Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasiampullin avaaminen (rikkominen) - en osaa, auttakaa

Vierailija
28.05.2011 |

Vauvalle määrättiin K-vitamiinia, joka on pienissä (lasi?)ampulleissa. Käyttöohjeessa sanotaan että "riko ampulli ja vedä lääkeaine ruiskuun...jne.", mutta en kertakaikkiaan keksi, miten tuon minikokoisen ampullin saisi rikki. Kai sen sentään pitäisi sormilla napsauttamalla rikkoontua? Kokeilin kyllä saksillakin, mutta eipä onnistunut.

Ampullissa on kapea pullonkaula, mutta vitamiinia näyttää olevan pitkälti sen kapean kohdan yläpuolellakin, eli oletan että siitä kohtaa ei ole ampullia tarkoitus rikkoa. Ylempänä on kaksi viivaa, valkoinen ja punainen, ja käsitin että niiden välissä olisi katkomiskohta...

tosi tyhmä olo tuli kun en edes tätä asiaa osaa. Auttakaa nyt hyvät ihmiset meitä, että lapsi saa vitamiininsa!

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis valmisteen mukana tuli nuo neulattomat ruiskut ja ohje on melko selkeä ampullin rikkomista lukuunottamatta.

ap

Vierailija
2/26 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

loukkaa sormiasi. Kääri se ampulli ensin talouspaperiin tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vedät nesteen sieltä pois.

Vierailija
4/26 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitamiinia ei pistetä vaan neulattomalla ruiskulla ruiskautetaan suuhun. Siis kapean kaulan kohdalta panisit poikki? ap

ja kakkonen on siis sh. Erikoista että olet saanut lääkityksen kotiin noin huonolla ohjauksella.

Vierailija
5/26 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja valmiste itsessään tosiaan sopii sekä pistettäväksi että suun kautta otettavaksi, mutta tämä mattimeikäläispakkausversio on suuhun ruiskutettavaa. Asumme ulkomailla, olisiko Suomessa eri käytäntö kuin täällä.

Vierailija
6/26 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kakkonen on siis sh. Erikoista että olet saanut lääkityksen kotiin noin huonolla ohjauksella.

Mistä toi valmiste on määrätty, ja miksei sulle siellä ohjattu asiaa paremmin?

Minä en edes ole kuullut, että vauvoille annettaisiin tuota suun kautta koskaan (aikuisille joskus)? Mikä valmiste on kyseessä?

t. 3/6, joka on th

Vierailija
7/26 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tarvitset kyllä varmaan neulan aineen ruiskuun vetämiseksi. Ampullin aukko on sen verran pieni, että helposti rikot sitä lisää kun tunget ruiskua siihen suoraan. Olettaen että teillä sama valmiste käytössä, kuin täällä...

Vierailija
8/26 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vedät nesteen sieltä pois.

...vaan pitkänokkainen ruiskun pää.. ääh, vaikea selittää. jos kiinnostaa, niin valmisteen kauppanimi on Konakion paediatric 2mg/0.2ml oplossing voor injectie en drank. En tiedä löytyykö googlaamalla kuvaa näistä ruiskuista, mutta siis sen verran pitkiä ovat että ylettyvät ampullin perille asti.

Vierailija
9/26 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä onko tuota Suomessa käytössä ollenkaan. Mutta aika jännä silti, että laittavat maallikon avaamaan lasisia ampulleja ilman opastusta.

t. 3

Vierailija
10/26 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

K-vitamiinipistosta, kävisin lastenlääkärillä laitattamassa sen.

Minua ainakin pelottaisi riski että ruiskuun joutuisi lasinsiruja ja antaisin niitä vahingossa lapselle suuhun.

Vierailija
11/26 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saat nesteen oikealle puolelle joko ravauttamalla kerran kunnolla, tai naputtelemalla ampullia. Ampullissa on yleensä joku merkki (pieni viiva, piste jne) jonka pitäisi olla sua kohti kun väännät keulaa. Suojaa kätesi esim talouspaperilla, ja napsauta kunnolla kaulasta itsestä poispäin kun merkki on suhun päin (jos ei ole merkkiä, ei väliä miten päin se on sulla kädessä).

Sulla ei siis ole minkäänlaista neulaa? Ampullia rikkoessa itse nesteeseen menee helposti pienenpieniä lasinsiruja, ja siksi neste pitäisi vetää ruoskuun aina erikoisneulalla, joka suodattaa lasinsirut. Itse en uskaltaisi ilman suodatinneulaa vetää ja juottaa lapselle:0

Vierailija
12/26 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tässä ei ole muuta pöyristyttävää kuin ampullin vaikea rikkominen. Täytyy koklata vielä uudestaan kunhan kerkiän.

Lastenlääkäri määrää tätä rutiininomaisesti niin, että yksi ampulli otetaan 1, 2 ja 3 kuukauden iässä (synnärillä saadun K:n lisäksi).

Vierailija
13/26 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei siis ole minkäänlaista neulaa? Ampullia rikkoessa itse nesteeseen menee helposti pienenpieniä lasinsiruja, ja siksi neste pitäisi vetää ruoskuun aina erikoisneulalla, joka suodattaa lasinsirut. Itse en uskaltaisi ilman suodatinneulaa vetää ja juottaa lapselle:0

kiitos ohjeista! nuo lasinsirut alkoi nyt arveluttaa, odottaisinko maanantaihin että pääsen apteekista varmistamaan miten tämän kanssa toimitaan.onko tuo lopulta edes lasia vai jotain kovaa muovia...ap

Vierailija
14/26 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos ohjeista! nuo lasinsirut alkoi nyt arveluttaa, odottaisinko maanantaihin että pääsen apteekista varmistamaan miten tämän kanssa toimitaan.onko tuo lopulta edes lasia vai jotain kovaa muovia...ap

Ihan tavallisella neulalla aineet ruiskuun vedetään.

Varo oikeasti kuitenkin sormiasi ja suojaa ne paperilla. Ja tarkista aine silmämääräisesti, sekä ampullan reuna. Mikäli se on rikkoutunut epätasaisesti, jätä lääke antamatta. Ampullin kaulan pitäisi katketa ihan suoraan.

t. 3

Vierailija
15/26 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä vielä linkki tuohon valmisteeseen mikäli kiinnostaa, paitsi että minun versio on erikielinen. Kuva ruiskuistakin on:

http://www.medicines.org.uk/guides/konakion/Vitamin%20K%20deficiency/ko…

ap

Vierailija
16/26 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä vielä linkki tuohon valmisteeseen mikäli kiinnostaa, paitsi että minun versio on erikielinen. Kuva ruiskuistakin on:

<a href="http://www.medicines.org.uk/guides/konakion/Vitamin%20K%20deficiency/ko…" alt="http://www.medicines.org.uk/guides/konakion/Vitamin%20K%20deficiency/ko…">http://www.medicines.org.uk/guides/konakion/Vitamin%20K%20deficiency/ko…;

ap

kiitos vielä kaikille asiantuntemustaan tarjonneille, lähden tästä vauvannukutuspuuhiin!

Vierailija
17/26 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tässä kuvallinen ohje ampullin avaamisesta

http://www.leiras.fi/files/101821.pdf

Vierailija
18/26 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasinsiruja voi todellakin joutua ampullin liuokseen.

lh

Vierailija
19/26 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että suodatinneulaa on käytettävä kun ampullista otetaan lääke. Ja monessa paikassa olen työskennellyt. Lasinsiruja joutuu melkein väistämättä myös lääkkeeseen.

Sh, nykyään TAYSsissa

Vierailija
20/26 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että suodatinneulaa on käytettävä kun ampullista otetaan lääke. Ja monessa paikassa olen työskennellyt. Lasinsiruja joutuu melkein väistämättä myös lääkkeeseen.

Sh, nykyään TAYSsissa

Niinkö? Kyllä kai tuon ampullisysteemin sitten on PAKKO olla jotain muuta 'foolproof'-materiaalia, kun sitä vapaasti vanhemmille täällä määrätään?

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme