Tajusin juuri. Äidistäni ja meistä lapsina...
Tajusin juuri, että äidilläni ei ole käsitystä siitä, millaista on olla kotona lasten kanssa ja täysin yksin ja AINA. Melkeinpä kokonaan ilman hoitopauja ja omaa aikaa.
Äitini jaksaa aina kehuskella marttyyrimaisesti kuinka hän on jaksanut opiskella raskudet ja synnytykset läpeensä, heti lapsen synnyttyä luennoille tai työhön (ei raskas työ). Ollut niin kovis, että suorittanut vaikka mitä! Lapset ovat olleet hoidossa naapurin mummoilla tai sukulaisilla, pitkiä aikoja (viikkoja) ihan muutaman kuukauden ikäisitä lähtien.
Äitini ei millään ymmärrä, kuinka minusta voi tuntua sille, että seinät kaatuu päälle enkä jaksa. Onneksi minäkin pääsen opiskelemaan syksyllä ja saan lapsen hoitoon.
Kommentit (9)
Jumitat neljän seinän sisällä sen sijaan että eläisit täysillä kuten äitisi teki
se vaan pitää omaa suoritustaan niin ultimate-suorituksena, että sitä ei voita mikään.
Itse asiassa väittäisin, että tää pelkkä kotona olo ja KAIKEN hoitaminen yksin ilman minkäänlaisia hengähdystaukoja on rankempaa. Mulla on myös vertailupohjaa, tein muutaman viikon opintoja tässä äitiyslomalla/hoitovapaalla ja voi että miten tunsin olevani eri ihminen. Fyysisesti olin ehkä väsyneempi, mutta jaksoin paljon paremmin muuten!
ap
Jumitat neljän seinän sisällä sen sijaan että eläisit täysillä kuten äitisi teki
Nykyään vaan ei ole ilmaista hoitoapua, lähes ilmaisia asuntoja jne jne.
Käytännössä mun pitää valita kotihoidontuen+kotona jumittamisen ja toimeentulotuen+päivähoidon+opiskelujen väliltä.
En nyt varsinaisesti jumita kotona, käydään kyllä lapsen kanssa paljon kaikkialla, mutta silti. Käytännössä siis elän täysin lapselleni ja lapseni ehdoilla, äitini ei ole sellaista joutunut tekemään.
ap
Nykyään vaan ei ole ilmaista hoitoapua, lähes ilmaisia asuntoja jne jne. Käytännössä mun pitää valita kotihoidontuen+kotona jumittamisen ja toimeentulotuen+päivähoidon+opiskelujen väliltä. En nyt varsinaisesti jumita kotona, käydään kyllä lapsen kanssa paljon kaikkialla, mutta silti. Käytännössä siis elän täysin lapselleni ja lapseni ehdoilla, äitini ei ole sellaista joutunut tekemään. ap
ilmaisia asuntoja. Kotihoidontuki "keksittiin" vasta 1980-luvun lopulla ja se oli kohtalaisen pieni jo silloin.
Äitisi oli jo ennen lasten saamista varmistanut, että hän saa apua. Miksi et tehnyt samoin?
Nykyään vaan ei ole ilmaista hoitoapua, lähes ilmaisia asuntoja jne jne. Käytännössä mun pitää valita kotihoidontuen+kotona jumittamisen ja toimeentulotuen+päivähoidon+opiskelujen väliltä. En nyt varsinaisesti jumita kotona, käydään kyllä lapsen kanssa paljon kaikkialla, mutta silti. Käytännössä siis elän täysin lapselleni ja lapseni ehdoilla, äitini ei ole sellaista joutunut tekemään. ap
ilmaisia asuntoja. Kotihoidontuki "keksittiin" vasta 1980-luvun lopulla ja se oli kohtalaisen pieni jo silloin.
Äitisi oli jo ennen lasten saamista varmistanut, että hän saa apua. Miksi et tehnyt samoin?
Osanotto sulle siitä.
ap
ilmaisia asuntoja. Kotihoidontuki "keksittiin" vasta 1980-luvun lopulla ja se oli kohtalaisen pieni jo silloin. Äitisi oli jo ennen lasten saamista varmistanut, että hän saa apua. Miksi et tehnyt samoin?
Osanotto sulle siitä. ap
ja organisointikykyä? Joita sinulta siis puuttuu.
No, jos et kykene omaa elämääsi järjestämään elämisen arvoiseksi, ei se ole minulta pois. Lapsia sinun ei ehkä kannata tehdä ennen kuin ne kykenet ruokkimaan eli on tavallisempaa käydä töissä kuin roikkua toimeentulotuella.
ilmaisia asuntoja. Kotihoidontuki "keksittiin" vasta 1980-luvun lopulla ja se oli kohtalaisen pieni jo silloin. Äitisi oli jo ennen lasten saamista varmistanut, että hän saa apua. Miksi et tehnyt samoin?
Osanotto sulle siitä. ap
ja organisointikykyä? Joita sinulta siis puuttuu.No, jos et kykene omaa elämääsi järjestämään elämisen arvoiseksi, ei se ole minulta pois. Lapsia sinun ei ehkä kannata tehdä ennen kuin ne kykenet ruokkimaan eli on tavallisempaa käydä töissä kuin roikkua toimeentulotuella.
Vai mikä on? Et nyt oikein hiffaa pointtia... Mut ei se mitään, hyvää yötä sullekin :)
ap
Osanotto sulle siitä. ap
ja organisointikykyä? Joita sinulta siis puuttuu.No, jos et kykene omaa elämääsi järjestämään elämisen arvoiseksi, ei se ole minulta pois. Lapsia sinun ei ehkä kannata tehdä ennen kuin ne kykenet ruokkimaan eli on tavallisempaa käydä töissä kuin roikkua toimeentulotuella.
Aina tulet sinne känisemään ja pätemään niinkuin ihmiset voisivat varautua joka jumalan seikkaan ja tietää ennalta kaikki maailman asiat!!!
Just eilen tai joku päivä tässä sanoin sulle tästä. Lopeta jo!!!
(Todellakin ton nuivan kirjoitustyylin tunnistaa!!)
Oma äitinikin asui vanhempiensa naapurissa ja lastenhoitoapu oli jokapäiväistä. Ja jaksaa jauhaa miten hän uhrautui ja hoiti lapset yksin kun isämme työskenteli pitkiä päiviä. Joopajoo, kyllä minä ihan itsekin muistan lapsuudestani miten isoäiti oli lähes aina meillä tai me lapset hänen luonaan.