Mikä on mielestänne liian pitkä työmatka?
Siis joko kilometreissä tai ajallisesti? Mietin tätä, kun olisi unelmien talo tarjolla, mutta työmatkaa kertyisi noin 65km/suunta eli ajassa vajaa tunti. Jaksaako sitä ajaa vuodesta toiseen?
Kommentit (57)
mä en jaksanut linjaa Nummela - Hgin keskusta joka ikinen arkipäivä, ihan hullun hommaa. Ja tuohon meni jo tunti. Ruuhka-aikaan hyvässä lykyssä puolitoistatuntia, ja turuntie on melkeimpä joka aam tukossa jos ei lähde tyyliin ennen kuutta kotoota. En jaksanut
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Ajan tätä väliä joka arkipäivä ja työmatkaani menee noin 45 min. Erittäin harvoin on motari "tukossa", enkä tosiaan lähde ennen kuutta. Jos kolari on sattunut, niin ruuhkaa syntyy, mutta oliskohan vuoden aikana työmatka tästä syystä venynyt noin 3 kertaa. Tosin minä tykkään autolla ajosta. Minulla on monta työkaveria, jotka asuvat Hesassa/Espoossa ja heillä menee työmatkoihin kauemmin aikaa kuin minulla, vaikka kilometreissä paljon vähemmän.
klo 7:30-8:30, kehä kolmosen kohdalta alkaa ruuhka ja siinä sitten ajellaa n. 20 km tunnissa ja vähän väliä pysähdellään. Ilmeisesti itse kuljet muuhun aikaan.
Mulla samanlaisia kokemuksia, huomaa jos on joku lomaviikko tai muu, kun liikenne vetää vähän paremmin.
mulla on 7 min suunta :) kelpaa mulle :)
Ap:n matka olisi ihan liian pitkä, mutta olen tottunut pääsemään pyörällä ja asunut koko ikäni viiden kilometrin säteellä palveluista. Tottumuksestahan se on kiinni.
jos siihen menee ajallisesti yli puoli tuntia. Matkan pituus on lopulta ihan sama, moottoritietä ja taajamassa nyt vain ajaa ihan eri matkat 30 minuutissa.
kuluu 45 min, koska esim. liikennevaloissa kuluu aikaa uskomattoman paljon.
Työmatka on hukattua elämää. Ninulla koko ikäni 98m ja 100 metriä on jo liikaa. 98 metriä siinä ehti polttaa yhden tupakan , ja sitten työhön. Kaupungissa noin lyhyt työmatka ei koskaan tule kysymykseen mutta maalla se onnistuu hienosti. Melkein jokaisella maalaisella on näin työmatkojen suhteen. En siis tarkoita maalaisilla sellaisia jotka vaan käyvät maalla asumassa ja ovat päivät työssä kaupungissa. Palkasta menee suuri osa kulkemiseen joten täysin kannattamatonta touhua. Auto maksaa,bensa maksaa kaikki autoon liittyvä on suunnaton kuluerä, autosta pitäisi jokaisen hankkiutua oitis eroon. Nyt kun vielä tulee autoon se perusmaksu kun on mahdollisuus ajaa rajattottomasti. Aivan, juuri kuten sähkönsiirtokin.
Ajallisesti noin 45 min maksimi jos kuljen julkisilla. Omalla autolla ehkä joku 15 km vielä menisi. Meillä töissä suurimmalla ei ole varaa asua pk-seudulla, joten ajavat joka päivä jostain Kirkkonummelta, Keravalta tai Vihdistä. Hullun hommaa.
Minulla 7 min , sitä pitempi ajanhukkaa.Vuositasolla pitkä työmatka olisi minulle mahdoton ajatus.
yli 10min. Koskaan ei ole ollut sen enempää matkaa ajallisesti töihin, mihinkään niistä.
Kesällä menee ehkä 5min ku fillaroi toimistolle.
Olen valinnut asuinpaikan ja työn välimatkan perusteella.
Yli 30 km on liikaa joka päivä edestakaisin ajettavaksi.
10metriä
Valdemar vasemmistolainen
Yli 30min on liian pitkä minulle. Työmatkani on jo vuosia ollut 10min ja se on arjen luksusta.
20 min raskas pyöräilymatka ja bussimatkana pidempi. En tykkää. Ja jos vielä aikainen aamu, niin se on kidutusta.
Mulla on työmatka 5km. Pääsen kotiin 15 minuutissa, aivan ihanaa. Miehellä 7 km. En suostuisi menemään töihin jos työmatkaan menisi tunti. Onneksi voi valita missä tekee töitä.
Mulla on 20km matkaa (pääkaupunkiseudulla) ja ajallisesti vie julkisilla 55min. Tämä on just passeli. Jos menee yli tunti, niin alkaa olee jo liikaa.
Aika paljon tulee autoiluun liittyvää kulua tuossa, eli palkan tulee olla sen mukainen ja itse lasken aina työmatkan menetettyyn aikaan, eli pidempi matka, korkeampi palkka ja päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 20km matkaa (pääkaupunkiseudulla) ja ajallisesti vie julkisilla 55min. Tämä on just passeli. Jos menee yli tunti, niin alkaa olee jo liikaa.
Näihin vaikuttaa nykyään myös työaika, ex töissä oli 4 tunnin työpäivä ja matka julkisilla tunnin, eli se 6 tuntia poissa kotoa oli vähän liikaa 4 tunnin palkalla, joten ostin auton ja etsin toista työnantajaa ja kun se löytyi ja työmatka lyheni, möin autonkin pois.
Ilmastoa ajatellen työnantajilta tulisi vaatia tämän tyyppistä toimintaa, eikä jättää sitä tekijän harteille, nyt tuntuu, että tässäKIN asiassa mennään väärään suuntaan ja turhaa juoksutusta tapahtuu, erityisesti matalapalkka-aloilla, jossa ne suuret massat käyvät.
klo 7:30-8:30, kehä kolmosen kohdalta alkaa ruuhka ja siinä sitten ajellaa n. 20 km tunnissa ja vähän väliä pysähdellään.
Ilmeisesti itse kuljet muuhun aikaan.