Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

VANHEMMAT! Pyytäkää ne lapsenne välillä kotiin käymään, syömään ym

Vierailija
28.05.2011 |

Ihmetyttää nämä alle 10v jotka saa olla kaverilla koko päivän. Tulevat ennen klo 9 eikä kukaan kysele perään ennen iltaa, jos silloinkaan. Ruokaa ovat vailla, sitä en anna, on jokaisen kodin tgehtävä järjestää lämmin ruoka lapselle edes kerran päivän aikana. Muistakaa myös pestä niistä lapsistanne paskat pois illalla suihkussa...

Kiitos.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin sanotaan, sitten kun pitää lähteä. Onhan niillä lapsilla koti, mihin mennä. Eli ei kai siinä pahasti sano, jos vierailut päättyy esim. meidän ruokailun ajaksi. Tosin on meillä joskus tarjottu ruokaa ja välipalaa, yleensä lapset ovat soittaneet vanhemmilleen (minun käskystä) ja kysyneet lupaa syödä. En tarjoa ruokaa, jos lasta odotetaan kotiinsa syömään :)

Vierailija
22/39 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ratkaisu on alkaa ruokkia vieraita lapsia joka päivä kaikilla ruuilla? Tuskin kenellekään on ongelma satunnaisesti kjotona oleva vieras ottaa ruokapöytään. Tämä lapsi on meillä aamusta iltaan. Sinun mielestä varmaan olisi sopivaa pestäkin tämä lapsi, jos ei kotona vaikka pääse. En tiedä täytyykö tässä lastensuojelun kriteerit, pitäisi myös onkia lapselta tietooni sukunimi ja osoite tietoja...

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just kävi syömässä, oli kyllä ulkoilemassa kaverinsa kanssa, ei kenenkään kotona. Kaverikin meni syömään ja rinkutti ovikelloa jo 5min päästä, mitä lie ehtinyt muka syömään. Käskin ulos odottamaan, että omani malttaa syödä ruokansa hotkimatta.

Ihmetyttää myös tämä pojan kaveripiirissä, että lapsia ei kaipailla koskaan kotiin. Ei niille kukaan soita ja kysy missä olet tai tule syömään tms. Vaikka kuinka kauan olisivat, iltamyöhään. Aina joudun minä sanomaan, että nyt olisi aika vieraan lähteä omaan kotiinsa välillä. Meillä kyse 8-10v.

Vierailija
24/39 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette anna noille lapsille ruokaa koko päivänä! Eikö vois olla niihin vanhempiin vaikka yhteydessä tai tehdä sitten se kuuluisa lastensuojeluilmoitus, mutta en voisi antaa toisen lapsen olla nälissään odottamassa kun omani syö. Vielä ei olla niin köyhiä ettei kavereille riittäisi tarpeen vaatiessa perunaa ja nakkeja. Siis NAKKEJA; Jos ois kyse sisäfileestä voisin ymmärtää pihtaamisen jos ruokapöytään tunkeminen on jatkuvaa. Oneksi meillä ei ole vastaavaa tilannetta, mutta aina meille mahtuisi ruokapöytään 1-2 koululaista. Mutta käynkin töissä. Yleensähän kotiäidit itkee täällä näistä kavereista jotka syö heillä.

hyviä kavereita, vaikkapa koulusta joiden vanhemmatkin tuntisin, mutten mitään naapurinmuksuja. On vielä jolekin allerginen tms ja sitten saisin kauheet haukut.

T. se naappurinlikasta valittanut.

Vierailija
25/39 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan syömään, ilman että vanhempien kesken on sovittu asiasta. Toivon todella, ettei mun muksuja ruokita vieraissa mun tietämättä.

Vierailija
26/39 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan syömään, ilman että vanhempien kesken on sovittu asiasta. Toivon todella, ettei mun muksuja ruokita vieraissa mun tietämättä.

juuri ruoka-aikaan ja änkeä pöytään ensimmäisenä. Samoin sano sille selvästi, että missään ei ole lupa pyöriä tuntitolkulla.

Vierailija
27/39 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on säännölliset ruoka-ajat ja ruokavieraista sovitaan etukäteen.

juuri ruoka-aikaan ja änkeä pöytään ensimmäisenä. Samoin sano sille selvästi, että missään ei ole lupa pyöriä tuntitolkulla.

Vierailija
28/39 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoo mitä huvittaa eli jos epäilyttää niin mene viemään kaveri kotiin asti ja jututa vanhempia, samalla näät millaisia vanhemmat ovat.

Vierailija
29/39 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan ruokin ja lopulta oli kolme iltapäivävierasta ruokapöydässä omien lisäksi joka päivä. Olin kotiäiti ja näillä lapsilla tyhjä koti ja nälkä. En olisi voinut olla ruokkimatta.

Vierailija
30/39 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokenut ja huolehtinut lapaseni luokkatoverista muutaman kuukauden ajan ihan joka ikinen päivä. Lapsi tuotiin viikonloppuisin autolla pihaamme aamusta ja venhemmat lähtivät treeneihinsä ym. asioille. Mistään hoidosta tms ei olut ikinä sanallakaan sovittu. Lapsi käyttäytyi huonosti, röyhkeästi ja väkivaltaisesti ja hänestä tehtiin lopulta lastensuojeluilmoitus koulun kautta.

Vierailija
31/39 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatoit vaan osaltasi pitkittää ongelman havaitsemista. Jos luonasi on lapsi, joka ei saa kotoa ruokaa, kyse on lastensuojelun asiasta!!!

Aikoinaan ruokin ja lopulta oli kolme iltapäivävierasta ruokapöydässä omien lisäksi joka päivä. Olin kotiäiti ja näillä lapsilla tyhjä koti ja nälkä. En olisi voinut olla ruokkimatta.

Vierailija
32/39 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. naapurin rouva

Vierailija
33/39 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

luuhaa kaverin kanssa pihalla joka ikinen päivä. Leikkivät kaverin luona; luultavasti siksi, että kaverilla syödään karkkia päivät pitkät. Sanoin kaveruuden alkaessa, ettei lasta tarvitse ruokkia, meillä on kotonakin ruokaa, vaan aina ku menen hakemaan lasta pihalta (ei omista kännykkää, vielä pitkään aikaan), niin aina oli "just annettu ruoka". No, halvakshan se mulle tulee, tuntuu vaan hölmöltä, että lapsi ruokitaan siellä, kotimatkaa kun olisi ehkä 100m. Toisaalta ehkä naapuri on tyytyväinen, kun lapsellansa on kaveri, ettei koe vaikeaksi sitä, että ruokkii meidänkin lapsen. Ota ja tiedä.

Vierailija
34/39 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai eikö siis teillä aikuisillakaan ole puhelinta? Kai sä nyt sille naapuriperheen vanhemmalle oot sanonut, että sun lapsesi pitää tulla omaan kotiin syömään? ELi sille ei saa antaa ruokaa, karkkia, jätskiä ym kilman sun lupaa.

luuhaa kaverin kanssa pihalla joka ikinen päivä. Leikkivät kaverin luona; luultavasti siksi, että kaverilla syödään karkkia päivät pitkät. Sanoin kaveruuden alkaessa, ettei lasta tarvitse ruokkia, meillä on kotonakin ruokaa, vaan aina ku menen hakemaan lasta pihalta (ei omista kännykkää, vielä pitkään aikaan), niin aina oli "just annettu ruoka". No, halvakshan se mulle tulee, tuntuu vaan hölmöltä, että lapsi ruokitaan siellä, kotimatkaa kun olisi ehkä 100m. Toisaalta ehkä naapuri on tyytyväinen, kun lapsellansa on kaveri, ettei koe vaikeaksi sitä, että ruokkii meidänkin lapsen. Ota ja tiedä.

Vierailija
35/39 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette anna noille lapsille ruokaa koko päivänä!

Eikö vois olla niihin vanhempiin vaikka yhteydessä tai tehdä sitten se kuuluisa lastensuojeluilmoitus, mutta en voisi antaa toisen lapsen olla nälissään odottamassa kun omani syö. Vielä ei olla niin köyhiä ettei kavereille riittäisi tarpeen vaatiessa perunaa ja nakkeja. Siis NAKKEJA; Jos ois kyse sisäfileestä voisin ymmärtää pihtaamisen jos ruokapöytään tunkeminen on jatkuvaa.

Oneksi meillä ei ole vastaavaa tilannetta, mutta aina meille mahtuisi ruokapöytään 1-2 koululaista. Mutta käynkin töissä. Yleensähän kotiäidit itkee täällä näistä kavereista jotka syö heillä.

olen mielelläni kamala ihminen.

Jos joku tulee kutsuttuna vieraana nii ruokaa saa siinä kuin omatkin mutta kuokkavieraat eivät saa ikinä mitään.

Jos on nälkä, lähdetään omaan kotiin syömään.

Näin sitä asennoidutaan sossun eläteiksi jo lapsina jos totutaan syömään muiden kustannuksella jatkuvasti.

Vierailija
36/39 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluikäiset laitan soittamaan kotiin ja kysymään saako syödä jos ei ole ennakkoon sovittu.

Omalle koululaiselle soitan aina, että kotiin syömään kun ruoka on. Tietenkin jos kyläpaikassa ruokaa tarjotaan/kysytään syötkö niin saa syödä.

6v:n kavereiden kanssa tehdään usein niin että kerhon jälkeen mennään/tullaan suoraan kaverille ja silloin on itsestään selvää, että se äiti tarjoaa ruuan jonka luona ovat, mutta tämä on tietenkin molemmin puolista eikä rasita yhtä perhettä liikaa.

Ja välipalan tai jäätelöt tarjoan tietenkin kaikille jotka paikalla ovat siihen aikaa.

Vierailija
37/39 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin joskus käy niin, että vuorossa on edellispäivän tähteet ja ruokaa ei riitä kaikille. Silloin jaan kristillisesti läsnäoleville lapsille ja jätän itse syömättä..

Kotoa olen oppinut , että kaikille tarjotaan.

Vierailija
38/39 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarjoat lapselle ruokaa, joku vetää herneet nenään kun kotona tehty ruoka ei maistunut lapselle (oliko se jonkun harvinaisen eläimen sisäfilettä, joka ei säily huomiseen..?). Jos et tarjoa, olet sydämetön kusipää ja mietit vaan rahaa.

Minä varmaan kutsuisin pöytään ja yrittäisin tehdä sellaista ruokaa, mistä riittäisi myös kaverille (esim. kastike). Ainakin leipää olisi varaa tarjota.

Vierailija
39/39 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme alueella, jossa joka talossa lapsia. Alue on uutta ja monella talonrakennus/pihanlaitto kesken. Meidän perheestä on muodostunut (oman kiltteyteni vuoksi ehkä?) alueen maksuton päivähoitopaikka.

Aluksi tarjosin useastikin jotain, mutta nyt on palvelu loppu. Tilanne meni siihen, että mukulat(3-10v) kävelivät suoraan jääkaapille ja monkuivat tyytymättöminä kun ei ollut mitään "herkkua" tarjolla. Kerran jos erehtyi puuhaamaan jotain lasten kanssa, pelaamaan korttia, menemään trampoliinille niiden kanssa, leikkimään vesisotaa tms, seuraavilla kerroilla alkoi armoton kiukuttelu, miten tylsää jos ei ollutkaan aikaa tai mielenkiintoa vastaavaan.

Nyt olen ottanut kovemman linjan. Olen ihan asiallinen ja mukava, mutta tarjoilut rajoittuvat janojuomiin. Jos mua ei huvita ottaa lapsia meille, sanon, että nyt ei sovi. Jos jossain vaiheessa vierailua tuntuu, että haluamme olla omalla perheellä, laitan lapset kotiinsa. Joskus olen fyysisesti kantanut sitkeimmät pihalle..

Viime talvena tapahtui seuraava tapaus. Sisarukset 6v ja 8v tulivat meille aamulla. Isä ja äiti olivat kuulemma sairaana. Lauantaiaamu... Kävi lapset sääliksi. Leivottiin yhdessä, askarreltiin, tehtiin pieni metsäretki ja lopuksi katsottiin elokuva. Alkuillasta lapset lähtivät kotiin. Kännyköihin ei soitettu, eikä kotiin pyydelty. Vanhemmilta ei koskaan kuulunut kiitosta. Pari päivää myöhemmin äiti soitti todella tulistuneena. Olimme katsoneet Olipa kerran ihminen-animaatiota. Heidän perheessään lapsille ei tuputeta evoluutio-ajatusmaailmaa, vaan lapset saavat itse valita tiensä. Minut haukuttiin maan rakoon.