Join eilen, viimeisen paukun otin klo.03. nyt rinnat ovat taynna maitoa. Voinko imettaa nama maidot jo lapselle vai pumpata ne pois. Eli haihtuuko alkoholi myos aidinmaidosta kuin
Kommentit (8)
Alkoholi myös poistuu maidosta samalla tavalla kuin verestäkin, joten mitään pumppaamisia ei ole senkään puolesta tarvis tehdä.
Ei tarvitse pumpata vaan voit imettää.
Sama tai hiukan vähäisempi määrä alkoholia on maidossa kuin veressäsikin. Eli vaikka olisit ollut kahden promillen kännissä, niin maidossasi alkoholia on se kaksi promillea, mikä helposti on vaikka ruisleivässä!
Tässä suora kKysymysnumero 3123:
Olen 41-vuotias kolmen lapsen äiti. Nuorin lapsistamme on " iltatähti" ,
vasta 4 kk vanha suloinen poika. Olen mielestäni valistunut äiti, mutta
kysyisin nyt mieltäni vaivaavaa seikkaa:
Raskauden aikana käytin alkoholia hyvin varovaisesti ja vain silloin
tällöin lasillisen. Nyt imettäessäni vauvaa olen samoin ollut hyvin
pidättyväinen, mutta kerran sattui kyläreissulla, että omasta mielestäni
olin juonut hyvin vähän, joten ajattelin voivani imettää. Kuitenkin aamulla
miettiessäni tarkemmin juomaani määrää totesin, että olin illan aikana juonut
ehkä yhteensä 2 lasillista shampanjaa, kolme lasillista viiniä ja yhden pienen
konjakin. Vauva nukkui yön hyvin, heräsi kuudelta aamulla, jolloin jälleen imetin.
Sitten kauhistuin, onko hän saanut alkoholia vereen. Hänen käytöksensä oli aivan
normaalia, mutta asia painaa mieltäni. Miten alkoholi siis tällaisina määrinä vauvaan
vaikuttaa kertaluonteisesti?
Nimimerkki " Äidinrakkaus"
Vastaus: 29.12.1997
Ei ole mitään syytä huoleen. Mitä todennäköisimmin alkoholinmäärä veressäsi on ollut vierailun kesto huomioiden alle promillen luokkaa eli samaa luokkaa siis äidinmaidossa. Juodun viinin pitoisuus 100-kertainen. Kun vauvasi on juonut iki-ihanaa äidinmaitoa vajaa 2 dl on mahdollinen alkoholimäärä ollut arviolta alle 0.2 g: Siis ei minkäänlaista syytä huoleen tai huonoon omaantuntoon!!!!
Lindberg, Leif, LL
opio verkkoklinikan erään lääkärin vastauksesta:
Vierailija:
Miksi kolmetoista pumppaisi? Ihan turhaa hommaa.
niissähän on alkoholia myös.
en halua juottaa viinaa pikkuselle
Vierailija:Miksi kolmetoista pumppaisi? Ihan turhaa hommaa.
Vierailija:
Vierailija:Miksi kolmetoista pumppaisi? Ihan turhaa hommaa.
monella on niin väärä käsitys alkoholista ja imetyksestä. d-vitamiinitipoissa on jo sama määrä alkoholia mikä äidin parista paukusta välittyy vauvaan.