Mua niin sapettaa edelleen, kun pph nukuttaa
lasta päiväunille ja antaa sen nukkua ties kuinka kauan, vaikka ollaan pyydetty, että max tunti, jos ihan pakko.
Illat on sitten ihan kamalia ja emme saa lasta nukkumaan oikeaan nukkumaanmeno aikaan.
Ja syy, miksi nukuttaa lasta, on kuulemma se, että lapsi väsynyt! No perhana onhan se väsynyt, kun kukkuu puolille öin ja herätetään aikaasin aamusta kesken unien :(
Täällä kerran jo asiasta paasasin ja paasaan uudelleen. Hitto ottaa vain päähän!
Kommentit (91)
lasta päiväunille ja antaa sen nukkua ties kuinka kauan, vaikka ollaan pyydetty, että max tunti, jos ihan pakko. Illat on sitten ihan kamalia ja emme saa lasta nukkumaan oikeaan nukkumaanmeno aikaan. Ja syy, miksi nukuttaa lasta, on kuulemma se, että lapsi väsynyt! No perhana onhan se väsynyt, kun kukkuu puolille öin ja herätetään aikaasin aamusta kesken unien :( Täällä kerran jo asiasta paasasin ja paasaan uudelleen. Hitto ottaa vain päähän!
Mulla oli sama tilanne pojan paitsi se erona että pph kyllä antoi pojan nukkua sen 1h mikä oltiin sanottu. Mutta taas 2v on niin pieni että tarvitsee sen pienen lepo hetken päivällä mutta kyllä pph pitäisi kunnioittaa teidän vanhempien toivetta ja en usko että ulkoilu illalla autaa koska kyllähän ne siel hoidossa ovat iltapäivälläkin ulkona. Minä sinun tilanteessa tekisin niin että vielä sanoisin hoitajalle asiasta ja toivot että hän kunnioittaa sitä myös. Uskon että tuo on raastavaa, itse olen kokenu saman ja siihen kuulkaa mammat ei auta että laitat lapsen sinne sänkyyn, lasta jos ei nukuta niin ei se nuku ja sitähän sanotaan että lasta ei saisi virkeänä viedä sänkyyn....siitä se kierre alkaa että alkaa hillkumaan sängyssä ja tulemaan pois ym...ja se ei ole kyl kivaa
Ei lueta ap:n viestejä kunnolla ja puhutaan kuin lapsi ei saisi nukkua päiväuneja lainkaan ja kuinka ap haluaa vain laittaa lapsen nukkumaan klo 19. LUKEKAA VIESTIT ENNEN VASTAAMISTA!
Lapsen tärkein uniaika on yö. Yöunista ei saa tinkiä siksi, että hoitotädillä olisi helpompaa! Jos 2-vuotias nukkuu tunnin päiväunet, on se aivan riittävä, jotta jaksaa vielä illan kotona. Klo 21 nukkumaanmeno on 2-vuotiaalle jopa aika myöhään (meidänkin 2-vuotias meni nukkumaan 21-22). Tärkeintä on kuitenkin, että lapsi saisi pitkät ja riittävät yöunet, jotta aamulla herääminen on helppoa ja aamupäivän touhut jaksaa hyvin. Päiväunet ovat vain pieni lisälepo, ei mikään yöunien korvike.
Jos lapsi normaalisti menee nukkumaan klo 21, pitäisi jokaisen ammattikasvattajan tajuta, että siinä ei kyllä ole haettu vanhemmille omaa aikaa vaan nimenomaan on kyse lapsen rytmistä. Herätys aamulla on valitettavasti vakio, joten tärkeintä on tosiaan, että se nukkumaanmenoaika takaa riittävät yöunet. Näinhän ap:n lapsella on, jos lapsen annetaan nukkua vain tunnin päiväunet.
Hoitotäti on nyt kuitenkin päättänyt pitää kahden tunnin kahvitauon ja antaa lapsen nukkua pidempään. Näin sitten lapsen luontainen rytmi ja nukkumaanmeno viivästyy, yöunista tulee vajaat ja lapsi on entistä väsyneempi päivisin ja ottaa menetetyt yöunet kiinni nukkumalla pitkiä päiväunia! Törkeää toimintaa pph:lta. Ap:tä kyllä haukutaan oman ajan haluamisesta, mutta pph:ta ei, vaikka tälle maksetaan niiden lasten hoitamisesta!
Jos lapsi ei nukahda illalla normaaliin aikaan, on vika selvästi niissä päiväunissa. Ei 2-vuotiaan kuulu valvoa melkein puolilleöin, ei edes sinne klo 22. Jos viikonloppuisin rytmi toimii niin kuin ap kertoi, niin miksi ihmeessä se pph ei voi uskoa vanhempia ja tehdä niin kuin vanhemmat pyytävät. Tunnin päiväunet ovat riittävät, jos lapsi jaksaa valvoa sinne klo 21!
Ap, ota yhteys pph:n esimieheen. Tilanteen on muututtava, koska tuolla tavalla rääkätään lasta!
Että on ihan tosissaan tärkeämpää, että se lapsi nukkuu siellä perhepäivähoidossa miten pitkään tahansa ja saisi sitten valvoa illalla vaikka 23, koska muutenhan äiti saisi levätä hetken ennen kuin itse menee nukkumaan, soo soo. Varmaan lastensuojeluilmoituksen paikka mammat!
Ihan oikeasti, että on ookoo jos 2-vuotias nukkuu yöunet esim. klo 22-7. Kyllä yhtenäinen yöuni on huomattavasti tärkeämpää kuin pitkät päiväunet.
Eihän tässä kai kyse ollut siitä etteikö se 2 v saisi nukkua päiväunia vaan siitä että ne unet ovat niin pitkät ettei illalla nukkumaanmenoaikaan väsytä.
Tsemppiä ap, meillä on kuopus ollut just tuollainen ja päiväkodin kanssa sovittiin että nukkuu 1,5 h kahden sijaan ja se toimi hyvin.
Että on ihan tosissaan tärkeämpää, että se lapsi nukkuu siellä perhepäivähoidossa miten pitkään tahansa ja saisi sitten valvoa illalla vaikka 23, koska muutenhan äiti saisi levätä hetken ennen kuin itse menee nukkumaan, soo soo. Varmaan lastensuojeluilmoituksen paikka mammat!
Eihän tuota nukkumaanmenon tarkoitusta voi ymmärtää jos itsellä on mahdollisuus nukkua vaikka yhdeksään lasten kanssa ja sitten valvotaan vastaavasti vaikka kuinka pitkään. On ihan eri asia saada lapset kuudelta ylös, tajutkaa nyt! Sen takiahan kotiäidit paasaa noista päikkäreistä että saavat itse levätä, mutta jos TYÖäiti haluaa lapset nukkumaan ennen puoltayötä niin se on ihan saatanasta kun "äiti ei kestä lapsiaan"
kokeilkaa itse noita perseelleen meneviä rytmejä vaikka kuukauden verran ja haukkukaa sitten.
Meillä oli esikoisella tuo sama ongelma, joka ratkesi sillä, että päiväunien pituus pk.ssa oli max tunti, usein herättivät 45 min. unien jälkeen.
olen niin tyytyväinen, kun lapsi aloittaa koulun syksyllä.
Kierre on valmis lapsen päiväunista ja se helvetti on sitten kotona ja vanhemmatkaan ei pääse nukkumaan.
päiväkoti ei joustanut pätkääkään. Vasta eskarissa saivat jättää kahden tunnin unet pois.
Että silleen.
T. Edellinen.
miten pph pystyy sumplimaan 4 eri lapsen päiväunet, jos jokaisella lapsella olisi erilainen päiväunien tarve ja makuuhuoneita tasan yksi. Itse olen pph, mutta ei mulla ole varaa ostaa tätä asuntoa isompaa asuntoa vaan sen takia, että jokainen hoitolapsi saisi oman huoneen nukkumista varten!
On aika vaikea saada 2-vuotiasta herätettyä kesken päiväunien, kun samassa huoneessa nukkuu 2-3 muuta lasta, joiden päiväunet saavat kestää pidempään. Harva 2-v herää kesken päiväunien hiljaa ja hyväntuulisena. Suurin osa on siinä tilanteessa aika itkuinen. Ja vaikka saisi sen kesken unien herätetyn lapsen hiljaa makuuhuoneesta pois, millä pidät tuon ikäisen lapsen hiljaisena tunnin ajan, ettei muut lapset herää. Päiväkodissa on sentään vähän isommat tilat ja enemmän työntekijöitä, mutta pph on vähän eri asia.
Mielelläni antaisin yhden nukkua 3 h, yhden 2 h, yhden 1 h ja yhden en ollenkaan, jos olisi siihen oikeasti mahdollisuus. Se vaatisi vain jättipottia lotossa, että olisi mahdollisuus ostaa joku 6 huoneen asunto. Palkka pph:lla on sen verran pieni, ettei sillä rahalla noin isoja asuntoja osteta.
Mutta kertokaa ihmeessä, miten toi kuvio hoidetaan!
miten pph pystyy sumplimaan 4 eri lapsen päiväunet, jos jokaisella lapsella olisi erilainen päiväunien tarve ja makuuhuoneita tasan yksi. Itse olen pph, mutta ei mulla ole varaa ostaa tätä asuntoa isompaa asuntoa vaan sen takia, että jokainen hoitolapsi saisi oman huoneen nukkumista varten!
On aika vaikea saada 2-vuotiasta herätettyä kesken päiväunien, kun samassa huoneessa nukkuu 2-3 muuta lasta, joiden päiväunet saavat kestää pidempään. Harva 2-v herää kesken päiväunien hiljaa ja hyväntuulisena. Suurin osa on siinä tilanteessa aika itkuinen. Ja vaikka saisi sen kesken unien herätetyn lapsen hiljaa makuuhuoneesta pois, millä pidät tuon ikäisen lapsen hiljaisena tunnin ajan, ettei muut lapset herää. Päiväkodissa on sentään vähän isommat tilat ja enemmän työntekijöitä, mutta pph on vähän eri asia.
Mielelläni antaisin yhden nukkua 3 h, yhden 2 h, yhden 1 h ja yhden en ollenkaan, jos olisi siihen oikeasti mahdollisuus. Se vaatisi vain jättipottia lotossa, että olisi mahdollisuus ostaa joku 6 huoneen asunto. Palkka pph:lla on sen verran pieni, ettei sillä rahalla noin isoja asuntoja osteta.
Mutta kertokaa ihmeessä, miten toi kuvio hoidetaan!
ja ap, kerro nyt kuinka ihmeen pitkiä unia siellä pphlla sitten lapsi nukkuu? Epäilen suuresti että paria tuntia kauempaa nukkuisi.
Jos tuo tilanne on susta ihan sietämätön niin ano ihmeessä lapselle siirtoa päiväkotiin. Siellä lapsi voi päästä päiväuniaikaan siihen ryhmään, jossa vain rauhoitutaan päiväuniajaksi. Tosin tässä on tietenkin se vaara, että lapsesi nukahtaa sielläkin ja silloin pkssakin lapsi siirretään takaisin siihen päiväuniporukkaan, koska selvästi ne unet tarvitsee.
Ihmettelen miten odotat pph:n pärjäävän väsyneen lapsen kanssa jos ei saisi nukkua ollenkaan?
ja jos nukahtaa maanantainakin vaikka on kai sunnuntai-maanantaiyön nukkunut hyvin kun ei ole nukkunut päiväunia. Eli jos nukahtaa su ilta 21 ja herää aamulla 7.00 niin unta tulee 10 tuntia. Ja silti nukahtaa helposti päiväunilel ei tuo yöuni riitä.
Kokeile herättää su aamuna aikaisin, laittaa illalla nukkumaan jo 20.00 jolloin yöunet ovat 11 tuntia. Tuolloin ei luulisi enää maanantaina nukahtavan hoidossa? Tai sitten on silti niin väsynyt että tarvitsee vielä päiväunet, ei siis jaksa yhtäjaksoisesti valvoa 13 tuntia. Ei se hoitajakaan saa virkeää alsta väkisin nukutettua.
Ei tämä oo ap:n vika!! En osaa sanoa keinoja, symppaan vaan. En tajua miten vanhemmatkaan jaksaa jos lapsi hilluu hereillä vielä 23 jälkeen. Pph:lla on tietysti helpompaa kun hoidokit nukkuu pitkään päivällä, mutta kyllä perheiden tarpeitakin pitää kuunnella!
Ehkä voisi kokeilla vielä illalla tunnin reipasta ulkoilua (tai pidempääkin). Kesällä on pitkään valoisaa niin ehtisi iltaisellakin.
t.kotiäiti