Tilapäinen hoitovapaa lapsen sairastuessa?
Olen hoitoalalla ja kysymykseni on seuraava: Jos lapsi on kipeenä viikon, ja olen palkallisesti kotona sen 3 pv, sitten menen päiväksi töihin, saano sen jälkeen olla taas 3 pv palkalla hoitamassa lasta kotona, samasta sairaudesta. Lapsella alkoi siis vesirokko ja voi joutua olemaan monta päivää pois.
Kaija
Kommentit (29)
ilm. teidän tes määrittelee palkalliseksi vain 3 päivää, mutta sen neljännen saat olla palkattomalla. sen jälkeen voi vielä pakottavista perhesyistä olla lomalla, mutta sekin on luonnollisesti palkatonta.
Tuo on muuten hassua että on 3 pv aikaa järjestää muu hoito lapselle. Mistä sellaista nyt järjestyy?! Päiväksi sain kummisedän hoitamaan, mutta muuten sitten täytyy kai ottaa palkatonta.
Mites mummit kummit ja muut? tai sitten palkkaat jonkun tytön hoitamaan. tai otat palkatonta tai omasta lomastasi.
Joo, noinhan se olisikin kätevää hoitaa, että kolmen päivän välein töihin ja kappas vaan, lapsi on taas sairaana. Ja palkka juoksee. Joo, ei sitä ihan noin helpoksi ole tehty. Kyllä palkan edestä pitää ihan oikeasti tehdä töitäkin. Lapsella on yleensä kaksi vanhempaa, jotka voivat osallistua hoitamiseen tai hoidon hankkimiseen sekä perheen elatukseen.
sairasloma? Tuskin lääkäriä kiinnostaa uhrata uskottavuutensa, jotta sinä voisit olla kotona ja saada siitä palkkaa. Jos lapsia hankkii, on mietittävä nämä sairastamisetkin etukäteen.
Tuo on muuten hassua että on 3 pv aikaa järjestää muu hoito lapselle. Mistä sellaista nyt järjestyy?! Päiväksi sain kummisedän hoitamaan, mutta muuten sitten täytyy kai ottaa palkatonta.
Hassua miten? Hassumpaa kai se olisi, että työnantaja maksaisi vielä lisää sinun vapaapäivistäsi. Ja kokemuksesta tiedän, ettei se sairaan lapsen hoitaminen suoranaista lomaa ole, mutta ei se työnantajaasikaan mitenkään hyödytä. Myös yli 10-vuotiasta on ollut pakko jäädä joskus hoitamaan (perussairaus, joka pahenee kovassa kuumeessa) ja palkatontahan sekin on alusta asti. Lapsista tulee kuluja ja joskus ne tulevat noiden palkattomien vapaiden muodossa.
Tsemppiä sinne ja toivottavasti lapsi paranee pian!
että on tilapäinen hoitovapaa on tarkoitettu lapsen hoitamiseen tai hoidon järjestämiseen. Jostain syystä siitä poimitaan tällä palstalla aina tuo hoidon järjestäminen...
Mites mummit kummit ja muut? tai sitten palkkaat jonkun tytön hoitamaan. tai otat palkatonta tai omasta lomastasi.
missähän niitä tyttöjä (miks tyttö, miks ei poika) on rivissä odottamassa, jotta tulisivat palkatuiksi sairaita lapsia hoitamaan? Kuka nyt tahtoo ehdoin tahdoin nuuria lapsen kanssa, jolla on jokin sairaus joka todennäköisesti tarttuu?
Mummot, kummit, muut... Aika moni käy työssä. Saako työstä vapaata sillä perusteella, että lapsenlapsi on sairastunut?
On vaan niin absurdi ajatus, että voisi järjestää lapselle muun kuin vanhemman tarjoaman hoidon lapsen ollessa sairaana. Mahdollisuus tähän on niin pienellä osalla ihmisiä...
ohis
tai mummia jotka voisivat sairasta lasta hoitaa! Minä itse tuossa tilanteessa todellakin hakeutuisin vaikka sitten itse saikulle kuin jättäisin oman lapseni heitteille...
