Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mua niin sapettaa edelleen, kun pph nukuttaa

Vierailija
08.06.2011 |

lasta päiväunille ja antaa sen nukkua ties kuinka kauan, vaikka ollaan pyydetty, että max tunti, jos ihan pakko.

Illat on sitten ihan kamalia ja emme saa lasta nukkumaan oikeaan nukkumaanmeno aikaan.

Ja syy, miksi nukuttaa lasta, on kuulemma se, että lapsi väsynyt! No perhana onhan se väsynyt, kun kukkuu puolille öin ja herätetään aikaasin aamusta kesken unien :(

Täällä kerran jo asiasta paasasin ja paasaan uudelleen. Hitto ottaa vain päähän!

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että perhepäivähoidossa on mukava asia, että lapsi ottaa päiväunet. Työ on raskasta ja hyvä saada totaalinen breikki neljän-viiden lapsen hoidosta hetkeksi. Ilman lasten päiväunia minkäänlainen, riittävä hengähdystauko on oikeastaan mahdoton.

Vanhempien kannalta olisi hyvä, että toiveet otetaan huomioon juuri esim. "max tunti" tyyliin. Itsellämmekin tuntuu olevan, melko vähäisellä unellä pärjäävä reilu kaksivuotias tyttö, joka kaksituntiset päiksyt nukkuessaan saattaa olla hereille vielä puoli kymmenen aikaan.. HUH! Siinä on oma aika melkoisen kortilla... Jos nukkuu vain tunin päiksyt niin nukkumaanmenoaika on "siedettävä" eli siinä puoli ysin tienoilla. Sitten on vielä tunti pari kotitöille tai omille jutuille... :) Voisiko olla mahdollista puhua perhepäivähoidon ohjaajalle tms että päiväunien pituudesta voitaisiin keskustella ja sopia...?

Vierailija
42/91 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on toinen ratkaisu: herättäkää lapsi viikonloppuna aamuisin samaan aikain kuin arkisin herätätte. Ja sitten laitatte sen myös viikonloppuisin päiväunille.

Päiväunia ei nuku tai jos nukkuu, niin max sen tunnin ja nukahtaa klo 21 mukisematta.

Eli tunnin päiväunet EI VAIKUTA lapsella yöuniin. Mutta jos nukkuu pidempään, eli sen 2h, niin nukahtaa vasta 22-23 pintaan!

-ap-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kierre katkeaa. Ihan yhtä helppoa se on teille kuin hoitajille... ellei sitten iltarituaalit ole pielessä, lapsi ylikierroksilla töllön katsomisesta ja kaiken lisäksi niskan päällä niin, että vanhemmat pomppii kuin vieterikaniinit jokaisen risahduksen ja toiveen perässä. Sorry.

Mutta edelleenkin lapsi VIRKEÄ, KUN NUKKUNUT HOIDOSSA YLIPITKÄT PÄIVÄUNET!

Olen ohjeistanut, että saa nukkua max tunnin, mutta nukkuu kuulemma melkein 2h!!!

Eikös tässä tuo pph tee nyt väärin, kun ei kunnioita meidän vanhempien toiveita? Vaikea tuota kierrettä on katkaista kuule niin vaan, kun antaa muksun nukkua LIIKAA.

Ei meillä tätä ongelmaa ole viikonloppuisin/lomilla.

-ap-

Tiedäthän, että tuon ikäisen lapsen unentarve on 12h/vrk? Anteeksi, mutta kuulostaa siltä, että et vain jaksa nähdä vaivaa vaan toivoisit lapsen sammuvan uupumuksesta kuin lamppu.

Vierailija
44/91 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

(repimiseen päiväunilta kesken unien) on se, että tahdot olla ilman lasta vaikka olet jo koko hoitopäivän ollut häntä ilman? Ok...

[/quote]

Että olen lapsen kanssa töiden jälkeen 17-21 välin eli 4 tuntia. Enkö muka ansaitse itse tunnin huilitaukoa, kunnes käyn itse jo yöunille? Joudunhan myös itsekin heräämään aikaisin.

-ap-

Vierailija
45/91 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pph saa ajatella oman työnsä vaikeutta/helppoutta vaan nimenomaan lapsen ja perheen parasta. 2-vuotiaan pitäisi mennä nukkumaan viimeistään klo 21 tai ainakin pitäisi nukkua noin 10-12 tunnin yöunet. Meidän 2,5-vuotias alkoi mennä nukkumaan klo 23, kun sai nukkua pitkiä päiväunia päivähoidossa. Aluksi en tajunnut edes yhteyttä, olin vain ihan tuskainen, kun lapsi ei iltaisin nukahda, ja aamulla tietty väsyttää. Kyllä se oma aika kuuluu iltaisin ennemmin vanhemmille kuin pph:lle ihan noin lapsen parastakin ajatellen. Ei pienten lasten kuulu kukkua puolille öin, jotta pph saa pitkän kahvihetken.

Vierailija
46/91 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(repimiseen päiväunilta kesken unien) on se, että tahdot olla ilman lasta vaikka olet jo koko hoitopäivän ollut häntä ilman? Ok...

Että olen lapsen kanssa töiden jälkeen 17-21 välin eli 4 tuntia. Enkö muka ansaitse itse tunnin huilitaukoa, kunnes käyn itse jo yöunille? Joudunhan myös itsekin heräämään aikaisin.

-ap-

Vierailija
47/91 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen ja nuoren uni

Riittävä uni ja lepo on monella tavalla tärkeää lapselle ja nuorelle:

* Riittävä uni ja lepo edistävät lapsen tervettä kasvua ja kehitystä. Uni on tärkeää aivojen toiminnalle, sillä se tekee mahdolliseksi uuden oppimisen ja opitun muistiin painumisen.

* Unen aikana erittyy kasvuun tarvittavaa hormonia. Myös lapsen tunne-elämän kannalta uni on tärkeää, sillä unessa lapsi käsittelee vaikeita asioita ja pelkojaan.

* Hyvä uni edistää lapsen luovuutta, vaikuttaa keskittymiskykyyn ja mielialaan. Hyvin nukkunut lapsi on pirteä ja jaksaa leikkiä ja osallistua koulutyöhön. Uni vaikuttaa lapsen sosiaaliseen elämään ja itsetuntoon.

* Hyvin nukuttu yö vähentää riskiä joutua onnettomuuksiin tai tapaturmiin, sillä virkeän lapsen havainnointikyky on parempi kuin väsyneen.

* Pirteälle lapselle maistuu aamulla terveellinen aamupala. Väsyneen lapsen tekee herkemmin mieli lihottavia herkkuja. Ajan kuluessa univaje voi näkyä jopa lapsen painon nousuna.

* Nukkuminen vahvistaa myös lapsen vastustuskykyä ja sairauksista toipumista.

Vanhemmat vastaavat lapsensa riittävästä unesta

Vanhempien tehtävänä on varmistaa, että lapsi nukkuu riittävästi ja hyvin. Lapsen unesta huolehtiminen on välittämistä ja huolenpitoa. Aina tehtävä ei ole yhtä helppo. Tilapäiset univaikeudet lapsen eri kehitysvaiheissa ovat varsin tavallisia ja tuttuja useissa lapsiperheissä.

Vanhemmat itse toimivat lapselleen myös nukkumisen malleina. Jos lapsella on univaikeuksia, olisi hyvä tarkastella koko perheen nukkumistapoja ja arjen sujumista. Nykyisin kiirettä pidetään usein ihmisen tärkeyden mittana, jolloin unen merkitystä herkästi aliarvioidaan. Kiireisellä elämäntavalla voi olla vaikutusta myös lapsen huonoihin unitottumuksiin.

Koko perheen elämän rauhoittuminen iltaa kohti, yhteinen, rauhallinen iltahetki antaa pohjaa hyville, levollisille yöunille.

Vierailija
48/91 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan voi ymmärtää miten vaikeaa on saada lasta nukkumaan, jos tämä on ihan pirteä.

Oma esikoiseni nukkui päiväunet esikoulussakin ja nukkui silti pitkät yöunet eikä koskaan ole ollut vaikeuksia nukahtaa tai herätä.

Kuopus onkin sitten ihan toisenlainen ja häntä ei kertakaikkiaan saa nukahtamaan "ajoissa", vaikka olisi mitä rituaaleja ja "oikeaan" aikaan nukkumaan laitto. Tämä siis silloin, jos on nukkunut päiväunet. Nytkin kukkuu sängyssään ihan pirteänä...

Olen itse päiväkotityöläinen ja esikoisen jälkeen hymähtelin mielessäni vanhempien toiveille nukkumisen suhteen, mutta nyt tosiaan oman kokemuksen myötä minulla on ihan toisenlainen ymmärrys asiasta.

Ja tosiaan olen sitä mieltä, että ei tätä voi tajuta, jos ei ole itse kokenut.

Vierailija
49/91 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ohjeiden antaminen. Meillä yli 3 vuotiaana alkoi tämä, kun jätti vapaapäivänä päikyt pois. Nukkuu pitkät yöunet ja nukahtaa nopeasti, mutta pitkät päiväunet siirtävät nukahtamista enemmän kuin osaisin ajatella. Kysymys ei todellakaan ole mistään tempuista tai huomion hakemisesta. Nyt ei tosin aina hoidossakaan edes päiväunia nuku, joten vaihtelua on iltanukahtamiseen tullut, mutta loppuviikko on pilalla jos alkuviikkoon osuu pitkiä päiväunia ja kierre on valmis. Tärkeintä on mielestäni pitkät yöunet, ei pitkät päiväunet ja liian lyhyet yöunet!

Vierailija
50/91 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli nukkuu 21-7 ja tunnin päikyt. Ei tarvitse sitä kuuluisaa 12h. Viikonloppuisin nukkuu yössä sen 10-11h ja tosiaankin 1h päikyt yöunista riippuen. Jos nukkunut yöllä jo tuon 11h, eli herääkin vasta klo 8, niin ei nuku päiväunia ja valvoo 21 asti. Mutta jos herää normaaliin aikaan klo 7, nukkuu 1h päikkärit ja menee nukkumaan klo 21.

-ap-

Vierailija
51/91 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yliväsynyttä on vaikea saada nukahtamaan.

Olkaa illalla yhdessä riittävästi niin ei jää asiat sängyssä puitaviksi ja nukuta olemalla vieressä.

Vierailija
52/91 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että olen lapsen kanssa töiden jälkeen 17-21 välin eli 4 tuntia. Enkö muka ansaitse itse tunnin huilitaukoa, kunnes käyn itse jo yöunille? Joudunhan myös itsekin heräämään aikaisin. -ap-

Vierailija
53/91 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pirteää ja iloista lasta klo 23.30, jolle ei uni tule, vaikka sängyssä makuuttaa tuntitolkulla. Ja aamulla pitäisi töihinkin jaksaa.

Meillä on lapsella unimäärä vuorokaudessa aika vakio. Tarvitsee 9-10 tuntia unta, kysymyksessä siis 3,5v. Kotona mennään rytmillä nukkumaan klo22 ja aamulla heräilee 7-8 välillä. Mutta. Kun on tarhapäivä(vain 10pv/kk), poika nukkuu siellä päikkärit, eikä meinaakaan nukahtaa illalla ennen puolta yötä.

Mutta en puutu asiaan sen kummemmin, tarhassa nukkuu kaikki ja piste. Kärsin sitten itse väsyneenä töissä. Ärsyttäähän se, mutta onneksi viimeinen lapsi kysymyksessä, pari vuotta vielä, niin eskarissa ei tartte nukkua sitten. Vanhempien lastemme kohdalla nukkumisasia oli ihan samoin.

Vierailija
54/91 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUTTA joka kerta hoitosopimusta tehdessä kysyn vanhempien päikkäritoiveita ja kysyn uudelleen myös myöhemmin.

Omat hoitolapseni ovat ennen hoitosuhdetta vanhempien mukaan nukkkuneet vain vajaan tunnin päikkäreitä, hoidossa nukkuvat kuitenkin helposti 2,5 tuntia tai ylikin. Syystä että hoidossa on sitä mekkalaa, melua ja väsyttävää toimintaa ja hoitohan on lapselle yhtä stressaavaa kuin aikuiselle työ.

Kysyn siis muutaman viikon päästä hoidon alkamisesta vanhemmilta uudelleen, onko toiveita päikkärien suhteen ja korostan sitä että jos pitkät päikkärit hoidossa vaikeuttavat nukahtamista illalla niin kertovat heti ja osaan sitten lapsen päikkäreitä katkaista.

Lapselle kuitenkin ne riittävät yöunet ovat tärkeämmät, päikkäreitä nukkuvat sitten niin kuin niitä tarvitsevat.

t. pph

Vierailija
55/91 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku nukkuu 14 tuntia, toinen 10 tuntia ja nimenomaan sen jolla on vähäinen vuorokautinen unentarve, pitäisi kerätä ne unitunnit yöllä.

t. nimim, joka just sai 4 vuotiaan hiljenemään... ja herää viim. klo 7 aamulla. Jos ei olisi nukkunut päiväunia (ja meidän siis nukkuu vaan 30-60 min) olisi ollut unilla jo 1,5 tuntia.

[/quote]

Tiedäthän, että tuon ikäisen lapsen unentarve on 12h/vrk? Anteeksi, mutta kuulostaa siltä, että et vain jaksa nähdä vaivaa vaan toivoisit lapsen sammuvan uupumuksesta kuin lamppu.

[/quote]

Vierailija
56/91 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

antaa nukkua hoidossa 2h, niin lapsi nukahtaa vasta 22, joskus jopa 23 ja herätetään sitten klo 7 eli yöunet jää liian lyhyiksi ja siksi nukkuu hoidossa sen 2h, kun kirii menetettyjä yöunia kiinni.

Ja olen keskustellut pph:n kanssa asiasta, mieheni on keskustellut. Ja olemme sanoneet, että max 1h päiväunet. Mutta ei..

-ap-

Vierailija
57/91 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

anna nukkua hoidossa ja myöhennä vähän nukkumaanmenoaikaa. Ja tatusti nukahtaa, kun on tarkat iltarituaalit ja selvä peli... lapselle on oltava selvää että sängyssä ei leikitä, ei höpötetä eikä jumpata, siellä nukutaan. Jos se nukuttaminen on niin vaikeaa niin miten se pph saa nukkumaan?

meillä oli aikoinaan sama ongelma: lapsi nukkui päiväkodissa ja siksi ei saanut illalla unta oikeaan aikaan. Tämän seurauksena yöunet jäivät lyhyiksi ja lapsi oli todella väsynyt aamulla ja koko aamuppäivän.

Nukuttaminen ei meillä ollut koskaan vaikeaa, lapsi kyllä oli sängyssä, makoili siellä silmät auki tunteja (ei jumpannut, ei huudellut tms.). Jos taas ei nukkunut päiväunia niin nukahti varsin nopeasti ja aamulla heräsi pirteänä, oli myös päivän pirteänä hoidossa.

Onneksi päiväkoti osasi lopulta itsekin laskea 1+1 ja lapsi ei enää nukkunut päiväunia hoidossa (tai nukkui max. 1/2h), elämä helpottui huomattavasti.

Lapset ovat yksilöitä, toiselle sopii paremmin se, että nukkuu kerralla kellon ympäri ja lopun aikaa pirteä, toiselle sopii hieman lyhyemmät yöunet ja sitten lisäksi päiväunet.

Päiväkodissa lapsi nukahti päivisin, koska ruokailun jälkeen menivät patjoille pimeään huoneeseen kuuntelemaan satua (tämä selvennys siksi, että joku kuitenkin kohta huutelee "jos se kerran nukkui päiväkodissa niin se oli väsynyt").

Vierailija
58/91 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun se hetki päivähoidossa tehdään rutiiniksi, niin lapsen ei välttämättä edes tarvitse oikeasti siellä hoidossa nukahtaa, mutta rauhoittua pitää. Eli petiin tietyksi aikaa. Kyllä se lapsi siihen sitten tottuu, eli pakosti tasaantuu jossain vaiheessa.

Miten luulet että pph toimii, kun oikeasti pienten lasten tulee ne päikkärit nukkua ja sitten kun vaikka 4 lasta joista 2 sitten pitää valvottaa vanhempien vuoksi.. niitä sitten pitää päivystää kun kahta muuta pitää saada päikkäreille. Kun ei se niiden nukkujienkaan nukahtaminen aina tapahdu nappia painamalla. Ja mieti, sulla siis se 1 lapsi, pphlla ne 4..

Eikä se pph varmastikaan sitä aikaa missään kahvilla lekottele, usein valmistelee seuraavia ruokia tai aktiviteetteja. Ja vaikeaa niitä totaalitaukoja onkaan muussa vaiheessa pitää ollenkaan. Olet ap mielestäni kohtuuton. Jos se nukuttaminen on noin kauhean vaikeaa, anna parina iltana valvoa myöhempään. pph ei useinkaan voi lasta nukuttaa äärettömän pitkästi, koska päivärutiini vaatii että kaikki ovat tiettyyn aikaan mennessä hereillä. Silloin lapsi herätetään jolloin voikin illalla mennä jo ajoissa nukkumaan ja rytmi kääntyy niin että saat sinäkin olla RAUHASSA LAPSELTASI.. :O

Vierailija
59/91 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös se on ylsilöllistä vaikuttaako päiväunet iltanukahtamiseen mitenkä paljon. Itse menen aina yhtä aikaa nukkumaan lasten kanssa ja todellakin odotan että päiväuneton eskari alkaa nuoremmallakin, niin ei tarvi aina valvoa muksujen kanssa puoleen yöhön. Ihanaa kun tulee kesäloma ja päiväunettomat rytmit.

Vierailija
60/91 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkö muka ansaitse itse tunnin huilitaukoa, kunnes käyn itse jo yöunille? Joudunhan myös itsekin heräämään aikaisin. -ap-

joutuu usein joustamaan lasten hyvinvoinnin vuoksi.

Aika moni vanhempi ei ole valmis joustamaan yhtään mistään, kuten omasta mukavuudenhalusta ja huvitteluntarpeesta ja puolison vaihtamisenhalusta ja lapset kantavat seuraukset.

Meillä on ollut kaikilla lapsilla vaihe, jolloin pitkät päiväunet ovat aiheuttaneet iltavalvoskelua, mutta lapsi on silti selkeästi tarvinnut päiväunet. Kesken on ikävää herättää, mutta en nyt ihan montaa tuntia antaisi nukkua jos tiedossa on, että lapsi valvoo puolille öin sen vuoksi. Sen sijaan jos lapsi valvoo vaikka iltayhdeksään tai -kymmeneen, ei se mielestäni saisi olla paha, vaikka onhan se varmaan paha sen vanhemman mielestä, joka haluaa olla yksin ja saada kakaran mahdollisimman aikaisin pois jaloista.

Tuon ikäisen kohdalla on kuitenkin ihan turha puhua mistään "oikeista nukkumaanmenoajoista", kun eiköhän kukin lapsi määrittele oikean nukumaanmenoajan olemalla valmis nukkumaan. Unien keskeyttäminen on vahingollista, vai uskotko oikeasti, että luonto ei osaa määritellä milloin lapsi on nukkunut riittävästi? Päin vastoin on luonnotonta katkaista päiväunet kesken vanhemman mukavuudenhalun vuoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä