Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omakotitalorakentajat!

Vierailija
06.06.2011 |

Paljonko on tullut maksamaan omakotitalon rakentaminen kaikkene kustannuksineen itse rakennettuna (kaiken minkä siis pystyy itse ja talkootyöllä rakentamaan)?

Ja paljonko neliöitä, kuinka kauan kesti että pääsi muuttamaan taloon ja mitä kannattaa ottaa huomioon jo heti kättelyssä? JA missä päin Suomea rakensitte?

Terveisin omakotitalorakentamisesta haaveileva.. :)

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa hehtaari päätehakkuukypsää metsää. Valitkaa sopivat rungot ja sahauttakaa kenttäsirkkeliyrittäjällä.

Tavara kannattaa myös kuivuttuaan höyläyttää.

Sitten vaan lyötte rungon itse omista puista. Saatte sellaisen kuin haluatte ja on halpaa.

Saahan sen talon valmiksikin tehdä. Omista puista tietenkin, tämä oli pointti.

:)))))))))))))))))))

mutta mä haluaisin nähdä sen talon, jonka te rakennette pelkästä puusta. Missä sen perustukset, eristeet, höyrynsulut, kattomateriaalit, sähköjohdot ja pinnoitteet on? Kato kun vaikka kaikki pinnat ois ullkoa ja sisältä sitä puuta niin siinä välissä tarvitaan aika paljon niin kalliita muita mteriaaleja, että sen puun hinta on aivan minimaalisen mitätön näihin verrattuna. Vai kasvaako sun metsässä myös vesiseristettä ja selluvillaa?

höyrynsulku = muovia. 50 eurolla saat rullan jolla voit kääriä vaikka kaksi taloa kolmeen kertaan

Vierailija
2/12 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertailutimme hintoja kovasti ja teetimme loppujen lopuksi melkein kaiken virolaisella firmalla (sisätyöt teimme itse). Rahaa on palanut tähän mennessä n. 250 000 euroa. Pihatyöt puuttuvat vielä ja sisäovet toimitettiin väärän kokoisina...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitettu vuonna 2005, muutettu 2007, ei oo vieläkään ihan valmista. Lämmitettäviä neliöitä 180, eteläsuomalainen kaupunki.

Ainoat palkansaajat ovat olleet sähkäri ja kaivurikuski.

Vierailija
4/12 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tee-se-itse -mieheltä! Jos on pari-kolme ammattitimpuria 8h päivässä niin 130m2 tulee tuossa ajassa mutta vuosi on minimi jos yksin/vaimon kanssa tekee iltaisin ja viikonloppuisin. 2000-4000 tuntia menee

4, joka aloittelee kohta 3. taloa

Vierailija
5/12 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli vuotta ei riitä rakentamiseen tee-se-itse -mieheltä! Jos on pari-kolme ammattitimpuria 8h päivässä niin 130m2 tulee tuossa ajassa mutta vuosi on minimi jos yksin/vaimon kanssa tekee iltaisin ja viikonloppuisin. 2000-4000 tuntia menee

4, joka aloittelee kohta 3. taloa

eli jos ei ole muualla töissä niin siihen puoleenvuoteen pääsee (ja pääsee kyllä ihan omalla väellä, jos koko jengi on töissä). Jos tekee muun työn ohella eli iltaisin ja viikonloppuisin niin menee puolitoista vuotta.

t viitonen, joka myös on rakentanut useampia taloja.

Vierailija
6/12 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostimme itse talopaketin v. 2007 jouluna, tammikuussa 2008 oli talotehtaiden hinnat nousseet 16%! Tiettävästi rakentaminen ei pahemmin ole halventunut.

Mielestäni osuuspankin laskuri osuu parhaiten nappiin ja sitä on kehuskeltu muillakin keskustelupalstoilla. Kokeileppa sillä!

Tässä linkki:

https://www.op.fi/op/henkiloasiakkaat/lainat/omakotitalon-kustannuslask…

Vierailija
7/12 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa hehtaari päätehakkuukypsää metsää. Valitkaa sopivat rungot ja sahauttakaa kenttäsirkkeliyrittäjällä.

Sitten vaan lyötte rungon itse omista puista. Saatte sellaisen kuin haluatte ja on halpaa.

Vierailija
8/12 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
9/12 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
10/12 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mä haluaisin nähdä sen talon, jonka te rakennette pelkästä puusta. Missä sen perustukset, eristeet, höyrynsulut, kattomateriaalit, sähköjohdot ja pinnoitteet on? Kato kun vaikka kaikki pinnat ois ullkoa ja sisältä sitä puuta niin siinä välissä tarvitaan aika paljon niin kalliita muita mteriaaleja, että sen puun hinta on aivan minimaalisen mitätön näihin verrattuna. Vai kasvaako sun metsässä myös vesiseristettä ja selluvillaa?

Vierailija
11/12 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli on ammattitaitoa ja jonkun verran kirvesmieskokemusta niin hinnaksi voi keskivertomateriaaleilla noin 200 neliön omakotitalossa laskea noin 1500e/neliö. Tässä hinnassa sitten tosiaan VAIN sähkömiehelle ja lvi/putkimiehelle maksetaan. Valut jne tehdään kaikki itse. TOdennäköisesti menee kuitenkin enemmän.

Jos taas te ette ole ammattilaisia eikä talkooväeksi ole tarjolla lisää ammattilaisia, kannattaa laskea ihan suosiolla lähemmäs 2500e/neliö.

Myös jos rakentaa pienemmän talon, on neliön hinta isompi, koska niitä kaliitta kylppäreitä ja keittiöitä on kuitenkin saman verran. Isommassa talossa neliöhinta voi laskea, mut ehkä ei laskekaan, koska niihin usein tehdään sit useampia ja isompia kylppäreitä.

Itse pitkästä tavarasta tehden talon saaminen muuttovalmiuteen menee puolessavuodessa jos ette ole muualla töissä, noin puolessa toista vuodessa jos olette muualla päivätöissä. Paketintilatessa riippuu ihan siitä, millaisen paketin otatte.

Huomioon pitää ottaa työnjako, selkeät säännöt siitä, miten paljon raksalla ollaan töissä ja ettei siellä tarvi olla huonolla omatunnolla eikä myöskään sieltä tarvi olla poissa perheen kanssa huonolla omatunnolla. Lisäksi kannattaa laskea huolellinen budjetti, johon mahdutetaan aivan kaikki (myös laastit, liimat, akryylimassat, kitit, ruuvit, mutterit, ja suojamuovit, ei pelkkiä pintamateriaaleja) ja sitten kerrotaan se noin kahdella, koska todellinen rahanmeno on kuitenkin huomattavasti isompi kuin on laskettu ja iso osa ihmisistä hermostuu siinä vaiheessa kun rahat alkavat loppumaan. Se hermostus sitten tuntuu myös muissa kuin raha-asioissa.

Me on rakennettu Hämeenlinnassa ja Tampereella.

Vierailija
12/12 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman tonttia 235 as-m2 + 64m2 autotalli tuli maksamaan pk kehykseen hilkun alle 500k€ ilman tonttia. Kaikki mahdollinen tehtiin itse.

Seuraavaa taloa suunnitellaan parhaillaan, kustannusarvio 135m2 as-pa ja 200k€ ilman tonttia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä