rokotteita ei ole saanut siellä tai sen yhteydessä olevassa neuvolassa. Eli muistele missä rokotuksia olette saaneet ja sitten vaan soittamaan paika terveydenhoitajalle. Muuta keinoa ei oikeastaan ole.