Antakaa vinkkejä TEHOKKAASEEN kodinhoitoon. Mitä kannattaa tehdä, mitä jättää tekemättä?
Meillä on kolme lasta, iso talo ja puutarha. AINA joku paikka on rempallaan. Päivässä on aikaa rajallisesti ja nuorin lapsista (1 v) on vielä täysin vahdittava. On siis mahdotonta hääriä kotihommien kimpussa koko ajan. Mies tekee arkisin pitkiä työpäiviä, joten hän ei juuri osallistu ylläpitosiivoukseen. Viikonloppuisin teemme yhdessä normaalin viikkosiivouksen.
Asiat näyttävät menevän jommalla kummalla tavalla:
1) Jos yhtenä päivänä keskittyy kunnolla pariin hommaan, muut jäävät (ainakin lähes) tekemättä.
2) Jos kaikkea tekaisee pikkuisen, saa aikaan välttävän kokonaistuloksen, mutta se on vain sellaista pinnan kiillotusta.
Kaaos syntyy meillä käsittämättömän nopeasti. Sillä välin kun minä täytän tiskikoneen, lapset ovat jo ehtineet levittää kaikki askartelutarvikkeensa ympäri olohuonetta. KYLLÄ, koetan parhaani mukaan opastaa lapsia siivoamaan itse jälkiään, mutta tuon ikäisillä se on vielä hakusassa. He tarvitsevat usein siivoukseen päältä katsojaa, mikä taas vie aikuisen aikaa. Lisäksi lasten nurina "siivouspakosta" koettelee hermojani.
MITEN MÄ SAAN TÄMÄN HUUSHOLLIN PYSYMÄÄN SÄÄLLISESSÄ JÄRJESTYKSESSÄ?
Kommentit (9)
että paras ratkaisu tähän on töihin meno. Lapset hoitoon sotkemaan, jolloin koti pysyy siistimpänä. Tiskikonettakaan ei tarvi pyörittää päivittäin...
vaikka mulla on vaan yksi lapsi niin sekin saa aikamoisen kaaoksen aikaan jos mitään leikkejä ei välillä korjata pois. Mun vinkit:
- me ollaan kehitetty sellainen "leikki" että jokainen (äiti, isä ja lapsi) vie 5 tavaraa paikalleen (yleensä siis leluja). Tätä toistetaan pari kertaa päivässä
- lelut pyritään korjaamaan aina leikin jälkeen heti pois ennen kuin aloitetaan uusi leikki (ei aina toimi mutta yritetään)
- kaikilla tavaroilla on oma paikkansa eli mitään ei jätetä koskaan pöydille, tasoille lojumaan koska siitä ne eivät löydä koskaan paikoilleen. Vaatii alkuun vähän totuttelua mutta nykyisin ihan rutiinilla menee ja tavaroita ei jää lojumaan eri paikkoihin (tiedän että tämä on hankala toteuttaa jos on paljon lapsia, mutta kannattaa aina yrittää)
-tiskit suoraan koneeseen, samoin pyykit heti kuivumaan ja kuivat samantien kaappiin. Iltaisin sitten pyyhin vielä pöytäpinnat. Lapset mukaan siivoushommiin, meillä lapsi on vielä ihan innoissaan kun saa "pyyhkiä pölyjä" omalla rätillään.
Eli ei kai muuta voi neuvoa kun sitkeästi vaan jankuttaa niille lapsille siitä siivouksen tärkeydestä, ei meilläkään paikkoja hinkata koko ajan vaan onhan tämä meidänkin siivous aika pintapuolista, mutta mun mielestä se on parempi kuin ei mitään.
meillä on just tollasta... Teini ei sotke kuin omaa huonettaan mut 9v, 8v ja 6v sotkee ja monta kertaa päivässä kehotan korjaamaan jäljet. Siivoan joka välissä kun vaan ehdin ja suinkin jaksan ja silti meillä on aina sotkuista. Pieni vauva on myös. Kyllä meillä vielä sotkusempaa oli kun olin töissä, ei mitenkään enää jaksanut iltaisin siivota kun nukahdin heti kun oli lapset hoidettu:(
Meillä on vuoden ja viiden vanhat lapset ja sitten parin kuukauden ikäinen vauva. Kotihommat kanssa reistaa ja kaaosta riittää.
Viiden vanha kuitenkin osaa siivota ja auttaakin mua aika paljon (lapsen ei pitäis auttaa, tiedän, mutta nyt kun on kaksi vauvaa kotona, niin en keksi muutakaan ratkaisua. yhtä perhettähän tässä ollaan..)
Järjestelee siis taaperon sotkemia leluja paikalleen ja vahtii taaperoa, kun itse imetän jne.
