Lähtistkö 2 kk ikäisen kanssa ylioppilasjuhliin 3,5h matka suuntaansa?
Meillä olisi ensi viikonloppuna sukulaistytön ylioppilasjuhlat. Vauvamme on 2 kuukauden ikäinen ja minua arveluttaa lähteminen. Automatka kestää suuntaansa 3,5 tuntia eli samana päivänä olisi ajoa vähintään 7 tuntia. Anoppi toivoo kovasti, että lähtisimme, koska haluaa, että sukulaiset näkevät vauvamme. Minä en ole ihan intona, koska emme ole vielä kertaakaan köyneet yhtä kaukana. Vauva on ollut tähän mennessä kerran automatkalla, joka oli 1h suuntaansa. Se meni kyllä oikein hyvin, vauva nukkui mennen tullen ja ajoitimme lähdön vauvan syöttöjen mukaan. Ylioppilasjuhlissa olisi tietty kellonaika, milloin perillä pitäisi olla.
Arvon raati, mitä tekisitte?
Kommentit (48)
Ap on mun mielestä vasta 2kk ikäisen äitinä oikeutettu ajattelemaan omaa napaansa. Jos vauva valvottaa ja äiti on siitä väsynyt, niin minkäälainen anoppi tai edes isä ei voi velvoittaa ap:tä lähtemään reissuun. Varsinkin jos ne samaiset sukulaiset on nähty ihan vasta ristiäisissä.
Anopilla on ihan vain oma lehmä ojassa eli haluaa paistatella tuoreena mummona sukulaisille. Eikä siinäkään mitään pahaa ole mutta kyllä äidin jaksaminen on tässä asiassa etusijalla.
kestää ainakin 2 kk, mielellään 3 ja se tarkoittaa sitä, että on äiti, lapsi, vuode ja aika. Eli ensisijaisesti lepoa, eletään ensisijaisesti lapsen tarpeiden mukaan ja toissijaisesti äidin. Ja tämä pitää sukulaismummojenkin ymmärtää. Tuossa vaiheessa ei ole synnyttäjänkään hyvä istua pitkiä matkoja. Siitä tulee helposti laskeumia, ei välttämättä vielä, mutta 6-kymppisenä.
yhden pysähdyksen pidimme matkallla.
Hyvin meni ja oli ihana nähdä sukulaisia.
Sanon suoraan tän ikäisen kanssa matkustaminen oli kaikista helpointa.
Autolla ajelu voi jopa rauhoittaa lasta
Vauvaa saisi pitää kaukalossa max 1,5 tuntia kerrallaan selän rasituksen vuoksi, sitten tarvitsee kunnon levon jossain muualla. Tämän takia en lähtisi, sillä turhan rankkaa vauvalle, jos matkaan on varattava suuntaansa vaikka 6 tuntia lepotaukoineen. Lisäksi voi olla kuuma ilma, ja vauvalla voi olla tosi tukala olla.
Eli jos ei pakko ole, pitäisin kyllä vauvan kotona huilaamassa. Ei hän saa siitä reissusta yhtään mitään irti.
noin pitkää aikaa tuossa vaiheessa. Vauva on nyt 6 kk. Aika helposti menee ainakin meillä päiväjärjestys sekaisin, jos jotain poikkeavaa päivärutiinissa. Mielestäni vauvan kanssa saa olla itsekäs. Mielummin nukun kunnolla yöt, vaikka se edellyttääkin aika pitkälti kotona oloa.
Teet niin kuin itse näet parhaaksi, et niinkuin anoppi haluaa. Jos kerran sukulaiset ovat juuri nähneet vauvan, ei sen takia tarvitse lähteä juhliin.
Onhan tuon ikäisen kanssa helppo matkustaa jos vauva on rauhallinen ja syö hyvin rinnasta. Pulautteleva, vahvistettua maitoa pullosta saava huutaja ei ole todellakaan kivaa matkaseuraa. Reissusta ei nauti kukaan, varsinkaan jos olet jo valmiiksi aivan poikki.
Jos mies haluaa lähteä niin anna hänen lähteä yksin, vaikka sitten joudutkin hoitamaan vauvaa yksin. Jos kuitenkin päätät lähteä niin huomioi että tuon ikäinen vauva ei saa olla noin pitkää aikaa kerrallaan turvakaukalossa.
Eihän noin pientä lasta saa istuttaa noin pitkiä matkoja auton turvakaukalossa yhtämittaisesti.
minusta olisi mukavaa myös saada vauva muiden nähtäväksi.
minusta olisi mukavaa myös saada vauva muiden nähtäväksi.
jäisin myös yöksi jonnekin eli kotiin vasta seuraavana päivänä :)
jotka ovat niin epävarmoja äiteinä, että tulevat tällaisia kysymään aihe vapaalta.
ikäsen kanssahan on vielä helppo matkustaa pitkiäkin matkoja!
eli lähtisin.
veikkaan että on sun eka lapsi kyseessä?
onnea muuten vauvata! :)
ikäsen kanssahan on vielä helppo matkustaa pitkiäkin matkoja! eli lähtisin. veikkaan että on sun eka lapsi kyseessä? onnea muuten vauvata! :)
Jep, eka lapsi on kyseessä. :-)
Koliikkivauva (huutaa tuntikausia päivittäin), jolla refluksiongelma. En imetä itse, vaan pulloruokinnalla mennään ja käytämme Nutrilonin Nutritonia, jolla maito sakeutetaan ennen jokaista syöttöä. Vauva puklailee todella runsaasti.
lisää Ap
Tämä on ehkä taas niitä jaksaa/ei jaksa -juttuja, eli joku on valmis lähtemään ihan samantien, toinen taas ei sitten millään.
Itse todennäköisesti jättäisimme väliin ja olisimme itse asiassa jättäneet väliin jo silloin, kun ei edes ollut lapsia. Eli en ole valmis ajamaan 7 tuntia yo-juhlien takia, ellei sitten itsellä ole mahdollista mennä vaikka hotelliin.
7 tuntia on pitkä aika, ja se saattaa mennä todella hyvin, tai pahimmassa tapauksessa vauva huutaa ihan koko ajan ja matkanne kestää ikuisuuden. Itse pitäisi matkaa liian pitkänä noin pienelle lapselle. Jos voitte mennä johonkin yöksi, niin sitten ehkä voisi lähteäkin, mutta kyllä tuo aika yhteen päivään tungettuna on mielestäni liikaa.
Viime vuonna oltiin 1,5kk ikäisen kanssa valmistujaisissa. Ajomatkaa oli 3 tuntia suuntaansa. Aamusta lähdettiin yötä myöten tultiin takaisin. Vauva pärjäsi hienosti, nukkui autossa ja otti päiväunia milloin kenenkin sylissä. Ruokailu on helppoa, tähän syrjemmällä vain ja tissi suuhun. Itseä väsytti enemmän, synnytyksestä toipuminen oli kuitenkin vielä kesken tuolloin.
Enkä aikoinaan lähtenyt. Meillä oli kevätvauva ja juuri sinä kesänä olisi ollut kahdet ylioppilasjuhlat. Meillä matkaa olisi ollut alle kaksi tuntia suuntaansa. Lapsi oli myös kovin puklailevaa sorttia ja autolla liikkumusta oli harjoiteltu vähän. Minä koin vauvan kanssa vieraaseen paikkaan menon hankalaksi. Muistan kyllä ne paineet, joita sukulaisten puolelta oli.
Tämä kuulostaa itsekkäältä, mutta omaa jaksamistani mietin. Vauva nukkuu öisin kerrallaan max 2 tuntia ja syö 2-3 tunnin välein. Hoidan lasta arkisin yksin, mies tekee pitkää päivää ja valvon viikossa 6 yötä, mies hoitaa yhden, että saan edes viikonloppuna nukkua yhden yön. Saan vauvan päivisin rauhoitettua vaunulenkillä, mutta silloin en saa itse nukuttua päiväunia. Eli saan unta 4-5 tuntia yössä, koostuu siis kolmesta pätkästä.
Että ei huvittaisi lähteä sukuloimaan, kun päivä menee autossa (pahimmillaan huutavan lapsen kanssa) ja se tarkoittaa, että en saa sitä yhtäkään yötä nukkua viikossa kunnolla, kun miehen täytyy ajaa autoa - itse en näin väsyneenä auton rattiin voi ryhtyä.
tilittää Ap
Jos siellä olisi minulle tärkeitä ihmisiä joita ihan itse haluaisin nähdä ja joille haluaisin esitellä vauvani, niin lähtisin. Ja jos itse kokisin että olen sen verran levännyt ja koen pärjääväni vauvan kanssa vaikka tulisikin jotain yllättävää. Vauvallekin on kiva tavata eri ihmisiä ja käydä uusissa paikoissa.
Jos olisi mahdollista yöpyä sukulaisilla tai hotellissa niin se olisi mielestäni hyvä idea. Joko lähtisitte matkaan edellisenä iltana, tai sitten juhlapäivän aamuna.
Mieti etukäteen, miten kestät, jos vauva vaikkapa huutaa yli puolet matkasta. Yleensähän tuon ikäiset nukkuvat hyvin autossa, mutta ei sitä tietysti koskaan tiedä etukäteen. Kun teillä kuitenkin on koliikkia niin olette varmaan tottuneet rauhoitteluun ja lohdutteluun jota joutuu jatkamaan pitkään, että sikäli uskoisin että pärjäätte mainiosti.
Vauvallekin on kiva tavata eri ihmisiä ja käydä uusissa paikoissa. .
Onko näin?!? Että 2kk vauvalle on kivaa tavata ihmisiä ja käydä uusissa paikoissa????
kohteisiin minne itse haluaa kuin sellaisiin paikkoihin, minne on pakko mennä...