Tilapäinen hoitovapaa lapsen sairastuessa?
Olen hoitoalalla ja kysymykseni on seuraava: Jos lapsi on kipeenä viikon, ja olen palkallisesti kotona sen 3 pv, sitten menen päiväksi töihin, saano sen jälkeen olla taas 3 pv palkalla hoitamassa lasta kotona, samasta sairaudesta. Lapsella alkoi siis vesirokko ja voi joutua olemaan monta päivää pois.
Kaija
Kommentit (29)
kovin uraorientoituneet mammulit ovat AINA sitä mieltä että kotiäidit vaan makaa kotona tekemättä mitään :D olisko se sitä kateutta ja häpeää omista valinnoista vai mitä? Kovasti nekin määkivät täällä haukkuen mutta eivät viitsi edes toivottaa lapselle pikaista paranemista! on siinäkin käytöstavat!
Eli mitä jos lapsi vaikka sairastuu torstaina, niin saako olla lasta hoitamassa to, pe ja ma, vai "kuluuko" kolmas päivä sitten viikonloppuun, eli saa vaan olla to ja pe?????
Tietääkö kukaan??
eli kun meillä töissä saa olla ilman lappua omalla ilmoituksella pois 3 pvää niin myös viikonloppu kuuluu siihen.
sellainen käytäntö, että tavallisesta flunssasta tms. kirjoittavat 3 päivää. Vesirokossa (ja varmaan koskee muitakin tarttuvia ja pitkäkestoisia rokkoja, mutta vesirokko kai se tavallisin) kirjoittaavt automaattisesti 5 päivää todistukseen. Mutta tämä on siis vain todistus siitä, että lapsi tarvitsee hoitoa sen 5 päivää, eli että vanhemmalla on tuon nojalla pyytää esim. sitä palkatonta ne lisäpäivät jota sairauden hoito vaatii.
Onneksi mulla on näissä niin reilu työnantaja että meidän kolmen lapsen vesirokkoputkessa olin koko viikon pois eikä yhtään päivää otettu palkasta. Molemminpuolista joustamista tarvitaan pienessä firmassa. Toki oli sähköpostin ääressä ja puhelimen päässä koko tuon ajan.
Eli mitä jos lapsi vaikka sairastuu torstaina, niin saako olla lasta hoitamassa to, pe ja ma, vai "kuluuko" kolmas päivä sitten viikonloppuun, eli saa vaan olla to ja pe?????
Tietääkö kukaan??
Entä jos siihen 3 päivään osu viikonloppu tai muu vapaapäivä? Eli mitä jos lapsi vaikka sairastuu torstaina, niin saako olla lasta hoitamassa to, pe ja ma, vai "kuluuko" kolmas päivä sitten viikonloppuun, eli saa vaan olla to ja pe?????
Tietääkö kukaan??
meillä saa 4 päivää palkalliseja ja ne on työpäiviä, joten vapaat jatkuu viikonlopun jälkeen.
valehtelemaan olevanne itse sairaita saadaksenne sitä palkallista saikkua, niin vahvistuu lopullisesti tämä vallitseva mahtava kuva pienten lasten äideistä työmarkkinoilla. Palkallista lomaa on 3 päivää, palkatonta otetaan sen jälkeen jos tarvetta on. Kukaan ei maksa palkkaa kutiavan lapsen hoitamisesta kotona useammalta päivältä. MIssäköhän maassa maksaa? Älkää hankkiko lapsia, jos ei ole varaa niitä rehellisesti hoitaa.
Mun mielestä on tosi pöyristyttävää edes miettiä miten saisi työnantajaa parhaiten huijattua.
Ei ihme että pienten lasten äitejä karsastetaan jos asenne on tuo. Palkanmaksua vastaan työnantaja odottaa saavansa tietyn työpanoksen. Miksi työantajan pitäisi maksaa päiväkausia tyhjästä?
Kolme päivää on jo paljon.
Palkatonta vapaata, lomapäiviä, pekkasia, saldoja. Onhan noita vaihtoehtoja olemassa.
Käsittääksenihän laki määrää kotihoidon palveluista mutta moni kunta viis veisaa! Miten se on mahdollista? Lain mukaan siis vanhemalla olisi oikeus saada tilapäistä hoitoapua kunnalta eli kotihoitajan hoitamaan sairasta lasta...ei taida toteutua monessakaan kunnassa! Tämähän on vain yksi esimerkki siitä miten kunnat eivät noudata lakia.