Kesällä hyvä tapa on olla lasten kanssa mahdollisimman paljon ulkona. Eväät mukaan ja koti pysyy siistinä :)
Olen myös luistanut ruuanlaitosta: näillä helteillä harvemmin tekee mielikään "kunnon kotiruokaa", vaan ihan hedelmä-voileipä linjalla ollaan oltu. Aamulla puuro ja illalla lämmin ateria. Siinä välissä mitä milloinkin.
Isompi lapsi on jemmannut lelujaan semmosiin vaikeasti avattaviin laatikoihin joista taapero ei niitä osaa ottaa . Tämännököisiin: http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=1092
Niistä näkee läpi mitä on sisällä, mutta taapero ei tosiaan osaa niitä avata. Isompi lapsi taas osaa. Sinne saa osan leluista piiloon.
Askartelutarvikkeet on meillä minun jemmakaapissa jonne lapset ei saa mennä. Kesällä kannattaa muuten askarrellakin ulkona! Sormivärimaalausta jne.
Ja lapsiperheissä helpointa on kunnon säilytystilat: hyllyjä jotka peittää sotkun (ovat umpinaisia) ja jonne tavarat saa helposti piiloon. Katso mikä nurkka kerää rojua teillä kotona ja iske sinne säilytysratkaisu. Toimii ainakin meillä.
KAIKKI turha tavara pois, aloita sillä. Sitten kun tavaraa on vähemmän, ja kaikelle tavaralle paikkansa, on helpompi pitää järjestystä yllä.
Karsinnan jälkeen kannattaa pitää kiinni siitä, että kun 1 tavara tulee kotiin, niin 1 lähtee. Lapsetkin voi opettaa siihen, että uutta ei tipu ellei vanhaa tavaraa lähde.
Mulla on jääkaapin ovessa lehdestä leikattu Marttojen "riittävän siivouksen" ohje, jota en kylläkään pysty noudattamaan edes sitä, mutta siinä on ajatusta.
Olen sen pohjalta pyrkinyt luomaan itselleni jonkinlaisen "tämä riittää" -minimin jotta en koko ajan tuntisi riittämättömyyttä ;-)
Päivittäin pyrin vain siihen, että keittiö on sen verran siivottu, että seuraavalla kerralla pääsee laittamaan ruokaa ja syömään (pöytäpinnoilla tilaa, keittoastiat tiskattu). Tiskikoneen tyhjennys nopeasti jotta pääsee täyttämään. Pyykit naruilta kaappiin (pyykkiä pestään vauvan takia joka päivä).
Kaikki tämän päälle on plussaa. Pikkuhiljaa tekemällä tulee kuitenkin pestyä vessat, imuroitua joskus... Lattioita pestään ehkä parin kuukauden välein. Ikkunoita en yritäkään pestä joka vuosi. Saunan pesu, kaappien ovien pyyhkiminen, pölyt... silloin kun tuntuu että nyt olis aikaa ja sotku ärsyttää liikaa... lapset vievät kyllä omat tavaransa huoneisiinsa kun käskee, se on sitten eri asia millainen kaaos niissä huoneissa on. (kauhea kaaos!)
Yhdellä tutulla on käytössä siivouspäivän sijasta lauantainen "siivoustunti" jossa aamiaisen jälkeen kaikki perheenjäsenet viettävät tunnin tehden niin paljon kuin ehtivät. Siinä ehtii jo aika paljon, kun on iso perhe, ja tunti tuntuu siedettävältä ajalta. Aion kokeilla!
Lelukaaokseen auttaa, kun on joku laatikko tai useampikin, johon voi kiireessä heitellä kaikki ympäriinsä esim olohuoneen lattialla lojuilevat lelut. Sitten otetaan joku hetki jolloin kori tyhjennetään: lelut omiin paikkoihinsa.
Niinkuin muutkin ovat sanoneet, ensisijaisen tärkeää on, että kaikella ON oma paikka! Sotkua aiheuttavat eniten ne jutut joille ei oikein ole hyvää paikkaa olemassa.
Tee enemmän ruokaa kerralla, samalla sotkulla saat safkaa pakastimeenkin.
Tiedän tunteen... Ja jos lapset on hoidossa niin ei sitä silloin halua siivota, vaan mennä vaikka leffaan...
Mutta minusta jälkimmäinen, että tekee päivittäin vähän kaikkea on parempi. Sitten kun lapset kasvaa, niin ehtii enempi puunaamaan.
Onnistuisiko se, että palkitsisit lapsiasi hyvän järjestyksen päivistä?
Itse teen nopean (10 min) siistimisen kun lapset on menneet nukkumaan eli juurikin roskisten tyhjennykset, tiskikoneen täytön, ja tavaran raivauksen.
Vanha viisaus, että jokaisella tavaralla olisi syytä olla oma paikka, helpottaa. Ja että kun ulos mennään, niin siivotaan sisällä jäljet. Ulkona sama juttu, ulkolelut paikoilleen ennen kuin tullaan sisälle.