Nuorten kielikurssit Englannissa
Oletko itse tai onko lapsesi ollut ja millainen kokemus se oli? Onko kohteissa ja/tai matkanjärjestäjissä eroja? Onko siellä armoton meno päällä, ryyppäämistä tms vai voiko lapsensa lähettää turvallisin mielin? Oppiiko siellä oikeasi kieltä? Ja mikä olisi sopiva ikä lähteä? Olen todella kiitollinen ihan kaikista neuvoista!
Kommentit (27)
Olen ollut kielikurssilla Englannissa ja kieltä opin jonkin verran. Tosin vietin aika paljon vapaa-aikaa ihan perheen ja heidän lapsiensa (+naapurien lapsien) kanssa, joten kieltä joutui oikeasti käyttämään.
Myöhemmin olen ollut vaihto-oppilaana USA:ssa ja siellä opin kielen todella hyvin.
Suosittelisin ehkä jotakin intensiivistä kielikurssia (ei EF:n tai STS:n tms. järjestämänä) vaan esim. jonkin yhdistyksen tms. kautta. Toisaalta vaihto-oppilaaksikin voi lähteä heti esim. yläasteen jälkeen.
Yksi vaihtoehto on ottaa vaihto-oppilas (kesäksi tai vuodeksi) omaan kotiin. Siinäkin voi sitä kieltä opetella puolin ja toisin.
Aikoinaan olin Tjäreborgin järjestämällä kansainvälisellä kielikurssilla Bournemouthissa. Kivaahan siellä oli ja englantiakin oppi, kun opetus oli ainoastaan englanniksi ja kaverit kaikki ei-suomalaisia, mutta en koskaan kolmen viikon aikana oppinut, mitä reittiä bussi normaalisti menee "collegeen" ja keskustasta poispäin. Huuruisissa yöbusseissa oli mahdotonta tietää, milloin tuli oman pysäkin vuoro, ja eksyinkin siellä harhaillessani pari kertaa. Isäntäperheeni asui alueella, joka oli täynnä samanlaisia taloja samanlaisesti kaartuvilla kaduilla.
Ei juuri ryypätty.
Olin ef:än kautta kielimatkalla ja saihan siellä sitä kieltä puhuttua monissa eri tilanteissa, kavereita saa kaikkialta maailmalta ja ihania muistoja :D
Googlatkaa british councilin raportit eri järjestäjistä. La gazette Centres of excellence hauilla löytyy arviot ja sieltä pystyy valitsemaan sellaisen järjestäjän, joka on paremmasta päästä =kalliimpi myös.
Itse lapsena kävin efn kursseilla ja meno oli aika villiä, suomalaiset puhuivat keskenään suomea, opetus surkeaa, isäntäperheet mitä nyt olivat, eivät ainakaan valvoneet riittävästi. Eli semmoiselle en omaa lastani laita. Mutta tuolla on noita boarding school tyyppisiä kursseja turvallisessa ympäristössä, sellaiselle voisin laittaakin. Parhaimmat toimivat niin, että alueelta ei saa poistua ja alue on päihteetön ja valvottu. Ja sinne ei oteta kuin muutama aina samaa kieltä puhuvia, niin oikeasti englantia oppiikin.
Lisätään vielä ylläolevaan, että sellaiset paikat kuin CLAC Cambridge language and activity courses, Exsportise, Discovery England, St edmunds college ainakin näyttivät noissa puolueettomissa arvioissa pärjänneen hyvin, niin ehkäpä niiden katselemisesta kannattaa aloitta. Tosin se parhaiden lista tietysti muuttuu joka vuosi ja se mitkä nyt 2018 on parhaimpia ei välttämättä nää muutaman vuoden päästä ole enää, joten ei muuta kuin raportteja lukemaan, jos tätä nyt joku tietoa etsivä sattuu lukemaan.
Onko EF parantunu nyt vuosien varrella? Tohtiiko lähteä
Bournemouthissa kolme viikkoa 15-vuotiaana kaverini kanssa. Itse en juurikaan ryypännyt, mutta kyllähän sitä suurin osa teki. Melkoista rellestämistä oli monille, mm. italialaisia kurssilaisia näimme usein tolkuttomassa örvelökännissä yrjöämässä bussiin ja niin edelleen. Siskoni reissu Lontooseen oli pelkkää bilettämistä. Hänen isäntäperheensä oli ihan kamala, kyseessä oli joku yksinhuoltajaäiti joka haali kielikurssilaisia luokseen rahan vuoksi eikä piitannut heistä pätkääkään. Joutuivat nukkumaan samoissa sängyissä keskenään yhteisten peittojen alla, eivät saaneet "kotona" ruokaa ja niin edelleen.
Oma isäntäperheeni oli aivan ihana, meitä kohdeltiin kuin perheenjäseniä. Äiti huolehti meille ruokaa pöytään ja eväät kouluun ja meidät otettiin mukaan perheen yhteisiin tekemisiin ja reissuihin. Kotiintuloajoistakin pidettiin huolta, tosin joustoa löytyi. Kerran tosin perheen isä osti kämppiksellemme muutaman oluen tämän pyynnöstä, se oli lievästi sanottuna arveluttavaa. Kerran kun tultiin humalassa kotiin niin ei saatu satikutia eivätkä ilmoittaneet matkanjärjestäjille niin, että oltaisiin jouduttu kotiin.
Kaikenlaisia ongelmiakin kurssin aikana oli, paikalliset nuoret olivat aika aggressiivisia meitä kohtaan ja muutama sai jopa turpaansa. Minunkin porukkani perään huudeltiin joskus.
Kielitaitooni kurssi ei kaiketi vaikuttanut sen kummemmin, vaikka toki tekee aina hyvää kun pääsee käyttämään kieltä. Olin jo valmiiksi todella hyvä englannin kielessä reissuun lähtiessäni enkä mielestäni oppinut kovinkaan paljon mitään uutta.