Täysimetetyt isoja ja pulleita vai pieniä ja laihoja?
Joskus sanotaan, että pitää ymmärtää rintaruokitun olevan luipero, koska rintamaito sulaa hyvin eikä lapsesta tule ylipainoista. Ja että pitää ymmärtää, ettei rintaruokitun lapsen paino oikein kehity suotuisasti ja pituuskasvukin on nirsoa, koska rintamaidolla ei niin liho & kasva.
Toisaalla taas sanotaan, että rintamaidolla kasvava lapsi on iso ja pullea, koska rintamaito tulee vauvan elimistössä niin hyvin käytetyksi. Lapsi vain kasvaa ja kasvaa, pituutta kuin horsma ja leveyttä kuin pulla uunissa.
Kuinkas se olikaan? Itselläni rintaruokitut ovat aina olleet tosi laihoja ruipeloita, nukkuneet huonosti, olleet tyytymättömiä, levottomia, heräilleet vähän väliä ja asuneet rinnalla koko sen ajan, mitä täysimetystä on kestänyt.
Kommentit (56)
Poika oli 5kk 8 kg tyttö puolivuotiaana alle 6 kg, 11kk iässä 6,8 kg, molemmilla syntymäpaino lähelle neljää kiloa. Itse olen ollut pieni vauva ja kasvanut hitaasti, kuten tämä tyttökin tekee.
Tämä kolmas on vieläkin 4-vuotiaana pieni sirppana. Kaikki olleet yhtälailla ekat 6kk täysimetyksellä.
Hassua onkin ääripäät tässä asiassa.Ne täysimetetyt jotka on pulleita ovat sitä ihan tosissaan tyyliin michelinukko.=)
Pulleimmat taitaa olla karppajilla ja muutenkin rasva/proteiini painotteista ruokavaliota noudattavilla imettäjillä.
poika 5kk iässä reilu 9kg:) tyytyväinen pullero oli.
Tuntemani täysimetetty (tämä lapsi sai äidinmaitoa muun ruoan ohessa myös 3-4- vuotiaaksi asti!) on erittäin pitkä ja normaalin/laihan välimaastossa. Lisäksi lapsella ei ole ollut minkäänlaisia terveysongelmia perusnuhaa lukuunottamatta ollenkaan, ei allergioita tms.
geeneistä ja perimästä se on kiinni, ei ruokintatavasta! Sukulaisperheessä 3 rintaruokittua ja kaikki ovat pitkiä, olleet vauvasta asti reilusti keskiarvojen yläpuolella, yksi oli vauvana tosi pullea (ja nyt koululaisena on sarjan hoikin ja urheilullisin)...
Ei voi oikein vetää suoria tai epäsuoria johtopäätöksiä pelkästään ruoan ja koon perusteella, kun niin monet muut asiat vaikuttavat myös.
Oma täysimetetty lapseni on ollut aina hoikka ja sirorakenteinen, 1v ikäisenä painoa saman verran kuin 6kk ikäisellä serkullansa (myös täysimetetty ja tyttökin vielä).
Tuntemani täysimetetty (tämä lapsi sai äidinmaitoa muun ruoan ohessa myös 3-4- vuotiaaksi asti!) on erittäin pitkä ja normaalin/laihan välimaastossa. Lisäksi lapsella ei ole ollut minkäänlaisia terveysongelmia perusnuhaa lukuunottamatta ollenkaan, ei allergioita tms.
vaikuta siinä vaiheessa, kun ikää alkaa olla enemmän kuin 1v.
että vauva pysyy laihana vaikka maitoa tulee paljonkin. Laihuuden huomaa kun lypsää - ihan kuin vettä olisi! Kaverini maito taas muistuttaa lähinnä kermaa, ja lapset ovat pulleroita :D
Mulla on 4 eri tavalla ruokittua lasta ja kaikki olleet samaa kaliiperia. Ainoa ero, mitä löydän on se, että ainoalla täysimetetyllä on ollut kaikista tasaisin kasvukäyrä - melkein luotisuoraa viivaa, kun muilla on tehnyt pientä siksakkia koko ajan. Kaikki ovat olleet sopivan pullukoita.
että vauva pysyy laihana vaikka maitoa tulee paljonkin. Laihuuden huomaa kun lypsää - ihan kuin vettä olisi! Kaverini maito taas muistuttaa lähinnä kermaa, ja lapset ovat pulleroita :D
Mä sain maidostani superkermaista syömällä itse tosi tuhdisti (juu ja lihomalla itsekin), kermaa nousee pintaan edelleen noin 20%, vaikka vauva on jo 9kk. Esikoisen aikaan söin kevyesti ja maito oli sitä vesilirua.
