Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mua niin sapettaa edelleen, kun pph nukuttaa

Vierailija
08.06.2011 |

lasta päiväunille ja antaa sen nukkua ties kuinka kauan, vaikka ollaan pyydetty, että max tunti, jos ihan pakko.

Illat on sitten ihan kamalia ja emme saa lasta nukkumaan oikeaan nukkumaanmeno aikaan.

Ja syy, miksi nukuttaa lasta, on kuulemma se, että lapsi väsynyt! No perhana onhan se väsynyt, kun kukkuu puolille öin ja herätetään aikaasin aamusta kesken unien :(

Täällä kerran jo asiasta paasasin ja paasaan uudelleen. Hitto ottaa vain päähän!

Kommentit (91)

Vierailija
1/91 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on niin puolesta ja vastaan. Osa viitsinyt lukea sepustukseni tarkkaan ja ymmärtäneet pointtini. En jaksaisi taas uudestaan vastata samoihin kysymyksiin, joihin olen jo pari kertaa vastannut.

Mutta siis.. Lapsi nukahti eilen sitten klo 23 ja herätettiin klo 7. Yöunet jäi 8h mittaisiksi, kun normaalisti olisivat sen 10h. Sovimme pph:n kanssa, että lapsi nukkuu tästä eteenpäin sen 1h päiväunet ja niin teki tänäänkin.

Eli unta on nyt takana 9h ja kaiken järjen mukaan lapsen pitäisi olla nyt tosi super väsynyt ja nukkumassa. Mutta ei.

Pirteä, kuin peipponen. Kohta menemme iltapalalle, pesuille ja nukkumaan. Katsotaan miten käy.

Rutiinit ovat olleet meillä aina samat. Lapsi siis nukkunut ennen tosi hyvin. Nyt kasvun myötä vain unentarve selvästi vähentynyt ja olen äitinä tullut siihen tulokseen, että lapselle riittää 21-7 yöunet ja 1h päiväunet. Eli yhteensä unta 11h.

Ja vielä selviöksi kaikille. En koe lasta taakaksi. En halua väkisin lasta nukuttaa, että saisin omaa aikaa. Ajattelen lasta ensisijassa ja sitä, että lapsi tarvitsee kunnon YÖUNET! Ne päiväunet on toissijaiset minusta ja siitä olen suivaantunut. lapsi ei tarvitse 2h, jopa 2.5h päiväunia. Vaikka on muka väsynyt, niin väsymys johtuu vain ja ainoastaan siitä, että yöunet on jäänyt liian lyhyiksi, koska nukkunut liian pitkään päivällä. Näin se vain menee

Mutta katsellaan, miten tänään luontuu tuo unille meno. Jos on teidän tietämykseen luottamista, lapsen pitäisi tosiaan nukkua jo. Tulen raportoimaan vaikka ihan yksityiskohtaisesti, mitä olen nyt illalla lapsen kanssa tehny, jotta saisin sen nukkumaan. Voitte sitten arvostella lisää ja saada minut näyttämään vielä itsekkäämltä äidiltä.

-ap-

Vierailija
2/91 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoin aika napakasti asiasta pph:lle ja vihdoin meni viesti perille, tosin tällä viikolla sitten nukutti lapsen kuitenkin tiistaina. Mun villi veikkaus on että pph haluaa viettää rauhaisan hetken iltapäivällä ja siksi laittaa lasta nukkumaan.

Niinä päivinä kun lapsi ei nukkunut niin uni tuli illalla viimeistään puol 9. Muuten kukutaan sitten 22-22.30 korville jos on vedetty päivällä lonkkaa. Ja huom, pph nukuttaa lasta helposti 3h putkeen...

Tsempit!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/91 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni jäkättää sitä, että kyllä tarvii päiväunet. Joo, eihän ap vaadikaan etteikö saisi nukkua päikkäreitä ollenkaan vaan että ne olisivat LYHYEMMÄT!

Ja kyllä, kokonaisuudessaan yöunet ovat tärkeämmät tuon ikäisellä jo kuin päiväunet. Jos yöunet tosiaan jäävät liian lyhyiksi liian pitkien päikkäreitten takia, silloin niitä päikkäreitä on lyhennettävä. Jos lapsen heräämisaika arkena on 6 maissa, niin klo 22-23 on todellakin liian myöhäinen nukkumaanmenoaika tuon ikäiselle.

Ja menkääpä ite pirteänä nukkumaan! Kokeilkaa kuinka nätisti uni tulee kun menette sinne sänkyyn makaamaan vaikka pari tuntia ennen normaalia nukkumaanmenoaikaa. Tuskin tulee kovin monelle nukkumatti kovinkaan nopeasti, oli iltarutiinit kuinka kondiksessa tahansa :)

Vierailija
4/91 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kohtuullista, että päiväunet on sen 1 tunnin, jos kerta lapsen nukkumaansaanti illalla on noin vaikeaa. Ei ole reilua nukuttaa tuntikausia. MUTTA en myöskään usko, että tuonikäinen HOIDOSSA käyvä lapsi selviäisi ilman päiväunia. Eli kyllä se tunti kannattaisi olla. Ja jos ei siinä ajassa nukahda niin sitten pääsisi pois? Jos nukahtaa, on päiväunien tarpeessa.

Itseäni häiritsi eniten se, että ap sanoi, että hänen puolestaan lapsi saisi nukahtaa vaikka klo 19. Ihan oikeastiko, jos tulet töistä kotiin lapsen kanssa vasta klo 17? Jos teille jäisi yhteistä aikaa vain 2 tuntia iltaisin, olisiko se mielestäsi riittävästi? Itse varmaan tuollaisessa tapauksessa lyhentäisin jo työpäivää.

Vierailija
5/91 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kohtuullista, että päiväunet on sen 1 tunnin, jos kerta lapsen nukkumaansaanti illalla on noin vaikeaa. Ei ole reilua nukuttaa tuntikausia. MUTTA en myöskään usko, että tuonikäinen HOIDOSSA käyvä lapsi selviäisi ilman päiväunia. Eli kyllä se tunti kannattaisi olla. Ja jos ei siinä ajassa nukahda niin sitten pääsisi pois? Jos nukahtaa, on päiväunien tarpeessa.

Itseäni häiritsi eniten se, että ap sanoi, että hänen puolestaan lapsi saisi nukahtaa vaikka klo 19. Ihan oikeastiko, jos tulet töistä kotiin lapsen kanssa vasta klo 17? Jos teille jäisi yhteistä aikaa vain 2 tuntia iltaisin, olisiko se mielestäsi riittävästi? Itse varmaan tuollaisessa tapauksessa lyhentäisin jo työpäivää.[/i

Eli 1h päiväunet on riittävät siis. Mitäs tuohon sanotte?

Ja tosiaan se, mitä sanoin, että lapsi voisi nukahtaa vaikka klo 19 oli vastaus eräälle teistä, joka kehotti laittamaan lapsen aikasemmin nukkumaan, jotta saadaan rytmi kääntymään. Eli ei menisi pysyvästi klo 19 nukkumaan. Ja olisin laittanut siis klo 19 toki nukkumaan, jos olisi nukahtanut, jos se olisi ollut vastaus tähän, että saisimme rytmit kohdalleen nopeasti ja helposti.

Toivotaan nyt, että rytmit on taas kohillaan näiden valvomisten jälkeen ja lapsi aamulla virkeä.

-ap-

Vierailija
6/91 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadi, tai itse asiassa määrää, että lapsesi on päästävä nukkumaan päivähoidossa aikaisemmin. Silloin hän ei ole enää niin väsynyt päiväunien aikaan eikä nuku liian pitkään. Sitten myös herää aikaisemmin, ja luultavasti nukahtaa illalla paremmin. Syy liian pitkiin päiväuniin on todella liika väsymys. Väsyminen taas johtuu siitä, että lapsi ei pääse ajoissa päiväunille.Ongelma ratkeaa sillä, että laitetaan päiväunille aikaisemmin. Pyydän myös pph:n ohjaajalta tukea tähän asiaan ja vaadi, että lapsesi saisi levätä jo ennen lounasta. Ei se pitäisi mitenkään ylipääsemättömän vaikeaa pph:llekaan olla. Muut lukijat, älkää suotta tulko neuvomaan, miten pitkät päikkärin nukkunut lapsi saadaan illalla nukahtamaan. Kyllä minäkin toisen lapseni kohdalla sen homman osasin, mutta kolmannen kohdalla enää en, vaikka kaikki samat konstit kokeiltiin!

Missä välissä sitä ulkoillaan jos päivälepo pitää saada ennen lounasta? Aamupalan kanssa kestää talviaikan ysiin asti ja sitten vasta päästään ulos. Ulkona 9-11 ja sitten syömään. Ruokakin pitäisi tehhdä jossain välissä. Ja sitten vielä yhden nukkua ennen lounasta. Hohhoijaa.

Vierailija
7/91 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meillä herättiin tänään ihanan pirteinä. Lapsella takana 10h yöunet ja ei kiukusta tietoakaan. Pph:n kanssa nyt sovittiin, että lapsi nukkuu n. 1h yöunet =)

Ja tosiaanki eilen sitten laitoin lapsen huonetta vielä pimeämmäksi, eli vaihdoin jo olemassa olevat "pimennysverhot" vielä paksumpiin, tuuletin huonetta, jotta olisi mahd. viileä. Ja samat iltarutiinit meillä oli, kuin aina ennenkin: iltapala, lämmin suihku, hampaiden pesu, pusut+halit ja hyvien öiden toivotukset. Hetken silittelin päätä ja lapsi rauhottui n.30min nukkumaan.

Ette ehkä usko, mutta tämä oli minulle niin suuri helpotus saada lapsi oikeaan aikaan nukkumaan. itsekin pääsin nukkumaan klo 22 ja olen myös itse ihanan pirteä.

Että kyllä tämä asia koskettaa koko perhettä. Kun yksi ei nuku, ei nuku kukaan.

-ap-

Vierailija
8/91 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap-

Vierailija
9/91 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadi, tai itse asiassa määrää, että lapsesi on päästävä nukkumaan päivähoidossa aikaisemmin. Silloin hän ei ole enää niin väsynyt päiväunien aikaan eikä nuku liian pitkään. Sitten myös herää aikaisemmin, ja luultavasti nukahtaa illalla paremmin. Syy liian pitkiin päiväuniin on todella liika väsymys. Väsyminen taas johtuu siitä, että lapsi ei pääse ajoissa päiväunille.Ongelma ratkeaa sillä, että laitetaan päiväunille aikaisemmin. Pyydän myös pph:n ohjaajalta tukea tähän asiaan ja vaadi, että lapsesi saisi levätä jo ennen lounasta. Ei se pitäisi mitenkään ylipääsemättömän vaikeaa pph:llekaan olla. Muut lukijat, älkää suotta tulko neuvomaan, miten pitkät päikkärin nukkunut lapsi saadaan illalla nukahtamaan. Kyllä minäkin toisen lapseni kohdalla sen homman osasin, mutta kolmannen kohdalla enää en, vaikka kaikki samat konstit kokeiltiin!

Missä välissä sitä ulkoillaan jos päivälepo pitää saada ennen lounasta? Aamupalan kanssa kestää talviaikan ysiin asti ja sitten vasta päästään ulos. Ulkona 9-11 ja sitten syömään. Ruokakin pitäisi tehhdä jossain välissä. Ja sitten vielä yhden nukkua ennen lounasta. Hohhoijaa.

Vähäinen järjenkäyttö lienee sallittua myös hoitotyössä ja sen ohjauksessa.

Päivähoidossa pitäisi mahdollisuuksien mukaan laittaa samaan ryhmään samanlaista päivärytmiä elävät lapset. Siis klo 6 hoitoon tulevat yhteen, ja klo 9 tulevat toiseen. Isomissa päiväkodeissa kahden eri rytmisen ryhmän pitäminen voi olla vähän haastavaa, mutta ei suinkaan mahdotonta.

Eikö muka iltapäivällä ole ihan yhtä hyvä ulkoiluaika kuin aamupäivällä?

Varsinkin talvella Lapissa on aika säälittävää, kun päivän ainoa valoisan hetken joskus klo 11-14 ollaan sisällä syömässä ja nukkumassa.

Lounaan voi valmistaa aamupäivällä sillä aikaa kun lapset (tai osa lapsista) lepää, kun ei kai hoitajan tarvitse maata koko aikaa lasten vieressä?

On tosin joskus käynyt niin, että ennen aikojaan lasta hoidosta hakenut on yllättänyt koko pienen päiväkodin väen hoitajia myöten nukkumasta klo 14 aikaan.

Vierailija
10/91 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile herättää su aamuna aikaisin, laittaa illalla nukkumaan jo 20.00 jolloin yöunet ovat 11 tuntia. Tuolloin ei luulisi enää maanantaina nukahtavan hoidossa?

että koskaan ei ole tarvinnut herätellä :) Viikonloppunakin meillä alkaa elämä klo 6, halusimme tai ei.

meillä ainakin ongelma muodotuu siitä, että lapsen unentarve on aika vähäinen muihin verrattuna. Sitten kun vielä rytmi sotketaan niillä päiväunilla ja pitkällä iltavalvomisella, niin soppa on valmis. Siinä oikeasti väsyy aikuinenkin.

ei-ap

Vierailija
11/91 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ettei hän herätä muita lapsia?

Vierailija
12/91 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinkas pitkiä päiväunia ne ppht YLEENSÄ nukuttaa?

Meidän lapsen pphlla se päiväuniaika oli 2 tuntia, mutta siihen siis sisältyi se riisuminen, petiin meneminen ja nukahtaminen, eli ei todallakaan jää sitä nukkumisaikaa tuota kahta tuntia.

JA: kuinka pitkiä päikkäreita 2 vee yleensä nukkuvat? Meillä kotihoidossa nukkui reilu tunti-vajaa kaksi tuntia. Ja aamulla nousee viim. puoli 8, illalla nukkumaan 9.

AP, ymmärrän jos nyt tosiaan sattuu olemaan niin ettette millään saaneet rytmiä itse käännettyä. Mutta on oikeasti olemassa väsyneitä vanhempia jotka haluaisivat sen lapsen nukahtavan kuin nappia painamalla illalla siitä syystä että saisivat itse viettää vapaa-aikaa ilman sitä lasta. Se on tavallaan normaaliakin, itsekin joskus toivon. Mutta aina pitäsi pysähtyä miettimään sitä lasta, että itse se on haluttu ja se ei ole kauaa pieni. Eikä ole oikein pitää taakkana joka päivä. Joskus toki kaikki väsyy. Mutta joskus käy niin että aletaan ensimmäisenä helposti syyttämään sitä joku onneksi muuten hyvin hoitaa sitä rakasta lasta. Toivon että pph on muuten hyvä hoitaja ja oikeasti ettei hänen työnsä niiden muiden lasten kanssa hankaloidu sun vaatimusten vuoksi. Koska myös niille toisillekin lapsille on tärkeää pitää oma rytmi, ja silloin täytyy jokaisen ehkä hieman joustaa jostain suunnasta. Edelleen olisin suositellut lapsellesi päiväkotihoitoa kun kerran on jo noin kehittynyt että vähä unikin riittää ja aktiviteettia kaipaa ilmeisesti lisää.

Vierailija
13/91 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaakaa lapsenne itse kotona. Silloin saatte elää ihanne elämäänne täydellisiä vanhempina, täydellisesti nukkuvien lasten kanssa.

Vierailija
14/91 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ettei hän herätä muita lapsia?

Ei sielläkään yleensä ole kuin yksi nukkari, ainakin meillä on onnistunut.

Lapsemme ovat olleet myös pph:lla ja hänellä oli kyllä aika luovia ratkaisuja noihin yksilöllisiin eroihin. Yksi nukkui matkasängyssä vaatehuoneessa, yksi rattaissa ulkona, yksi makuuhuoneessa jne.

Tietty jos pp:lla on joku tosi pieni kaksio niin hankalaahan se on, mutta voiko jossain kopperossa edes olla kovin montaa hoitolasta?

Vierailija
15/91 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

varhaiskasvatusta koskevassa koulutuksessa.

Molemmilla kerroilla on ollut puhetta päiväunista ja vanhempien toiveista herättää lapsi alle 2h unien.

Luennoitsijat ovat molemmat sanoneet, että lasta ei pidä herättää kesken unien. Vanhemmat voisivat googlettaa unen tärkeydestä. Kuinka se vaikuttaa aivoihin kun herätetään väärään aikaan.

Minä avaan makuuhuoneen oven 13.30 ja siitä sitten pikkuhilkaa lapset heräilevät pehmeästi omaan tahtiin.

Vierailija
16/91 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen syvästi näitä vastauksia äidin itsekkyydestä jne. Kuinka monta kertaa ap sanoi, että kyse on lapsen yöunien parantamisesta ja lapsen hyvinvoinnista. Muun perheen hyvinvointi tulee sitten bonuksena.

Sille pph:lle joka ei mitenkään saa järjestettyä lasten päiväunia, niin pitää sitten muuttaa tai vaihtaa alaa? Tai vähentää lapsia? Uskon että se on hankalaa. Kaksostenkin kanssa on välillä hankalaa, kun toinen herää eri aikaan ja toinen on kuin p**seeseen ammuttu karhu, jos sisaruksensa sen herättää kesken unien.

Vierailija
17/91 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla kerroilla on ollut puhetta päiväunista ja vanhempien toiveista herättää lapsi alle 2h unien.

Luennoitsijat ovat molemmat sanoneet, että lasta ei pidä herättää kesken unien. Vanhemmat voisivat googlettaa unen tärkeydestä. Kuinka se vaikuttaa aivoihin kun herätetään väärään aikaan.

Minä avaan makuuhuoneen oven 13.30 ja siitä sitten pikkuhilkaa lapset heräilevät pehmeästi omaan tahtiin.

Mikä estää herätellä lempeästi sen vähän lyhyemmän uniajan jälkeen avaamalla makuuhuoneen oven.

Vierailija
18/91 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne riittävän pitkät yöunet ovat se paljon tärkeämpi tekijä kuin ne päiväunet. Kuten joku edellä kirjoitti, päiväunet ovat vain lisälepo, että jaksaa loppupäivän. Jos päivällä lapsi nukkuu liikaa, se on yöunista pois. Ihan sama mekanismi toimii aikuisillakin.

Ei tarvine olla mikään ruudinkeksijä keksiäkseen keinoja siihen miten osan saa herätettyä ilman toisten heräämistä. Jos ei ole tilaa nukuttaa lapsia eri huoneisiin, niin sitten hiljaa hiippailen hakee lapsen nukkumahuoneesta ja herättää hänet vasta nukkarin ulkopuolella.

Vierailija
19/91 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä on ruolailu, uloilu ja nukkumis ajat säännölliset.

Mistään ei tulisi mitään kun jokainen lapsi menisi omaan rytmiin.

Kun vie lapsen hoitoon niin siihen on sopeuduttava tai sitten hoitaa itse. Voi myös palkata kotiin hoitajan jolle antaa aikataulun millä mennään.

Pph ja päiväkodin henkilökunta määrää tahdin ei vanhemmat.

Vierailija
20/91 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä on ruolailu, uloilu ja nukkumis ajat säännölliset.

Mistään ei tulisi mitään kun jokainen lapsi menisi omaan rytmiin.

Kun vie lapsen hoitoon niin siihen on sopeuduttava tai sitten hoitaa itse. Voi myös palkata kotiin hoitajan jolle antaa aikataulun millä mennään.

Pph ja päiväkodin henkilökunta määrää tahdin ei vanhemmat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän