Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahat on loppu!

Vierailija
09.06.2011 |

Onko jollakin muulla sama tunne ja tieto että viimeisen vuoden aikana rahat eivät kertakaikkiaan riitä.

Olen työssä käyvä, kahden lapsen yh, jolta on aina jäänyt 50-100€ säästöön joka kuukausi, viimeisen vuoden aikana on nuo säästötkin syöty. Mielestäni on säästäväinen, tosin pienipalkkainen, mutta jotain on tapahtunut, rahat eivät enää riitä saamaan kulutukseen kuin ennen. Aikaisemmin olen tehnyt ystävättäreni kanssa pienen kaupunkilomamatkan keväisin, kesällä lasten risteilyn tai pari, lisäksi kotimaan lyhyitä matkoja. Tänä vuonna ei kertakaikkiaan tunnu olevan varaa edes yhteen risteilyyn.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehneet yhden kahdenkeskisen reissun ja yhden perhereissun. Tänä vuonna ei tule mitenkään kysymykseen. Hyvä kun saamme ruokaa ja bensaa tarpeeksi ostettua... Emmekä ole muuttaneet kulutustottumuksia, päinvastoin olen alkanut esim. leipomaan enemmän leipää itse ja ostamaan vaatteita kirpparilta. Hinnat ilmeisesti nousseet kaikessa?!?

Vierailija
2/14 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hinnat nousseet... Ruoka ja bensa... Sähkö, ihan kaikki. Ottaa päähän!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka ei riitä kaikkiin laskuihin enää, joka kerta jää jotain odottamaan seuraavaa rahapäivää.

t. kahden lapsen yh minäkin

Vierailija
4/14 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutatte vaan enemmän kuin ennen.

Jos teillä on osoittaa että risteily on mennyt sähkön ja bensan hinnannousuihin, niin näyttäkää se. Laskut löytyy vielä piironginlaatikostanne. Verkkopankista löytyvät myös.

Odotan vastaustanne

Vierailija
5/14 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluvat perheeseemme. Aikaisemmin ei ole tarvinnut miettiä, mihin aikaan kuukaudesta menee esim. vaateostoksille, mutta nykyään joutuu kaikkien vähänkin isompien ostosten kohdalla ensin miettimään, että milloin on tilipäivä ja onkohan tilillä nyt tarpeeksi rahaa.

Kaikki vain on kallistunut vuoden-kahden sisällä ihan kauheasti. Ärsyttävää!

Vierailija
6/14 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja myyn niitä. Joulumarkkinoilla meni älyttömästi kaikkea kaupaksi, pääsiäisenä ruohokoppia jne jne.

Lisäksi myin hyvällä menestyksellä suomalaista lasia huutiksessa, jota olin kirpparilta haalinut.

Pakko yrittää saada lisätuloja, ei ole kiva jos on 0 euroa tilillä ennen palkkapäivää.

Mulla ei ole yhtään mitään enää mistä voisin tingata. Esim taloyhtiön bioastiassa ei ole kuulemma tarpeeksi ns jätettä. Menin ihan pokkana työpaikan ruokalaan ja kysyin saako heiltä biojätettä. Joka maanantai töihin mennessäni vien sinne sangon ja palkaksi kun he säästävät biopussin ja kuljetuskustannuksissa saan sen päivän ruuan jämät. Taatusti laintonta mutta ilmaisen ruuan otan mielellään vastaan. Ja syön sen yksinolo viikolla, eli lapsille en syö, koska taatusti kylmäketju katkeaa välillä. Olisko ikinä mulle tullut mieleen tekeväni tälläistä ? Never.

Vierailija
7/14 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuommoisen 50-200 euron lisäkuluun kuukaudessa kovin kummallista kulutusta tarvita, kun inflaatio on ollut viimeisen vuoden aikana seuraavat:

sähkö + 19%

kaukolämpö + 12%

broileri + 10%

kala keskiverrosti +10%, kirjolohi +26%

voi + 12%

öljy + 11%

kahvi + 40%

kaakao + 25%

asuntolainojen korot +9%

jätteiden keruu +9%

bensa +9%

Kulutuksen ei siis tarvitse nousta yhtään, mutta jos käytää noita yllä mainittuja enemmän kuin terveyspalveluja ja viinaa (niiden inflaatio ollut hyvin matala), niin perheen inflaatio on paljon suurempi kuin se 3,2% mitä se keskiverrosti on tilastokeskuksen laskemana.

Vierailija
8/14 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin minua lamaa tälläinen kituuttaminen, vaikka kuinka yrittää sinnitellä, kokoajan on pelko että jokin kodinkone hajoaa tai johonkin joutuu laittamaan vaikkka vain 100-200€ ylimääräistä, kun ei yhtään saa säästöön.

Vierailija
9/14 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi pienituloista aikuista. Tulot eivät ole vuodessa pienentyneet. Silti nykyään poikkeuksetta 2 viikkoa ennen palkkaa saa huomata, rahojen olevan hupenemassa. Ei voi kaupasta edes juustoa ostaa kun se on tavallaan ylimääräinen lisä.

Vierailija
10/14 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minä hoidan lapsia kotona (0 euroa/kk, koska nuorinkin on yli 3 v). Rahat riittävät edelleen.

Silloin, kun molemmat ansaitsimme, laitoimme enemmän säästöön ja niistä saadaan nyt lisätuloina vuokratuloja ja osinkoja mm.

Mietimme toimeentulomme kymmenien vuosien perspektiivillä. Emme ole hankkineet mielestämme ökykallista asuntoa omaan käyttöön tai uutta kalliimpaa autoa.

Kaksilapsinen perhe

Vierailija
11/14 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole mitään eroa aikaisempiin vuosiin, perheessä on nyt taaperokin, jolle on ostettava monenlaista ja silti tuntuu että meillä on rahaa enemmän käytettävissä kuin aiemmin. Tulot eivät ole nousseet (hoidan lasta kotona!) eivätkä kiinteät menot pienentyneet. Ihmettelen, minne rahat ovat aiemmin kuluneet?

Vierailija
12/14 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuommoisen 50-200 euron lisäkuluun kuukaudessa kovin kummallista kulutusta tarvita, kun inflaatio on ollut viimeisen vuoden aikana seuraavat: sähkö + 19% kaukolämpö + 12% broileri + 10% kala keskiverrosti +10%, kirjolohi +26% voi + 12% öljy + 11% kahvi + 40% kaakao + 25% asuntolainojen korot +9% jätteiden keruu +9% bensa +9% Kulutuksen ei siis tarvitse nousta yhtään, mutta jos käytää noita yllä mainittuja enemmän kuin terveyspalveluja ja viinaa (niiden inflaatio ollut hyvin matala), niin perheen inflaatio on paljon suurempi kuin se 3,2% mitä se keskiverrosti on tilastokeskuksen laskemana.

Kenenkään korkoprosentti ei edes ole lähelläkään tuota.

Vierailija
13/14 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo hintojen nousi ei tarkoita, että lainankorot tai muut olisivat nousseet 9-prosenttiyksikköä vaan 9-prosenttia aiempaan verrattuna.

Esim.

korko aiemmin 2 %

nousua 9 %

korko nyt 2.18 %

....

Vierailija
14/14 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on ihan keskitulot, eletään nuukasti ja asuntokaan ei mitään luksusta ole. Rahat ei riitä elämiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi