Miten järjestää työaikaa?
Olen pyöritellyt mielessäni sellaista, että en menisikään töihin syksyllä. Tämä kotiaika on muuttanut minua, eikä paluu työpaikalle enää nappaa. Päätös ei ole vielä varma, mutta näin HALUAISIN siis tehdä. Mies on eri mieltä, talous vonkuu jne., joten ehkä joudun kumminkin taipumaan.
Pystyisin tekemään free lance -työtä, vaikka jatkaisinkin vielä hoitovapaalla. Ongelma on kumminkin lastenhoito. En haluaisi laittaa lapsia päiväkotiin, koska työ on kausiluontoista. Ennen oli yksityinen Hautomo-niminen päiväkoti, joka olisi juuri sitä, mitä haluaisin. Siellä oli päivähoito lapsille ja työhuoneet äideille. Hoitajan ottaminen olisi aika kallista, joten taloudellisesti tilanne olisi plus miinus nolla. Jos ajatellaan, että tarvitsisin työaikaa esim. 10 h viikossa, osaisiko joku ideoida, miten lastenhoito kannattaisi järjestää? Olisiko jollakulla kokemusta? Lapset ovat syksyllä 4 v ja 1,5 v. Pienempi nukkuu parin tunnin päiväunet, isompi ei nuku useimmiten enää päivällä. Isomman vieminen kerhoon ei kannata, koska kerhot ovat aamupäivällä. Pienempi ei nuku silloin, joten työaikaa ei sillä keinoin tule. Kerhoon voin kyllä viedä muusta syystä.
Eli ideoikaa! Kiitoksia etukäteen, olen jumittunut enkä keksi mitään uutta ratkaisua itse.
Kommentit (8)
Mulla on vähän sama ongelma. Mulla on toiminimi, jonka avulla haluaisin kotona ollessani hiukan tienata ja se olis muutenkin mielekästä vaihtelua arkeen. Lopulta villi unelmani olisi, että voisin jäädäkin hoitovapaan jälkeen yrityshommiin. Ja lapset ois vähintään osapäivähoidossa. No, aikaa ja energiaa ei toistaiseksi ole riittänyt yritykselle. Kun siis lapsia en ole laittanut minnekään hoitoon. Hetkellisesti aikaa välillä onkin, mutta en vaan saa sillon mitään aikaiseksi..
Nyt sun kirjoitusta tuli yht'äkkiä idea. Voisitko (voisinko) ajatella jonkun toisen perheen kanssa lastenhoidon vuorottelua. Jos vaikka sinä hoitaisit 10 tuntia viikossa ystäväperheen lapsia ja toinen äiti (isä?) hoitaisi vuoostaan 10 tuntia sinun lapsiasi. Lapset saisivat leikkiseuraa ja sinä työaikaa. Ehkä joku äiti olisi vaihoon valmis ihan vaan oman ajan vuoksi, vaikkei hänellä olisikaan tarvetta työajalle. Vai kuulostaako liian raskaalta?
Meidän paikkakunnalla MLL järjestää hoitoa myös kiinteässä paikassa 4 pv viikossa 9-14. Sinne ei tarvii etukäteen edes ilmoittaa tulostaan. On myös edullinen. Jostain syystä en oo käyttänyt sitä kun 3 kertaa. En tiedä onko palvelulle maksimikäyttömäärää. Voisiko sellaisessa pitää lasta kymmenenkin tuntia viikossa, ehkä ei.
Täytyy ottaa oikein selvä noista MLL:n jutuista. Tuollaista kiinteää hoitopaikkaa täällä päin ei kyllä ole, joskus oli puistotäti, mutta se loppui. Puistossa on perjantaisin kaupungin kodinhoitajien lapsiparkki, jonne lapset voi viedä kolmeksi tunniksi, vieläpä ilmaiseksi.
Tunnen kyllä äitejä, mutta tosi moni tuttu on menossa töihin syksyllä. Toisilla taas on niin pieniä lapsia, etteivät he varmaan pysty ottamaan meidän kahta lasta hoitoon. Mutta muutama äiti tuli nyt kyllä mieleen, joilta voisin kysyä. Itse voisin hyvin viedä useampiakin lapsia vaikka ulos, voisi sujua paremminkin, kun olisi seuraa enemmän.
Minullakin olisi haave jättää koko työpaikka ja ryhtyä itselliseksi yrittäjäksi. Pelottaa vaan kauheasti, kun tulevasta ei ikinä tiedä, miten riittää töitä, kun pitäisi lapsetkin saada elätettyä. Mies on yrittäjä, ja heillä on nyt vähän synkkää.
Jos tarvitset viikossa vain 10h työaikaa, tuntuu että yksi vaihtoehto olisi neuvotella asiasta oman miehen kanssa. Voisiko hän rytmittää työtään niin, että tekisi esimerkiksi kahtena päivänä viikossa pitemmän päivän ja kahtena vastaavasti lyhyemmän, jolloin voisit tehdä työtä näinä kahtena päivänä 5h/päivä, tietysti se osuisi todennäköisesti osittain iltaan, mutta haittaisiko se?
Jos miehelläsi ei ole mitään työajan järjestelymahdollisuutta, ehdottaisin vaihtarisysteemiä tai MLL:n hoitajaa kotiin esimerkiksi kahtena iltapäivänä viikossa: Kun pienempi herää päiväuniltaan, hoitaja tulee ja sinä lähdet tekemään töitäsi jonnekin kodin ulkopuolelle (kirjastoon?) vaikkapa viideksi tunniksi. Miehesi voi kotiin tullessaan vapauttaa hoitajan, ja sinä tulet sitten kotiin kun työt on siltä päivältä tehty. Mahdollisesti kustannus ei olisi kovin suuri, jos saatte ajat näin sovittua.
Meillä ratkaistiin vastaava tilanne yhdessä vaiheessa niin, että isoäiti otti lapset hoitoonsa joka perjantai koko päiväksi, jolloin itse tein kotona töitä. Mutta ilmeisesti teillä ei ole tätä vaihtoehtoa käytettävänä?
ja voihan freelance-työt ajoittaa usein myös viikonlopulle (millä alalla olet?).
Joo, meillä isovanhemmat eivät voi auttaa. Toiset asuvat kaukana, ja toiset ovat sen verran sairaita, että he eivät jaksa kahden kanssa.
Olen valantehnyt kääntäjä (tekniikan alaa, saksaa ja englantia), eikä minulla tosiaan ole väliä, koska teen töitä, kunhan deadlinet pitävät. Meillä mies ei vain kannata tällaista järjestelyä ollenkaan ja tuuppii minua töihin. Olen tähän mennessä työskennellyt iltaöisin, mutta siinä väsyy kamalasti pitemmän päälle. Homma olisikin tosi paljon helpompaa, jos mies olisi samoilla linjoilla, mutta hän kannattaa päiväkotia lapsille ja töihinmenoa minulle. Ehkä tilanne on toinen, jos päivähoitoon vieminen ei osoittaudu hyväksi ratkaisuksi.
Mutta tuo kirjastosysteemi olisi kyllä hyvä juttu. Tässä kotona meillä on tietsikka olohuoneessa, joten lasten ollessa kotona ja hereillä töihin on vaikeaa keskittyä. Kymmenen tuntia viikossa kyllä riittäisi, kun en mitään huipputuloja tavoittelekaan ja käännöstyö on toisaalta niin intensiivistä, ettei sitä oikein jaksakaan kahdeksaa tuntia tehdä putkeen. Enemmän saa aikaan, kun tekee vaikka pari tuntia kerrallaan hyvin keskittyneesti. Aivot kumminkin työstää sitä tekstiä siinä välillä.
Millähän saisi miehen pään käännettyä? Kun löytyisi jostain jonkun arvostetun tutkijan artikkeli päivähoidon haitallisuudesta lapsille ...
Itse en niin usko päivähoidon haitallisuuteen, mutta mieheen voisi koettaa vedota myös puhtaasti raha-asioilla.
Pistä taulukkoon lasten päivähoitomaksuihin menevä summa, omat matkakustannuksesi työhön ja takaisin päivittäin, lisäksi tulee vaate- ja lounaskuluja ainakin. Kirjaa realistisesti ylös myös muut työssäkäyntisi seuraukset: lisää ruokakuluja (ei ehdi itse valmistamaan enää kaikkea vaan on ostettava enemmän puolivalmista), mahdollisesti siivousavun käyttö jne jne. Mielikuvitus peliin! Ja korosta, että jos olet päivätyössä, miehesi osuus kotitöistä kasvaa huomattavasti, samoin hän joutuu kuskaamaan lapsia välillä hoitoon ja pois jne.
Sitten laitat rinnalle laskelmasi siitä, mita tulet tienaamaan tällä freelance-järjestelyllä ja miten paljon säästätte, kun ei tarvitse maksaa päivähoitomaksuja, voitte nostaa kotihoidon tukea yms.
Luulisi että jästipäisempikin ymmärtää, kun näiden faktojen lisäksi vielä korostat, miten paljon onnellisempia lapsenne ovat kun ei tarvitse tungeksia täysissä päivähoitoryhmissä, joista kotiin kantautuu lisäksi flunssia, rokkoja, täitä ja kihomatoja. Ja onko miehesi valmis jäämään kotiin sairaiden lasten kanssa, kun sinä käyt päivätyössä?
tsemppiä miehen pehmitykseen!
En siis minäkään päivähoitoa pidä haitallisena, heitin vähän vitsillä. Miehen mielestä päivähoito on paras hoitomuoto. Hän oli itse aikanaan kotona hoidossa ja kärsi valtavasti ujoudestaan lapsena. Hän siis väittää, että päiväkotiin viemisestä olisi ollut hänelle itselleen kovasti hyötyä lapsena. Voihan se olla niinkin.
Mutta täytyy tosiaan vääntää laskelmia, mies on niin rationaalinen, että ne itse asiassa voivatkin hänen päänsä vielä kääntää. Samoin juuri tuon huomaaminen (olen siitä kyllä yrittänyt sanoakin), että hänen osuutensa lastenhoidossa tulee huomattavasti kasvamaan, koska meillä on tarkoituksena, että hän vie lapset hoitoon ja minä haen heidät sieltä. Tämä siksi, että teen sitä lyhennettyä päivää ja lyhennys otetaan iltapäivästä, eli kun menen aikaisin pääsen myös aikaisin hakemaan lapset ja hoitopäivät jäävät lyhyemmiksi.
olisi varmaan kätevin vaihtoehto. Opiskelijoista varmaan löytyisi osa-aikatyöhön halukkaita. Lisäksi on monia jotka pitävät välivuotta ja lukevat pääsykokeisiin ja voisivat olla kiinnostuneita. MLL on tietysti yksi vaihtoehto. Tai tunnetko ketään kotiäitiä joka voisi ottaa omien lapsiensa lisäksi hoitoon?