Tuleeko kaikilla limatulppa kun synnytys alkaa?
Onko siellä aina joku tulppa mikä irtoaa kun kohdunsuu alkaa avautua?
Vai voiko supistukset alkaa ja vedet mennä eikä näy tulpan tulppaa?
Kommentit (15)
Ekassa synnytyksessä en tehnyt havaintoja limatulpasta. Lapsivedet vain holahtivat yhtäkkiä. Toinen synnytys alkoi pikku hiljaa limatulpan irtoamisella.
limatulppa irtosi noin kaksi viikkoa etukäteen, oli selkeästi paksua limaa.
kohdunsuuta suojaa lima joka poistuu yleisimmin limaisena vuotona, limatulppakin toki saattaa näyttäytyä. Se sinänsä on urbaani legenda että tuosta synnytys käynnistyy. Limatulpan menosta voi itse synnytykseen olla aikaa tunteja tai vaikkapa kaksi viikkoa!
Kätilö
holahti kaksi päivää ennen synnytystä valtava limalammikko vessanlattialle ja siitä alkoi tiputellen tulla limaa ja vaihtui lopulta tiputellen tulevaan lapsiveteen. Tulppaa en nähnyt.
koko limatulpasta, kaksi lasta synnyttänyt.
Mulla neljä synnytystä eikä yhtään limatulppaa.
n. neljän päivän ajan ennen synnytyksen käynnistymistä.
Toisessa raskaudessa ei mitään vastaavaa ja itse asiassa lapsivedetkin meni vasta ponnistusvaiheen alussa, kun kätilö puhkaisi kalvot.
Mulla neljä synnytystä eikä yhtään limatulppaa.
meni lapsivesi ensin ja vasta kun supistukset tulivat voimakkaina sairaalassa, tuli myös limatulppa. Tämä noin 5h ennen kuin lapsi syntyi.
Kummasakaan synnytyksessä en huomannut mitään limatulppia. Ensimmäisessä en tiennyt lapsivesien menostakaan, kun olivat suihkussa menneet. Olimme vähän ennen kamalia supistuksia olleet miehen kanssa pitkässä suihkussa. Oli noloa sanoa kätilölle etten tiedä lapsiveden tulosta mitään.
Toisella kerralla puhkaistiin kalvot ja käynnistettiin synnytys.
Minulla tuli alkuvaiheessa (vielä kotona) jkv limaa, ajattelin, että siinä se tulppa nyt sitten oli. Kuitenkin vasta sairaalassa myöhemmin kätilö totesi, että nyt limatulppa tuli. Kaikki lima ei siis varmaan tule kerralla.
Mulla irtos limatulppa vasta 6h ennen tyttären syntymää. tunti sen jälkeen alko tiputtelemaan lapsivettä. Säännölliset supistukset alkoivat 2vrk ennen kun neiti syntyi.
Joillakin se irtoaa ennen synnytystä ja joillakin synnytyksen aikana. Joillakin tulee todella ihan kunnon tulppa ja joillakin limaista (voi olla verensekaista) vuotoa. Joskus se tulee vasta samaan aikaan vauvan kanssa. Jotkut ei huomaa ollenkaan tulpan irtoamista.
Minullakin tuli vain yhden synnytyksen alkajaisiksi, ekalla ja viimeisellä kerralla ei semmosta näkynyt.