Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on mielestänne liian pitkä työmatka?

Vierailija
25.05.2011 |

Siis joko kilometreissä tai ajallisesti? Mietin tätä, kun olisi unelmien talo tarjolla, mutta työmatkaa kertyisi noin 65km/suunta eli ajassa vajaa tunti. Jaksaako sitä ajaa vuodesta toiseen?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti olisi helpompi, jos matka hoituisi junalla, mutta eihän tuo mikään mahdoton ole

Vierailija
22/57 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapset on jo isoja, ei ole ongelmaa. Mutta jos on lasten vientiä ja hakua päiväkodista, niin tunnin edestakainen matka on aika rankka.

Itse ajoin 4 vuotta 90 kilometrin työmatkaa (siis edestakaisin 180 km), mutta ekan lapsen syntymän jälkeen vaihdoin duunia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä työmatkani on 35 km ja ajallisesti noin 20-25 min, tämä on aika maksimi mulle (tosin myös minimi, koska pienellä paikkakunnallamme ei alani töitä ole, ainoa mahis on läheinen iso kaupunki).

Vierailija
24/57 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitoaika pidettyä suht lyhyenä, lisäksi pidettiin etäpäiviä. Nykyään ovat muksut jo koulussa ja työmatkaan mulla menee 45min-1h riippuen mihin aikaan olen menossa ja etäpäiviä pidän edelleen 1-2 per vko.

Vierailija
25/57 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisilla tunnin matka on ok, sen ajan voi viettää haluamallaan tavalla.

Vierailija
26/57 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut raskasta. Talvisin kyllä vähän ärsytti mutta muuten eriyisesti keväisin ja syksyisin siitä matkasta oikein nautti. Kuuntelin radiota ja nollasin pääni. Aikaa meni hyvässä säässä 45 minuuttia. Bussilla sama matka kesti nappiin osuvilla vaihdoilla 1,5 tuntia mutta useimmiten 2 tuntia. Bussilla kuljin vuoden ennen kuin hankin auton työmatkaa varten.

Aika usein vein miehenikin töihin tai hain työkavereitani kyytiin ja silloin koukkasin Helsingin ja Kehä I:n kautta ja seisoin sitten ruuhkassakin. Pidensi työmatkaa ajallisesti kyllä 15-30 min.

Kaksi viimeistä vuotta ajoin suoraan Kehä III:lle eikä tarvinnut ruuhkissa seistä eli matka oli 60 km ja 45 minuuttia, ja tuosta ajasta olen nauttinut eniten.

Nykyään työmatkani on 25 km ja aikaa menee 25 minuuttia. Tuntuu ihan samalta ajalta.

Teimme lasten suhteen niin, että mieheni vei lapset aamuisin päiväkotiin ja minä hain, joten lapset eivät koskaan joutuneet kärsimään työmatkoistani. Sitäpaitsi mieheni käytti julkisia kuuden vuoden verran, jos en vienyt häntä töihin, ja hänen työmatkansa kesti silloin tunnin, vaikka kilometrejä oli vain 25. Omalla autolla huristeli sitten 20-25 minuuttia, vaikka olisi ollut ruuhkaakin.

Minusta 45 minuutin ajo ei ole raskasta. Se hurahtelee radiota kuunnellen ja työpäivään asennoituen tai sitten työpäivän nollaamiseen. Nautin siitä paljon enemmän kuin ruuhkassa ajamisesta vaikka sitten sen 30 min. verran. Mutta täytyy myöntää, että tuon ajan talviset loskakelit olivat kyllä rankkoja. Nykyään kun on ollut näitä kauniita pakkastalvia, ei näkyvyydessä ole samaa ongelmaa kuin tuolloin.

Vierailija
27/57 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on työmatka 5 minuuttia. Minusta lyhyt työmatka on täysin aliarvostettua. Kaksi tuntia työpäivään lisää matkaamisen muodossa tekee viikossakin jo 10h lisää työaikaan, se on paljon! Minä ainakin arvostan vapaa-aikaani.

Vierailija
28/57 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain paljon ajattelemista kommenteistanne. Uusi talo olisi maalla, jossa tukiverkko olisi lähellä, omat vanhemmat ja sukulaisia. Lapsi on vielä pieni ja toinen tulossa joten olisi tässä aikaa etsiä töitä lähempääkin vaikka äitiysloman aikana. Vaikka eihän töiden saanti koskaan varmaa ole. Ja silti matkaa tulisi varmaan 25-40 km. Mies kuitenkin joutuisi ajamaan tuon pidemmän matkan.

Pohdittavaa riittää...

Vierailija
29/57 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laske uusi tuntipalkkasi niin, että huomioit työmatkoihin kuluvan ajan (ellet voi tehdä osaa työstä esim. junassa). On hieman eri asia jakaa palkka 9 tunnilla (siis 8h + puoli tuntia matkoihin/suunta), kuin 10-11 tunnilla...

Vierailija
30/57 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ihan pieniä lapsia, joiden hoitopäivän pituuteen tuo vaikuttaa, en muuttaisi noin kauas työpaikasta.

Kesällä tuo ajomatka on aivan ok, on valoisaa. Kuuntelet radiosta uutiset, cd:ltä kenties kirjaa tai kielikurssia ja hurautat duuniin 40 minuutissa, jos tiet hyvät.

Talvella pimeässä ja lumisateessa tilanne on jo tyystin toinen.

Vierailija
31/57 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää päästä muullakin kuin autolla, kävellen ja pyöräillen, max. 10 km :)

Vierailija
32/57 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää päästä muullakin kuin autolla, kävellen ja pyöräillen, max. 10 km :)

Meinaan tukehtua nauruun ... annas kun arvaan, olet pikkukaupungissa asuva julkisen sektorin työntekijä?

Vierailija
33/57 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junalla 20 min. tai autolla 30 min. Junamatkoihin tulee tietty lisää kulkeminen molemmissa päissä, kävellen menisi n. tunti yhteensä. Meillä kaksi autoa välttämätön, joten kuljen yleensä autolla tai sitten autolla asemalle + siitä junalla.

Mulla on se hyvä puoli, että voin tehdä etätöitä 60%. Jokapäiväinen kulkeminen voisi 4 lapsen äitina olla jo liikaa...

Meillä ei ole paljon vaihtoehtoja valittavana. Mies on töissä myös 40km päässä, mutta päinvastaisessa suunnassa. Sinne on hankalampi kulkea junalla ja miehen työpäivä on muutenkin pitkä (8,5h), joten mies kulkee pääsääntöisesti aina autolla, joskus kimppakyydillä kylläkin.

Vierailija
34/57 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoosta Helsinkiin työpaikalleni kesti 1 h 15 min. ja se oli liikaa. Kaikki harrastukset jäivät ja väsyin.

Vierailija
35/57 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis joko kilometreissä tai ajallisesti? Mietin tätä, kun olisi unelmien talo tarjolla, mutta työmatkaa kertyisi noin 65km/suunta eli ajassa vajaa tunti. Jaksaako sitä ajaa vuodesta toiseen?

mulla on 7 min suunta :) kelpaa mulle :)

Vierailija
36/57 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en jaksanut linjaa Nummela - Hgin keskusta joka ikinen arkipäivä, ihan hullun hommaa. Ja tuohon meni jo tunti. Ruuhka-aikaan hyvässä lykyssä puolitoistatuntia, ja turuntie on melkeimpä joka aam tukossa jos ei lähde tyyliin ennen kuutta kotoota. En jaksanut

Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Ajan tätä väliä joka arkipäivä ja työmatkaani menee noin 45 min. Erittäin harvoin on motari "tukossa", enkä tosiaan lähde ennen kuutta. Jos kolari on sattunut, niin ruuhkaa syntyy, mutta oliskohan vuoden aikana työmatka tästä syystä venynyt noin 3 kertaa.

Tosin minä tykkään autolla ajosta.

Minulla on monta työkaveria, jotka asuvat Hesassa/Espoossa ja heillä menee työmatkoihin kauemmin aikaa kuin minulla, vaikka kilometreissä paljon vähemmän.

Vierailija
37/57 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on unelma kun lapsen hoitopaikkaan ajaa 6 min, siitä työpaikalle 3 min. Mies hakee lapsen, joten töiden loputtua olen kotona alle 10 minuutissa.

Tuntuu et en jaksais 30 min:kään joka pvä ajaa suuntaansa..

Vierailija
38/57 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä oleellista ei ole pelkästään työmatkaan kuluva aika per päivä, vaan kuinka monta kertaa viikossa matka tehdään (eli onko etätyömahdollisuus) ja se, että voiko matkalla tehdä töitä tai vaikka lukea tai nukkua. Jos itse ajaa, niin ei voi. Toisaalta 20 min bussimatkallakaan ei välttämättä ehdi nukkua...

Vierailija
39/57 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on n. 10 km ja puoli tuntia. Mutta ihmiset kokee työmatkat erilailla, minulle ne ovat n. 80 % työaikaa, jollekin toiselle pääosin vapaa-aikaa.

Nyt tlanne on täydellinen, päiväkodilta työpaikalle pari pysäkkiä bussilla n. 15 minuuttia.

Vierailija
40/57 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puoli tuntia suuntaansa olisi maksimi, nytten työmatkaa menee 15 min mennen tullen joka on just sopiva