Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen suomenruotsalainen

Vierailija
06.06.2011 |

ja ihan pelottaa tämän maan nykyinen ilmapiiri. Kaikkialla vastaantuleva viha surettaa, etenkin lasten puolesta. Pitäsikö muuttaa täältä jonnekkin muualle ennen kuin on liian myöhäistä? (mutta minne, eihän meillä ruotsissa ole mitään eikä ketään?) Lapsia, ihan pieniäkin, haukutaan pihalla. Ei tällaista ollut minun lapsuudessa, silloin leikittiin suomen- ja ruotsinkieliset sulassa sovussa.

Kommentit (148)

Vierailija
21/148 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä juuri sinun lapsesi lukisivat ruotsin tilalla?

Venäjää varmaankin, jos olisi kouluiässä jo. Eli englanti + venäjä. Sitten kolmatta kieltä, jos nuo lähtevät sujumaan, mutta ei pakolla.

Vierailija
22/148 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulussa. ja käytännössä joudun asioimaan KELAN ja verottajan ja ties minkä kanssa suomeksi IHAN kaikki asiat, koska kukaan suomenkielinen ei kuitenkaan osaa kieltä tarpeeksi hyvin, että voisi asiantuntijana avustaa ruotsiksi sitä omaa eritysialaa. hirveän mielelläni asioisin kaikki nuo asiat omalla äidinkielelläni, mutta sehän ei käy, koska tässä isossa kaupungissa ei ole ketään kelan toimistossa joka puhuisi em. kieltä ymmärrettävästi.

tuosta ruotsin opetuksesta aina jaksetaan jauhaa ikään kuin se olisi kaiksesta muusta pois, ja veisi kaikki mehut, just joo, niin huonoa kun monen kelan virkailijan ruotisnkieli oikeasti on, siis olematon, ei se ole voinut viedä kovin paljon efforttia sen tason saavuttaminen koulussa.

Ei minulle ainakana suomenkieli ole ollut mikään mahdoton asia oppia, ja minä sentään olin aivan ummikko nelivuotiaaksi saakka, vaikka olen syntynyt suomessa. ja lapsena suomenkieleni oli kuulemma kamalaa. mutta koulussa sitä oppii, helpolla.

Eiköhän tässä ap vastaa itse itselleen? Ylimielistä, kallista ja älyvapaata, että 98% väestöstä joutuu opiskelemaan täysin turhan kielen sitä varten, että joskus joutuisivat mahdollisesti palvelemaan henkilöä, joka itsekin myöntää pärjäävänsä suomella aivan mainiosti.

Ymmärrän kyllä oikein hyvin kaksikielisyysvaatimukset, mikäli erikielisten väestöjen suhde on sitä tyyppiä kuin esim. Belgiassa. Suomessa se on naurettavaa ja turhaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/148 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et muuten saa sveitsissä kahdella kiellellä palvelua joka paikasta

Sveitsi muodostuu kantooneista, jotka ovat yksikielisiä.

Suomi voitaisiin jakaa kantooneihin: Ruotsinkielinen Ahvenanmaa + suomenkielinen manner.

Vierailija
24/148 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin Myllypurossa. lähes kaikki pihan lapset tiesivät meidän olevan ruotsinkielisiä. Se ei kuitenkaan leikkejä haitannut, eikä kukaan tullut potkimaan fillariani, kuten tänään 4v. pojalleni kävi.

Potkijoina siis sekä suomalaisia että maahanmuuttajia, eikä puolustajina ketään, eivät edes pihalla seisoskelevat mammat (yksi tosin huusi että antakaa sen jo olla muttei tehnyt elettäkään häätääkseen lapsia pois poikani luota).

Tietysti sain minäkin lapsena silloin tällöin kuulla (lähinnä juoppojen) nälvimistä, mutta suurin osa suhtautui kuitenkin normaalisti.

Sinä joka meuhkaat RKP:stä: Mitä hittoa minä tai lapseni voimme sille tehdä mitä RKP:ssä päätetään?? En minä äänestä sitä puoluetta. Ihan vastaavasti voisin laittaa sinut vastuuseen kaikkien kristillisten lausunnoista, vaikkei sinulla ole heidän kanssaan muuta yhteistä kuin kieli.

Vierailija
25/148 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskenään hänen nuoruudesaan, ja siihen aikaan kun yo-lakkia pidettiin ihan normaalisti kesäpäähineenä lyyran koko kertoi vastaantulevalle kumpaan leiriin kuului, ja niissä lyyroisskin oli ihan ääripäitä. (neulanpäänkokoinen vs. kolikon kokoinen...)

Ja itse -70 luvulla lapsena muistan kuinka hurriteltiin linja-autossa, puistossa ja kukaan aikuinen ei tehnyt mitään. Aina on suomenkielinen valtaväestö ollut hanakka nälvimään jossain nakkijonossa jos on puhunut omaa kieltään - missä sinä ap olet oikein kasvanut, jos nyt mielestäsi kohtaat ensi kertaa vihamielisyyttä?

Minä olen kokenut sitä aina. Arvaa 2, tekeekö mieli luopua yhtään mistään, kun omasta kielestä on aina saanut olla varpaillaan joka paikassa. Hyvä vaan, että edes Ahvenanmaalla pidetään kiinni ruotisn kielestä, kun tosiasia on se, että sitä muualla suomessa saa piilotella tai tulee turpiin. Että olette te kantaväestö todella suvaitsevaisia ja avarakatseisia...

Suomenkieliset suomalaiset kun ei voi olla muuta kun kateellsia ja peloissaan. Ilman meitä suomenruotsalaisia ne vielä asius savupirteissä niinkuin savossa vielä elettiin 20 vuotta sitten. Me tuotiin sivistys ja vauraus ja nyt ne on näreissään siitä kun heidän äly ei riitä siihen ja jotenkin se pitää peittää. Paras vaihtoehto on kieltää meidän perustuslaissa säädetty oikeus että kukaan ei nää miten tyhniä ne oikeasti on. Poikkeuksia tietysti läytyy, mutta ei pers-suomalaisten leiristä.

Vierailija
26/148 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen monikulttuurisesta perheestä ja nyt kysyn itseltäni, että olenko mä joku ryssä vai.

Toisen vanhempani isovanhemmat olivat suomalaisuusmiehiä, jotka suomalaistivat ruotsalaiset sukunimensä 1900-luvun alussa ja alkoivat käyttää suomea ensisijaisesti. Isoisäni on siis opiskellut yliopiston vielä ruotsin kielellä, kun kait vain se oli mahdollista silloin. (Olen vähän vanhempi ihminen.)

Mutta sitten tämä toinen puoli. Isovanhempani olivat emigrantteja Pietarista ja pakenivat tänne. Pietarissa oli paljon ulkomaalaistaustaisia (mm saksalaisia ja ranskalaisia) ja kuulun niihin. Venäläinen kulttuuri on kuitenkin tullut osittain kotiini.

Ja nyt kun tätä mamupuhetta riittää niin kysynkin jo itseltäni, että olenko minä joku ryssä vai? Tai mikä olen? Enkö muka ole suomalainen? Toisaalta todellakin edustan tietynlaista suomalaisuutta, joka kuitenkin on katoamassa ja juuriltaan tämä kansa tuntuu olevan jostain muualta kuin minä.

Ehkä sun kuitenkin tarttis ryhtyä tollaseks suomalaisuusmieheksi nyt 2010-luvulla ja alkaa vetää sellasta liikettä! Se voisi olla ratkaisu ja susta tulisi suurmies! Uudenajan suomalaisuusmies! Lycka till!

Vierailija
27/148 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se paha, ilkeä, järjettömän vaikutusvoimainen RKP ole yksin niitä lakeja säätänyt. Viiden prosentin äänimäärällä ei yleensä oikein mitään saada aikaan ilman enemmistön apua ja myötämielisyyttä.

Näitä parjaamianne kaksikielisyyslakeja ja perustuslakia on ollut puoltamassa huomattava osa eduskuntaa. En oikein usko RKP:n "ostaneen" huomattavilla rahalahjoituksilla näitä ääniä, jokainen saa tietysti itse olla niin vainoharhainen kuin haluaa.

Sitten voi tietysti siirtyä miettimään miksi eduskunta on näin erikoisia lakeja säätänyt. Voisiko niissä vaikka olla jotain fiksuakin takana? Tähän voisi perehtyä esimerkiksi tutkimalla ko. lakien säätäjien merkintöjä, mietintöjä ja esityksiä. Joku fiksu politiikan tutkija on sen jo varmaan tehnytkin. Näistäkin asioista voisi joskus keskustella, mutta keskustelu on nyt viime aikoina pysynyt aika tukevasti kaiken kritiikin alapuolella.

