Ihmiset, joilla tarve piikitellä?
Mitä mieltä olet ihmisistä, joilla on tarve piikitellä tai päteä?
Minusta käytös johtuu usein kateudesta. Etenkin lapsiasioissa neuvovat eniten ne, joilla ei ole lapsia...
Kommentit (14)
voi joillain olla merkki kateudesta, mutta monella kyse on myös tarpeesta päteä. MEinaatko muuten, että lapsettomat olisi automaattisesti kateellisia lapsista?
Tosin kaikki neuvominen ei ole pätemistä vaan joskus niitä neuvoja kannattaa ihan oikeasti kuunnella. Mutta sellainen jatkuva päteminen ja oman itsen erinomaisuuden korostaminen kielii kyllä aika pitkälti siitä, että ei olla ihan sinut omien valintojen kanssa ja haetaan pönkitystä ja varmistusta omalle itsetunnolle.
Omalla kohdallani piikittely johtuu ihan puhtaasti tympääntymisestä jonkun ihmisen juttuihin. Harvoin heittelen mitään pahoja piikkejä, mutta erään ystäväni mies saa jatkuvalla pätemisentarpeellaan niskakarvani pystyyn, joten häntä on kiva välillä vähän huudattaa.
Tosin kaikki neuvominen ei ole pätemistä vaan joskus niitä neuvoja kannattaa ihan oikeasti kuunnella. Mutta sellainen jatkuva päteminen ja oman itsen erinomaisuuden korostaminen kielii kyllä aika pitkälti siitä, että ei olla ihan sinut omien valintojen kanssa ja haetaan pönkitystä ja varmistusta omalle itsetunnolle.
Omalla kohdallani piikittely johtuu ihan puhtaasti tympääntymisestä jonkun ihmisen juttuihin. Harvoin heittelen mitään pahoja piikkejä, mutta erään ystäväni mies saa jatkuvalla pätemisentarpeellaan niskakarvani pystyyn, joten häntä on kiva välillä vähän huudattaa.
Ärsyttää sellaiset ihmiset joilla on niin huono itsetunto, että ottaa kaiken pätemisenä. Ei saa paskaakaan sanoa, niin heti ollaan selän takana vinkumassa, että kun tuo yrittää koko ajan päteä :(
Eli kyllä silloin on huono itsetunto ihan vain kuulijan omien korvien välissä.
ja jaksoin häntä nuorena. Hän oli luonteeltaan melko sulkeutunut, taustalla vaikeita asioita. Ulospäin oli itsevarma. Vuosia ilkeilyä siedettyäni vetäydyin enkä enää valitettavasti jaksa olla tekemisissä. Mielestäni piikittely ja ilkeily kertoo pahasta olosta.
kunnon besserwisseri. Piikittelee ja muka "piilo-vittuilee" luulee olevansa ovela. Hauskintahan ja ehkä säälittävintä on se että appi ei edes itse tajua että kukaan ei häntä kuuntele. Kukaan ei oikeasti kiinnitä mitään huomiota sen juttuihin kun 80% puheesta on paskanjauhantaa ja vittuilua.
Myönnän että itse joskus provosoidun ja annan samalla mitalla takaisin. Silloin yleensä hermostuu korottaa ääntään ja lähtee ovet paukkuen vetelemään :D
En tosin tarkkaa syytäkään tiedä, miksi piikittelen parille tuttavalle melko usein, jos vain onnistuu hyvin. Ne vaan jotenkin ärsyttävät mua, ehkä jopa inhottavat?
En tosin tarkkaa syytäkään tiedä, miksi piikittelen parille tuttavalle melko usein, jos vain onnistuu hyvin. Ne vaan jotenkin ärsyttävät mua, ehkä jopa inhottavat?
Kannattaisiko ottaa selvää miksi teet noin? On ihan päivänselvää, että toisiin kohdistamasi inhon tunteet liittyvät itseesi. Mikäköhän on sinut noin vaurioittanut, etkö saanut huomiota lapsena vai oletko rikkinäisestä perheestä?
Näen että piikittelijällä ja pätijällä on jokin ongelma, usein alhainen koulutus tai huono perhetausta. Säälin häntä, enkä lähde vastapiikittelyyn mukaan, seuraansa tosin välttelen jos alkaa tosissaan ärsyttää.
Jotenkin vain ihmiset, jotka ovat hyvistä oloista ja onnellisia eivät harrasta em. juttuja. Tämän vuoksi epäilenkin syyksi kateuden, enkä että kyseessä olisi ihan viaton neuvo.
Kannattaisiko ottaa selvää miksi teet noin? On ihan päivänselvää, että toisiin kohdistamasi inhon tunteet liittyvät itseesi. Mikäköhän on sinut noin vaurioittanut, etkö saanut huomiota lapsena vai oletko rikkinäisestä perheestä?
mutta ei se ole niin helppoa, vaikka sitä yritänkin, ehkä joskus tiedostan, toivotaan, mutta voihan käydä niinkin, etten saa syytä selville.
nykyäänhän ihaillaan sarkasmia ja ironiaa, toisten kustannuksella nauramista ja piikittelyä.. Sen näkee asiakaspalvelussa ja työpaikoilla, tv-ohjelmissa, netissä.. Mistähän se koulukiusaaminenkin saa vaan uutta tulta alleen vuodesta toiseen? Aikuiset on ihan samanlaisia piikittelijöitä ja paskanpuhujia.
Itteläki yks "kaveri" jolla on jatkuva tarve päteä melkein joka asiaan lähinnä autostaan että kyllä hän osaa korjata tarvittaessa ja näin pois päin (myi pois kun venttiilit väljisty). Asiasta kun mainitsee mitenkäs kävi (jossain missä se oli väärässä) alkaa kauhee kiukuttelu tekosyiden keksiminen ja muiden syyllistäminen.
Vierailija kirjoitti:
Näen että piikittelijällä ja pätijällä on jokin ongelma, usein alhainen koulutus tai huono perhetausta. Säälin häntä, enkä lähde vastapiikittelyyn mukaan, seuraansa tosin välttelen jos alkaa tosissaan ärsyttää.
Jotenkin vain ihmiset, jotka ovat hyvistä oloista ja onnellisia eivät harrasta em. juttuja. Tämän vuoksi epäilenkin syyksi kateuden, enkä että kyseessä olisi ihan viaton neuvo.
Aika vastenmielisesti elitismi tästä vuotaa läpi.
Jos ei ole kyse esim. kaveripiirissä yleisesti hyväksytystä tavasta piikitellä (ei vakavista) asioista, niin itse kyllä ajattelen että syynä on tarve saada toinen kokemaan alemmuutta. Tuo voi johtua kateudesta, henkilön omasta alemmuudentunteesta, mustasukkaisuudesta jne. Päteminen on ok tietovisoissa ja silloin kun toinen kysyy oikeasti neuvoa toisen tietomäärän vuoksi. Mutta ei päteä tarve samalla mollaten toista.
Minä kun sain esikoisen, niin jouduin toteamaan että eniten lapsiasioissa pätevät lapsettomat ja anopit. Pahinta on, että itsekin varmaan olin sellainen pätijä vauvakuumeisena (ja kateellisena).
Nyt kun tuo esikoinen on jo 10v, niin alan ymmärtää miksi anopilla oli tarve päteä, se oli toisaalta mustasukkaisuutta ja toisaalta myös alemmuudentunnetta - pelkoa että miniä on parempi äiti. Vanhemmuudessa tekee niin paljon virheitä ja tuntee itsensä riittämättömäksi, että heikkoitsetuntoisen voi olla vaikea seurata kun toinen toimii eri tavalla kuin itse.
Rakkaudesta se hevonenkin potkii.