Lapsivedestä
Typerä kysymys, mutta kysyn kuitenkin. Mistä tunnistaa, että lapsivettä tihkuu? Itselläni on nyt vähän lorahdellut jotain, mutta kun en tunnista tuota nestettä. Onko valkovuotoa vai lapsivettä? Eli mistä nuo tunnistaa?
Kommentit (10)
Mulla se oli sellasta vaaleenpunasta ja hajutonta, ja siis ihan vettä (toisin kuin valkovuoto useimmiten). Ekaks kastu vaan alkkarit pari kertaa, sitten sitten vessakäynnillä alkoi lorisemalla valua pönttöön. Soitin synnärille ja pyysivät heti näytille (olin viikoilla 30) testiä varten. Tosin vettä tuli niin paljon että sitä testiä ei sillä kertaa tarvittu.
ei olisi enää raskauteni kannalta kovinkaan vaarallista, olen nyt viikolla 38+. :) Mutta olisi tosiaan kiva tietää mitä tuo nyt oli. Oli kovin vetistä, ja housut märkinä, mutta kuitenkin oli kovin valkovuodon kaltaista... Täytyy kokeilla tuota vessapaperia josko siitä olisi apua!
ap
ei olisi enää raskauteni kannalta kovinkaan vaarallista, olen nyt viikolla 38+. :) Mutta olisi tosiaan kiva tietää mitä tuo nyt oli. Oli kovin vetistä, ja housut märkinä, mutta kuitenkin oli kovin valkovuodon kaltaista... Täytyy kokeilla tuota vessapaperia josko siitä olisi apua!
ap
Mulla on ollut ainakin ihan punertavaa se lapsivesi. Ja hajutonta tai aavistuksen makean hajuista.
mutta kommentoin kuitenkin, jos joku tietoa etsivä päätyy lukemaan ketjun :)
Oma synnytykseni alkoi lapsiveden tihkumisella. Sitä vain tihkui todella vähän. Jalkeilla ollessani en edes huomannut mitään, mutta kun olin maannut pidemmän aikaa ja nousin, niin sitten lorahtikin pikkuisen pöksyihin. Soitin synnärille ja käskivät sinne tarkistuttamaan tilanne. Kätilö teki nopean testin kahdesti, kun ei ensimmäisellä kerralla uskonut, että sitä vettä voi tulla niin vähän ;) Jouduin sitten jäämään osastolle ja synnytys käynnistettiin seuraavana päivänä (käynnistyi luonnollisestikin hieman ennen käynnistystä, mutta sitä piti nopeuttaa). Eli kannattaa käydä synnärillä, jos sinne suinkin vain pääsee helposti.
Olen myös kuullut, että mustilla alushousuilla voisi testata. Jos kuivunut neste on valkoista, niin sitten on valkovuotoa, muussa tapauksessa lapsivettä tai pissaa. Näiden kahden eron kait saa helposti selville hajusta ;)
tarkistamaan tilanne. Vaikka viikkoja on 38, ei ole hyväksi lapselle, jos lapsivettä tihkuu pitkään. Itselläni on tullut hyvin vetistä valkovuotoa pitkään ja näyttää ihan pissalle, vaikkei sitä olekaan. Eikä pysy missään paperissa. Silti lääkäri sanoi, että valkovuotoa on. Aiemmissa raskauksissa on lapsivesi vähentynyt ennen synnytystä, mikä ei ole kovin hyväksi lapselle myöskään.
Minulla lapsiveden valuminen johtui tulehduksesta, ja crp-arvoja seurattiin tiiviisti, jotta tulehdus ei tarttuisi vauvaan. Eli kyllä kannattaa ehdottomasti soittaa synnärille, ei ole ollenkaan sama, vaikka olisi jo millä viikoilla menossa.
Oma vauva leikattiin kiireellisellä sektiolla rv 30+1, koska oma crp oli noussut 80:een. Onneksi vauvassa ei mitään tulehdusta havaittu:)
tarkistamaan asia, itsellä alkoi synnytys juuri noin, en edes tajunnut tihkuvan nesteen olevan lapsivettä! Koko päivän siinä pähkäilin ja lopulta menimme tarkistamaan asian. Antibiotteeja piti antaa tulehduksen estämiseksi. Lapsivesi tuntuu käsin koskettaessa ihan vedeltä, ei yhtään limaiselta.
sanoo, että tunnistaa siitä, että valkovuoto jää esim. vessapaperin pinnalle, kun taas lapsivesi menee läpi. Kokeile laittaa pala vessapaperia housuihin ja katso, jääkö pinnalle vai meneekö läpi.
Itse sain aikoinani neuvolasta lakmuspaperia, jolla lapsiveden saattoi testata. Jäi tosin käyttämättä, kun mulla vedet holahti kerralla.