Sairaanhoitaja pääsykokeet lähestyy, vinkkejä valmistautumiseen?
Kommentit (14)
Koeta nukkua hyvin, meillä pääsykokeet kesti koko päivän ja olivat väsyttävät. Mun hakemisista on tosin jo 15 vuotta : )
Silloin pääsykokeisiin kuului psykologin haastattelu, opettajien haastattelu ja ryhmätilanne, jossa osallistumista arvioitiin. Enpä muistakaan mitä muuta siellä oli.
Saattaa olla tosiaan pelkkä lyhyt haastattelu. Lh-koulutukseen on paljon haastavammat pääsykokeet ja vaikeampi päästä.
kyseisen alan pääsykokeissa. Olisin päässyt opiskelemaan leikkaus- ja anestesiahoitajaksi. Siellä oli jotain psykologisia testejä, ainekirjoitus aiheesta 'minä', haastattelu ja älykkyystesti tms. Ei niihin mun mielestä voi valmistautua.
olen hakenut noin 6v sitten sekä Tampereelle että Turkuun (eri vuosina). Pääsykokeet poikkesivat toisistaan kuin yö ja päivä! Toinen painottui päättelykykyyn, logiikkaan ja kädentaitoihin, ja meni erinomaisesti. Toisessa vaadittiin enemmän kielipäätä ja mielikuvitusta, ja se menikin huonosti. En siis päätynyt sairaanhoitajaksi koska ensimmäisen paikan hylkäsin, ja toiseen en olisi edes päässyt (tosin pääsin samana vuonna myös todelliseen ykköstoiveeseeni)
Joissakin paikoissa pyydetään pieni essee valmiiksitehtynä ja haastattelu. Joissakin paikoissa pelkkä haastattelu.
Opettele kirjoittamaan nimesi huolellisesti.
Itse olen nyt opiskellut kaksi vuotta, jälkikäteen opettajien kanssa muisteltu pääsykoetta (koostui opettajan haastattelusta, psykologin haastattelusta, ryhmätilanteesta ja pienestä kirjallisesta osuudesta) ja opettaja sanoi, että kaikki haastattelevat opettajat haluavat nähdä hyvän katsekontaktin ottamisen. Ryhmätilanteessa puolestaan pitää olla aktiivinen mutta sen lisäksi arvioivat, että osaa antaa tilaa muillekkin osallistua. Tämmösiä tuli näin äkkiä mieleen..
No meillä ei ollut haastattelua saati ryhmätilannetta,pelkkiä kirjallisia juttuja vaan.
TAMK:issa oli ihan oudot pääsykokeet vuosi sitten keväällä. Ei ollut mitään alaan liittyvää juurikaan, vaikuttivat enemmänkin matikkapainotteiselta. Lisäksi ilman taukoja tunkkaisessa ilmassa tuntikausia ja kun happi oli ihan loppu, laitettiin tehtävät, joissa olisi oikeasti pärjännytkin.
Minut todettiin siinä kokeessa alalle täysin soveltumattomaksi, vaikka olen lähihoitajakokeessa saanut täydet pisteet juuri siitä, miten hyvin sovin alalle:)
Minua kiinnostaisi onko jotain tietyn tyyppisiä kysymyksiä psykologin haastattelussa?
Joissakin paikoissa se pääsykoe on vaan kymmenen minuutin haastattelu.