Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten voi ensin olla selässä tyrä ja sitten ei olekaan??

Vierailija
01.06.2011 |

Kävin n. 5v sitten toisella paikkakunnalla missä nyt asun lääkärissä kun selkäni oli vaivannut pidempään ja se meni aina vaan pahempaan päin. Diagnoosiksi sain tutkimusten jälkeen, että selässäni on kahden nikaman välissä tyrä ja se aiheuttaa kipua, hoidoksi sain jumppaliikkeitä ja lääkäri sanoi, että jos tilanne pahenee niin minun pitää mennä sitten uudelleen käymään ja sitten tutkitaan tarkemmin. Reilun parin vuoden päästä kävin uudestaan, kun selkä oli taas paljon pahempi ja sillon sitten selviteltiin mm. leikkauksen mahdollisuutta. Leikkaus ei kuitenkaan olisi ensimmäinen vaihtoehto, koska siinä olisi isot riskit.

Sain sairaslomaa ja kipu taas väheni ihan itsestään ja pääsin takaisin töihin.

Nyt ennen kun minun oli taas uudestaan hakeuduttava lääkäriin selkäni takia niin vaihdoin paikkakuntaa ja nyt sitten täällä uudella paikkakunnallani selkäni kuvattiin uusiks ja lääkäri sanoi, ettei selässäni ole mitään vikaa eikä siellä kuulemma tyrää näkynyt, vaan että hänestä selkäkipuni johtuu ylipainostani ja vihjaili myös, että haluan vain sairaslomaa, ettei tarvitse tehdä töitä. Juu ihan varmaan, yrittäjänä haenkin vain sairaslomaa huvikseni, ettei tarvitse töitä tehdä.

Nyt minulla on kyllä 15kg ylipainoa, oli 20kg, mutta 5kg on lähtenyt ja loputkin lähtee aivan varmasti. Aika huvittavaa, että lääkäri edes sanoi, että selkäkipu johtuu ylipainostani, koska olen aina aiemmin ollut hoikka, mutta nyt raskaudesta jäi ylimääräisiä kiloja.

Siis voiko tyrä yhtäkkiä vaan hävitä? Pyysin myös tuota lääkäriä tilaamaan paperini edelliseltä asuinpaikkakunnaltani, koska sieltä näkyisi edelliset lääkärissä käyntini tämän selän takia.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
01.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välilevytyrä voi liikkua jonkin verran, mutta sen voi todeta vain magneettikuvassa. Sellainen leikataan nykyisin tähystyksessä, mutta vain sellaisissa tapauksissa, joissa jalat menee alta. On nimittäin niin, että leikkaus muuttaa asentoa ja mitä todennäköisimmin aiheuttaa todella kivuliaita lihaskramppeja jopa kaksi vuotta leikkauksen jälkeen. Pitkällä aikavälillä leikkaus on kuitenkin hyvä vaihtoehto. Omasta leikkauksesta on 12 vuotta ja pystyn nykyään juoksemaan ja tekemään kaikkea mitä ennen selän kipeytymistäkin. Seitsemän vuotta meni kivun kanssa kamppaillessa.

Vierailija
2/2 |
01.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosistasi on 5 vuotta aikaa, siinä ajassa tyrä kyllä häviää. Nykypäivänä välilevyn tyrä leikataan vain, jos halvausoireita tai pahoja puutumisoireita. Muuten hoitona on aika ja kipulääkkeet. Yleensä tyrä häviää n.3 kk kuluessa. Itse olin viime kesänä sairaslomalla, diagnoosina välilevyn tyrä. Diagnoosi tehtiin oireiden ja 5 vuotta sitten otetun magneettikuvan perusteella (siinä oli tyrä näkyvissä), minulle sanottiin, että 3 kk kuluttua pitäisi olla selkä kunnossa. Vaan eipä ollut, paheni vaan. Ilmenikin muuta vikaa röntgen kuvissa (magneettikuva näytti normaalilta) ja tässä nyt toivun luudutusleikkauksesta, talvesta asti olen ollut sairaslomalla ja toivottavasti pääsen syksyllä töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla