Kokemuksia palkkatuella työllistämisestä?
Minkälaista työtä teit, millainen palkka ja työyhteisön suhtautuminen?
Itse harkitsen työn vastaanottamista mutta nuo asiat kiinostaa.. kannattaako ottaa työ vastaan kolmen lapsen kotiäitinä.
Kommentit (25)
työaika ja kohtuullinen palkka, niin kannattaahan se. Monet työntantajat kuitenkin jippolevat sillä, että palkka on periaatteessa hyvä, mutta työ tarjotaan osa-aikaisena jolloin käteen jää vain tuo palkkatuki ja palkka on tosi huono. Ennen kuin otat palkkatuettua työtä vastaan, selvitä ainakin, että onko työnantajalle koskaan jäänyt yksikään palkkatuettu ihminen sen jälkeen kun tuettu kausi on loppunut, vai onko hänen tilalleen otettu heti joku toinen? Jos näin on, niin miten tuo palkkatuettu työ juuri tuolla työntantajalla edistää työllistymistäsi sitten, kun jäät taas työttömäksi? Esimerkiksi kunnat ja valtio käyttävät paljon palkkatuella olevaa työvoimaa, mutta eivät jatka sopimusta tukikauden päätyttyä.
ja aika harvassa akateemisessa tms. työtehtävässä palkka on noin 900 e/kk.
Kunnat ja valtio eivät voi jatkaa työsuhdetta, jos ei ole avointa virkaa tai tointa, johon työllistää. Niillä kun ei ole budjetoituna rahaa ylimääräisten palkkaamiseen.
"Kunnat ja valtio eivät voi jatkaa työsuhdetta, jos ei ole avointa virkaa tai tointa, johon työllistää. Niillä kun ei ole budjetoituna rahaa ylimääräisten palkkaamiseen."
Vastausviesti
...päiväkodissa on aina työllistettyjä. Kiertävät ryhmästä toiseen. Kukaan ei valvo. Joka vuosi saavat uusia kovaan tarpeeseen ja pienellä budjetilla.
"Kunnat ja valtio eivät voi jatkaa työsuhdetta, jos ei ole avointa virkaa tai tointa, johon työllistää. Niillä kun ei ole budjetoituna rahaa ylimääräisten palkkaamiseen." Vastausviesti ...päiväkodissa on aina työllistettyjä. Kiertävät ryhmästä toiseen. Kukaan ei valvo. Joka vuosi saavat uusia kovaan tarpeeseen ja pienellä budjetilla.
vaikka on tarvetta tekijöille. Eli ei ole olemassa vakanssia, johon ottaa. Ja TE-toimisto voi koska tahansa ilmoittaa, että nyt se tuki loppui.
eli esim. meillä on palkkatuella työllistetty lakimies, joka saa palkkaa 5800 e/kk. Työyhteisö ei tiedä, kuka milläkin rahalla siellä on, ellei asiasta erikseen kuuluteta.
työantaja vaan saa tukea palkkakustannuksiisi. Sinun kannaltasi siis ihan yhtä hyvä tai huono kuin mikä tahansa muukin työ. (Lapsiluvullakaan ei tässä asiassa ole mitään merkitystä.)
se on vastaavasti 85% täydestä palkasta, kun täyden tuen saa, jos työaika väh. 85%?
se on vastaavasti 85% täydestä palkasta, kun täyden tuen saa, jos työaika väh. 85%?
Työ ja palkka ovat aivan samat kuin muillakin. Voi ottaa esimerkiksi jonkun vakituisen työntekijän sijaiseksi palkkatuella.
Sitäkin on sattunut, että edes työntekijä itse ei ole tiennyt olevansa palkkatuella. Totuus on selvinnyt vasta sitten, kun on hakenut työttömäksi jäätyään ansiosidonnaista ja paljastunut, että siihen ei olekaan kertynyt riittävästi työssäoloehtoa palkkatuen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Up! Miten kävi?
Miksi sä uppaat näitä vanhoja ketjuja palkkatuesta kun laki on muuttunut liki puolitoistavuotta sitten?
Levität väärää tietoa.
Olin palkkatuella 6kk töissä. Sain saman palkan kuin työkaverit ja tein samoja töitä. Puutarha alalla kaikki joutuu loppusyksystä työttömäksi ko. paikassa. Yllätys tuli kun en ollutkaan oikeutettu ansiosidonnaiseen. Palkkatuetusta työstä lasketaan vain 75 prossaa työssäoloehtoon. Tätä ei mulle kukaan kertonut kun te-toimisto tarjosi palkkatukea. Kiitos vaan tosi paljon. Nyt etsin töitä ja yritän selvitä työmarkkinatuella talven sähkölaskuusta.
HEI TE-TOIMISTON VÄKI! OLISKO AIHEELLISTA KERTOA TUOLLAINEN PIKKUSEIKKA!
Nyt oon tosi kusessa...
Huijattu kirjoitti:
Olin palkkatuella 6kk töissä. Sain saman palkan kuin työkaverit ja tein samoja töitä. Puutarha alalla kaikki joutuu loppusyksystä työttömäksi ko. paikassa. Yllätys tuli kun en ollutkaan oikeutettu ansiosidonnaiseen. Palkkatuetusta työstä lasketaan vain 75 prossaa työssäoloehtoon. Tätä ei mulle kukaan kertonut kun te-toimisto tarjosi palkkatukea. Kiitos vaan tosi paljon. Nyt etsin töitä ja yritän selvitä työmarkkinatuella talven sähkölaskuusta.
HEI TE-TOIMISTON VÄKI! OLISKO AIHEELLISTA KERTOA TUOLLAINEN PIKKUSEIKKA!
Nyt oon tosi kusessa...
Työvoimaviranomaiset ovat pahimpia viranomaisia mitkä tiedän. Kiertelevät lakeja, kun tietävät etteivät joudu ikinä vastuuseen. Minä olen ollut kyllä asiakkaana vittumainen takaisin, lakipykäliä olen etsinyt ja läpännyt niiden eteen. Eivät ole pystyneet jatkamaan sen jälkeen mitä olivat yrittämässä. Lakimiehen kanssa olen joutunut keskustelemaan työvoimaviranomaisen laittomasta toiminnasta.
- työssäoloehto
- ansiosidonnainen
Osaisko joku täällä kertoa näistä.
Mitä vaaditaan,, että pääsee anssille palkkatuetun työpätkän jälkeen?
[
[
Entä yritysten kannalta?
Yhdistykset ym saavat kai täysin ilmaisen työntekijän?
Kokoomushan on lyhentämässä ansiosidonnaisen 6 kuukauteen ja keräysaika 12 kuukautta eli ei sitä saa enää kausityöntekijätkään ja soviteltu päiväraha poistuu.
Löytyykö lisää kokemuksia palkkatukityöstä? Onko suhtautuminen työpaikassa erillainen. Lomat täytyy ilmeisesti pitää työsuhtern aikana, ei makseta rahana. Työnnetäänkö tukityöllistävälle kaikki hommat mitä muut eivät viitsi/halua tehdä.
Sait varmaan vihkosen Palkkatuettu työ.
Minun vihkossani vuodelta 2018 sivulla 14 lukee:
Mikäli työsuhteeseen on myönnetty palkkatuki,
kerryttää palkkatuettu työ 75 % työssäoloehtoa (eli 35 vkoa palkkatuettua työtä kerryttää työssäoloehtoa 26 vkoa).
Pitää lukea joka ikinen sana ja miettiä mitä se tarkoittaa.
Sen sijaan velvoitetyössä, siis myös palkkatukityötä,
riittää 26 vkoa mutta tätä ei kerrottu minun vihkossani poikkeuksena.
työaika ja kohtuullinen palkka, niin kannattaahan se. Monet työntantajat kuitenkin jippolevat sillä, että palkka on periaatteessa hyvä, mutta työ tarjotaan osa-aikaisena jolloin käteen jää vain tuo palkkatuki ja palkka on tosi huono.
Ennen kuin otat palkkatuettua työtä vastaan, selvitä ainakin, että onko työnantajalle koskaan jäänyt yksikään palkkatuettu ihminen sen jälkeen kun tuettu kausi on loppunut, vai onko hänen tilalleen otettu heti joku toinen? Jos näin on, niin miten tuo palkkatuettu työ juuri tuolla työntantajalla edistää työllistymistäsi sitten, kun jäät taas työttömäksi? Esimerkiksi kunnat ja valtio käyttävät paljon palkkatuella olevaa työvoimaa, mutta eivät jatka sopimusta tukikauden päätyttyä.