Kirjoitin alakerran muksun huutamisesta täällä n. 3 kk sitten (ov)
Sama meno jatkuu vaan.
Lapsi (nyt noin 1,5 - 1,8 v.) herää edelleenkin melkeimpä joka yö huutamaan. Ei sellaista normi-itkua vaan tosi sydäntä raastavaa äiti äiti-itkua ja lopettaa iktun sitten kun ei jaksa (?) enää itkeä. Itku vaimenee ja muuttuu sellaiseksi luovuttajanyyhkytkseksi (miten tuota nyt parheiten voisi kuvailla).
Viime yö oli järkyttävä. Lapsi itki kun menin nukkumaan klo 22, kuuntelin sitä tuonne puoli 12 saakka. Heräsin puoli kaksi kun alkoi tämä lohduton itkeskely joka loppui piiiitkän ajan päästä. Ja heräsin puoli viisi kun itku taas alkoi.
Voi olla että lapsi on kiepä tms. mutta tuntuu ettei kukaan mene tämän luokse, annetaan vaan yksinään huutaa. Saatan olla väärässäkin mutta tuolta toi kuulostaa.
Mun on pakko, vaikken haluaisi, mennä kysymään onko siellä jokin ongelma? Ei muuten mitään mutta mua säälittää se lapsi ja toisekseen meillä kärsii yöunet yhdellä sun toisella. Päälimmäisenä on kylläkin huoli tuosta lapsesta.
Teilaatteko minut nyt?
Ehdotuksia kuinka asiallasni lähestyn tätä äitiä... tai isää?
Kommentit (36)
Ensiksikin naapureille kyllä kuuluu jo tuollainen itkeminen mikä tässä on jutun aiheena! Toiseksi lapsen itku tavaratalon vessassa oli sydäntäsärkevää. Miksei isä lohduttanut lastaan? Ähellyksen ääniä kyllä kuulin. Ja niin ne muutkin mutta kun ei ole sopivaa puuttua vapaassa Ruotsissa mihinkään! Kolmanneksi olin nukkumassa viereisessä huoneessa ja nukkunut jo aiemminkin, joten kyllä tiesin mitä ja miten touhusivat! Neljänneksi, minä olen puuttunut lapsiasioihin ja pelastanut ainakin yhden lapsen hengen ja auttanut monia muita ja ihan sivistyneesti. Olen myös saanut kiitokset:) Entä sinä voimakkaine mielipiteinesi? Mitä sinä olet tehnyt lasten eteen? Vai kuulutko siihen luokkaan, joka pelkäät jonkun puuttuvan sinun perheesi asioihin??
siihen, että maillä kaikilla aikuisilla on velvollisuus tarttua toimiin, jos lähiympäristössä on hälyttäviä merkkejä siitä, että lapsellatai perheellä ei ole kaikki OK. Juuri välinpitämöttömyyden ja typerän ajatuksen, että hoitakoot muut omat asiansa takia moni lapsi joutuu kärsimään. Parmepi niin, että tsekataan tilanne kuin olla välittämättä ollenkaan. Juuri tuossa joku kertoin tosi surullisen tarinan pienstä taptusta vauvasta..siinäkin lähimmäisen apu olis ollut tarpeen. Ei vauva itse pysty apua pyytämään. Tuota sinun vessatarinaa kauhistelen siis eikö kukaan ollut huolissaan, että mitä siellä tapahtuu..kummallista kyllä minä ainakin Suomessa olisi kysynyt, että onko kaikki hyvin siellä vessassa..tarvitaanko apua tms. Muistan lukeneeni tästä samsta asiasta jo aikaisemmein ja NYT ON KYLLÄ KORKEA AIKA MENNÄ KYSYMÄÄN NAAPURILTA ASIASTA. Niille, jotka sanovat, että ei ole oikeutta mennä sanomaan mitään sanon ETTÄ PASKAN MARJAT kyllä ja pitääkin mennä kysymään. Juuri tommosten välinpitämättömien ihmisten takia moni lapsi joutuu kokemaan kovia kohtaloita. Lapsen hyvinvointi on aina tärkein eikä ehkä herkkänahkaisten vanhempien.
En eilen ehtinyt mennä keskustelemaan asiasta. Kuikuilin kyllä kotiin mennessä olisivatko pihalla tms. ja pitää myöntää, että jännittää tuollaisen asian esiin ottaminen, mutta mun pitää ajatelalla sitä lasta..
Viime yö oli rauhallinen. Ensi yöstä ei taas tiedä.. Tänään käyn kyllä juttelemassa.
Ja kiitos hyvästä keskustelusta, kerrankin asiallista sellaista.
noin 2v huutaa kun ei tahdo nukkua. Pitkäänkin. Ei hiljene millään.
Huutaa äitiä kun ei muitakaan sanoja osaa. Vaikka olisi sylissä, vieressä yms.
Usein myös kipeänä ja ----> huutaa.
Naapurit takuulla hiilenä, mutta minkäs teet. Muuttakoot pois. Lapset huutavat sen minkä huutavat. Kaikkeni teen etteivät huutaisi.. Normaalia ja kausittaista.
Voisitko vain mennä juttelemaan ja kysymään siinä sivussa jotain tyyliin "tekeekö hampaita lapsi, kun itkee niin kovasti öisin?" tai jotain muuta suht neutraalia, että mahtaako olla joku paikka kipeä tai muuten sairas. Itse en tuollaisesta loukkaantuisi, jos joku tulisi noin kysymään. Toki en tiedä millainen tausta naapuriperheellänne on, eli loukkaantuvatko he tuollaisesta kyselystä.
Miksi et muuten mennyt? Kenelle se kysyminen olisi aiheuttanut vahinkoa?
etten suht uudehkossa kerrostalossa saa "heti" valittajan mainetta. Tai sano asiasta turhaan. Mielestäni en nyt kyllä sano turhaan. Tänään menen kysymään asiasta. En tunne naapureita ollenkaan. Meillä teini-ikäiset ja heillä paljon pienempiä lapsia mitä olen nähnyt.
Lapset saavat itkeä myös öisin. Siihen ei ole mitään keinoa.
Minä kysyisin ohimennen keskustelussa, onko lapsi kipeänä vai miksi itkee niin paljon öisin. Ja ehkä yrittäisin myötätuntoa myös äitiä kohtaan, että on varmaan rankkaa valvoa ja lohduttaa lasta ja ovatko kokeilleet perhepetiä. Sellaisella myötätunnolla ja ohimenevällä neuvonnalla saa ehkä pidettyä välit perheeseen.
keskellä yötä, että hoida sitä lastasi, kun parkuu niin ettei saa nukuttua! En saanut sanaa suustani. Olin ihan kuolemanväsynyt muksun sairasteluputkeen, korvatulehduksiin ja laryngiitteihin ja ties mihin yöparkuihin. Siihen lysähtää, kun joku tulee sen keskelle karjumaan, että hoida pentuasi.
Lapsi vain itki ihan tolkuttomasti, vaikka olisin sylissä heijannut, hyssyttänyt, pitänyt vierelläni, antanut lääkettä...
Tuossa tilanteessa en olisi ottanut lainkaan pahasta, jos joku olisi jutellut päiväsaikaan pihalla ihan asiallisesti: Hei, minulle tuli mieleen kysyä, että onko lapsesi sairaana tai miten itse jakselet, kun olen tuossa yläkerrassa herännyt viime aikoina hänen itkuunsa öisin.
(Ei siinä tarvitse tähdentää, että parkuu liian kauan ja naapurikaan ei saa unta)
Tai vanhemmat niin väsyneitä etteivät herää?
Ei mun mielestä nyt kuitenkaan ole ihan normaalia että yli vuoden ikäinen huutaa kuukausikaupalla kaikki yöt.
Itkun syy voi tietenkin olla sairaus tms, mut noin runsas huutaminen haittaa jo lapsen kehitystä niin paljon, että olipa sen syy mikä tahansa niin jotain apua siihen olis saatava. Harvoin itkuun kuitenkaan on sellaista syytä johon ei auta mikään (lääkkeet allergiruokavalio yms).
Lastenssuojeluilmoituskaan ei välttämättä olis paha juttu. Perhe sais varmasti apua sen jälkeen.
itkemään ja huutamaan. Ovat käyttäneet moneen otteeseen lääkärillä ja mitään fyysistä syytä ei ole.
Minä luulen, että syynä on liian hyysäävä äiti, joka yhä edelleen juottelee iltamaitoa tuttipullosta ja lapsi nukkuu vanhempien keskellä, eikä oikeasti siis saa rauhassa nukuttua. Vanhemmat on myös keksineet, että lasta pelottaa ja niinpä nukkuessa pidetään myös valoa päällä. Eli lapsi havastuu pitkin yötä. Ja oppinut juomaan maitoa myös yöllä eli sitä sitten vaatii myös.
Olivat meillä taas 5 yötä kyläilemässä ja se huuto on kyllä tosi kovaa ja just kirkuu äiti, äitiä ja nyyhkii sydäntä särkevästi. Mutta minkäs tommoselle teet. Jokainen hoitaa lastaan tyylillään eikäpä toi kälykään halua uskoa, että jollain muulla systeemillä tuota yökirkumista ei olisi.
Tämä vaan siksi, että ei tuollainen äidin kirkuminen jne. välttämättä tarkoita ollenkaan sitä, etteikö lasta hoidettaisi tai että se siellä yksinään itkisi. Voimakastahtoinen uhmaikäinen voi just kirkua tuntikausia, jos vanhemmilla ei ole asiaan otetta.
Vanhemmat voivat ensin hermostua, mutta ymmärtävät varmasti, että olet huolissasi lapsesta.
Mun 3 lasta on jo teinejä. Niillä menee tosi hyvin so far, kiitos kysymästä. Varmaan siksi, kun ovat oppineet nukkumaan yönsä suht pieninä suht ok - toki pienet itkeskelee, jos ovat kipeitä tai on painajaista tms. - mutta pääsääntösesti. On sitten ollut energiaa tehdä päivällä kaikkea kivaa.
Lasteni serkku eli kälyn lapsi nukkuu iltapäivisin yli 4 tunnin "päiväunia". Että jaksaa sitten taas koko yön veuhkata. Oikeasti - monet lasten uniongelmat on ihan vanhempien itsensä aiheuttamia, kun sekoittavat lapsen tarpeisiin vastaamiseen tuollaiseen kummalliseen vöyhäämiseen.
Jos on selvitetty, että fyysistä syytä ei ole, niin kannattaa lapselle osoittaa, että päivällä seurustellaan ja yöllä nukutaan.
Jos itku on sairaudesta kiinni, ne sehän ei sit muutamassa yössä lopukaan ja asiaa voi selvitellä lisää. Mutta tuollaisen tapaitkemisen voi kyllä yöltä ihan selkeästi opettaa pois. Eikä tuossakaan lasta mihkään hylätty. Lopetettiin vaan turha lasta itseään rasittavan käytöksen tukeminen. Kun eihän se lapsikaan jaksa päivällä mitään kivaa, jos kaiket yöt menee kirkumiseen.
Ole napakka ja totinen mutta älä epäkohtelias äläkä anteeksipyytävä.
Kerro, että olet kuunnellut tätä lapsen sydäntäsärkevää itkua niin kauan ja nyt haluaisit keskustella asiasta. Onko tähän joku asiallinen syy vai mistähän johtuu? Ole sitten itse ihan hiljaa ja odota mitä vastaavat.
