Onko täällä ketään keskijohdossa työskentelevää?
Jos osallistuu ns. esimieskykyjen kartotukseen, jossa alaiset saa antaa lausuntoja (nro 1-5) esimiehestään tiettyjen asioiden suhteen + sitten saavat laittaa ominaisuuksia järjestykseen ja sitten mitataan ns. kuilu esimiesten ja alaisten käsitysten välillä, ja saa huonot arvosanat, niin mitä työnantaja odottaa?
Mä olin mukana tuollaisessa ja sain hirveän huonot arvosanat alaisiltani. Olen kumminkin ollut tässä työssä kolme vuotta eikä koskaan ole ollut ensimmäistäkään konfliktia alaisten kanssa. Sain saman viestin pomoltani kehityskeskusteluissa eikä kukaan alaiseni ole oikeastaan koskaan mistään valittanut. No, eipä kyllä ole kehuneetkaan mut silti. Eli pitäskö mun itte ymmärtää nyt pyytää siirtoa pois esimiestehtävistä?
Mitä te tekisitte? Palstalla varmaan kaikki on loistavia esimiehiä ja loistavia arvosanoja alaisiltaan, mutta sanokaa silti, mitä tekisitte? Meinaan vaan, että työnantajahan mut tähän hommaan rekrytoi eikä alaiset ja sit taas toisaalta en usko, että jos samalla tavalla suolaisin oman esimieheni samassa tutkimuksessa, niin hän tuskin edes suostuisi eroamaan. Päinvastoin, takuulla ryhtyisi kaivamaan esiin kuka on antanut hänelle huonot arvosanat ja sitten alkais sadella potkuja milloin milläkin syyllä.
Pistäkää mielipiteitänne, kiitos.
Kommentit (20)
Asiaa pitäisi analysoida tarkemmin. Joku syy tähän palautteeseen on olemassa. Vika on joko sinun johtamistyylissäsi tai siinä mitä yrityksessä odotetaan keskijohdon vaativan alaisiltaan (ja miten). Tai sitten molemmissa.
Eli rautalangasta vääntäen: Joko sinä et ole jollain tasolla pätevä tehtävääsi, tai sitten yrityksen johtamiskulttuuri, jota joudut työssäsi myötäilemään on sellainen, joka aiheuttaa närää alaisissasi.
Potkujen pelossa ne alaiset eivät ole antaneet sitä suoraa palautetta. Se on ihan normaalia. Tällainen nimettömänä kerätty palaute pitää mielestäni ottaa vakavasti. Usein olen huomannut, että työtekijät antavat näissä kyselyissä liian mairittelevia pisteytyksiä niin työympäristöstään kuin esimiehistään. Kyllä tähän joku syy on. Ja se on selvitettävä.
Onko sinulla mitään johtamisen koulutusta takanasi? Se on kyllä aika ehdoton mielestäni. Harva on synnynnäinen johtaja.
Aikalailla alaiset ja kollegat arvioivat minua samalla tavalla kuin tein itse.
Ehdottaisin sinulle, että käyt saamaasi palautetta läpi ihan ajatuksella ja mietit samalla miksi mitään palautetta ei ole aikaisemmin tullut.
Nyt olisi sellainen oppimisen ja itsetuntemuksen vahvistamisen paikka sinulla. Jos tuntuu, että et pääse asiassa yksin eteenpäin, niin olisiko esimiehestäsi apua asiaan?
Pahinta mitä voit nyt esimiehenä tehdä, on ruveta syyttämään alaisia palautteen laadusta, heittäytyä marttyyriksi tai masentua.Kovasti tsemppiä sinulle!
Palaute on jo käyty läpi. Mua lähinnä askarruttaa se, että pitäiskö mun nyt itse älytä, etten sovi johtotehtäviin ja pyytää vaikka siirtoa alemman tason hommiin? Vai mitä pitää tehdä? Tuskin tuon tutkimuksen märehtiminen yksinkään auttaa hirveästi. Osa termeistäkin on sellaisia, etten edes ymmärrä niitä.
Potkujen pelossa ne alaiset eivät ole antaneet sitä suoraa palautetta. Se on ihan normaalia. Tällainen nimettömänä kerätty palaute pitää mielestäni ottaa vakavasti. Usein olen huomannut, että työtekijät antavat näissä kyselyissä liian mairittelevia pisteytyksiä niin työympäristöstään kuin esimiehistään. Kyllä tähän joku syy on. Ja se on selvitettävä.
Onko sinulla mitään johtamisen koulutusta takanasi? Se on kyllä aika ehdoton mielestäni. Harva on synnynnäinen johtaja.
Johtajakoulutusta kyllä on jonkun verran, mutta varsinaiset opintoni eivät sitä sisällä.
Älä nyt pyyhettä kehään heitä, esimiestyö vaatii itseltä kehittymistä. Jos olet siihen valmis, niin kertoita ihmeessä koulutusmahdollisuuksia. Se on harmi, että et ole saanut jo aiemmin rehellistä palautetta, olisi auttanut jo asiaa eteenpäin ja olisit voinut miettiä toimintamallejasi.
Joten älä masennu, vaan tuulta päin täysin purjein:D
VALITSEE AP:N KALTAISIA ESIMIEHIÄ???!!!! Huhhuh!
Ja hyvä ap, katso peiliin: sieltä se vika löytyy, ei alaisista tai pomosta. Et ilmeisesti hallitse työtäsi lainkaan.
Ja hyvä ap, katso peiliin: sieltä se vika löytyy, ei alaisista tai pomosta. Et ilmeisesti hallitse työtäsi lainkaan.
on varmaan se AV-mamma, joka ei saa edes töitä rumuutensa takia!
terkuin 1.
ylöspäin alaistesi puolustaja ja yksi heistä siihen suuntaan? Mitä pientä työtyytyväisyyttä olet tsempannut työntekijöille esim. uusi modernimpi puhelin, valoisampi huone vaihteeksi tai vastaavaa pienen pientä. Miten olet muuttanut ihmisten olemista paremmaksi, kuunteletko heidän toiveitaa, yritätkö edes toteuttaa? Annatko hyvistä ideoita kiitokset. Vai oletko vaan ylemmän johdon käskyläinen ja toistat heidän viestiään alaspäin, jos toistat edes sitä? Kerrotko missä mennään ja minne? Oletko oma-aloitteinen, ehdotteletko jotain poikkeavaa rutiiniin, voisi olla näet hyväksi? Osaatko jakaa hyvät asiat? Esim. et ota aina itselle parasta tekemistä tai matkaa tai asiakasiltaa jääkiekkomatsissa tai muuta, vaan jaa niitä välillä alaisille.
Todennäköisesti olet heikko ihmisten johtamisessa. Voisit harkita kyllä vaikka asiajohtamisen uraa, jos se on teillä mahdollista. Mutta kuten tuolla aiemmin sanottiin, sen henkilöjohtamisen VOI OPPIA! Ja kurssille vaan, ota nyt harrastukseksi johtamisoppikirjojen lueskelua, niin me kaikki ollaan joskus tehty.
Jotain flegmaattisuutta kertoo tämäkin, sivistysanakirjat on keksitty, minä en olisi viittä minuuttia jättänyt epäselväksi vieraita sanoja:
Osa termeistäkin on sellaisia, etten edes ymmärrä niitä.
Reipasta oma-aloitteisuutta, älä jätä asioita noin puolitiehen. Hopi hopi selvittämään kiireen vilkkaan ne vieraat termit (googleta vaikka). Tällaista sun pitäisi tsempata sun alaisille ja kehut päälle, jos on reipas.
Palaute on jo käyty läpi. Mua lähinnä askarruttaa se, että pitäiskö mun nyt itse älytä, etten sovi johtotehtäviin ja pyytää vaikka siirtoa alemman tason hommiin? Vai mitä pitää tehdä? Tuskin tuon tutkimuksen märehtiminen yksinkään auttaa hirveästi. Osa termeistäkin on sellaisia, etten edes ymmärrä niitä.
Joko olet valmis tekemään töitä työsi eteen tai sitten päädyt johonkin muuhun ratkaisuun.
Johtaminen on keskijohdo(kin) työtä. Kuuluu siis toimenkuvaan. Märehtiminen on eri asia, kuin analysointi. Analysoimalla palautetta (mielellään oman esimiehesi tuella) pystyt päättelemään, missä johtamisen osa-alueissa sinulla on kehitettävää. Ja sitten ei kun kehittämään.
Siitä, että negatiivinen palaute tuli sinulle yllätyksenä, voisin päätellä, että ongelmana ovat ainakin vuorovaikutustaidot. Ja ne ovatkin johtamisen alkeita.
Pidätkö työstäsi? Haluatko kehittyä siinä? Jos vastaat kyllä, niin hihat heilumaan, katso mihin omat rahkeet riittävät. Jos vastaus on ei niin ratkaisu on selvä.
3
Missään tapauksessa kenenkään ei pitäisi valita tuollaisia nyhveröitä esimieshommiin.
ylöspäin alaistesi puolustaja ja yksi heistä siihen suuntaan? Mitä pientä työtyytyväisyyttä olet tsempannut työntekijöille esim. uusi modernimpi puhelin, valoisampi huone vaihteeksi tai vastaavaa pienen pientä. Miten olet muuttanut ihmisten olemista paremmaksi, kuunteletko heidän toiveitaa, yritätkö edes toteuttaa? Annatko hyvistä ideoita kiitokset. Vai oletko vaan ylemmän johdon käskyläinen ja toistat heidän viestiään alaspäin, jos toistat edes sitä? Kerrotko missä mennään ja minne? Oletko oma-aloitteinen, ehdotteletko jotain poikkeavaa rutiiniin, voisi olla näet hyväksi? Osaatko jakaa hyvät asiat? Esim. et ota aina itselle parasta tekemistä tai matkaa tai asiakasiltaa jääkiekkomatsissa tai muuta, vaan jaa niitä välillä alaisille.
Todennäköisesti olet heikko ihmisten johtamisessa. Voisit harkita kyllä vaikka asiajohtamisen uraa, jos se on teillä mahdollista. Mutta kuten tuolla aiemmin sanottiin, sen henkilöjohtamisen VOI OPPIA! Ja kurssille vaan, ota nyt harrastukseksi johtamisoppikirjojen lueskelua, niin me kaikki ollaan joskus tehty.
Jotain flegmaattisuutta kertoo tämäkin, sivistysanakirjat on keksitty, minä en olisi viittä minuuttia jättänyt epäselväksi vieraita sanoja:
Osa termeistäkin on sellaisia, etten edes ymmärrä niitä.
Reipasta oma-aloitteisuutta, älä jätä asioita noin puolitiehen. Hopi hopi selvittämään kiireen vilkkaan ne vieraat termit (googleta vaikka). Tällaista sun pitäisi tsempata sun alaisille ja kehut päälle, jos on reipas.
Ei esimiehen kuulu kerjätä alaisilta suosiota hankkimalla heille uusia työhuoneita tai puhelimia. Esimiehen tai pomon ensisijainen tehtävä on hoitaa asiat niin, että hänen yksikkönsä perustehtävä tulee hoidettua. Jos taas ei tiedä edes perustehtävää, on kyllä aika hukassa (yllättävän useat pomot eivät muuten osaa kysyttäessä nimetä firmansa perustehtävää, uskokaa tai älkää).
"Edelleen, en ole siinä asemassa, että voisin hankkia puhelimia alaisilleni. ap"
Menee vähän flekmaattiseksi tuo sun juttu. Puhelimethan oli se ainoa ratkaisu tässä asiassa...
Myös minä taipua sille kannalle, että sinusta ei ole esimiestyöhön.
Kaikista ei ole johtamaan ihmisiä eikä asioitakaan. Valitettavasti myös keskijohdon esimiehet tekevät virhearviointeja rekrytoinneissaan. Jos et pysty näkemään mitään, mitä sinulle on täällä vastattu, kannattaa ehkä harkita sitä siirtoa tai muuta vastaavaa.
3
paras vaihtoehto kaikille on, kun ap jättää esimieshommat ja rupeaa tekemään jotain muuta
Ihmetyttää vaan miten hän yleensä on keskiportaan johtoon edes päätynyt... Reittä pitkin vissiin.
Ei esimiehen kuulu kerjätä alaisilta suosiota hankkimalla heille uusia työhuoneita tai puhelimia. Esimiehen tai pomon ensisijainen tehtävä on hoitaa asiat niin, että hänen yksikkönsä perustehtävä tulee hoidettua. Jos taas ei tiedä edes perustehtävää, on kyllä aika hukassa (yllättävän useat pomot eivät muuten osaa kysyttäessä nimetä firmansa perustehtävää, uskokaa tai älkää).
Itse ainakin jaan hänen ajatuksensa omassa työsssäni. Se, että toteuttaa yrityksen visioita ja missiota työssään ei poissulje työntekijöiden viihtyvyyttä ja MOTIVOINTIA. Se on osa sitä ihmisten johtamista, joka valitettavasti on monessa yrityksessä hukassa nykyään.
Kuka ne yrityksen tavoitteet muuttaa käytäntöön? Ei se ole johto, ei keskijohto vaan työntekijät...
3
Kysy esimieheltäsi, jos saisit jonkun hyviä pisteitä saaneen kokeneen esimiehen mentoriksesi vaikkapa puoleksi vuotta. Sellaiseksi joka arvioisi teetkö oikein, jolta voisi kysellä ja ohjaisi ja valvoisi esimiestyötäsi ja antaisi hyviä neuvoja, mitkä sopii teidän yrityskulttuuriinne. (Jos et tiedä viimeistä sanaa tai sanaa mentori, niin googleta se)
9
Täällähän onkin oikein super-analysoijia, kun osaavat kertoa muutaman kommentin perusteella, ettei AP:sta ole esimiestehtäviin. Minulta on moinen koulutus ( luonteiden ja ammatillisuuden/ammattitaidon pika-analyysi) jäänyt jostakin syystä väliin, joten olisi mukavaa, jos vinkkaisitte, missä niitä järjestetään. Lupaan mennä koulutukseen heti!
1.
jolla ei ole lainkaan kokemusta esimiestyöstä, sen verran puuta heinää suoltaa. Älä siis piittaa noista ilkeilyistä.
Ensinnäkin: KYLLÄ voi olla työyhteisön ominaisuuskin, jos palaute on ylenpalttisen negatiivista. Olen toimituksen esimies firmassa, jossa on hyvin erilaisia osastoja. Joissain on nuorta, innostunutta ja vasta alalle tullutta sakkia, jotka ovat jo pelkästä taloon pääsemisestä täpinöissään ja jakavat helposti hyviä arvosanoja. Toisella osastolla on taas likellä eläkeikää olevia, erittäin kriittisiä työntekijöitä, joille likipitäen mikään ei kelpaa.
Ja silti: juuri ne negatiiviset palautteet ovat hyödyllisimpiä, niiden kohteen vain kannattaa hiukan suhteuttaa asioita ja keskijohdon ylempien esimiesten tiedostaa, ettei kyse ole sen osaston johtajan puutteista. (en itse ole ko. osastolla esimiehenä, vaan olin alaisena ko. osastolla ja tiedän sen hengen)
Lisäksi kuten joku jo fiksusti sanoikin, keskijohto on sikäli ikästi puun ja kuoren välissä, että hän saa niskaansa negatiivisen palautteen yhtiön johdon päätöksistä, vaikkei pysty niihin itse vaikuttamaan. Hän on kumminkin useinmiten se ikävien päätösten toimeenpanija, ja se pitää kestää.
MUTTA tuon sanottuani en toki tarkoita, että palautetta ei pitäisi ottaa tosissaan.
Meillä on nuo kyselyt käyty aina yhdessä alaisten kanssa läpi ja keskusteltu ja mietitty, miten tilannetta voi parantaa.
Toinen asia on edellä jonkun mainitsema mentorointi. Hyvä ajatus, toinen vastaavassa asemassa oleva on hyvä sparraamaan sinua ja häneltä voit saada hyviä ajatuksia siitä, mikä saattaisi toimia omalla osastollasi.
-28 alaisen esimies-
kurjaa on, että et tiedä, MIKSI olet saanut huonoa palautetta. Sinuna yrittäisin saada joltakin alaiselta selville jotakin kautta tarkempaa kritiikkiä ja syitä huonoon arviointiin.
Mitä minulle tuli viestiesi perusteella kuvaksi niin se, että vältät vastuuta "en ole siinä asemassa...." Minulla oli kerran esimiehenä nainen, joka oli ihan kiva, mutta aina vetosi siihen, että ei pysty sitä eikä sitä asiaa hoitamaan. Esim. sain jo valmistuneena samaa palkkaa kuin opiskelijat, mutta esimieheni ei kyennyt pitkään aikaan hoitamaan minulle valmistuneen palkkaa, koska asia piti esitellä hänen esimiehelleen. Ja ilmeisesti oli niin "munaton", ettei kyennyt asiaa jämäkästi hoitamaan.
Samoin itsessäni herättäisi lähinnä ärsytystä, jos toinen sanoaa "en sitäkään tiedä". Esimiehen tehtävä on ottaa asioista selvää ja olla sellainen, jota voi katsoa ylöspäin! Jospa et ole sellainen alaistesi mielestä?
Mutta jos olet valmis tarkastelemaan kriittisesti itseäsi ja korjaamaan puutteesi ja kehittymään niin go for it ja yritä edelleen esimiehenä!
Täällähän onkin oikein super-analysoijia, kun osaavat kertoa muutaman kommentin perusteella, ettei AP:sta ole esimiestehtäviin. Minulta on moinen koulutus ( luonteiden ja ammatillisuuden/ammattitaidon pika-analyysi) jäänyt jostakin syystä väliin, joten olisi mukavaa, jos vinkkaisitte, missä niitä järjestetään. Lupaan mennä koulutukseen heti!
1.
Aikalailla alaiset ja kollegat arvioivat minua samalla tavalla kuin tein itse.
Ehdottaisin sinulle, että käyt saamaasi palautetta läpi ihan ajatuksella ja mietit samalla miksi mitään palautetta ei ole aikaisemmin tullut.
Nyt olisi sellainen oppimisen ja itsetuntemuksen vahvistamisen paikka sinulla. Jos tuntuu, että et pääse asiassa yksin eteenpäin, niin olisiko esimiehestäsi apua asiaan?
Pahinta mitä voit nyt esimiehenä tehdä, on ruveta syyttämään alaisia palautteen laadusta, heittäytyä marttyyriksi tai masentua.
Kovasti tsemppiä sinulle!