Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten rohkaista lasta puhumaan?

Vierailija
08.06.2011 |

Meidän kuopus on sellainen vaikeneva lapsi. Eskarista tuli palautetta, että ei aktiivisesti puhu tai että jos kysytäänkin, voi kääntää vain päätä pois.

Millähän voisin rohkaista lasta puhumaan vähän enemmän? Nyt tuntuu että hänet tulkitaan myös tyhmäksi, kun ei ole se suuna päänä hilluva eturivin tähtisilmä.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa siis jo puhua mutta ei halua?

Valikoiva mutismi?

Vierailija
2/6 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"viittaa" tai pyri vastaamaan, muuten kyllä puhuu ja on suosittu leikkikaveri, mutta se opetustilanne tökkii tilanteena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhuu kaverien kanssa, kaverien vanhemmille, naapurissa, kaupassa, puistossa, lääkärissä, neuvolassa, yökylässä ollessaan jne.

Ei siis ole varsinaisesti ujokaan, mutta noissa tilanteissa "hyytyy" puhumattomaksi. Minä mietin, että onko häntä kiusattu siellä tai jollekin vastaukselle naurettu tms.

Meillä on myös hyvin dominoiva isosisko, joka ei ainakaan edesauta tämän vaisumman tapauksen esillepääsyä...

Mutta yhtäkaikki mietin, että miten tuota voisi helpottaa kotoa käsin - kun enhän minä siellä ole paikalla.

ap

Vierailija
4/6 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos kerran osaa puhua ja puhuu muuten niin ei eskarissa tarvi muuta tehdäkään. Sitäpaitsi ne on nyt kesälomalla...

Ja kun koulu syksyllä alkaa niin opettajilla siellä on aivan eri arviointimenetelmät. Ei kaikkien tarvitse aina olla suunapäänä vaan vastata sitten kun oikeasti on asiaa.

Minä pidän pojastasi!

Vierailija
5/6 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis tietenkin häntä rakastetaan. Yli kaiken. Siksihän minä kyselen, miten voisin häntä auttaa.

En usko, että nykykoulukaan katsoo hyvällä tuollaista lasta. Ainakaan se opettaja, joka siellä koulussa odottaa. Tunnen hänet, koska kokemusta on esikoisen kanssa.

ap

Vierailija
6/6 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseni ei puhunut kovinkaan paljoa esikoulussa eikä ylipäätään päiväkodissa. Kyllä saivat tehtyä asiasta suuremman mitä oli. Aluksi menin itsekin siihen mukaan, kunnes huomasin lapsen stressin vaan lisääntyvän kun puhumisesta tuli niin paljon keskusteltua. Sitten annoin olla ja aika ja rauha ko asian tiimoilta teki ihmeitä, vieläkään ei ole kovin puhelias lapsi suuressa ryhmässä, mutta asiansa hoitaa ja se riittää hänelle ja meille muille. Hiljaisilla ja ujoillakin on oikeus olla tässä maailmassa omalla tyylillään.