Huomaat pian asenteen ja osaatkin lopun. Jos saat ne silmillesi älä hätäänny olet jokapapauksessa toiminut oikein välittävänä aikuisena ihmisenä.Mua harmittaa aina kun tavaratalon vessassa pikkutyttö huusi Isä, se koskee ja itki ja hetken päästä taas isä, se ...tätä jatkui noin puolituntia. Tämä tapahtui Ruotsissa. Katselin ympärilleni ja muut (6) hymyilivät niin ymmärtäväisinä etenkin vanhat naiset. Mulle välähti heti että siellä oli narkkari isä insestipuuhissa. Isän ääntä ei kuulunut kertaakaan vaikka melkein paperiovet. Meidän piti sit lähteä sieltä mutta mua harmittaa juttu vielä vuosian päästä. Asia on niin, et kyllä äiti lapsen itkusta voi paljon päätellä. Miksi en puuttunut asiaan???
Ystäväperheen lapsi huusi joka yö vanhempiensa välissä niin sydäntäsärkevästi. Monen asian summana tajusin et lapsi pelkää seksin ääniä ja oli kauhuissaan mitä isä tekee äidille. Kyllä pisti vihaksi!
Ensinnäkin, naapurille ei oikeasti kuulu se, miksi lapsi itkee. Eli sen naapurin ei tarvi selitellä eikä keskustella asiasta eikä sulla ole mitään oikeuksia vaatia mitään syitä ja keskusteluja. Voit toki asiallisesti kysyä, mutta ei sulla sen enempää oikeuksia ole. Lastensuojeluilmoituksen tekemiseenkin pitäis olla vähän paremmat perustelut, pelkkä itku ei riitä.
Toiseksi, sulla on jotenkin kieroutunut ajattelumalli lapsista ja seksistä. Eli kaupassa itkevää lasta isä hyväksikäyttää sovituskopissa? Ei se muuten voi itkeä. Ja jos lapsi itkee vanhempien välissä niin syynä on seksi ja sen äänet. Mistä sinä sen tiedät, oletko ollut paikalla todistamassa asiaa? Ja jos ne vanhemmat tosiaan harrastaa seksiä joka yö lapsen kanssa samassa sängyssä niin mikset tee lastensuojeluilmoitusta? Jotenkin tuntuu, että teet näitä diagnoosejasi aika heppoisin perustein.
Ole napakka ja totinen mutta älä epäkohtelias äläkä anteeksipyytävä.
Kerro, että olet kuunnellut tätä lapsen sydäntäsärkevää itkua niin kauan ja nyt haluaisit keskustella asiasta. Onko tähän joku asiallinen syy vai mistähän johtuu? Ole sitten itse ihan hiljaa ja odota mitä vastaavat.
Huomaat pian asenteen ja osaatkin lopun. Jos saat ne silmillesi älä hätäänny olet jokapapauksessa toiminut oikein välittävänä aikuisena ihmisenä.Mua harmittaa aina kun tavaratalon vessassa pikkutyttö huusi Isä, se koskee ja itki ja hetken päästä taas isä, se ...tätä jatkui noin puolituntia. Tämä tapahtui Ruotsissa. Katselin ympärilleni ja muut (6) hymyilivät niin ymmärtäväisinä etenkin vanhat naiset. Mulle välähti heti että siellä oli narkkari isä insestipuuhissa. Isän ääntä ei kuulunut kertaakaan vaikka melkein paperiovet. Meidän piti sit lähteä sieltä mutta mua harmittaa juttu vielä vuosian päästä. Asia on niin, et kyllä äiti lapsen itkusta voi paljon päätellä. Miksi en puuttunut asiaan???
Ystäväperheen lapsi huusi joka yö vanhempiensa välissä niin sydäntäsärkevästi. Monen asian summana tajusin et lapsi pelkää seksin ääniä ja oli kauhuissaan mitä isä tekee äidille. Kyllä pisti vihaksi!Ensinnäkin, naapurille ei oikeasti kuulu se, miksi lapsi itkee. Eli sen naapurin ei tarvi selitellä eikä keskustella asiasta eikä sulla ole mitään oikeuksia vaatia mitään syitä ja keskusteluja. Voit toki asiallisesti kysyä, mutta ei sulla sen enempää oikeuksia ole. Lastensuojeluilmoituksen tekemiseenkin pitäis olla vähän paremmat perustelut, pelkkä itku ei riitä.
Toiseksi, sulla on jotenkin kieroutunut ajattelumalli lapsista ja seksistä. Eli kaupassa itkevää lasta isä hyväksikäyttää sovituskopissa? Ei se muuten voi itkeä. Ja jos lapsi itkee vanhempien välissä niin syynä on seksi ja sen äänet. Mistä sinä sen tiedät, oletko ollut paikalla todistamassa asiaa? Ja jos ne vanhemmat tosiaan harrastaa seksiä joka yö lapsen kanssa samassa sängyssä niin mikset tee lastensuojeluilmoitusta? Jotenkin tuntuu, että teet näitä diagnoosejasi aika heppoisin perustein.
Lapsen toistuva kova itku on juuri syy lastensuojeluviranomaiselle tarkastukseen. Ei lasta automaattisesti oteta huostaan tai koko asiaa lähdetä edes aggressivisesti viemään eteenpäin vanhemmat epäiltynä siitä ja siitä. Tarkastaa voi tilanteen ja PITÄÄKIN kun on yhtään tarvetta! Naapurin oikea huoli lapsen voinnista on RIITTÄVÄ syy soittaa sossuun. Jokaisella aikuisella on velvollisuus pitää lapsista huolta ja heidän puoliaan. Totta on, ettei naapurin tarvitse naapurilleen selitellä mitään, mutta sossuun PITÄÄ soittaa, jos on oikeasti huolissaan.
Tuo voisi johtua vaikkapa mpr-rokotuksesta, joka annetaan 1,5 v neuvolassa.
Mun mielestä ensin pitäisi keskustella perheen kanssa. Syy voi olla vaikkapa allergia tai atooppinen iho, tai jokin muu terveydellinen juttu. Mutta toisaalta tulee myös ymmärtää, etteivät vanhemmat valttämättä halua kertoa esim. lapsen vammaisuutta naapureille, asia voi olla vielä tutkimuksen alla ja oma sopeutumisprosessi kesken.
Miten lasta hoidetaan muuten? Onko pukeutuminen ok? Ulkoilevatko? Miten lapselle puhutaan? Onko vanhemmat aina selvinpäin? Jos ei ole muuta huolta kuin itku, ei ole aiheellista ilmoittaa eteenpäin. Lapset itkevät.
naapurissa asui vuosia sitten eräs pariskunta joilla adoptoidut lapset. joka yö ne lapset itkivät lohduttomasti ja tuntui siltä ettei niitä lohdutettu. heräsin itse joka yö siihen. sitä saattoi kestää parikin tuntia. olivat n. 2v silloin. kun sain omia lapsia (kaksoset myöskin) ymmärsin, että itkua kuuluu ja pidimme itkuunikoulua joka oli kamalaa, mutta pakon edessä kokeilimme kaikkea. ymmärrän hyvin nyt, mitä naapurin seinän takanakin saattoi olla meneillään, mutta itse en enää pystyisi samaan eikä kuopuksemme ole joutunut kauaa itkemään saati mitään huudatusunikouluja ole tehty enää..
itse kyllä puuttuisin asiaan, juttelisin naapureille, mitä sitten vaikka suuttuisi? eikö se lapsen etu ole se mitä haet?
"kieltämättä kävi kans mielessä, että onko lapsi jätetty jopa kokonaan yksin kotiin?? Jos ei yhtään aikuisen ääntä kuulu tuon itkun aikana. Moni aikuinenkin hermostuu tuollaiseen tuntien itkuun ja helposti kuuluisi myö äidin huutoa; nyt hiljaa, oikeasti."
Ei oo kyllä koskaan tullut mieleen huutaa itkevälle lapselle, vaikka itsellä ollut tosi itkuinen koliikkivauva, joka osoittautui moniallergiseksi erityislapseksi. Mun mielestä ei ole normaalia, että aikuinen huutaa itkevälle lapselle. Ei se lapsi ilkeyttään itke, eikä se itku käskemällä lopu.
Askeleet kuuluvat huonosti alhaalta ylöspäin, joten on todennäköistä, ettei teille kuulu askeleet, vaikka joku lapsen luokse menisikin.