En ihan oikeasti tajunnut, että tällaisia ihmisiä on näin paljon...
Välillä tulee oikein fyysisesti huono olo, kun luen tätä palstaa...
Siis, onko oikeasti niin, että näin suuri osa suomalaisita aikuisista ei ymmärrä yhtään mitään lapsen kehityksestä, esimerkiksi käsitä, miksi lasta ei saa lyödä tai muuten satuttaa? Että näin monelle ei ole itsestään selvää, miksi leikkipuistossa ei ole sopivaa tupakoida? Että moni pitää jatkuvaa tuilla elämistä luonnollisena oikeutenaan ja kuvittelee, ettei omia laskuja tai verojaan tarvitse maksaa?
Ei siis sillä, että itse olisin jokin superäiti, joka toimii aina oikein ja jonka lapset ovat aina kilttejä ja kuuliaisia. Mutta kyllä minä nyt olen tähän saakka olettanut, että kahdestakymmenestä ihmisestä vähintään yhdeksäntoista olisi täysin järkkyttyneitä siitä, että aikuinen kehuu lyövänsä seitsemänvuotiasta avokämmenellä niin, että tämä lentää toiselle puolelle huonetta... Tai, että ei tarvitsisi yrittää rautalangasta vääntää, miksi lasten leikkipaikalla tupakointi on kiellettyä, kun edes baareissa ei saa nykyään polttaa. No, meitä on moneen junaan, mutta sääliksi vaan käy tämän porukan lapsia.
Kommentit (8)
Ap on vähän parempi ihminen joka tietää vähän enemmän kuin muut. Wow. Luulenpa että irl saat etsiä kaukaa että löydät jonkun joka on enemmän pihalla kuin sinä itse ;-)
Monet eivät ole nähneet mitään muuta kuin tuilla elämistä, älä ajattele asioita omista lähtökohdistasi vaan vähän laveammin.
Jokainen yrittää luoda lapselleen paremman lapsuuden kuin itsellä oli, sekä henkisesti että fyysisesti. Mutta jos lähtökohta on se, että on saanut joka päivä selkäänsä, ruokaa ei ole ollut ja vanhemmat ovat päihteitä käyttäviä työttömiä, tason parannukseen (huimasti) riittää se että on ruokaa joka päivä, lapsia ei lyödä kuin syystä ja toinen vanhempi käy töissä. Seuraava sukupolvi tekee sitten taas muutaman asian paremmin jne.
Jos lähtökohta on ollut, kuten minulla, että kaikki perusasiat ovat kunnossa ja vähän plussaakin päälle, minulle on ainakin jäänyt aikaa ja resursseja miettiä vähempiosaisten asioita ja olen myös pystynyt omalta osaltani auttamaan tekemällä vapaaehtoistöitä. Älä tuomitse siis vaan auta. vain näin yhteiskunta kehittyy kaikille turvallisemmaksi ja tasa-arvoisemmaksi.
Ole huoleti, suurin osa tällä palstalla olevista kirjoituksista on höpötystä, liioittelua, yksipuolista tulkintaa tai tahallista provokaatiota.
avokämmenellä lapsen huoneen toiseen päätyyn?
En ymmärrä minäkään pahoinpitelyä enkä tupakointia lasten lähellä (tai yleensäkään), mutta jos sitä tukkapölly-ketjua tarkoitat niin ei kai se ihan noinkaan ollut...
ja jos sitä käly ketjua tarkoitat niin minusta se lapsen äiti toimi itse välinpitämättömästi kun ei puuttunut tilanteeseen.
Minusta lapsen vanhempien pitää toimia niin, ettei vieraiden aikuisten tarvitse puuttua lasten toimintaan. Minusta on hirveän noloa jos lapsen oma paikalla oleva vanhempi ei tajua milloin on puuttumisen paikka vaan vieras joutuu lapsia ojentamaan.
Tukkapöllyyn sen verran, että itse en sitä hyväksy enkä kasvatuksessa käytä mutta sanonpahan vaan, että jos vieras lapsi ( tuossa tapauksessa jo kouluikäinen!)läimisi minua päin naamaa voisi olla kyllä semmonen paikka että ....
Ajatella, kolmelta neljästä peruskoululaisesta puuttuu ihan perushoiva!
Mä ainakin hermostuin siitä "litsarin lyöjästä" myös, ja kommentoinkin, menköön hakemaan ne unohtuneet lääkkeensä ennen kuin kenellekään käy pahemmin.
Melkein nelikymppisenä mä ymmärrän, että maailmassa on monia eri mielipiteitä (ihme ja kumma omastanikin eriäviä) ja Suomessa on kiva asua, kun ne mielipiteensä voi aika vapaasti ilmastakin. Joskus silti itselläkin kyllä nousee tukka pystyyn joidenkin mammojen kirjoituksista.
tupakoitsijat tajuaisivat ottaa muut huomioon?
avokämmenellä lapsen huoneen toiseen päätyyn?
En ymmärrä minäkään pahoinpitelyä enkä tupakointia lasten lähellä (tai yleensäkään), mutta jos sitä tukkapölly-ketjua tarkoitat niin ei kai se ihan noinkaan ollut...