Mitä olette mieltä siitä, että hallitusohjelmaan kirjataan pakkoruotsin aikaistus
ala-asteelle, vaikka 70% kansasta vastustaa koko pakkoruotsia?
Kommentit (36)
perheille se varmasti on ihan sama, heidän lapsensa eivät joudu taistelemaan kielten opiskeluissa. On rikkaus osata paljon kieliä, mutta joillakin on hankaluuksia jo ihan oman äidinkielenkin kanssa. Ne jotka eivät millään opi kieliä, tippuvat vielä enemmän ja aikaisemmin muiden kyydistä. Ja mistä aineista nämä ruotsintunnit otetaan pois? Vai lisätäänkö lapsille lisää tunteja jotta ruotsi saadaan mukaan? Ihan yhtä hyvin voisi lisätä liikuntaa, on rikkaus olla hyväkuntoinen.
mutta miksi ihmeessä sen kielen pitää olla jokaisella ja pakolla ruotsi? Useimmille täysin tarpeeton kieli.
Tämän näkee hyvin esim. Stockmannilla: vain harvalla myyjällä on enää ruotsin lippua rinnuksissa, vaikka taatusti ovat pakkoruotsinsa koulussa lukeneet. Mutta tottakai sellainen kieli unohtuu, jolle ei ole mitään käyttöä arkielämässä.
Kuka alakoululainen jaksaa aloittaa enkun ja Ruotsin lisäksi kolmatta kieltä?
Vähentää myös yläkoulun kielten opiskelua.
miksi pakotetaan opiskelemaan toinen pieni ja useimmille tarpeeton kieli?
Esim. Ruotsissa lapset opiskelevat isoja maailmankieliä, eikä kellekään tulisi mieleenkään vaatia mitään pakkosuomea, vaikka suomenkielisilä on ihan yhtä paljon kuin Suomessa ruotsinkielisiä.
vaikka 5. luokalta. Alakoulussa on lyhyet päivät muutenkin. Kun a-kielet alkaa 2. ja 3. luokilta niin ihan hyvin voi ruotsin aloittaa vaikka vitoselta. Yläkoulussa jää sitten aikaa vaikka matikalle, jonka pitäisi saada kipeästi tunteja lisää.
Pointti oli se, että toimiiko demokratia siten, että tehdään juuri päinvastoin kuin 70% kansasta haluaa?
Niin kauan kuin se pakkoruotsi on, sen voi ihan hyvin aloittaa aikaisemmin. Sitten jos pakkoruotsi poistetaan, se on oma kysymyksensä.
Mutta koska pelkäsi ottaa vastuuta vaalivoitosta, ei uskaltanut tarttua härkää sarvista! Olen tosi pettynyt perussuomalaisiin tässä suhteessa. Oppositiossa on se mölyapinalauma joka kiivaimmin vastustaisi pakkoruotsia; kun RKP on hallituksessa ja persut ei, niin tässä on lopputulos. Kiitos Soini!
Helppo sitä on oppositiossa mölytä ja haukkua hallituksen toimia... sanoa että me tekisimme toisin. NO OLISITTE SITTEN TEHNEET, KUN KERRANKIN OLI TILAISUUS!!!
Mutta koska pelkäsi ottaa vastuuta vaalivoitosta, ei uskaltanut tarttua härkää sarvista! Olen tosi pettynyt perussuomalaisiin tässä suhteessa. Oppositiossa on se mölyapinalauma joka kiivaimmin vastustaisi pakkoruotsia; kun RKP on hallituksessa ja persut ei, niin tässä on lopputulos. Kiitos Soini!
Helppo sitä on oppositiossa mölytä ja haukkua hallituksen toimia... sanoa että me tekisimme toisin. NO OLISITTE SITTEN TEHNEET, KUN KERRANKIN OLI TILAISUUS!!!
Persut eivät ole ainoa puolue eduskunnassa, eivätkä muodosta yksinään enemmistöä. Miten Soinia voidaan syyttää pakkoruotsista jos hän kuitenkin on sitä vastaan? Syyllisiä ovat ne jotka tuota pakkoa vaativat, eivät sen vastustajat. Kohdista huutomerkkisi RKP:lle.
ehdottomasti. Nyt olisi mielenosoituksen paikka! Pakkoruotsin aika on päinvastoin ohi tässä maassa.
Minä soisin että aloitettaisiin 3. luokalta.
Kannattaa kiihtyä vasta kun se on valmis.
perustetta. Se, että Suomi on kaksikielinen on aivan turha mantra; ruotsia ei siltikään suurin osa suomalaista tarvi edes kotimaassaan.Ruotsi on tarpeeton kieli muualla paitsi Ruotsissa. Näin se vaan on. Voisimmehean me opiskella vaikkapa suahilin kieltä, sillä kyllä silläkin jossain päin maailmaa on käyttöä.
Eikä sillä mulle enää ole mitään väliä. Mun lapseni ovat jo pakkoruotsin kohta opiskelleet joka tapauksessa.
Eikä sillä mulle enää ole mitään väliä. Mun lapseni ovat jo pakkoruotsin kohta opiskelleet joka tapauksessa.
Silloin olisi ainakin opetus taattu. Kun luokalla on 20 oppilasta ja vieraan kielen ryhmään vaaditaan 18, ei mitään vierasta kieltä ikinä päästä aloittamaan. Nämä ovat näitä muuten mukavan pienen koulun kiroja...
Ei hyödytä kansaa eikä valtiota pätkän vertaa. Meillä on kaksikielisiä ja ruotsinkielisiä omasta takaa eli se puoli on kunnossa, mutta mistäs saadaan venäjän/saksan/ranskan/espanjan/kiinan osaajat?