Te jotka lajittelette pyykin värin mukaan, miten pesetteä mustavalkoisen vaatteen?
Teinillä on paita, jossa yläosa on valkoinen ja alaosa musta. En ole sitä vielä pessyt ja se lojuukin pyykkikorissa, mutta nyt se pitäisi kuulemma saada puhtaaksi. Laitanko se tummien vai vaaleiden kanssa??
Kommentit (22)
kirjopesuainetta:) heh, no mä laittaisin kirjpesuainetta. ja pesisin erikseen.
tuokin on ongelma joillekin? Valkoinen värjäytyy, joten kaikki missä on valkoista pestään valkoisten kanssa. Jos ostat laadukkaita vaatteita, niin ne on värjätty niin, ettei värit sekoitu pesussa. Pesuaineena tavallinenn kirjopyykille sopiva aine, ei sisällä mitään valkaisevaa tms. joka voi pilata vaatteen.
Siitä näet värjääkö se tumma osa. Ei pitäisi värjätä jos siinä on myös valkoista.
Itse ostin just Polarn o Pyretin sinivalkoraidallisen huivin ja se oli lapsella päässä ja kastui sateessa. Tuloksena aivan sininen pää :) Huivi päästää niiiiin kauheasti väriä että siinä on pakko olla joku virhe, valkoiset raidat ovat enää muisto vaan ja siitä lähtee puristamalla oikeen vanana sinistä väriä. Onneksi en ollut pistänyt huivia mihinkään "sekaväristen" pyykkiin, koska koko koneellinen olisi ollut pilalla.
se pitää pestä 60 asteessa ennen käyttöä jolloin väri ei lähde silloin eikä koskaan sen jälkeen.
Siitä näet värjääkö se tumma osa. Ei pitäisi värjätä jos siinä on myös valkoista.
Itse ostin just Polarn o Pyretin sinivalkoraidallisen huivin ja se oli lapsella päässä ja kastui sateessa. Tuloksena aivan sininen pää :) Huivi päästää niiiiin kauheasti väriä että siinä on pakko olla joku virhe, valkoiset raidat ovat enää muisto vaan ja siitä lähtee puristamalla oikeen vanana sinistä väriä. Onneksi en ollut pistänyt huivia mihinkään "sekaväristen" pyykkiin, koska koko koneellinen olisi ollut pilalla.
ja tuo vaate mustien sekaan. Jos valkoinen osa harmaantuu, niin se on vaan voi, voi. Parempi, että tuo yksi vaate tuhoutuu kuin koko koneellinen valkoista pyykkiä.
Irtoväri lähtee ensimmäisissä pesuissa. Ja pesuaine kirjopyykin mukaan. Ja nimenomaan ohjeenmukaisessa lämpötilassa, sillä jotkut värit kiinnittyvät eka pesussa kylmässä, jotkut lämpimässä vedessä.
Seuraavat pesut muiden vastaavien kanssa eli keskenään ne vaatteet, joissa on valkoisen lisäksi muita värejä. En laita valkoista sisältäviä tumman pyykin kanssa, koska ajan mittaan valkoiset osat tummuvat ikävän harmaiksi -> vaate pilalla.
Irtoväri lähtee ensimmäisissä pesuissa. Ja pesuaine kirjopyykin mukaan. Ja nimenomaan ohjeenmukaisessa lämpötilassa, sillä jotkut värit kiinnittyvät eka pesussa kylmässä, jotkut lämpimässä vedessä. Seuraavat pesut muiden vastaavien kanssa eli keskenään ne vaatteet, joissa on valkoisen lisäksi muita värejä. En laita valkoista sisältäviä tumman pyykin kanssa, koska ajan mittaan valkoiset osat tummuvat ikävän harmaiksi -> vaate pilalla.
ekan kerran yksinään nähdäkseni värjääkö vai ei.
koneessa, johon tulee mm. raidalliset, pilkulliset/pallolliset, ruudulliset, vaaleanpunaiset ja -siniset/-keltaiset/-vihreät vaatteet.
Joka toinen kerta color -pesuaineella, joka toinen valkopyykkiaineella.
Näin opetan nuoria yläkoulussa ja elän myös itse kuten opetan... ;)
t. köksänmaikka
vaaleiden ja sekalaisten kanssa tavallisella väripesuaineella. Ensimmäisen pesun pesen joskus yksikseen.
Meillä lajittelu
Tummat
Valkoiset
Vaaleat/sekaväriset
punaiset
Joskus pesen yksin erikseen, tai kerään useamman mustavalkoisen samaan koneelliseen.
koneessa tai käsin. Tai laita teini pesemään se itse:) Juuri tuon takia vältän ostamasta vaatteita, joissa valkoista ja voimakasta väriä samassa.
Käytä vanish- mageneetteja ne estää värejä sekoittumasta.
Itselläni samoja ongelmia ja jatkan vielä sen verran, että millä pesuaineella tällaisen pesette? Kun ajan mittaan valkoinen harmaantuu, jos pesee värillisten pesuaineella ja musta haalistuu, jos käyttää valkopyykille tarkoitettua ainetta...
Itse en myöskään tämänlaisia vaatteita osta, mutta muutama lahjaksi saatu mustavalkoinen tai mustapunainen vaate lojuu pyykkikorissa...
Saahan toki tästäkin ongelman aikaiseksi =D
Niin poistuu tämä ongelma meiltä muiltakin.
se pestään valkoisten kanssa. Hyvälaatuiset vaatteet eivät värjää. Mutta ekan pesun pesisin erikseen, varsinkin, jos kyseessä on joku teinin halpisvaate. Hyvälaatuiset eivät värjää.
sit myöhemmin valkopyykin kanssa.
Mä oon tehny niin ja hyvin on "käyny".
Mutta jo siitä voi päätellä että se musta kangas ei värjää, kun se kerran on valkoiseen yhdistetty.
Meillä on jopa punavalkoisia vaatteita.
Ja muitakin pesuaineita on kun valkoisille ja tummille tarkoitettuja.
Joskus minulla oli muutama paita jossa oli mustaa ja valkoista. Siinähän se ongelma mullakin tuli, kun ei voi pistää valkoisten kanssa, kun muut valkoiset tummenee eikä voi pistää tummien, kun se valkoinen osa tummenee. Niinpä pesin niitä paitoja yksiksensä käsin niin kauan kun se paita kesti. Ja sehän ei kauaa kestänyt, sillä en tykkä mistään käsipesusta (vaatteille siis) ja eihän se valkoinen osa oikeasti pysy valkoisenakaan...
Juuh, ei tämä sinua auta nyt yhtään, mutta tiedät tulevaisuudessa, millaisia vaatteita teinille kannattaa ostaa/neuvoa ostamaan. Onhan ne toki nättejä jne, muttei kovin kestäviä. Sama homma puna-valkoinen vaate.
Mutta ihan käsipesua suosittelisin.