Alkukankeuksia oli imetyksessä, mutta ne voitettuamme paino lähti nousuun. Nyt vähän tasoittunut tuo noususuhdanne. Me vanhemmat olemme molemmat pitkiä ja minua on täysimetetty puolivuotiaaksi ja olin silloin tosiaan n.10kg Michelinukko:) . Syön itse välillä aika paljon herkkuja, mutta silti oma painoni laskee pikkuhiljaa, koska en ehdi vauvanhoidolta syömään tarpeeksi usein. Olen edelleen kuitenkin ihan normaalipainon ylärajoilla.
Täysimetetty vauva voi siis olla "pulleampi" tai hoikempi. Hoikankaan täysimetetyn vauvan vanhempien ei tarvitse silti liian helposti huolestua maidon riittävyydestä. Neuvoloissa käytössä olevat kasvukäyrät on laadittu aineistosta, jossa iso osa korvikeruokittuja vauvoja. Täysimetetyn vauvan kasvussa siis ihan luonnollista pieni notkahdus 3-4kk:n iässä. Tämä ei ole kaikkien terkkojen tiedossa neuvoloissa ja siksi voi tulla turhaa huolta maidon riittävyydestä ja toisinaan jopa turhia kehoituksia aloittaa korvikelisämaito, jos äidillä on kuitenkin halua jatkaa täysimetystä. Laitan tänne kohta linkin täysimetettyjen vauvojen kasvukäyristä.
mallia michelin. Plussalla menee sekä pituus että paino. Syövät nopeasti alle 10 minuutissa ja unta vedetään helposti 4-6 tuntiakin putkeen. Kaikin puolin tyytyväisiä ja helppoja vauvoja. :) Rakastan.
olleet aika palleroisia (kuten kuuluukin) , nyt kouluiässä ovat normaalipainon alarajoilla.
Eivät ole pitkiä ikäisekseen, olleet koskaan.
Molemmat nukkuivat huonosti. Täysimetin ekaa 4 kk tokaa 6 kk. Imetin ekaa 10 kk ja tokaa 12 kk.
Terveitä ovat, ei allergioita (ainuttakaan!), ei putkia korvissa, ei tulehduskierteitä. Hyvät hampaat.
pulloruokittu joten siinä suhteessa ei vertailukohdetta. Mutta ihan eri maata kumpikin on. Poika painoi jo neljän kuukauden ikäisenä 10 kiloa, tyttö vajaan vuoden ikäisenä tuon verran.
Toinen painoi puolenvuoden iässä 10kg, toinen vuoden iässä suurinpiirtein saman verran. Kumpikin kasvoi omalla käyrällään hyvin, toinen vaan oli myös lyhyempi toista ts. pituuden-painon suhde ok. :)
Toinen meistä vanhemmista on pitkä ja toinen pätkä. :)
Rintamaidolla kasvaa yleisesti ottaen paremmin, mutta lehmänmaito on täyttävämpää, koska ei sula elimistössä niin hyvin nopeaan. Lapsia on erilaisia, ei ole pelkästään ruokintatavasta kiinni, vaan myös muista asioista: geenit, sairastelut lapsuudessa jne. Kaikkien äitien maito tutkimustiedon mukaan on suurinpiirtein koostumukseltaan samanlaista, rasvan laatu voi vaihdella. Eli siksi syytä syödä tervellisesti, että lapsi saa nk.hyvää rasvaa.
nuo täysimetetyt ovat sairastaneet korvatulehduksia ja allergioita siinä missä muutkin, päivähoidon haittapuoli. Menivät pk:n alle kolmivuotiaana. Siinäpä se syy sairasteluun.
saati sadistisia kätilöitä, joista ITU-listat ja aktiivisynnytyspalstat kertovat :)
Mutta itseäni on häirinnyt aina se, että imetys ei ole minusta koskaan ollut kankeaa aluksi, vaan suorastaan helppoa. Jossain vaiheessa, kun vauva on ollut 3-4kk vanha, imetyksestä on alkanut tulla - no ei itsessään vaivalloista - mutta vauva on vain alkanut tuntua nälkäiseltä ja tyytymättömältä.
Neuvolasta ei olla pakotettu antamaan korviketta eikä kiinteitä, vaan olen jossain vaiheessa vain alkanut antaa niitä kiinteitä, neuvolasta viis.
Vauvojen painoja ei tietenkään voi yksi-yhteen verrata, mutta jos 3,5kk vauvalta katoaa kasvoistakin "vauvanpulleus" ja hän on levoton, eikä nuku kunnolla, niin kyllä se vaan alkaa mietityttää. Varsinkin kun sitten se lisäruoan aloitus poikii niin autuaan ilmeen ja hyvät unet.
Olen lukenut ja lukenut kaikkia ITU-palstoja yms vaikka kuinka paljon ja tunnen olevani lasteni kanssa suoranainen luomakunnan kummajainen. Rintaraivareitakaan ei muuten ole ollut. En oikein tiedä, mitä ne ovat. Tiheän imun kaudet ovat minusta helppoja selvittää, kun vain imettää tarpeeksi.
Mutta se alkaa tuntua kurjalta, kun vauva ei enää vain tunnu kasvavan hyvin sillä rintamaidolla, vaikka "pitäisi". Vaikka kuinka rintaa tarjoaisi, päivin ja öin. Kun ei voi oikein kaupassakaan ilman vauvaa käydä siksi, että rintaa pitäisi siinäkin välissä antaa. Yksi kaverini sanoi, että kyllähän hän pystyi olemaan 3-4kk vauvasta erossa 3 tuntiakin joskus ilman mitään painetta ruoan tarjoamiselle, mutta en mä vaan. Pakko imettää, muuten vauva on ihan hermoraunio.
Alkukankeuksia oli imetyksessä, mutta ne voitettuamme paino lähti nousuun. Nyt vähän tasoittunut tuo noususuhdanne. Me vanhemmat olemme molemmat pitkiä ja minua on täysimetetty puolivuotiaaksi ja olin silloin tosiaan n.10kg Michelinukko:) . Syön itse välillä aika paljon herkkuja, mutta silti oma painoni laskee pikkuhiljaa, koska en ehdi vauvanhoidolta syömään tarpeeksi usein. Olen edelleen kuitenkin ihan normaalipainon ylärajoilla.
Täysimetetty vauva voi siis olla "pulleampi" tai hoikempi. Hoikankaan täysimetetyn vauvan vanhempien ei tarvitse silti liian helposti huolestua maidon riittävyydestä. Neuvoloissa käytössä olevat kasvukäyrät on laadittu aineistosta, jossa iso osa korvikeruokittuja vauvoja. Täysimetetyn vauvan kasvussa siis ihan luonnollista pieni notkahdus 3-4kk:n iässä. Tämä ei ole kaikkien terkkojen tiedossa neuvoloissa ja siksi voi tulla turhaa huolta maidon riittävyydestä ja toisinaan jopa turhia kehoituksia aloittaa korvikelisämaito, jos äidillä on kuitenkin halua jatkaa täysimetystä. Laitan tänne kohta linkin täysimetettyjen vauvojen kasvukäyristä.
kääntynyt -1 pikku hiljaa.
Painokäyrä taas on syntyessä ollut ehkä nippanappa 0, siitä laskenut, sitten joskus 3-4kk iässä notkahtanut reilusti johonkin -20% ja siinä pysynyt aina soseiden aloittamiseen saakka. Jolloin on lähtenyt loivaan nousuun. Korvikemaidon tultua kuvaan on paino tasaantunut nollille.