1990-luvun nuoret: muistatteko käsienläpsytysloruja enää?
Mä muistan pienen pätkän, joka meni jotenkin näin: Las mansi salami, salami, akidimbaa, diridombaa... Mä en kertakaikkiaan muista enempää, vaikka kuinka yritän!
Näitä oli paljon muitankin. Käsiä siis läpsytettiin parin kanssa tietyssä kuviossa lorun tahtiin.
Kommentit (180)
Tässä vielä muutama läpsytysloru Tampereen Hervannasta (vuosien 87-88 paikkeilta)
ding ding doore ding ding doore doore
sassa beibi sassa meksiko
sama sama aqua sama sama uua (x 2)
ai laik beibi ai laik kreisi beibi (x 2)
tsuida duida osaatsä uida pysytsä pinnalla
napakiven päällä, uimapuku päällä
uh sanoi sulle nalle puh
eetsuvieele mä menin karkkikauppaan
mä tapasin siellä mun poikaystävän
se osti mulle pullaa limsaa ja karkkia
se vei minut kotiin mul on maha kipeänä
äiti äiti mul on maha kipeänä
soita soita mulle tohtoria
tohtori tohtori kuolenko minä
laske viiteen niin katsotaan
yks
kaks
kol
nel
viis
elossa ollaan siis!
se jatkuu seudun nimi on copacabana marian koti on copacapana
se jatkuu seudun nimi on copacabana marian koti on copacapana
minähän vielä aika nuori olen niin meillä oli paras: omena appelssiini mandariini glementiini olet sinä mut en minä bikinit päällä järven jäällä Hula Hula za za zaa Hula Hula za za zaa
Vierailija kirjoitti:
Pappani osti mulle terävän puukon.
Sillä-lailla tällälailla terävän puukon.
Pappani osti mulle terävän puukon,muistoksi markkinoilta.Pappani kielsi mua lyömähästä, sillä-lailla tällälailla lyömähästä.
Pappani kielsi mua lyömähästä, puukolla terävällä.Menin minä sitten lyöneheksi, sillä-lailla tällä-lailla lyöneheksi.
Menin minä kerran lyöneheksi puukolla terävällä.Jouduin minä sitten Viipurin linnaan. Sillä-lailla tällä-lailla Viipurin linnaan.
Jouduin minä sitten Viipurin linnaan kahekskymmeneks vuodeks.Minusta tehtiin luu-soppaa. Sillä-lailla tällä-lailla luusoppaa. Minusta tehtiin luusoppaa muille Viipurin vangeille.
Puukkoni lyötiin takapihan pölkkyyn. Sillä-lailla tällä-lailla takapihan pölkkyyn. Puukkoni lyötiin takapihan pölkkyyn muistoksi Viipurin vangeille.
(IHAN HIRVEE :D Ja sitä me hoilattiin välitunneilla ja lyötiin käsillä omat yhteen, sitten toisen kans ristiin toinen, sitten omat taas yhteen ja toisin päin kaverin kans ristiin. Ja melko nopeesti laulun tahtiin)
TUHANNET KIITOKSET! Olen jo vuosia yrittänyt muistella, että miten tämä leikki meni. Tätä sitä laulaa läpsyteltiin ekaluokkalaisina koulun pihalla ja karu tarina piinasi minua pitkään. Erityisesti tuo luusoppa-kohta. Oi niitä aikoja! :D
Nalle pih pih puh nalle pih pih puh
Nalle pih nalle puh
Nalle siirappi :D
Vierailija kirjoitti:
Aa polle polle polle akkaniia musse va, musse va, va, va, alla ee tvoo tree
Tätä läpsytettiin ringissä niin että vasen käsi oli vasemmalla olijan oikean käden alla. Oikealla kädellä läpsytettiin ja se jonka kohdalle osui viimeinen tavu, tippui pelistä pois.
Heii tämän minäkin muistan :)
Mitäköhän meillä oli... sanat saattaa olla vääristynyt vähän muistissa vuosien saatossa.
Inniminni tessaminni uu apsa apsaminni
Alvaressa ai laik juu
Daun daun beibi, daun daun (jotain) twist
Twist twist beibi nau lets gou.
Anteke teso flore, koma ne koma ne
Tititi o teeo teeo
Tititi
Oo man joo (jotain)
Emmanuelle de diggaa delle
Emmanuelle diggaa delle
Oomanja tsa tsa tsa
Emmanueele, ee le kantteele, emmanuelle e le kantteele flamingo.
Vierailija kirjoitti:
Emmanueele, ee le kantteele, emmanuelle e le kantteele flamingo.
Meillä myös tää 😀
Ja sitten oli:
Sammakko fantsofärö, marian marian leio leio stitsitsi leio leio tsitsitsi. One two three four five six seven, eight nine ten.
Joku loru laoppui näin
Ii jeppi jeppi jeppi komma teppi teppi teppi, kommao, kommao
Vihasin jo 3-v lapsena käsienläpsytysloruja. Ei ole muuttunut miksikään, edelleen ihan tyhmää.
Meillä oli tällainen versio tässä ketjussa monesti mainitusta lorusta (2000- luvun alun Etelä-Suomi):
Anteke tessaa floore,
amore, amore
Amoreo reo titi titi teo teo,
Oh my gold fish!
Suumakaroonee iiuudossemadosse iiuutiiuu pus pus pus ja toisto one two three ja läpsytys käsillä ringissä
Antakaa te omene, omene neo neo neo titi teo teo teo, ouven so fiks!
Porvoossa 90 luvun alussa.
Niin niin että niitä appelsini mandariini juttuja on aika monta eriä. Itse muistan vaan:
Coca cola, Pepsi cola, Jaffa Lite,(tähän piti tulla jotain) tsi tsi tsii tso tso tsoo tsi tso (tähänkin) My name is Omena appelsiini mandariini Glimentiini olet sinä mutten minä järven päässä pikinit päällä hula hula tsa tsa tsa hula hula tsa tsa tsa My name is Bum!