Nuorten kielikurssit Englannissa
Oletko itse tai onko lapsesi ollut ja millainen kokemus se oli? Onko kohteissa ja/tai matkanjärjestäjissä eroja? Onko siellä armoton meno päällä, ryyppäämistä tms vai voiko lapsensa lähettää turvallisin mielin? Oppiiko siellä oikeasi kieltä? Ja mikä olisi sopiva ikä lähteä? Olen todella kiitollinen ihan kaikista neuvoista!
Kommentit (27)
Itse olen ollut ja kaikki sisareni ja serkkuni ovat myös käyneet. Suosittelen ehdottomasti reissua!!!! Ja EF:ää matkan järjestäjänä!
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että otettiin yksi ilta pari lasia olutta, mutta pelko perseessä koko ajan. Sielä ne "opettajat" kiertää paikallisia baareja ja jos joku jää kiinni, kotimatka alkaa saman tien ja joillakin alkoikin. Ja jos taas jäät kiinni perheelle humalassa, niin heillä ilmoitusvelvollisuus ja jälleen kotimatka alkaa. Ja ei sielä baarit myyny alaikäisille, me löydettiin yks kellaribaari mistä myytiin. Mutta tosiaan, ei siellä humalaan juotu.
Ja oppii kieltä, minä lisäksi vielä ruotsia. Olin kansainvälisellä kurssilla (suosittelen!) niin tuli paljon puhuttua erimaalaisten kanssa.
Ja löytää elinikäisiä ystäviä ympäri maailmaa :)
Perhe oli myös todella ihana, missä asuin. Tunsin oloni kotoisaksi, turvalliseksi ja tervetulleeksi.
Omat lapseni saavat ehdottomasti aikanaan lähteä EF:n järjestämälle kielikurssille! Sen verran mahtava kokemus se oli :)
14 vuotiaana, ilman kaveria. Asui perheessä jossa kaksi pientä lasta, ei ryyppäystä, paljon tekemistä. positiivinen ja kasvattava kokemus.
oppinut englantia, ryypättiin joka päivä, ravintolat myi alaikäisille, perhe huono mut paras reissu ikinä! Tosi mahtava porukka henki.
Suurkiitos vastaajille! Ja vielä: Onko kohteissa eroja? Eli onko eri kohteet bailuporukalle ja tiukkapipoille? Minne ne pahimmat bilettäjät lähtee ja missä on rauhallisempaa?
Minä olin Torquayssa ja se oli mukava pieni kaupunki. Ei mitään riehumisia ja myöhään illallakin uskalsi kaupungilla kävellä. Todella ihana paikka, suosittelen sitä lämpimästi!
Isommat kaupungit on tietty hyviä biletyspaikkoja, pienemmät paikat taas rauhallisempia.
on kuin mainos. Mun tietääkseni ja kokemuksen mukaan aika juhlintaa nuo reissut on. Omasta reissusta tosin jo tovi aikaa, voihan meno olla muuttunut.
järjestäjänä STS, alkoholin juomisesta seuraa se että lähettävät kotiin ja joutuu maksamaan itse paluulennon.
Tiukat ja hyvät säännöt jotka käytiin pojan kanssa läpi.
olin teininä kuukauden Brightonissa ja se oli kyllä aivan tajutonta ryyppäämistä koko reissu! "Koulumme" viereisestä kaupassa alkoholihyllyt oli aina tyhjillään kun ostettiin sieltä niin paljon juotavaa! Ja kyllä, ihan 16v sai niitä ostettua. Baareissa oltiin vähän tarkempia, varsinkin viikonloppuisin mutta parhaat bileet olikin siellä rannalla! Toki säännöissä silloinkin oli kauheat uhkailut että alkoholia ei saa juoda tai joutuu kotiin, mutta eipä leaderit mitenkään kytänneet. Neuvoivat vaan olemaan ihmisiksi ja pysymään ryhmässä...Ja kieltä en oppinut pätkääkään!
Eli oma lapseni ei takuulla tule kielikurssille lähtemään. Ei vaikka kuinka vannottaisiin joka paikassa ettei meno ole enää tuollaista!
parhaan kaverini kanssa, olimme juuri päässeet ysiltä. Ja ihana reissu oli!! Mutta en tod haluaisi että omat lapseni olisivat rellestämässä kuten minä ja muut kurssikamut. Opet oli ihania, ja vaikka kiersivät katselemassa että kuka juo jne. niin ketään ei kyllä narautettu vanhemmille asti, ja isäntäperheemmekin antoi liikkua aivan vapaasti, eivät kyselleet perään laisinkaan. Joten oli vapaus tehdä mitä huvitti. Ja mehän teimme : Viiden viikon reissusta oltiin kännissä 4 viikon ajan joka ikinen ilta.
