Millainen on NORMAALI 2,5-vuotias? Taidoiltaan,
kehitystasoltaan ym.? Mitä tuon ikäiseltä voi odottaa?
Kertokaa esim. mitä omanne osasi tuon ikäisenä tai mitä olette päiväkodissa kuulleet lapsen kehityksestä.
Meillä lapsi kotihoidossa enkä tunne muita samanikäisiä joten en todellakaan tiedä, onko lapseni "tarpeeksi" hyvin kehittynyt.
Kommentit (16)
vaihtelee kyllä, lapset kehittyy eri tahtiin. Mutta:
-ymmärtää puhetta hyvin
-osaa noudattaa ohjeita (ei kamalan monimutkaisia)
-puhuu, lauseita pitäisi tulla, jos vaan yksittäisiä sanoja niin huolestuttavaa. Eli pityäisi olla jo aika laaja sanavarasto ja lyhyitä lauseita ainakin, moni puhuu jo tosi pitkiä lauseita . Puheen pitäisi mennä koko ajan eteenpäin.
- ymmärtää myös abstraktimpia käsitteitä tyyliin korkea, pieni, kohta, jne.
- liikkuminen jo sujuvaa
-yksinkertaisia palapelejä
-mielikuvitusleikkiä alkaa olla
meillä neuvolassa sanottiin, että jos 2,5v ei tule yhtään puhetta, niin sitten puheterapiaan, esikoinen alkoi kunnolla puhumaan vasta 3v, mutta nyt kouluun mennessä puhe on normaalitasolla (sanoo siis ässät ja ärrät yms).
Meidän kaks vee osaa tällä hetkellä mm.
- potkia taitavasti palloa
- juosta
- rakentaa legoilla
- tekee nuppipalapelejä
- selaa kirjoja
- puhuu muutamia sanoja
- ymmärtää kaiken puheen, myös abstrakteja (iso pallo, pieni pallo jne)
Päiväkodin mukaan normaali lapsi, neuvolassa seurataan puhetta puolen vuoden päästä. (Keskimmäinen lapsista puhui kaks vee jo täysiä lauseita, kaikki meidän lapset vieläpä poikia, joten lapset ovat yksilöitä)
laaja skaala on varmasti siinä, mitä pidetään normaalina. Meillä lapsi on jo kohta 3-vuotias (tyttö), mutta noin puoli vuotta sitten:
Juoksi ja hyppi kahdella jalalla
potki ja heitti palloa
osasi seistä yhdellä jalalla
sukelsi (jos jalat yltää pohjaan)
söi itse lusikalla, ruoka piti paloittaa valmiiksi
kävi potalla
kasteli välillä yöllä
puhui ymmärrettävästi pitkiä lauseita
vaihtoi s- ja k- kirjaimen ("en jaska", "yski, kaski" "miski?"
osasi laskea 1-10, tunnisti numerot
teki noin 25 palan palapelejä
tytöt on kehittyneempiä kuin pojat (missä ikäryhmässä tahansa).
Meillä esikoinen poika:
-Puhui 2,5v issä 2 tai 3 sanan lauseita, yleensä oli 2 sanan. Osasi S- ja R-kirjaimen.
-Kävi potalla, ei tarvinnut yölläkään vaippaa.
-Söi itse mutta oli niin kiire leikkimään että autoin aina lounaalla ja päivällisellä syömisessä.
- Juoksi, hyppi, heitti ja potki palloa, teki palapelejä.
- Vaatteita ei halunnut pukea itse, ei sitten millään. Hoidostakin sanoivat että ei suostu edes pipoa laittamaan. Vaikka laittoivat ensimmäisenä ulkovaatteita pukemaan, poika oli viimeisenä eteisessä odottamassa, eikä ollut saanut mitään laitettua itse ja hoitajat puki.
Toinen lapsi, tyttö:
Puhui paljon pitempiä lauseita kuin veljensä tuossa iässä, 5-6 sanan lauseita, selvästi paremmin ymmärsi abstrakteja käsitteitä. S-kirjaimen osasi, R-kirjaita ei vieläkään (2kk päästä 3v) Pystyi jo keskustelemaan, tietysti lasten tasoisia juttuja, mutta kuitenkin.
- Potalle meni jos käskettiin ja tekikin vähän pissaa tai kakan, mutta ei varmasti itse sanonu hädästä. On kokeiltu vaipattomana, matot lattioilta pois, suojattu sohvat jne, käytetty 30min välein pissalla ja tätä jatkettu viikkoja putkeen, mutta ei vaan ala potalle. EI vieläkään, vaikka kohta 3v. Epätoivo iskee.
- Söi itse, oli syönyt jo vuoden ajan
-Hyppi, juoksi, potki ja heitti palloa. Palapeleistä ei ole kiinnostunut kuin hyvin harvoin.
- Vaatteet, myös ulkovaatteet on pukenut itse jo 1v3kk iästä asti. Vain käsineet ja kengät talvella pitää auttaa.
- osaa kaikki värit
- laskee kuuteen
- tekee pisut pönttöön, mut ei kykene vielä juurikaan pidättelemään eli puistossa joskus joudutaan puskapissille.
- kakkaa panttaa mutta tekee pönttöön suht hyvin.
- syö itse
- piirtelee paljon epämääräistä sotkua
- kiipeää hyvin
- hyppää tasajalkaa
- potkii ja heittää palloa ja osaa lyödä myös sählymailalla palloa. ei saa heitettyä palloa kiinni.
- noudattaa yksinkertaisia ohjeita esim vie lautanen tiskipöydälle, etsi kengät ym
- osaa avata vetoketjun
- osaa laittaa dvd:n soittimeen
eli 2,5v tyttö
- puhuu paljon ja selvästi (R ja L ei tule)
- Tekee 8 palan palapelejä
- ilmoittaa pissa ja kakkahädän
vaihtelee kyllä, lapset kehittyy eri tahtiin. Mutta: -ymmärtää puhetta hyvin -osaa noudattaa ohjeita (ei kamalan monimutkaisia) -puhuu, lauseita pitäisi tulla, jos vaan yksittäisiä sanoja niin huolestuttavaa. Eli pityäisi olla jo aika laaja sanavarasto ja lyhyitä lauseita ainakin, moni puhuu jo tosi pitkiä lauseita . Puheen pitäisi mennä koko ajan eteenpäin. - ymmärtää myös abstraktimpia käsitteitä tyyliin korkea, pieni, kohta, jne. - liikkuminen jo sujuvaa -yksinkertaisia palapelejä -mielikuvitusleikkiä alkaa olla
Nim. kokemusta.
Oon sitä mieltä, että kyllä vanhemmat huomaa jos lapsen kehityksessä on jotain häikkää. Vaikka ei tuntisikaan samanikäisiä lapsia, joihin voisi "verrata". Tärkeintä on kuitenkin, että taidot ja muu kehitys ylipäänsä edistyy. Ei tarvitse olla mikään huima vauhti, mutta esim. kehitystä tapahtunut 2-vuotiaasta.
Näistä ketjuista, missä kysellään lapsen taidoista tms. tulee äkkiä hirveitä ("kyllä 2,5-vuotiaan pitää jo osata sitä ja tätä", "Todella huolestuttavaa jos tuon ikäinen ei osaa") ketjuja :(
Kaikki kehittyvät omaan tahtiin. Ja myös lapsilla on erilaiset kiinnostuksen kohteet. Toiset ovat puheliaampia, kun toiset taas ennemmän toiminnallisia.
-puhuu pitkiä lauseita, päiväkodissa on sanottu, että on puheessa ikätasoaan edellä. Osaa R:n ja S:n, mutta äännevirheitä tulee kyllä vielä. Pojan kanssa pystyy jo keskustelemaan hyvin ja hän osaa kertoa kotona, mitä päiväkodissa sinä päivänä tapahtui.
