Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olipas taas kiva kommentti lapsettomalta ystävältä

Vierailija
29.05.2011 |

Oltiin kyläilemässä ja yritin saada lasta päikkäreille, turhaan. Lapsen nukuttaminen kotonakin on hankalaa, saati sitten kun on jännää seuraa. Totesin jossain vaiheessa, että antaa olla, nukahtaa kun on tarpeeksi väsynyt.

Lapseton kaveri siihen, että "Siis eikö teillä ole säännöllisiä päiväuniaikoja? Kyllä lapset tarvitsee rutiineja."

Jees. Kivaa kuulla arvostelua ihmiseltä, joka ei ole ikinä nukuttanut lasta päiväunille edes kotona, saati kylässä. Minkäs teet, kun lapsi ei vaan kerta kaikkiaan nukahda päiväuniaikaan.

Joo, nyt varmaan joku tulee sanomaan, että älkää kyläilkö päikkäriaikaan. Se nyt vaan on niin, että koko maailma ei voi elää meidän päikkäreiden mukaan. Jos on isompi porukka tulossa syömään (kuten tänään), en oikein voi vaatia, että muut rukkaavat aikataulujaan, että meidän lapsi on nukkunut päikkärinsä.

Sori tämä purkaus, suututtaa vaan niin, että pitää tulla arvostelemaan asiassa, josta ei tiedä mitään. Olen oikeasti huolehtiva äiti ja koetan järkätä lapselleni riittävästi rutiineja, lepoa ja seuraa, mutta aina kaikki ei vaan mene niin kuin Strömsössä.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset ei tarvitse rutiineja siinä mielessä, että kaikkia asiat tapahtuu joka päivä samalla kellonlyömällä. Pikemminkin siitä on vain haittaa ja lapset ovat sitten ihan stressissä, kun tulee joatin muutosta kuten just kyläily. Tärkeintä on, että ei tarvitse palella ja nähdä nälkää ja, että saa nukuttua riittävästi. Näiden tarpeiden toteutuminen tiettyyn aikaan ei ole oleellinen asia, vaan se, että ne toteutetaan niin, että lapsi saa tarpeellisen ajallaan (vrt. lapsen tahtinen imetys). On niin ankee seurata, kun lasta syötetään tai nukutetaan väkisin tuntikaupalla niin, kuin se lisäisi muka lapsen tai vanhemman hyvinvointia.

Kerrankin joku on kanssani samaa mieltä tästä asiasta :)

Minulla on kaksi lasta. Toinen on todella tarkka rutiineista, jopa kellonajoista. Jos häntä ei laita samaan aikaan nukkumaan kuin yleensä, menee unet ja rytmit useiksi päiviksi sekaisin. se aiheuttaa monen päivän kiukuttelut ja itkut, kun uni ei tule tai tulee väärään aikaan. En laita lastani nukkumaan klo 18 illalla, vaikka se mielestäsi olisikin "turvallisten rutiinien luomista", koska se sitten aiheuttaa yöunien siirtymisen klo 23 ja aamulla heräämisen siirtymisen klo 9 ja sitten taas seuraavana päivänä yhä myöhempään. Nykyään lapsi osaa usein nukahtaa vieraissakin paikoissa, mutta ennen ei osannut sitä lainkaan.

Toinen lapseni taas on varsin joviaali tyyppi ja hänen kanssaan on helppo vaihdella rytmejä ja kyläillä. Nukahtaa helposti mihin vain ja rytmi on varsin joustava.

Äidit usein tuntevat lapsensa.

Vierailija
2/47 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidit usein tuntevat lapsensa.Molempien kanssa olen itse voinut joustaa päiväunista vaikka meillä on rutiinit aina olleet tärkeät ja tulevat olemaankin. Nuorin on nyt 2v ja aika huoletta shoppailemme päikkäriaikaan vaikka hän ei juurikaan rattaisiin nukahd. Joskus nukahtaa, joskus ei, jos ei niin sitten torkahtaa bussimatkalla tai sitten ei. Menee sitten aikaisemmin illalla nukkumaan. Harvemmin hirveästi risaa väsyneenä, mutta silloin on syytä muistaa, että aikuinen kantakoon vastuun; kun ei oltu päikkäriaikaan kotona niin sitten on omien hermojen kestettävä mahdolliset seuraukset.

Yritän pitää mielessä, että kaikki lapset eivät ole samanlaisia kuin omani. Vaikka joskus kenkuttaa kun on jonkun kaverin lapsella päiväuniaika eikä mitään voi tapahtua juusi silloin eikä sen jälkeenkään kun on välipala-aika. Eikä oikeastaan senään jälkeen koska sitten aletaan valmistella päivällistä Sitten onkin iltasuihku ja iltapala. Toivon, että jossain käänteessä tapaamme vielä. Mutta kukin tavallaan, meillä menee hyvin ihan justiin näin. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen lapseni lopetti 2-vuotiaana päikkärit, toinen 6-vuotiaana. Nuorempi muistaa vieläkin kauhulla hoitopaikan, jossa oli pakko nukkua päikkärit eskarin alkuun asti.

Vierailija
4/47 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani lopettivat päikkärit kotihoidossa alle kaksivuotiaana.

Vierailija
5/47 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sulla on jotain itsetunto ongelmia jos tuosta lauseesta suutut.

Vierailija
6/47 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sulle yhden lauseen sanoi anna sen mennä sen piikkiin ettei toinen tiedä kaikkea.

Mun lapseton ystävä välillä arvostelee mun juttuja ja mä vaan itseksen totean hän ei tiedä tätä asiaa yhtään ja mun homma ei ole sitä opettaa.

Ja haloo, tuliko hän ihan kylään oveen pimputtamalla vai sovitteko ajan etukäteen ? Jos tieten tahtoen joku tulee teille päikkäreitten aikaan, on sun velvollisuus tehdä asialle jotain.

Vierailija
7/47 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla ap jotain ongelmia itsesi kanssa, kun takerrut yhteen lauseeseen ja vedät siitä porkkanan peräsuoleen?

Vierailija
8/47 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisitko loukkaantunut, jos lapsellinen ystäväsi olisi kommentoinut noin? Sinänsähän tuo lause pitää paikkaansa.

Vierailija
9/47 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas oikein ääliöväläys lapsettomalta! Ap:n olis pitänyt vaan heittäytyä lattialle itkemään ja huutamaan, miten huono äiti hän on, kun hänen lapsensa eivät tunne kelloa, eivätkä nukahda silloin kuin pitäisi. Kyllä ne lapsettomat tietää kaiken. Samoin tietää ne, joiden lastenhoitoajasta on jo kulunut 50 vuotta.

Vierailija
10/47 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sulla on jotain itsetunto ongelmia jos tuosta lauseesta suutut.

Sanoin alkuperäisessä viestissäni, että lapsi tarvitsee rutiineja, ja yritän niistä myös pitää kiinni. Aina se vaan ei onnistu, vaikka tahdonvoimaa olisi kuinka paljon. Silloin on todella ärsyttävää, että joku ulkopuolinen tulee vielä valistamaan asiasta.

ap

Vierailija
11/47 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tuskasi täysin... Olisit selittänyt tilanteen, eli että kotona kyllä on, mutta kylässä ei onnistu.

Itse myös yritän pitää rutiineja yllä, mutta aina ei syystä tai toisesta onnistu. Esim. eilen lapsi oli tosi väsynyt ja ajattelin lähteä hänen kanssaan aamupäivällä leikkipuistoon, jottei olo kotona olisi yhtä känkkäränkkää. Lapsi nukahti rattaisiin siinä 500 metrin matkalla yli 2h ennen normaalia päikkäriaikaa. Minkäs teet muuta kuin annat nukkua...

Vierailija
12/47 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisitko loukkaantunut, jos lapsellinen ystäväsi olisi kommentoinut noin? Sinänsähän tuo lause pitää paikkaansa.

Rutiinit ovat tärkeitä. Mutta kun ne vaan eivät aina onnistu, vaikka päälläni seisoisin. Kaverini näki, että yritin tosissani nukuttaa lasta, silloin olisi mielestäni älykästä pitää suunsa kiinni.

ap

Vierailija
13/47 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollaiset huumorilla. Musta on ainakin huvittavaa aina kuunnella, mitä kaikkea eräs vastaavanlaisia kommentteja päästelevä tuttavani puhuu minulle.

Vierailija
14/47 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ite oon niin tylsä etten kyläile kavereillani lasten päiväuniaikaan, juurikin siksi etteivät todellakaan malttaisi nukkua ihan vieraassa paikassa, jossa on muutakin porukkaa höpöttelemässä viereisessä huoneessa.

Älä ota niin tosissaan. Varmastikin olet hyvä äiti lapsellesi. Ja tosiaan lapsettomilla harvoin on ihan oikeaa tajua lasten kanssa elämisestä.

Vierailija
15/47 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta tuo ap:n ystävän kommentti oli todella typerä. Ap:n lapsellahan on selvästi säännölliset päiväuniajat, mutta nyt poikkeuksellisesti vieraassa paikassa lapsi ei nukahtanut.

Muutenkin lapsettomalta tolloa kommentoida jotain tuollaista (jos lasta lyödään, haukutaan, jätetään ruoatta tms. niin ei tarvitse olla kokemusta lapsista tietääkseen, että asiaan pitää puuttua. Mutta esim. kun itselläni ei ollut lapsia niin ei olisi tullut mieleenikään heittää tuollaisia kommentteja normaaleille vanhemmille, vaan oletin, että he toimivat parhaan (ja ainakin minua paremman) tietämyksen mukaan.

Vierailija
16/47 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin peruskaava täällä AV:lla, aina on väännettävä niin, että kaikki onkin ap:n vika, jotta oltaisiin oltu nokkelia mammoja ja toosi opjektiivisesti kiikaroitu asiainlaitoja. Wau....

Ap, älä välitä, ystäväsi oli ajattelematon ja yksinkertainen, ehkäpä hän ymmärtää, jos joskus saa lapsia. Tiedät itse, että teet parhaasi. :)

Vierailija
17/47 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla ap jotain ongelmia itsesi kanssa, kun takerrut yhteen lauseeseen ja vedät siitä porkkanan peräsuoleen?

kaveri näkee, että yritän tosissani nukuttaa lasta. Silloin EI tulla kertomaan, että sun muuten pitäis laittaa toi lapsi nukkumaan. Ihan kuin asia olisi minulle jotenkin epäselvä.

ap

Vierailija
18/47 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kuule, meillä on ihan riittävästi rutiineja ja joskus kannattaa olla neuvomatta.

Vierailija
19/47 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sano sille että kaikil aikuisil täytyy olla lapsia...aina ne neuvoo...esim. isäni.joka ei tiedä mitään lapsen hoidosta..

Vierailija
20/47 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytäpä kaverillesi tämä ketju niin ei varmaan toiste sano mitään lastenhoidostasi (saati sitten sinulle muutenkaan).