Jos lähtee lapsen kanssa ulkomaille niin pitääkö etävanhemmalta pyytää lupa vai
onko vain ilmoitusluontoinen asia?
Yhteishuoltajuus siis ja minä lähivanhempi jos sillä nyt mitään merkitystä on.
Kommentit (19)
ulkomailla yhdessä lähivanhemman kanssa? Siis kieltää?
ulkomailla yhdessä lähivanhemman kanssa? Siis kieltää?
Juuri tästä kyse: " sairaana kostona voi yrittää."
mutta käytännössä ei. Nää on näitä... Mulle aikainaan sanottiin ku erottiin että pitää olla lupa etävanhemmalta (myös yhteishuolto) kun hommaat lapsille passia ja lupa myös jos lähtee ulkomaille. Mutta ollaan lasten kans käyty...en oo kyselly,mutta ilmoitin toki asiasta...
passia ei saa ilman etävanhemmankin allekirjoitusta. Mut ei kukaan muuten mitään lupia kysele. Ei ees sillon, ku isovanhempien kanssa matkustaa.
Mietin vain sitä pitääkö etävanhemmalta pyytää lupa matkustamiseen.
Voiko etävanhempi kieltää matkustamisen?
lastenvalvoja sanoi, että kannattaa pyytää paperi. Jos sitä rajalla kysytään eikä sellaista ole, niin matka loppuu lyhyeen. En ole koskaan tosin kuullut, että sitä olisi keneltäkään kysytty. Älytön ajatus muutenkin: miksi minä suomalainen kaappaisin omat lapseni ulkomaille...
Koska ne ei sitä MISSÄÄN lentokentällä tai muualla kysele kunhan passi on voimassa
Ei ne tiedäkään,ja siksi ne ei mitään myöskään kysele
Mä oon tyttäreni kanssa käyny ulkomailla varmaan 10 kertaa, lisäks on ollu isovanhempien kanssa varmaan 5 kertaa, IKINÄ ei oo kukaan mitään lupalappuja kyselly, eikä niitä ole edes ollut.
Vaan sitä, että etävanhempi saattaa heittäytyä hankalaksi ja voi estää lähtömme sanomalla, ettemme saa lähteä.
Vaan sitä, että etävanhempi saattaa heittäytyä hankalaksi ja voi estää lähtömme sanomalla, ettemme saa lähteä.
passiin, ei tarvi ilmoitella tai pyytää lupaa.
Käytännössä tietty kerrottava, jos on tapaamisia reissun aikana.
mun mielestä ei voi estää, mutta tarkista asia lastenvalvojalta. Ja jos olet menossa silloin, kun on isän tapaamisajankohta, on varmaan pakko sopia asiasta isän kanssa.
En suinkaan ole lähdössä silloin kun lapsi on isällään. Eli noudatan lastenvalvojalla tehtyä sopimusta.
Aion tietenkin kertoa isälle mahdollisesta matkastamme mutta pelkään hänen reaktiotaan.
Pistää kaikessa kapuloita rattaisiin. Tämä ei ehkä tähän kuulu mutta isä on alkoholisti ja haluaa kaikessa kostaa minulle. Ei ymmärrä sitä, että kosto osuu lapseen. Saattaa täsät mahdollisesta matkasta saada hirveän raivarin.
ettei hätäile. Jos et ole ulkomaille kaappaamassa niin ei yleensä voi edes estää matkailua, vaikka kuunnellaankin toisena vanhempana.
lähivanhemman kanssa?