-potkii palloa ja hyppii tasajalkaa, kävelee varpailla, juoksee
-tekee yksinkertaisia palapelejä ja noin 10 palikan torneja
-piirtää palloja, joilla tikkukädet ja -jalat: "tässä on äiti" :)
-tunnistaa aakkosista ehkä puolet
-laskee kolmeen
-aina vielä vaipoissa
-syö lusikalla tai haarukalla
-ei halua juuri pukea, mutta housut ja saappaat saa itse päälleen. Sukkia ja paitaa vielä ei.
-kyselee "mikä tuo on"-kysymyksiä, ei vielä miksi-kysymyksiä.
on tosi suuria tuossa iässä. Kaveripiirissäni on paljon 2-3-vuotiaita, eikä taitoja voi oikein mitenkään vertailla, koska ne erot on suuria. Osa (pojista) ei puhu vielä juuri mitään ymmärrettävästi, osa höpöttää jo pitkiä lauseita. Osa piirtää hienosti esittäviä kuvia, osalla on vaan töherrystä. Osa on kuivia, osa ei jne.
Jos neuvolassa ei olla sanottu että jotain häikkää olisi, niin silloin kaikki on hyvin. Ja ap ja hänen lapsensa ovat siinä mielessä nyt onnekkaassa asemassa, että lapsi saa olla rauhassa sellainen kuin on ja kasvaa omaan tahtiinsa. :)
osaa käydä potalla, vahinkoa voi tulla silti vielä.
osaa syödä kaikki ruoat itse. voi käyttää ruokalappua.
osaa pukea ja riisua housut. paita voi olla vielä vaikea.
osaa ajaa kolmipyöräisellä tai potkupyörällä.
osaa puhua selkeästi mutta sanoo jotkut sanat hassusti eikä sano ärrää.
ymmärtää kun kysytään jotain ja vastaa loogisesti.
osaa juoda itse mukista. joskus se kaatuu.
osaa laulaa lyhyitä pätkiä lastenlauluista.
osaa piirtää "sotkua".
osaa sanoa pitääkö jostain vai ei.
osaa kiivetä portaita ja tikapuita.
Meidän 2,5 v poika osaa:
Selittää konvergenssin ja inversion eron
Muotoilla yksinkertaisia saviastioita dreijan avulla
Antaa pitkiä avaussyöttöjä läpi kentän täyteen luisteluvauhtiin
Hallitsee alkeet Linux koodaamisesta
Pystyy nimeämään noin puolet ihmisen luista
Säestää itseään flyygelillä auttavasti
...mutta siis yksilöllisiä ovat kehitykseltään, eli ei kannata huolestua.
Tärkeintä on, että lapsen ja läheisten vuorovaikutus on täynnä lämpöä, lapsi on iloinen, että häntä hoidetaan hyvin. Että lapsen kanssa leikitään ja hassutellaan. Jos oikeasti kehityksessä on jotain huolestuttavaa, kyllä se neuvolassa huomataan. Nykyään kyllä on paljon menetelmiä joilla lasta voidaan auttaa. Se että joku osaa jo lauseita ja joku ei vielä sanaakaan, ei ole huolestuttavaa. Kolmivuotiaalla jos ei tule sanoja, siihen kiinnitetään neuvolassa huomiota. Tukiviittomien avulla voidaan edistää puheen kehitystä.
Yleensä tuon ikäinen osaa mm.:
- kusta housuun
- kakkia housuun
- oksennella
- levittää sitä sellaista keltaista töhkää seiniin ja lattialle
- metelöidä
Ja yleensä jos ei ole sanottu esim. neuvolasta että lapsella on joku selkeä ongelma, on ihan "tarpeeksi" hyvin kehittynyt. Tuossa iässä alkaa tulla esille jo hyvin selviä yksilöllisiä eroja esim. motorisesti (karkea- tai hienomotorisesti, niidenkin välillä on yksilöllisiä eroja) ja kielellisesti lahjakkaiden lasten välillä.