Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

maksetaanko tässä kuussa vielä opintotuki ammattikoululaisille?

Vierailija
02.06.2011 |

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
02.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsoin kelan sivuilta..

ap

Vierailija
2/12 |
02.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vuokra täytyy maksaa, hän täyttää sossuun opiskelijan kesätukihakemuksen (eri kuin toimeentulotuki). Minulle maksettiin vuokran verran kesäkuulta aikoinaan, vaikka olinkin kesätöissä, koska ensimmäinen palkkakin tuli kuitenkin vasta heinäkuussa. Näin koko ammattikoulun ajan tein. Ja tukea saa koko kesän, jos ei ole töissä ja saa varmasti niin, että se vastaa opintorahaa ja asumislisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
02.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vuokra täytyy maksaa, hän täyttää sossuun opiskelijan kesätukihakemuksen (eri kuin toimeentulotuki). Minulle maksettiin vuokran verran kesäkuulta aikoinaan, vaikka olinkin kesätöissä, koska ensimmäinen palkkakin tuli kuitenkin vasta heinäkuussa. Näin koko ammattikoulun ajan tein. Ja tukea saa koko kesän, jos ei ole töissä ja saa varmasti niin, että se vastaa opintorahaa ja asumislisää.

Vierailija
4/12 |
02.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kuitenkin saisi jotain? Onko kesätöitä ollenkaan? Aina kannattaa kokeilla, vai onko vielä alaikäinen? Jos 18 niin sitten ainakin kannattaa kokeilla?

Mitä jos nuori tekisi teillä kotona jtn hommia ja maksaisit hänelle siitä "taskurahaa"?

Vierailija
5/12 |
02.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kuitenkin saisi jotain? Onko kesätöitä ollenkaan? Aina kannattaa kokeilla, vai onko vielä alaikäinen? Jos 18 niin sitten ainakin kannattaa kokeilla?

Mitä jos nuori tekisi teillä kotona jtn hommia ja maksaisit hänelle siitä "taskurahaa"?

Vierailija
6/12 |
02.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekkin tässä pienellä palkalla pyöritän taloutta,ja nyt olen kesän lomautettuna,eli ei näistä paljon maksella.

hänellä on puhelinliittymä,joka maksaa 35e/kk,eli siihen on rahat revittävä jostain. muuta en oikein pysty antamaan.

töitä on hakenut;ei saanut.

ap

Vierailija
7/12 |
02.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekkin tässä pienellä palkalla pyöritän taloutta,ja nyt olen kesän lomautettuna,eli ei näistä paljon maksella.

hänellä on puhelinliittymä,joka maksaa 35e/kk,eli siihen on rahat revittävä jostain. muuta en oikein pysty antamaan.

ap

Ja se siis haetaan sossusta, ei kelasta. Tiliotteet pitää toimittaa samallalailla, kuin toimeentulohakemusta varten, mutta niitä ei syynätä yhtä rankasti läpi. Sano nuorelle, että lähtee käymään kuntanne sossussa. Hänen pitää toimittaa liitteiksi opiskelutodistus, sen saa oppilaitoksen kansliasta ja kahden kuukauden tiliotteet. Luultavasti saa saman summan kuin opintokuukausina.

Vierailija
8/12 |
02.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

toiselle soittokierrokselle työnhakuun. Kesätöitä on vaikka kuinka paljon, mutta ei niitä kotiin tule kukaan tarjoamaan.

Vierailija
9/12 |
02.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

toiselle soittokierrokselle työnhakuun. Kesätöitä on vaikka kuinka paljon, mutta ei niitä kotiin tule kukaan tarjoamaan.

ap

Ei se ole oikeasti helppoa. Itsekin hain paljon kesätöitä nuorena, mutta pääsin vain niihin paikkoihin, joissa oli joku sukulainen puhumassa minua sinne.

Vierailija
10/12 |
02.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavoin joutuu hakemaan toimeentulotukea kuin muutkin, ja tuloksi lasketaan opintolaina. Joissakin kunnissa toki voi olla/olla ollut eri käytäntöjä, mutta lain mukaan tuo ei ole mahdollista.

Vierailija
11/12 |
02.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla se sama äiti joka tasasin väliajoin kyselet mistä sais rahaa kun pyörität taloutta makselemalla kalliita liittymiä,3 tietokonetta,pikavippi lainoja, elisa viihde yms.Eskari ikäiselläkin oma kone johon sulla ei olis varaa.Eikös me sovittu jo et kaksi konetta pois.Elisa viihde pois.Vaatteiden yms.ostaminen postimyynnistä loppuu jne.Kalliit kytky kännykät pois ja tilalle halvat peruspuhelimet ja halvimmat liittymät.

Vierailija
12/12 |
02.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa mitänä erillistä kesätukea vaan ihan normaalisti haetaan tt-tukea. Opiskelijoilta kysellään opintolainan nosto. Jos on hakenut takauksen, mutta ei ole nostanut lainaa, voi lainan nostaa 31.7. saakka. Jos ei ole edes hakenut lainatakausta, voidaan toimeentulotukea pienentää.

Kotona asuva täysi-ikäinen voi saada pari sataa/kk toimeentulotukea, jos oikeasti osallistuu perheen ruokamenoihin ja maksaa omat laskunsa. Jos vanhemmat kustantavat kaiken, ei saa mitään.