Vierailija
28/148 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin Myllypurossa. lähes kaikki pihan lapset tiesivät meidän olevan ruotsinkielisiä. Se ei kuitenkaan leikkejä haitannut, eikä kukaan tullut potkimaan fillariani, kuten tänään 4v. pojalleni kävi.

Potkijoina siis sekä suomalaisia että maahanmuuttajia, eikä puolustajina ketään, eivät edes pihalla seisoskelevat mammat (yksi tosin huusi että antakaa sen jo olla muttei tehnyt elettäkään häätääkseen lapsia pois poikani luota).

Tietysti sain minäkin lapsena silloin tällöin kuulla (lähinnä juoppojen) nälvimistä, mutta suurin osa suhtautui kuitenkin normaalisti.

Sinä joka meuhkaat RKP:stä: Mitä hittoa minä tai lapseni voimme sille tehdä mitä RKP:ssä päätetään?? En minä äänestä sitä puoluetta. Ihan vastaavasti voisin laittaa sinut vastuuseen kaikkien kristillisten lausunnoista, vaikkei sinulla ole heidän kanssaan muuta yhteistä kuin kieli.

Niin, en tietenkään puolustele tällaista käytöstä, mutta kai saan silti esittää arvion syistä, mistä asenteet johtuvat? RKP:ltä tuntuu mopo karanneen täysin käsistä: heillähän on nyt ihan virallisena tavoitteena saada pakkoruotsi ala-asteelle ja käytännössä lopettaa A2-kielten opetus tämän myötä. Suomenkielisten pitäisi "kansainvälistyä" vain pakkoruotsia opiskelemalla.

Hallitusohjelmaan oli tarkoitus ujuttaa monikohtainen ohjelma, jolla pakkoruotsin aikaistuksen lisäksi lisätään ruotsintaitovaatimuksia ja perustetaan erillinen kieliministerin virkan, joka vahtii, että kaikki puhuvat kiltistä pakkoruotsia.

Luuletko, että tällaiset idioottimaisuudet ei vaikuta asenteisiin? Kuitenkin noin 70% suomalaisista vastustaa pakkoruotsia.

Vierailija
29/148 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kielellä, ei ruotsiksi.

Ja jos kaipaat sivistyneistön 1700-luvun kieltä niin esim. Ruotsissa se oli silloin ranska.

Vierailija
30/148 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt kun tätä mamupuhetta riittää niin kysynkin jo itseltäni, että olenko minä joku ryssä vai? Tai mikä olen? Enkö muka ole suomalainen? Toisaalta todellakin edustan tietynlaista suomalaisuutta, joka kuitenkin on katoamassa ja juuriltaan tämä kansa tuntuu olevan jostain muualta kuin minä.

Niin kauan kuin et pakota ketään opiskelemaan venäjää, jotta voisi palvella sinua, niin asia OK.

RKP:ltä unohtuu, että kaksikielisyyttä on monenlaista, ei se ole mikään monopoli suomenruotsalaisille. Suomessa on yhä enemmän kaksikielisiä ihan muilla kieliyhdistelmillä. Pakkoruotsi on vi-tuilua myös näitä ihmisiä kohtaan.

Vierailija
31/148 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joudutaan sietämään pakkoruotsia. Sen verran monta vuotta minä jouduin sitä lukemaan ja lukion luokan tuplaamaan joten ihan sama mitä joku ruotsinkielinen on joutunut kokemaan. Ei kiinnosta!

Vierailija
32/148 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se paha, ilkeä, järjettömän vaikutusvoimainen RKP ole yksin niitä lakeja säätänyt. Viiden prosentin äänimäärällä ei yleensä oikein mitään saada aikaan ilman enemmistön apua ja myötämielisyyttä.

RKP:llä on agenttinsa joka puolueessa. Esim. Kokoomuksen Kimmo Sasi, joka on RKP:läisen Folktingetin varapuheenjohtaja. Perustuslakivaliokunnassa Sasi tulkitsee perustuslakia juuri kuten RKP haluaa.

Vierailija
33/148 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä edelliset ruotsinkieliset vastaajat eivät.

Minä kuulun siihen HUOMATTAVAAN osaan ruotsinkielisistä jotka haluavat vain elää rauhassa eikä pakottaa ketään lukemaan mitään. Olen ihan tavallinen (yh tosin), asun lähiössä, käyn töissä. Mutta olen huolissani tämän maan ilmapiiristä, sillä koen että viime vuosina mielipiteet ovat menneet siihen suuntaan että minua taikka lapsiani ei saisi olla olemassa?

On totta että ruotsinkielisissä on kusipäitäkin mutta sinä joka väitit että kaikki hbl:n lukijat esim ovat kiihkoRKP:läisiä niin käypä heidän nettisivuilla. suurin osa keskustelijoistahan on vaasemmiston taikka persujen kannattajia!

Vierailija
34/148 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella kurja.

Mekin olemme kaksikielinen perhe, ja viime talvesta lähtien olemme ensimmäistä kertaa kokeneet vihaa ja ikävyyksiä kielen takia, myös pienten lastemme läsnäollessa.

Mielestäni on pelkuruutta ja tyhmyyttä jos tällaista käytöstä puolustellaan RKP:lla, politiikalla, pakkoruotsilla tai millä tahansa muulla. Tällaista käytöstä ei voi eikä tule puolustaa.

Tätä käytöstä emme myöskään tästä maasta saa kitkettyä heikentämällä vähemmistöjen asemaa millään lailla, edes vihatun pakkoruotsin poistamisella. Nämä asenteet siirtyisivät sitten johonkin muuhun kohteeseen, joihinkin muihin koettuihin epäkohtiin ja erilaisuuksiin. Kyse ei ole vihan kohteesta vaan vihaajasta itsestään - vihaa ei saa poistettua ihmisestä vaikka minkä tekisi.

Vierailija
35/148 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi vesittänyt peruskoulu-uudistuksen muuten.

Ja ruotsinkielisten säätiöiden vaaliraha ei ole ryvettynyt, siksi kokoomuslainen opetusministeri käänsi yllättäen kelkan vastoin hallitusohjelmaa, opettajien, rehtorien ja suurimman osan kansan toivetta.

Vierailija
36/148 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Ylen pakkoruotsi-ilta antoin niin idioottimaisen kuvan pakkoruotsin puolustajista, että tämäkin varmaan osaltaan lisännyt suomenkielisten kypsyneisyyttä koko porukkaa kohtaan.

Vierailija
37/148 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella kurja.

Mekin olemme kaksikielinen perhe, ja viime talvesta lähtien olemme ensimmäistä kertaa kokeneet vihaa ja ikävyyksiä kielen takia, myös pienten lastemme läsnäollessa.

Mielestäni on pelkuruutta ja tyhmyyttä jos tällaista käytöstä puolustellaan RKP:lla, politiikalla, pakkoruotsilla tai millä tahansa muulla. Tällaista käytöstä ei voi eikä tule puolustaa.

Tätä käytöstä emme myöskään tästä maasta saa kitkettyä heikentämällä vähemmistöjen asemaa millään lailla, edes vihatun pakkoruotsin poistamisella. Nämä asenteet siirtyisivät sitten johonkin muuhun kohteeseen, joihinkin muihin koettuihin epäkohtiin ja erilaisuuksiin. Kyse ei ole vihan kohteesta vaan vihaajasta itsestään - vihaa ei saa poistettua ihmisestä vaikka minkä tekisi.

Pakkoruotsi on se juttu, joka estää normaalin suhtautumisen vähemmistöön. Se on enemmistöä alistava vallan välikappale. On turha odottaa mitään parannuksia väleihin ennen pakkoruotsin poistumista.

Vierailija
38/148 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkivalta, solvaukset, ylimielinen käytös jne. - kaikki nämä ovat painostuskeinoina käytössä kunnes pakkoruotsi poistuu?

We do not negotiate with terrorists :)

Vierailija
39/148 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä kyllä olisi uskonut näin olevan, mutta tätä ketjua lukiessa menee kyllä ihan suomenruotsalaisten viaksi se, jos asenteet ovat kovenneet. Järjetöntä ylemmyydentunnetta.

Vierailija
40/148 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkivalta, solvaukset, ylimielinen käytös jne. - kaikki nämä ovat painostuskeinoina käytössä kunnes pakkoruotsi poistuu?

We do not negotiate with terrorists :)

No on tuota rauhanomaisesti yritettykin jo aika monta vuosikymmentä. Suomalaisten enemmistö ei ole KOSKAAN hyväksynyt pakkoruotsia. Tällä hetkellä lukemat on suunnilleen niin, että 70% vastustaa.