Paljonko omalle tyttärelle ylioppilas-lahjaksi rahaa??
Tyttö toivoisi vaan rahaa lahjaksi, koska on muuttamassa omilleen ja tarvitsee ekaan kämpäänsä huonekaluja yms kaikenlaista.
En vain oikein tiedä, että mikä olisi ok summa??
Mietin 200-300e, mutta oisko ok??
Paljonko te olette antaneet??
Kommentit (44)
Meinaan eräällä tutulla on ongelma nuoren kanssa, joka ei vaan opiskele. On siis käynyt hyvin koulua ja päässyt hyvään lukioon, mutta valitsee itselleen minimimäärän tunteja lukujärjestykseen ja viettää aikaansa poikaystävän kanssa kuherrellen ennemmin kuin tulevaisuutta varten päntäten..
Varmaan tosi hyvä motivaattori, jos vanhemmat sanois, et: päätät ite miten opiskelet, mutta valmistuttuasi lahjoitamme sinulle 5000e jolla voit tehdä mitä haluat (esim. ostaa oman auton, mennä sen valitsemasi rentun kanssa etelään tms.) :D
Kirjoitti 4 L:ää, sai 400 000€.
Täytyy sanoa lapsille, että näin palkitaan. Tosin voi tulla aika kalliiksi, tuplilla keskiarvot lähellä yhdeksää.
niin, että äitini ilmoitti summan (350e) jolla sain huonekaluja. Astiat kun oli jo, niin etsin kaikki käytettyinä paitsi sängyn petarin :) Äitini kuitenkin maksoi juhlat+kuvat joten rahaa meni n. 250e. Loput sain silloin tällöin 'apuna' esim. sähkölaskun maksuun.
Minulle tämä kävi erittäin hyvin!
80% siitä summasta, minkä antaisitte pojallenne.
eli rikkaat ilmeisesti liikkeellä!
Mä oisin tyytyväinen jos saisin 100e. Meillä ei ole ollut tapana ostaa kellekään kalliita lahjoja, vaikka rahatilanne olisi sallinut.
Kreikkaan ja käyttörahat. Kävin siellä hakemassa rusketukset juuri ennen yo-juhlia.
Yliopistovalmistujaislahjaksi sain upouuden Corollan.:) Kiltit vanhemmat...
Mä sain vanhemmiltani vuonna 1995 juhlat, teetetyn puvun ja valokuvauksen ja kiitoskortit. Lisäksi sain 500 mk rahaa ja vanhemmat sanoivat, että enemmänkin olisivat voineet antaa jos olisi ollut rahaa. Olin tyytyväinen lahjaani.
Ei lapsesi arvosta sinua sen mukaan paljonko annat hänelle rahaa lahjaksi. Annat sen verran kuin haluat ja pystyt.
Ylioppilaaksi en ole käynyt, mutta kun ammatiin valmistuin, niin en saanut mitään. Rippilahjaksi 200 mk vuonna 1995. Itse antaisin varmaan sen 300 €.
mikään summa ei ole itsessään liikaa tai liian vähän... annat sun kukkarolle/sydämelle sopivasti.
kustannan hänen lakkiaisjuhlat, jos sellaiset tahtoo
mutta
olen nyt 3 vuoden ajan säästänyt satasen per kk osakkeisiin hänen nimessään. Ehkä 5 vuoden kuluttua hän voi sillä rahalla jotain tehdä.
Siis hänellä on nyt 5 tonnia säästettynä, ja sen pitäis kasvata ja vielä 5 vuotta säästän satasen per kk häntä varten.
jospa se kelpaisisi
Kylmä raha ei minusta olisi niin kiva. Samalla saisitte äiti-tytäraikaa, jota on sitten jatkossa vähemmän kun lapsi muuttaa omilleen.
myös mun mielestä reissu Ikeaan on oikein hyvä idea!
ja ihan vapaaseen käyttöön.
erikseen sit ostellaan huonekaluja ym tarvittavaa. ne ei ole mitään yo-lahjoja.
Tyttö toivoisi vaan rahaa lahjaksi, koska on muuttamassa omilleen ja tarvitsee ekaan kämpäänsä huonekaluja yms kaikenlaista. En vain oikein tiedä, että mikä olisi ok summa?? Mietin 200-300e, mutta oisko ok?? Paljonko te olette antaneet??
Siitä se riippuu. Ja tietenkin sun tyttärestäsi. Eli jos hömpöttää rahansa helposi johonkin turhuuksiin tai on paheita, niin mä antaisin esim. lahjakortin muodossa sen rahan tai sitten vähemmän käteistä ja ostaisin sitten jotain sinne kämppään. Ja lähteekö opiskelemaan, meneekö töihin vai mitä tekee nyt? Siitäkin riippusi mun rahasummani :)
Yrittäjä sukulaiset toivat kummipojalleen yo lahjaksi 20e ja viinapullon, tosi hienoa!
isovanhemmilta ajokortin YO-lahjaksi ja auton olin saanut heiltä kun täytin 18-v
Vanhemmilta sain tietysti puvun, juhlat ja kuvauksen ja lisäksi taisin saada 1000mk, joka oli silloin mielestäni todella paljon rahaa :)
Olin siis juuri muuttanut omilleni.
Omalle lapselle antaisin 500€ jos rahaa haluaisi. Mutta toki jokainen antaa sen mukaan mihin on varaa.
Meillä lapsella osakesalkku ollut kasvamassa ristiäisistä saakka, joten kunhan tulee täysikäiseksi niin saa hyvän pesämunan omilleen lähdössä.
Lisäksi ostin hänelle astioita ja sisustusjuttuja, kun muutti Helsinkiin opiskelemaan. Tyttö sai yhteensä n. 1900 euroa lahjarahoja. Ensi vuonna meillä on taas ylioppilasjuhlat.
Kirjoitti 4 L:ää, sai 400 000€.