Ja mitä kielen oppimiseen tulee, ehkä jotkut jotka eivät oikeasti juurikaan osaa enkkua/kyseisen maan kieltä hyötyvät siitä jotain mutta itse en oppinut uutta, olin aina enkussa hyvä koulussa. Joten minulle henk. koht. kyseinen reissu oli vapautta ja juhlimista discoissa, pubeissa ja rannalla, ei kielen oppimista. Ja tietysti ne kivat päivien reissut esim. Lontooseen Madam tussaudiin jne. ovat jääneet positiivisesti mieleen.
Hei kaikki keskustelijat,
olen itse ollut neljä kesää leaderina kielikursseilla Englannissa ja kauhutarinat ovat valitettavasti totta. Suomesta Englantiin ryhmiä vievät kielikoulut ovat hävettävän huonolaatuisia. Materiaalit ja opetustilat surkeita. Opettajat ovat nuoria, koska heille ei käytännössä makseta palkkaa ollenkaan. Itsekin olin siellä, koska nuorena ei ollut varaa muuten matkustaa. Olen kieltenopettaja enkä missään tapauksessa päästäisi lastani tällaiselle kurssille.
Jos lapsi on sen ikäinen, että voi ja osaa matkustaa yksin, suosittelisin ehdottomasti paikallisia englantilaisia kielikouluja. Olen itse ollut yhdessä tällaisessa, voin suositella ja antaa lisätietoja, jos joku on kiinnostunut. Osoitteeni tuorni@yahoo.fi
Olin itse 15-vuotiaana EF:n kurssilla Brightonissa. Viinaa tuli juotua ja neitsyys meni, mutta hauskaa oli! Kielen opiskelu ei meikäläistä kiinnostanut pätkääkään, ja onneksi siihen ei kukaan pakottanutkaan.
Oman tyttären päästin ihan hyvillä mielin 14-vuotiaana kurssille britanniaan, kunhan ehkäisy on kunnossa...
Kaiketi tuuristakin kiinni. EF:llä (ja ehkä muillakin) on myös isäntäperheitä, jotka toimivat isäntäperheinä vain rahan takia, eli ruoat säännöstellään tai muutenkin on kaikin puolin nihkeää. Mutta on toki täysin päinvastaisiakin tapauksia.
Lapsemme oli EF:n kielikurssilla Oxfordissa. Oli järkyttävää nähdä, millaisia monet isäntäperheet olivat! En voi suositella kenellekään ala-ikäiselle ottamaan riskiä, että joutuu niin ala-arvoiseen isäntäperheeseen kuin lapsemme kurssilla oli.
Yhden opiskelijan isäntäperhe oli humalassa, kun lapsi meni paikalle. Hänelle ei annettu kunnolla edes ruokaa. Kurssin liideri alkoi hoitamaan asiaa, mutta vaihto onnistui vasta kahden päivän päästä! Ja koko ajan lapsi asui perheessä. Jos vastaava tapahtuisi Suomessa, olisivat sosiaalityöntekijät paikalla! Mutta EF vain levitteli käsiään, että vaihto kestää muutaman päivän.
Yhden kurssilaisen isätnäperheen asunto oli niin saastainen, että siellä oli syöpäläisiä. Perheen vaihto kesti 5 päivää!!! Yhdellä opiskelijalla ei ollut lainkaan suihkua tai vannaa käytössään isäntäperheessä. Hän peseytyi kastelukannun avulla. JNE:JNEJNE
Olin kuullut etukäteen juttuja omituisista perheistä, mutta en olisi ikinä uskonut, että tilanteet ovat noin karmeita.
Monilla perheet olivat ihan ok, mutta kuka haluaa ottaa riskin, että oma lapsi joutuu alkoholistiperheeseen tai syöpäläisten keskelle?
EF on luonut järjestelmän, jossa ei koskaan pääse puhumaan päättävien tahojen kanssa, pompottelu osataan. Helsingissä ei ole myöskään johtajaa, vaan johtaja on Ruotsissa. Jännä systeemi. Toimistotyöntekijät ovat hyvin nuoria kuten liideritkin. He yrittävät parhaansa, mutta eivät pysty tietysti ihmeitä saamaan aikaan, kun pystyvät vaikuttamaan niin vähän tilanteisiin. Lähettävät lähinnä viestejä sinne sun tänne. Uskomatonta, että tällaista voi olla olemassa. Ja me maksamme.
kielikurssille, vaikka olisin halunnut. Olen aina ajatellut, että omat lapseni pääsevät kyllä. Mutta tältä palstalat olen oppinut, että siellä vaan dokataa, jorataan ja naidaan. Joten ei ne nyt sitten pääsekkään.
Ehkä mulla oli huono tuuri, mutta isäntäperhe oli surkea. Ruokana oli lähes joka ilta uuniperuna, siis pelkkä peruna. Silloin kun he eivät olleet kotona, piti käydä mäkkärissä. Evääksi annettiin sellaisia pieniä sipsipusseja.
Huone oli kostea ja kylmä, vessapaperi kuin tarjoustalon mainoksesta silputtua. Englantia en heidän kanssaa juurikaan puhunut, kun ei olleet koskaan kotona. Suihku ei toiminut, ainoastaan pieni liru tuli kerralla ja sekin kylmää vettä. Ja huipennuksena pienellä aidatulla takapihalla juoksenteli rottia.
Toivottavasti taso on vuosien kuluessa parantunut.
ollut nyt viikon ja leaderiltä tuli sähköpostia, hyvin menee ja on järkännyt erilaisia retkiä teineille, ovat hotellilla vasta illalla klo 21-22 ja sen jälkeen ei ole asiaa mihinkään.
Me haluttiin majoitus on clubille (hotelli) ohjaajat pystyy paremmin valvomaan että kaikki sujuu kuten pitää.
Tähän asti ainakin vaikuttaa hyvälle, on siellä vielä 2 viikkoa.
Itselläni on kyllä kokemuksia enlannista sekä maltasta. Ryyppäämistä, juhlintaa, miehiä, raiskauksia, varkauksia...
Lapsemme oli EF:n kielikurssilla Oxfordissa. Oli järkyttävää nähdä, millaisia monet isäntäperheet olivat! En voi suositella kenellekään ala-ikäiselle ottamaan riskiä, että joutuu niin ala-arvoiseen isäntäperheeseen kuin lapsemme kurssilla oli. Yhden opiskelijan isäntäperhe oli humalassa, kun lapsi meni paikalle. Hänelle ei annettu kunnolla edes ruokaa. Kurssin liideri alkoi hoitamaan asiaa, mutta vaihto onnistui vasta kahden päivän päästä! Ja koko ajan lapsi asui perheessä. Jos vastaava tapahtuisi Suomessa, olisivat sosiaalityöntekijät paikalla! Mutta EF vain levitteli käsiään, että vaihto kestää muutaman päivän. Yhden kurssilaisen isätnäperheen asunto oli niin saastainen, että siellä oli syöpäläisiä. Perheen vaihto kesti 5 päivää!!! Yhdellä opiskelijalla ei ollut lainkaan suihkua tai vannaa käytössään isäntäperheessä. Hän peseytyi kastelukannun avulla. JNE:JNEJNE Olin kuullut etukäteen juttuja omituisista perheistä, mutta en olisi ikinä uskonut, että tilanteet ovat noin karmeita. Monilla perheet olivat ihan ok, mutta kuka haluaa ottaa riskin, että oma lapsi joutuu alkoholistiperheeseen tai syöpäläisten keskelle? EF on luonut järjestelmän, jossa ei koskaan pääse puhumaan päättävien tahojen kanssa, pompottelu osataan. Helsingissä ei ole myöskään johtajaa, vaan johtaja on Ruotsissa. Jännä systeemi. Toimistotyöntekijät ovat hyvin nuoria kuten liideritkin. He yrittävät parhaansa, mutta eivät pysty tietysti ihmeitä saamaan aikaan, kun pystyvät vaikuttamaan niin vähän tilanteisiin. Lähettävät lähinnä viestejä sinne sun tänne. Uskomatonta, että tällaista voi olla olemassa. Ja me maksamme.
Ja tällaisessa tilanteessa leaderina ei ole hauska olla, sillä isäntäperheasiaa hoitaa yleensä joku paikallinen ja jotta hänet saa kiinni tai hoitamaan yleensä asiaa, niin siihen voi todellakin kulua päiviä. Ja monet isäntäperheet sitten sanovat, että kurssilainen valehtelee olosuhteista, koska eivät halua menettää kurssilaisesta saamaansa korvausta. Mutta älkää vanhemmat antako perkiksi, totuus on se, että tosi karmeitakin isäntäperheitä on, he ottavat kurssilaisen vain rahan takia.
kokemuksia?