Mikä on ongelma? On aivan selvä sääntö, että palkallista saa max. 3 päivää ja sen jälkeen pitää maksaa omasta pussista se kotiin jääminen. Miksi työnantaja maksaisi kotonaolemisesta?
Neuvottele pomosi kanssa. En usko että monikaan lääkäri lähtee petoksen linjalle ja väärentää sinulle sairaslomatodistuksen.
hyvin huomaa miksi suomea sanotaan lapsikielteiseksi yhteiskunnaksi...ap hae vaikka sairaslomaa itsellesi mahataudin perusteella sun ei tarvi jättää lastasi yksin sairastamaan. Tuossa tilanteessa kai on ihan sama onko poissaolo palaktonta vai palkallista!
tai mummia jotka voisivat sairasta lasta hoitaa! Minä itse tuossa tilanteessa todellakin hakeutuisin vaikka sitten itse saikulle kuin jättäisin oman lapseni heitteille...
Palkatonta tosin on joskus pitänyt ottaa. Kun kaksi lasta sairastaa sen vesirokon peräkkäin, niitä palkattomia muuten kertyykin useampi päivä...
että vaikka olisi lääkärintodistus, niin palkkaa saa VAIN 3 päivältä.
ja meillä molemmat lapset sairastivat verirokkoa viikon per lapsi. en voi tajuta miten olisin selvinnyt jos mies olis sattunut olemaan juuri silloin työmatkoillaan. Kaikilla ei sitä tukiverkkoa ole. Kaikilla ei ole mummia vapaana joka auttaisi. Kaikissa kunnissa ei edes tarjota apua tähyän ongelmaan vaikka laki sen määrääkin (kotiavustajat). Minä olisin kai varmaan sitten hakenut itselleni saikkua...mulla on vahva moraali mutta lapsen etu menee senkin edelle! Tuo lakihan on muutenkin ihan perseestä sillä se antaa max sen 4 pvää aikaa hoitaa lasta....aika harva lapsi selviää 4ssä päivässä vesirokosta!
Kyllä se vaan on niin että vaikka olisi lääkärintodistus, niin palkkaa saa VAIN 3 päivältä.
miks ei se 4 päivää, jonka lain mukaan saa olla hoitamassa.
ja meillä molemmat lapset sairastivat verirokkoa viikon per lapsi. en voi tajuta miten olisin selvinnyt jos mies olis sattunut olemaan juuri silloin työmatkoillaan. Kaikilla ei sitä tukiverkkoa ole. Kaikilla ei ole mummia vapaana joka auttaisi. Kaikissa kunnissa ei edes tarjota apua tähyän ongelmaan vaikka laki sen määrääkin (kotiavustajat). Minä olisin kai varmaan sitten hakenut itselleni saikkua...mulla on vahva moraali mutta lapsen etu menee senkin edelle! Tuo lakihan on muutenkin ihan perseestä sillä se antaa max sen 4 pvää aikaa hoitaa lasta....aika harva lapsi selviää 4ssä päivässä vesirokosta!
on muutenkin pienet tulot niin se parikin päivää vaan näkyyTottakai ajattelen lapsen etua, enkä ikinä veisi kipeenä hoitoon. Eikä tosiaan oo tyttöjä ja mummeja ketä voisi pyytää tai palkata. Mutta ainahan näistä kysymyksistä joku ongelmin itelleen ottaa ja alkaa haukkuun luuseriksi ja laiskaksi että haluisin vaan maata kotona ja palkka juoksisi. Juuri näin.
Se 3 päivää on sen vuoksi, että sillä aikaa ehdit järjestämään lapselle hoidon sairauden jatkuessa. Yhden sairauden aikana saa olla vain 3 päivää pois töistä palkallisesti. Palkattomasti sitten saat kyllä olla pois töistä, mikäli pomo siihen suostuu.