Miten "kaikki" saa isoja vauvoja? Olen ainoa,
jolla on kaikki kolme lasta olleet alle 3,5-kiloisia (3,4 & 3,2 ja 3,0-kiloiset) tuttavapiiristä. Suurin osa saa noin nelikiloisia. Jännä. Olen perusterve ja lähtöpaino ollut hoikka, en tupakoi tms.. Mistä johtuu, että "iso" vauva tuntuu olevan nykyisin yleisempi kuin pieni?
Kommentit (57)
Istukka ei ollut toiminut kunnolla ja vauva oli ryppyinen ja kuihtunut. Nahka riippui kuin vanhalla ukolla.
tyttö syntyi 41 + 3, 2830 g ja 50 cm. Itse olen perusterve, normipainoinen, pitkä ja en tupakoi. Ihan perusruokavaliolla mentiin raskausaika.
Istukka ei ollut toiminut kunnolla ja vauva oli ryppyinen ja kuihtunut. Nahka riippui kuin vanhalla ukolla.
että pienillä äideillä on isot vauvat ja läskeillä pienet.
Ehkä ne isot äidit syö niin paljon, ettei vauvoille riitä:((
Lisäksi söin ruokaa ihan järkyttäviä rekkamiesannoksia ja herkkujakin riittävästi. Ei silti ollut iso vauva.
että pienillä äideillä on isot vauvat ja läskeillä pienet. Ehkä ne isot äidit syö niin paljon, ettei vauvoille riitä:((
on taitu missata bilsantunteja... ;-)
niin jenkit saa aika pieniä vauvoja, olen oikeen ihmetellyt asiaa.
että pienillä äideillä on isot vauvat ja läskeillä pienet.
Ehkä ne isot äidit syö niin paljon, ettei vauvoille riitä:((
Ehkä lihavat syö kaiken kaikkiaan epäterveellisesti, napsitaan välipaloja, ei syödä kunnon ruokaa. Hoikilla ja urheilullisilla taas perusruokaa kunnolla. Tää vaan yksi hypoteesi..
Lisäksi söin ruokaa ihan järkyttäviä rekkamiesannoksia ja herkkujakin riittävästi. Ei silti ollut iso vauva.
Ellei raskausdiabetestapauksia huomioida.
kaksi täysiaikaisena syntynyttä vauvaa, 2700g/47cm ja 3020g/48cm. Olen itse ollut suurin piirtein esikoiseni kokoinen syntyessäni täysiaikaisena.
Näin jälkeen päin, vauvojeni pieni koko on saattanut johtua myös diagnosoimattomasta keliakiasta, mutta toisaalta oma syntymäpainoni oli aikoinaan myös pieni, joten mene ja tiedä...
Esikoinen syntyessään rv39+1 2,7 kg ja toka rv42+0 4,3 kg, 56cm. Itse olen hoikka, urheilullinen ja syön terveellisesti.
Yli 4 kg syntyy siitä,
että vanhemmat ovat teitä normikansaa päätä pitempiä.
Ja ilman sokereita.
Ilman sohvaperunointia.
Erittäin hyvillä virtauksilla. Napero saa hyvin ravinteita.
Näin meillä.
Kun tuo pelkkä painohan ei kerro oikeastaan mitään.
Oma lapsi oli syntyessään 3800g ja pituutta oli 53cm ja kätilötkin totesivat että onpa hoikka ja pitkä lapsi.
Itse olin kokoa valas, vaikka vältinkin sokereita, rasvoja ja suolaa koko raskauden ajan. Alkuraskaudesta kroppa keräsi nesteitä ja loppuraskaudesta en saanut liikkua ollenkaan, niin no lihoohan siinä laihempikin.
Syntyi muuten kaksi viikkoa yli lasketun ajan, joten sekin vaikuttaa kokoon, ainakin luulisin.
kaksi täysiaikaisena syntynyttä vauvaa, 2700g/47cm ja 3020g/48cm. Olen itse ollut suurin piirtein esikoiseni kokoinen syntyessäni täysiaikaisena.
Näin jälkeen päin, vauvojeni pieni koko on saattanut johtua myös diagnosoimattomasta keliakiasta, mutta toisaalta oma syntymäpainoni oli aikoinaan myös pieni, joten mene ja tiedä...
Monet asiat voivat vaikuttaa. Eniten kaiketi vaikuttaa vanhempien syntymäpainot ja tietysti ne raskausviikot millä syntyy.
Diagnosoimaton keliakiakaan ei välttämättä aiheuta pientä syntymäpainoa. Tiedän tapauksen, jossa keliakia on ollut puhjenneena raskauden aikana (tiedettiin muista syistä loppujen lopuksi, että se oli ollut jo lapsuudesta), mutta
silti vauva on painanut yli 4 kiloa.
Ja tosiaan, Suomessa on viime vuosikymmeninä keskimääräinen syntymäpaino laskenut ja isojen vauvojen määrä vähentynyt. Ei siis noussut, kuten moni täällä väittää.
Ja loppujen lopuksi: onko sillä väliä minkä kokoinen vauva on syntyessään, jos vaan on terve? Tuntuu että täällä on jotakin outoa kilpavarustelua sen suhteen, että kuka nyt on sattunut synnyttämään mahdollisimman pienen vauvan, ettei vaan ainakaan ole sokerilla pilattu. Outoa!
mun tuttavapiiristä tosi monen vauva on ollut alle 4kg, yleensä siinä 3,5kg. Muutama isompi. Omat vauvat olleet 3,5kg vaikka mulla aika hankala raskausdiabetes, oli todellinen työ pysytellä arvoissa.
molemmat täysiaikaisia, eka jopa yliaikainen. Eka 2630/47, toka 2870/47.
En tupakoi, olen sopusuhtainen ja syön paljon perusruokaa. Toinen lämmin ateria on kouluateria.
Odotusajat voin erinomaisesti, rauta-arvoni olivat jopa huiput. Ekassa loppuraskaudessa verenpaine oli koholla, jota epäilen pienuuden syyksi.
Tokassa syntymää edeltävänä päivänä istukka irtosi ilman syytä. Syytä ei läydetty, mutta mietin näin jälkeenpäin, että oisko istukassa ollu sitenkin jotain vikaa. Eka poika kuitenkin 10 pisteen lapsi ja toinenkin hätäsektion jälkeen 9...
molemmat täysiaikaisia, eka jopa yliaikainen. Eka 2630/47, toka 2870/47.
En tupakoi, olen sopusuhtainen ja syön paljon perusruokaa. Toinen lämmin ateria on kouluateria.
Odotusajat voin erinomaisesti, rauta-arvoni olivat jopa huiput. Ekassa loppuraskaudessa verenpaine oli koholla, jota epäilen pienuuden syyksi.
Tokassa syntymää edeltävänä päivänä istukka irtosi ilman syytä. Syytä ei läydetty, mutta mietin näin jälkeenpäin, että oisko istukassa ollu sitenkin jotain vikaa. Eka poika kuitenkin 10 pisteen lapsi ja toinenkin hätäsektion jälkeen 9...
olen itsekkin kyllä pienikokoinen (152cm) ja syntyessä olin myös alle 3kiloinen.
Olin itsekin melkein nelikiloinen. Kengännumero mulla 41-42. BMI molenpia odottaessa 21.
En ole syönyt raskausaikana makeaa, ei hampurilaisia. Tavallista kotiruokaa ja paljon kasviksia.
Ensimmäistä odottaessani laihduin 7 kiloa kolmen ensimmäisen kuukauden aikana.
Lopettakaa please tämä yleistäminen! Koska ihmisten keskipituuskin on kasvanut, vauvatkin ovat kookkaampia. Eivät nelikiloisia vauvoja saavat ole mitään suursyömäreitä.
Kaverini on tälläinen pitkä myös. Oli ensimmäistään odottaessaan langanlaiha, eikä yleensä syönytkään paljoa. Maha oli niin piene, ettei olisi kukaan tajunnut mitään. Nelikiloinen poika pamahti :D
4,1 kg vauvan. Yli 70-kiloinen kaveri sai 2,8 kg vauvan. Molemmat täysiaikaisia. Ei diabetesta tms.