Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen mustelmat

Vierailija
31.05.2011 |

2,5 v. lapselleni on yhtäkkiä alkanut tulla paljon isoja mustelmia, vaikka hän on tosi rauhallinen eikä siis törmäile tai kaatuile paljon. Olen huolissani, onko hänellä jokin sairaus tai häiriö, kun mustelmia tulee noin helposti.

En kuitenkaan uskalla puhua asiasta neuvolassa/lääkärissä, koska pelkään, että minua tai miestäni aletaan syyttää lapsen pahoinpitelystä (näin ei tietenkään ole).

Voiko mustelmat kertoa jostain vaarallisesta? Siinä tapauksessa tietenkin vien pojan lääkäriin kaiken uhalla.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen lääkäriin kun olet huolissasi mustelmista...

Onko mustelmat sellaisissa paikoissa että ovat voineet tulla kaatumisista tai sänkyyn kiipeämisestä vai paikassa mihin ei esim. kaatuessa tule, kuten pohkeessa tai reiden takana?

Vierailija
2/15 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin aiemmin ja kesän tullen vähemmän vaatetta -> mustelmia enemmän

Oma poika on kuin pieksetty aina kesäisin. Nytkin on kädet ja jalat ihan riemunkirjavana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen lääkäriin kun olet huolissasi mustelmista...

Onko mustelmat sellaisissa paikoissa että ovat voineet tulla kaatumisista tai sänkyyn kiipeämisestä vai paikassa mihin ei esim. kaatuessa tule, kuten pohkeessa tai reiden takana?

Sikäli tietysti voisivat olla kaatumisista tai törmäilyistä johtuvia. Ihmetyttää vaan, kun en koskaan ole huomannut, että lapsi olisi kaatunut, ja silti on mustelmia.

Mummo on jo pariin kertaan huomautellut, että onpa paljon mustelmia, mistä noita tulee. Olen tullut ehkä vähän vainoharhaiseksi...

ap

Vierailija
4/15 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei paljon tarvitse könytä hiekkalaatikon reunan yli polvillaan kun on sääriluu mustelmilla.

Vierailija
5/15 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

PAITSI että ne mustelmat on mulla! En käsitä mistä niitä tulee, kun en ole kaatuillut tai satuttanut jalkojani mihinkään?! Mäkin epäilen jotain sairautta :D

t. toinen vainoharhainen

Vierailija
6/15 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli veren hyytymistekijoissa haikkaa ja mustelmia tuli mm. vyotarolle iso mustelma ihan vaan tavallisen vyon pitamisesta... Eika mun ongelma ollut edes suurensuuri. Saarissa enemman liikkumaan alkaneilla taaperoilla on normaalistikin mustelmia, siita en olisi erityisen huolissani jos lapsen yleistila muuten hyva.

Vierailija
7/15 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi niistä huolissani, jos lapsen yleiskunto on hyvä. Jos lapsi olisi väsyneen ja sairaan oloinen, niin veisin lääkäriin leukemian tms. varalta.

Vierailija
8/15 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei,

Minulle itselleni on aina tullut mustelmia todella helposti. Ei tarvitse kuin pikkaisen kolahduttaa jalkaa johonkin poydan kulmaan niin heti tulee aivan mieleton mustelma.

6v lapseni on aivan samanlainen. Nyt varsinkin kun kesa tulee ja kuljetaan shortsit paalla, kiipeillaan puihin jne lapsen jalat ovat aivan mustelmilla. Joskus kun on isompi mustelma kysyn mita on tapahtunut .. vastaus on yleensa 'oho, ei mitaan, en ma ole edes huomannut'.

pointtini on siis se etta tama mustelmaherkkyys on kaikilla vahan erilainen.

Mutta jos asia huolestuttaa puhu ihmeessa siita neuvolassa. Turha sita nyt on pelata , jos kerran mitaan salattavaa ei ole.

Vierailija
9/15 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

2v 10kk poika, joka on myös aina ihan pateilla ja mustelmilla. Kopsii itseään esim. sängynreunaan ja tuolinreunoihin. Eli teillä on ruvennut lapsi enemmän itse kiipeämään tuoleille ja petiin yms.

Ohuemmat housut näin kesäisin eivät suojaa yhtähyvin.

En usko, että kauheasti kannattaa huolestua.

Vierailija
10/15 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsella on joskus tullut esim. haava, onko haava tihkunut epätavallisen paljon verta vai onko verenvuoto lakannut nopeasti? jos lakkaa nopeasti, niin veren hyytymistekijöissä ei ole ongelmaa.

Vierailija
11/15 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni selvisi vasta synnytyksessä (leikattiin), että mulla on vikaa veren hyytymistekijöissä. Ei ollu koskaan sattunut mitään isompaa, niin ei oltu testattu. Itselleni tulee myös mustelmia pienistäkin kolhuista ja samaa vikaa on äidilläni. Nyt katselen 2v poikani jalkoja ja totesin, että periytyvää on joo... Eli sääret on kunnolla mustelmilla ihan normaalista arkielämästä.

Eli pointti siis se, että ei sitä veren hyytymistekijöiden vikaa välttämättä huomaa normaalielämässä jos ei ole mitään leikkausta tms. Eikä äitinikään ollut osannut epäillä minun hyytymistekijöitä, koska tottakai hänellä haavat vuotaa pitkään kuten minullakin, joten se on meille ihan normaalia...

Vierailija
12/15 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyisin asiasta neuvolasta. Ei ne silloin epäile mitään kun itse asian nostaa pöydälle. Ei varmaan ole mitään ihmeellistä mutta kuitenkin olisi hyvä tarkistaa esim. verenkuva voisi olla hyvä ottaa ja tuon hyytymistekijänkin näkee verestä.

Vierailija
13/15 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni mustelmat hävisivät alettuani B-vitamiinilisää. Turha pelätä!näiden taustalla ei yleensä ole mitään vaarallista. -Mutta jos haluat, pyydä terveyskeskuksessa verenkuva niin varmistut että kaikki on niinkuin olla pitää. Yst. terv. Kaija

Vierailija
14/15 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja paljastui Itp, tromposytopenia tai jotain. tromposyytit alhaalla, riski sisäiseen verenvuotoon. Ei mitenkään hirveän harvinainen ja yleensä paranee lapsilla. Käytä lääkärissä.

Vierailija
15/15 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

polvet ruvella ja kaupan päälle vielä rikki raavitut hyttysen puremat. Ei ole kauniit lapsen kesäsääret! :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi