Mitä tehdä? 8 v. poikani kaverista kyse
Pojallani on luokkakaveri, joka asuu lähellä ja jonka kanssa ovat miltei päivittäin keskenään.
Toimii muuten hyvin, mutta nyt poikani on murheellisena alkanut kertoa, että kaverinsa haukkuu häntä usein, tyhmäksi, ilonpilaajaksi, luuseriksi yms. ja esim. siis sellaisista syistä että tänäänkin pojallani oli kotiintuloaika puoli kahdeksalta, ja tämä pojan kaveri oli ryhtynyt sitten haukkumaan poikaani sen vuoksi kun ei voinut pidempään hänen kanssaan leikkiä.
Oli lähettänyt poikani kännykkään mm. tekstarin "oot ilonpilaaja"
ja olen löytänyt poikani kännykästä tältä pojan kaverilta tulleita viestejä joissa kiroilee ja haukkuu poikaani ja tivaa häneltä miksi tämä ei saa olla hänen kanssaan myöhempään tai miksi ei pääse johonkin (vaikka poikani olisi sanonut että meillä on menoja).
Poikani on lähettänyt ihan asiallisia viestejä takaisin, nekin tallentuu puhelimeen joten olen itse nähnyt.
Poikaani yritin neuvoa, että sanoisi kaverilleen että jos tämä haukkuu, poikani ei enää leiki hänen kanssaan yms.
Poikani ei kuitenkaan halua sanoa näin, koska pelkää sitten menettävänsä kaverinsa. On pojallani muitakin kavereita, mutta asuvat vähän kauempana, joten ei näe heitä niin usein. Siksi ymmärrän hänen huolensa, tuossa iässä kaverit ovat jo tosi tärkeitä.
En tunne tämän poikani kaverin vanhempia, koska poikani on tutustunut kaveriinsa vasta koulussa. ohimennen olen kyllä nähnyt mutta moikkaamista enempää en ole koskaan heidän kanssaan puhunut.
Mitä tässä nyt pitäisi tehdä ja miten poikaani neuvoa?
Kommentit (11)
varmaan jotenkin jäljittämään vanhempien yhteystiedot ja heille ilmoittamaan tästä. Tuon ikäiset eivä osaa vielä selvittää keskenään, joko sinä keskustelet tai kaverin vanhemmat keskustelee asiasta ja sovitte yhteisesti mikä on sallittua tekstiviesti käyttäytymistä. Ehdottomasti selvitettävä asia. Varmasti selviää kun kaveri saa rajat käytökselleen. Jos otat etäisyyttä, mieti mitä lapsesi oppii tästä?
mieti omalle kohdalle, että joku tuntematon tulisi valittamaan lapsesi käytöksestä?
Mistä mä tiedän mitä sieltä tulee vastaan, kenties samanlainen tekstiviesti haistatteluineen kuin pojaltaankin...?
ap
on aika samantapainen tilanne. Lapseni on nuorempi kuin kaverinsa ja olen välillä puhaltanut pelin poikki. Ohjeistan lastani kieltäytymään leikkimästä kaverin kanssa varsinkin jos tämä uhkailee ettei ikinä enää leiki kanssaan tms. Onneksemme kyseinen kaveri ei ole lapseni ainoa vaan muitakin on. Sinun tilanteessasi kyllä ottaisin yhteyttä vanhempiin, voithan esittäytyä vain aluksi ja sanoa että halusit tutustua kun lapset niin paljon ovat yhdessä. Samalla voit sitten kertoa teidän säännöistänne ja todeta että heidän lapsensa on vähän kummastellut teidän kotiintuloaikoja, ja kysyt sitten että miten heillä on. Kovin negatiivisella linjalla ei ehkä kannata aloittaa, mutta kyllähän noi haukkumiset kannattaa sitten ottaa myös puheeksi vaikka ihan lopuksi.
epäasialliseksi. ei tarvitse nyt mennä siihen, kuka mitäkin on lähetellyt. ehdotat vaan että katsovat oman poikansa puhelimen. edelleen, kerrot että haluat sopia yhdessä kotiintuloajoista.
eihän sinun tarvitse valittaa toisen pojat käytöksestä, otat vaan yhteyttä ja sanot että sovitte yhteisesti pelisäännöistä, ja kyselet mitä toisen perheen huoltajat siitä ajattelevat.
voi tietysti olla, että toinen poika on poistanut lähettämänsä viestit jo puhelimestaan
jos sieltä tulee epäasiallista vastinetta, niin sitten vasta on aika ottaa etäisyyttä. todennäköisesti toisen perheen vanhemmilla ei ole oikein tiedossa millaista kieltä lapsensa käyttää, ja joskus tuollainen on kyllä ihan lasten omaa ymmärtämättömyyttä
lapset nyt vaan joskus tekevät asiaoita vaikka hyvin tietäisivät että omat vanhemmat ovat kieltäneet.
itse laittaa kaverille poikasi kännykästä ystävällisen, mutta napakan viestin? Siitä, miten kavereita kohdellaan. Luulisi menevän viesti perille. Itse olen myös joskus laittanut viestiä kaverille tai vastannut lapsen puhelimeen, jos kaveri soittelee pilan päiten.
että ei pidä antaa muiden loukata itseä ja sietää mitä tahansa. Kaveri on selkeästi rajaton ja on ehkä aina saanut talloa muiden varpaille. Hänen saattaa olla vaikeaa ymmärtää miksi muilla on rajoituksia, mutta hänellä ei ja päättelee syyt väärin, koska on vielä pieni.
uhkailla tai et anna poikasi olla hänen kanssaan. Kertoisin että se on epäkohteliasta. Ihan rauhallisesti jutellen, ei kannata asiasta tehdä kovinkaan suurta numeroa, koska tuon ikäiset pienet vielä opettelee sos.taitoja.
itse en ottaisi heti vanhempiin yhteyttä vaan sanoisin pojalle nätisti ja rakentavasti, että meillä on tietyt kotiintulotajat, joita oma lapsi noudattaa ja niistä on turha häntä haukkua.
Ja kertoisin, että jatkossakin leikkiminen ok jos se on asiallista.
eli tarvitsevat aikuiseten valvontaa ja ohjausta
eli kun lapsesi on paljon tuon pojan kanssa, niin tuo poika on ilmeisesti teilläkin???
itse ainakin keskustelen asioista suoraan lapsille, siis myös toisten lapsille
omani 6v ja jos kun kiistaa tulee, niin ykllä menen ja autan neuvottelemaan, ja jos ei onnistu niin ohjaan lapsia miten olisi hyvä toimia, miten ei , miltä tuntuu kun kaveri tekee noin jne jne
esim lapsellani oli kaveri, joka lähti vauhdilla pois, kun ei leikki mennyt niin kuin hän halusi, e
eli häippäs tilanteesta noin vaina
ni, seuraavan kerran kun tuli meille, niin me ihan nätisti keskusteltiin kaikki kolme, et miltä kustakin tuo tilanne tuntui
miten asia olisi voitu hoitaa, omani olisi voinut jopustaa leikissä, oltaisiin voitu pitää neuvottelu jossa kumpikin olisi sanonut mielipiteensä ja sen pohjalta tehty sit leikkiä,
ei ole kivaa kun vain poistuu tilanteesta, siinä tulee kaikille pahamieli..
eli keskustelun pohjalta, tilanteet on tehty niin, et molemmat sanoo mitä haluaa leikkiä, ja ensin leikitään yhtä leikkiä sitten sitä toista jne
eli 8v kanssa keskutelkaa te aikuiset, kertokaa miten teidän perheessä toimitaan, miksi on oltava ajoissa kotona jne jne
kerrotte että te ette hyväksy kiristystä, se tuntuu pahalta ja ei ole oikein et kiristetään,
kyllä lapset ymmärtää kun puhutaan heille....
jos ei kuitenkaan edisty niin sit vanhemmille keskustelu tapaaminen
jos eivät ole yhteistyökykyisiä, niin sit kyllä ottaisin ainakin hetkeksi etäisyyttä
koska seura tekee kaltaisekseen........
on huonoa seuraa. Rupeat panostamaan lapseesi ja kuskaat kylään niille muille kavereille jotka asuvat kauempana ja kutsut niitä toisia poikia teille ja keksitte kivaa tekemistä.
Ei rajattomiin lapsiin puhe auta. Meillä oli tuo tilanne, lisäksi vielä kiristettiin lapselta tavaraa, rahaa ja milloin mitäkin. Uhattiin kaveruuden loppumisella jos ei tee niinkuin kaveri sanoo jne.
Kerran sanottiin vanhemmille, hetken päästä taas oli villi meno valloillaan. Nyt eivät ole enää kavereita ja rajaton lapsi on löytänyt kaltaistaan seuraa.
Hän oli lestadiolaisperheen esikoinen ja ulkoilivat kesäisin vielä 23 aikaan illalla. Sääntöjä ei kuulemma heillä ole.
t. saman kokenut, parempi kertarytinä kuin ainainen kitinä
on huonoa seuraa. Rupeat panostamaan lapseesi ja kuskaat kylään niille muille kavereille jotka asuvat kauempana ja kutsut niitä toisia poikia teille ja keksitte kivaa tekemistä.
varmaan jotenkin jäljittämään vanhempien yhteystiedot ja heille ilmoittamaan tästä. Tuon ikäiset eivä osaa vielä selvittää keskenään, joko sinä keskustelet tai kaverin vanhemmat keskustelee asiasta ja sovitte yhteisesti mikä on sallittua tekstiviesti käyttäytymistä. Ehdottomasti selvitettävä asia. Varmasti selviää kun kaveri saa rajat käytökselleen. Jos otat etäisyyttä, mieti mitä lapsesi oppii tästä?