1990-luvun nuoret: muistatteko käsienläpsytysloruja enää?
Mä muistan pienen pätkän, joka meni jotenkin näin: Las mansi salami, salami, akidimbaa, diridombaa... Mä en kertakaikkiaan muista enempää, vaikka kuinka yritän!
Näitä oli paljon muitankin. Käsiä siis läpsytettiin parin kanssa tietyssä kuviossa lorun tahtiin.
Kommentit (180)
[quote author="Vierailija" time="25.10.2009 klo 22:00"]joo tuo empompii on kanssa tuttu :) Vähän eri tavalla vaan:
Em pom pii polle rii polle pesso em pom pii pollerii jaka duu mistä sofi jaka duu mistä pum
em pom pii pollerii polle messa, em pom pii polle rii,kakaduu missä sofi kakaduu missä pum pum pum.
Vie saa ke, no no no, si si si, no, si, empompi. Empompii pallerii palleroska empompii pallerii, akadeemus soffa akadeemus soffa, pum.
Ja toinen
Si si my beibi, i want you say me, i want you say me, i want your sex.
Ehkä, kun aikuinen sen nyt ajattelee.
Tee makaroone, teeo maakaaro, teeo teeo pus pus pus, teeo teeo pus pus pus, one two three four five six seven eight nine ten
Kuulostaapa huvittavalta kirjoitettuna :')
Oulussa päin:
pom pom pooa, poa intiaana, intiaana poa intiaana,
zeta (zeta!) zeta (zeta!)
kosa tii tii tii, kosa taa taa taa
kosa tii, kosa taa
pi!
coca-cola, fanta light, taa en sprite
a sii sii sii, a noo noo noo
a si, a no, a mexico!
rump rump rellaa, reka reka rellaa, ahnestippas sekarlo. Mi vastoin käy, mi vastoin käy, ahnestippas kallista löörää esikunta arestia röskytäääää, RÖS!
Viioo sakke,
noo noo noo, sakke sii sii sii
sakke noo, sakke sii
sakke emppomppii!
Emppompii pallerii palleruska
emppomppii palleerii,
akateemus on naamus
akateemus!
Pum pum!
Myös tuo aaluette, pike pike pikke(?) kuulostaa tutulta aina tuohon kohtaan asti, enempää en siitä muista, eikä nuo mainitut kuulosta tutulta.
Näitä on siskon lapsien kanssa läpsytelty ja aion myös omille lapsille opettaa, mikäli sellaisia joskus siunaantuu :)
Aivan mahtavia, muisti palaa pätkittäin.. Meillä oli My name is appelsiini mandariini viiden pennin vitamiini..
Tämä rallatus on vaan syöpynyt niin syvälle kuuppaan eikä sieltä vieläkään ole pois haihtunut:
Poliisi, poliisi Ratakuja 15.
Ovessa lukee naisentissi.
Ikkunasta valuu lastenpissi.
Alhaalla kävelee suomen missi,
jolta puuttuu toinen tissi.
Hki vm.-82
Iii manne manne manne manne masketti maa vissi vaa vaa vaa vaa komma kaa kaa kaa ii jeppi jeppi jee komma keppi keppi komma o, tämä vähä Oulusta etelään.
choco-choco-la-la, choco-choco-te-te, choco-la, choco-te, chocolate :-)
oli myös muita.. en muista. äidillä (synt. -65) oli tapana lausua sitä "oli pan pan pan, jne pannussa kahvia ja pilkullinen paita".
-97 keski-pohjanmaalta!
Jotkut oli hämärästi tuttuja, mutta sitä yhtä jonka olisin lapselleni joku aika sitten opettanut, ei löytynyt. Harmi, en muista millään. Meillä oli myös tuo läskipiirakka, isä osti housut maitokaupasta, häpesi, repesi ja lapset huusi pippuria.
Emmanuelle oli jotakuinkin tällänen;
Emmanuelle, eerika melle
Emmanuelle eerika melle
Eemanuelleriikamelle oman ja tsa tsa tsa.
Raumalla 90- luvun alussa.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2009 klo 21:19"]
Soo makarone tee-eo, temaro, temaro, teo teo, pus, pus, teo, teo, pus pus pus, (sitten jatkui vielä ehkä ikääänkuin laskien jotain mukamas numeroita tms.)
Tätä leikittiin vierekkäin ringissä ja pus pus:lla läpytettiin monta kertaa. Se kehen osui koko lorun viimeinen läpsäys putosi ringistä ja jatkettiin kunnes vain yksi jäi jäljelle.
[/quote]
Turussa samanlainen 80-luvulla, loppu meni: one, two three, äiti hyppäs saappaisiin, ja se johon tuo viimeinen tavu osui, putosi pois.
Olen myös tuon ajan lapsi/nuori emkä ole koskaan kuullukaan tollasesta! Mut asuin lapissa?!?
[quote author="Vierailija" time="07.01.2011 klo 11:51"]
Rump rump rullaa, reka reka rellaa, seisahduppas sekarlos, ahneestippas kallista röönää, esikunta arestissa, röskytä rös!
Tämän myös minä tunnistan, tätä läpsyteltiin pienenä :)
Olen vm.87 ja Savosta
Tämä on mullekin tuttu!
-88 pohjois-pohjanmaa
muitakin tuli mieleen...
popootti jatten tatten, nei nei nei nei pum pum pum, viri viri jaska, popootti jaska, popootti jaska, pum!
Viia sakke noo noo noo, sakke sii sii sii, sakke noo sakke sii sakke emppomppii. Emppomppii pallerii palleruska, emppomppii, pallerii, akadeemuska flooraa, akadeemuska pum!
Anneliaana, anne patsi pum pum pum Anne, mai sii mai daalin anne, mai sii mai daalin sola mii sola juu ai laav mii ai laav juu tjsp :D
Meillä laulettiin tätä lorua
Tirlittan meni torille
Tirlittan varasti
Tirlittan joutui vankilaan
Tirlittan karkasi
Tiiriiliittan, pumpumpum
Myös täällä mainitut ulle dulle doff ja nalle puh puh puh oli käytössä, tosin jonain eri versiona. Harmi, kun ei enää muista! Saattoi olla jotenkin näin
Nalle puh puh puh
Nalle pih pih pih
Nalle puh
Nalle pih
Nalle pyöri ympäri
... ?
[quote author="Vierailija" time="07.01.2011 klo 11:39"]Samba du liina samba du li hei hei, we after juu mai darling.. :D en mä muista! Muistaako joku muu? Läpsytykset muistan kyllä! Se oli aika hankala ja voi armoton kun sitä harjoteltiin!
Etelä-Suomessa
[/quote]
Muistan! :D
Samba du liina samba du li heihei, weeafterjuumaidarling weeafterju heihei
Pojkarna de spelar men flickorna gör mål fem noll...
Ja sitten en muista enää.
Mutta ilmeisesti tosta olemassa myös suomenkielinen versio.
Läpsyt oli tosiaan niin vaikeet että lihasmuisti saattaa vieläkin muistaa kun vaan alkuun pääsee!
Ja tämä oli -90 luvulla Etelä-Suomessa.
Tunnistan osan näistä (olematon oskari, nalle puh, aramsamsam nyt ainakin), mutten muista läpsytelleeni näiden tahdissa, vaan ne olivat vain hokemia, joita lausuttiin. Jonkun mainitsemaa Ulle dulle doffia käytettiin hipan tai etsijän valitsemisloruna ehkä joskus.
Hyppynarulla hypittäessä lueteltiin aakkosia, joista pääteltiin tulevan puolison nimi. Ammatti valittiin pappi, lukkari, talonpoika, kuppari, rikas, rakas, köyhä, varas, keppikerjäläinen. Samoin selvitettiin hääpuku (silkkiä, samettia... muovia?) ja hääpaikka (kirkossa..., navetassa?, vessassa?). Ja lasten lukumäärä tietty...
Aa polle polle polle akkaniia musse va, musse va, va, va, alla ee tvoo tree
Tätä läpsytettiin ringissä niin että vasen käsi oli vasemmalla olijan oikean käden alla. Oikealla kädellä läpsytettiin ja se jonka kohdalle osui viimeinen tavu, tippui pelistä pois.
mä aloitin koulun rovaniemellä vuosituhanteen vaihteessa ja muistan kyllä leikkineeni näitä läpsyloruja koko ala-asteen.
ei kukaan sattuisi muistamaan tohon "merimies lähto honkonkiin, meri mies oppi honkonkii..." muita sanoja? nuo usa, tsingelidingeliding ei kuulosta tutulle. sen sijaan meillä oli singeringering ja ehkä myös tuo abc.
vielä kun tosiaan ne kaikki taputukset muistaisi. no, pitänee keksiä uudet :)
Mä tiiän tämmösen:
Soo makaroonain tiien trossema trossema tiien tiien pus pus pus tiien tiien pus pus pus... Sit se jatkuu viel (kirjotan miten lausutaan) ...wan tsu trio leven fort faif sixti seven eit nain ten. Toi läpsytetää jotenki mut voisko joku kertoo miten se läpsytetääm:)
Mä tiiän tämmösen:
Soo makaroonain tiien trossema trossema tiien tiien pus pus pus tiien tiien pus pus pus... Sit se jatkuu viel (kirjotan miten lausutaan) ...wan tsu trio leven fort faif sixti seven eit nain ten. Toi läpsytetää jotenki mut voisko joku kertoo miten se läpsytetääm:)
Hassuja... muistui mieleen miten siskon kanssa 80-luvulla Pohjanmaalla kinattiin miten yksi loru menee:
mai neim is mandariini appeliini, RAKASTATKO sinä nin kuin minä , vai KALASTATKO sinä niinkuin minä...
muuta en siitä muistakaan.
tuo karmea puukkojuttukin kuulostaa tutulta, annelijaana meni meillä näin:
annelijaana, anne, ai sii mai daaling, anne, lav to juu, lav to mii, annelijaana tsiktsik!
[quote author="Vierailija" time="13.12.2009 klo 20:45"]Muistan HÄMÄRÄSTI jotain tällaista:
empon pinpon impolan asse,empon pimponon impolan asse..makarooni,makarooni,pumpum!
Sitte oli tää
Si,si come beibe. Come back my darling please.Come back my "toutou"(en tiedämikä),singsong, allahallah kingkong!
Sitte oli joku mitä en muista kovin hyvin mutta koitetaan..
Aadella della della uu vakvak,singe singe laade, skor skor skaade, prek mik!
[/quote]
Toi si si kom beibe kuulostaa tutulta!
Meillä se oli muodossa "sissi kompleimi, sissi, kompattyssioomi..." En muista pitemmälle.
Mistä päin olet? Minä keski-Suomesta vm-78