Palsta ahdistaa ja vaikuttaa jo käytökseeni (on viesti)
Silloin tälloin luen palstaa ja minua on alkanut ahdistamaan. Täällä aina kerrotaan, miten jostakin tehty ls-ilmoitus. Syitä ovat olleet: Outo kävely, kun vienyt lapsen tarhaan, äidin väsymys, myöhästyminen neuvolasta, huutaminen kaupassa lapselle jne. Kertakaikkiaan sellaisia, että tulee jo mieleen, että ovatko tarinat tosia, vai jättääkö asiakas kertomatta jotakin, vai onko ihmisiä, jotka tekevät ilmoituksia ihan mistä vain?
Olen jo alkanut tarkkailla, miten kävelen, miten käyttäydyn, väriseekö käteni, kun maksan kaupassa ostoksia, ja lapset mukana, olenko varmasti ajoissa, kun lapsilla neuvola jne jne.
En ole koskaan käyttänyt mitään päihteitä, ja olen hyvässä työssä. Kuitenkin yliherkkä, johtuen huonosta lapsuudesta. Lapset ovat hyvin hoidettuja ja meillä on kaikki siis hyvin.
Mikä olisi vinkiksi? Lopettaa palstan lukeminen? Toivottavasti joku osaisi vastata. Kiitos etukäteen.
Kommentit (21)
joten älä ota turhan vakavasti. Ei kukaan menet lastaan turhasta. Asiat kyllä tutkitaan, eikä myöhästyminen tai käden tärinä ole koskaan ollut ls-ilmoituksen aihe/syy.
ihmiseltä, että suosittelen juttelua ammatti-ihmiselle.
ei ollut tällaisia ajatuksia ollenkaan eikä ongelmia. Mutta kun joka päivä saa lukea palstalta, miten on tehty ilmoitus milloin mistäkin täysin käsittämättömästä syystä, niin sitä tulee jo vainoharhaiseksi, etenkin, jos on herkkä ja/tai huono lapsuus, kuten minulla on ollut. Ystäväni pitävät minua järkevänä, samoin sukulaiset ja työtoverit. Tämä on asia, mistä muut eivät tiedä.
ap
joten älä ota turhan vakavasti. Ei kukaan menet lastaan turhasta. Asiat kyllä tutkitaan, eikä myöhästyminen tai käden tärinä ole koskaan ollut ls-ilmoituksen aihe/syy.
on netti, ja moni jättää jotain kertomatta tai sitten lisää omiaan.
ap
työpaikassani, niin minulle tehtiin psykologiset testit(kaikille tehtiin) ja sain huippuarvosanat, mm. olen tasapainoinen jne. Tiedän, että aloitukseni kuulostaa hölmöltä ja hullulta toivottavasti joku tajusi, mitä ajan takaa.
ap
Itsekin olen tullut ihan vainoharhaiseksi. Olin pari viikkoa aivan paniikissa kun olin neuvolassa itkenyt lapsen kiukuttelulle. Jos kaupassa ostan eineksiä (mitä aioin syöttää lapselle) kuulutan kauheeseen ääneen että äiti ostaa tästä vähän eväitä töihin. Ihan pimeetä ja kiitos tälle palstalle..
Itsekin olen tullut ihan vainoharhaiseksi. Olin pari viikkoa aivan paniikissa kun olin neuvolassa itkenyt lapsen kiukuttelulle. Jos kaupassa ostan eineksiä (mitä aioin syöttää lapselle) kuulutan kauheeseen ääneen että äiti ostaa tästä vähän eväitä töihin. Ihan pimeetä ja kiitos tälle palstalle..
Mutta jos ajatellaan niin, että palsta on hullu ja me olemme tervejärkisiä ;)
ap
Mielettömät resurssit pitäisi muuten olla käytössä lasten huostaanotoissa :D
-8
selväjärkisenä, sen sijaan joillakin äideillä hämärtynyt realiteetit. Toki on perheitä, joista pitää ilmoittaa sossuun, mutta täällä tosiaan ilmoituksen kohteet kertoneet, että ilmoituksen syynä ollut mm. väsymys, huutaminen kaupassa, äiti ajanut ensin hoitopaikan ohi autolla, jolloin herännyt epäilys, että "äiti ei ole kunnossa" , ja äidin tai isän horjahdus, kun lasta viety päiväkotiin(epäilys humalatilasta) En toki tiedä, onko ilmoituksen kohde kertonut kaikkea, vai onko todella ihmisiä, jotka tekevät tuollaisista heti ilmoituksen? Voihan olla, että horjahdus kertoo juopumuksesta tai että äidin väsymys on erittäin vakavaa. Mutta tulee vain tunne, että aina ensin tartutaan sossun luuriin, eikä selvitetä, voisiko asiaa tulkita/tutkia muuten ja onko aihe ilmoituksen arvoinen.
ap
Itsekin aloin kysellä äidiltäni, joka on töissä sosiaali- ja terveysvirastossa, että minkälaisista asioista tehdään ilmoituksia.
Kun vauvan synnyttyä terkkari tuli kotikäynnille, mietin, että olenko muistanut kuurata vessanpöntön ja lavuaarin, ettei siellä vai ole YHTÄÄN tahraa tai hiusta, ettei terkkari vain ajattele, että mihin epäsiistiin luukkuun tuokin vauva raukka on tuotu... Jos siis sattuu vessassa käymään. Ja meillä on ihan uusi tavallinen omakotitalo lapsiperhealueella, joka siivotaankin kerran viikossa, joskun useamminkin :)
Ja mietin myös usein neuvolassa, että osaanko käsitellä vauvaani oikein, koska on ensimmäinen lapsi. Olihan ne otteet aluksi epävarmoja ja pelkäsin, että ls- ilmoitus sen vuoksi napsahtaa :)
Kyllähän äitini ja mieheni nauroivat minulle ja sanoivat, että ei kuule tässä maailmassa, jossa on niin paljon tuskaa ja surua, tule meillä tavallisilla työssäkäyvillä raittiilla tasapainoisilla ihmisillä olemaan mitään tekemistä ls- viranomaisten kanssa.
Niin ja käskivät lopettaa tämän sairaan hullujen akkojen ylläpitämän palstan seuraamisen, ei ole kuulemma tervettä hommaa.
En yleensä tänne kirjoita mitään, luen vain, mutta nyt oli pakko kun teit niin hyvän aloituksen joka osui ja upposi :)
- äiti + poika 8kk sekä rv 6+4 -
Itsekin aloin kysellä äidiltäni, joka on töissä sosiaali- ja terveysvirastossa, että minkälaisista asioista tehdään ilmoituksia.
Kun vauvan synnyttyä terkkari tuli kotikäynnille, mietin, että olenko muistanut kuurata vessanpöntön ja lavuaarin, ettei siellä vai ole YHTÄÄN tahraa tai hiusta, ettei terkkari vain ajattele, että mihin epäsiistiin luukkuun tuokin vauva raukka on tuotu... Jos siis sattuu vessassa käymään. Ja meillä on ihan uusi tavallinen omakotitalo lapsiperhealueella, joka siivotaankin kerran viikossa, joskun useamminkin :)
Ja mietin myös usein neuvolassa, että osaanko käsitellä vauvaani oikein, koska on ensimmäinen lapsi. Olihan ne otteet aluksi epävarmoja ja pelkäsin, että ls- ilmoitus sen vuoksi napsahtaa :)
Kyllähän äitini ja mieheni nauroivat minulle ja sanoivat, että ei kuule tässä maailmassa, jossa on niin paljon tuskaa ja surua, tule meillä tavallisilla työssäkäyvillä raittiilla tasapainoisilla ihmisillä olemaan mitään tekemistä ls- viranomaisten kanssa.
Niin ja käskivät lopettaa tämän sairaan hullujen akkojen ylläpitämän palstan seuraamisen, ei ole kuulemma tervettä hommaa.
En yleensä tänne kirjoita mitään, luen vain, mutta nyt oli pakko kun teit niin hyvän aloituksen joka osui ja upposi :)
- äiti + poika 8kk sekä rv 6+4 -
ap
lasten purkkiruokien latomista kassalle. Samaten ne äidinmaitokorvikkeet ja esikoisen virikepäivähoito, huhhuh! Ja tutti...Ja esikoinen vielä vaipoissa kolmevuotiaana...Ja itse olen raskauden & synnytyksen jäljiltä ihan plösähtänyt enkä ole jaksanut jumpata!
Miettikää nyt oikeasti lastensuojelun resursseja Suomessa. Eihän heillä taida olla kapasiteettia tutkia/hoitaa edes todella ongelmaisten perheiden asioita saati tutkia jonkun av-mamman hälytyksen kohdetta (jollain vapissut hiukan kädet ja ollut verkkarit kaupassa päällä tms.) Tämä palsta on provoilijoiden paratiisi. Joku saa kicksejä, kun kijoittaa mitä sattuu ja jotkut vielä uskovat kaiken.
Miettikää nyt oikeasti lastensuojelun resursseja Suomessa. Eihän heillä taida olla kapasiteettia tutkia/hoitaa edes todella ongelmaisten perheiden asioita saati tutkia jonkun av-mamman hälytyksen kohdetta (jollain vapissut hiukan kädet ja ollut verkkarit kaupassa päällä tms.) Tämä palsta on provoilijoiden paratiisi. Joku saa kicksejä, kun kijoittaa mitä sattuu ja jotkut vielä uskovat kaiken.
laisinkaan tasapainoinen ihminen kuten ap on testeissä todettu olevan. Omaan silti jonkinasteista "mediakriittisyyttä" ja suhteellisuudentajua, jotka varmaan pelastavt minut sekoamasta täysin tällä palstalla :)
Helpotti kyllä, kun luki teidän fiksujen ajatuksia.
Ap kiittää
Minä aloin seurata palstaa muutama vuosi sitten, kun minusta tuli isoäiti. Ajattelin, että tässä on hyvä tapa päästä tutustumaan nykyäitien/-isien ajatuksiin, toiveisiin, pelkoihin, kysymyksiin laajemminkin.
Täältä löytyykin ihan järkevää ja rakentavaa tekstiä. Mutta valitettavasti palstalla riehuu muutamia häirikköjä, jotka pilaavat koko hyvän konseptin ja saavat aikaan juuri tuon mainitsemasi ahdistavan ilmapiirin.
Pöhköintä on, että osa näistä "mammoista" on kaikkea muuta kuin äitejä oikeassa elämässä. Moni jopa on kirjoittanut tänne olevansa lapseton - omasta tahdostaan - ja käyvänsä palstalla huvikseen...
Jos viestejä lukee tarkasti, huomaa, että sama ihminen runoilee mitä erilaisempia neuvoja ja mielipiteitä, heittää herjaa ja vähättelee.
joissa mietitään lastensuojeluilmoituksen tekemistä. Niissä tapauksissa otetaan yhteys sosiaalityöntekijään, joka harkintansa mukaan tekee sen. Aika harvoin edes tekee, vaikka itsestä tuntuisi härskiltäkin tapaukselta.
Vierailija kirjoitti:
Vastasit itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
on netti, ja moni jättää jotain kertomatta tai sitten lisää omiaan.
ap
Lopeta tuo juominen. Ei vittuKaan kinosta.