Onko teidän taloudelle lapsilisillä merkitystä?
Meillä lapsilisät ovat tarpeen. Yhteensä bruttopalkat noin 5000e.
Kommentit (84)
Meillä ainakin se 350€ tulee todella tarpeeseen. Mies saa nettona n.2200€/kkja itse hoidan kotihoidon tuella kolmea lastamme, eli mun netto on n.500€/kk (sisältää kuntalisän). Hoitoalan työpaikka odottelee minua, mutta olen varmaankin kotona siihen, että kuopus täyttää 3. Mutta jos lapsilisätkin menee verolle täytyy ehkä vielä harkita asiaa. Meillä on iso asuntolaina ja asumiskulut lainoineen ja kaikkineen on 1500€/kk, joten jokainen euro on tällä hetkellä tarpeen.
Eikä mun tulot huimasti nouse vaikka töihin menisinkin, joten lapsilisät on todella tarpeelliset. Jonkun vain on ne toisten lapset ja vanhuksetkin hoidettava ja niillä palkoilla varmasti lapsilisät on tarpeen.
verovaroin turhakkeeksi (ja sen varjolla mm. vetäisi yhteiskunnalta ilmaisen päivähoidon lapsille, tonni per mukula per kuukausi) ja menisi oikeisiin töihin ja tekisi jotain hyödyllistä välillä.
Eiköhän Sosionomi(AMK) työllisty kun alakirjo on niin valtava.
Ja vaikka jatkaisin pari vuotta opiskeluja opintotuen, asumistuen ja lapsilisien turvin lasten ollessa tuon ajan hoidossa. Niin enköhän seuraavan reilun kolmenkymmen vuoden työuran aikana maksa veroissa takaisin näiden parin viimeisen vuoden opintotuet verrattuna siihen että jäisin laitoshoitajaksi jolloin saman 30 vuotta palkka pienempi =verot pienemmät ja eri asioissa mahsolliset tuet suuremmat (esim lasten mahdollinen opintotuki 2.asteen koulutuksessa etc) ja omavastuuosuudet pienemmät. Liäsksi ilman koulutusta vaikka selkävaivoista kärsiessä olisin herkästi laitoshoitajana uran loppupuolen sairaslomalla tai työttömänä, kun sosionomi(AMK) pätevyysskaalasta löytyy myös "vanhemmanväen työtä", esim toimistohommia kelasta.
Keskivertoon (ainakin ensimmäiseen) ammattitutkintoon kouluttaminen on valtiolle kannattavaa. Kätevämpää maksaa opinnot ja saada sitten työvoimaa ja verotuloja.
Muuten, saman se hoito maksaa kunnalle oli vanhempien tulot mitkä vain. Eli tuo menetys ei ole kunnalle tonnia vaan vain vanhemman omavastuusouuden verran, onkos se maksimisumma 250€ vai mitä, sitäkään en tosin maksaisi laitoshoitajan palkalla. Joten lastenhoidon kannalta valtion rahapussiin ei vaikuta opiskelenko vai teenkö hanttihommia.
miehellä palkasta jää käteen n.1600e, oma äippäraha 700e. tiukoille menee, jos ei töitä saa kotihoitotukikaudella.
verovaroin turhakkeeksi (ja sen varjolla mm. vetäisi yhteiskunnalta ilmaisen päivähoidon lapsille, tonni per mukula per kuukausi) ja menisi oikeisiin töihin ja tekisi jotain hyödyllistä välillä.